بین الملل

خلبان «شبح کی‌یف» کشته شد

رویترز, زبان انگلیسی, فضای مجازی

به گزارش مجله سلامتی ایران، بر اساس اعلام نیروی هوایی اوکراین، دو جنگنده آموزشی از مدل L-۳۹ اوکراین روز جمعه در غرب شهر کی‌یف با یکدیگر برخورد کردند که در این حادثه سه خلبان شامل آندری پیلشچیکوف، ملقب به “جویس” که حامی ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی متحدان غربی برای ارتش اوکراین بود، کشته شدند.

سی‌ان‌ان گزارش کرده “جویس” یکی از اعضای اسکادران “شبح کی‌یف” بود که وظیفه‌ آن دفاع از مرکز و شمال اوکراین در طول جنگ است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه‌اش با اعلام خبر کشته شدن این سه خلبان درباره پیلشچیکوف با لقب معرف نظامی “جویس” گفت: “او از جمله افسران اوکراینی است که کمک زیادی به کشور ما کرد.”

یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین از پیلشچیکوف، کسی که به نوشته رویترز در زمان مصاحبه این خبرگزاری با او در دسامبر گذشته ۲۹ سال داشت و مسلط به زبان انگلیسی بود، با عنوان کسی که یک “اَبَر استعداد” بود، یاد کرد.

او با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: “شما نمی‌توانید تصور کنید او تا چه میزان دوست داشت که با جنگنده اف-۱۶ پرواز کند. اما حالا که این جنگنده‌های آمریکایی در مسیر ارسال هستند او نخواهد توانست با آنها پرواز کند.”

این خلبان اوکراینی در ماه‌های اولیه شروع جنگ در اوکراین از عرضه جنگنده‌های آمریکایی به کشورش حمایت کرد.

او در مصاحبه‌ای که دو ماه قبل با شبکه سی.ان.ان انجام داد گفت، خلبانهای اوکراینی از قبل در حال فراگرفتن اساس کار با جنگنده‌های اف-۱۶ با استفاده از شبیه سازهای غیررسمی پرواز و هر دستورالعمل غیرمحرمانه موجود مربوط به این جنگنده‌ها هستند.

او در سال ۲۰۲۲ به همراه یک خلبان اوکراینی دیگر با نام معرف نظامی “مون‌فیش” (Moonfish) در راستای حمایت از کارزار عرضه جنگنده‌ها و تجهیزات غربی به اوکراین با خبرنگاران در شهر واشنگتن دیدار کرد. به نوشته روزنامه گاردین، این خلبانهای آمریکایی بودند که در زمان اجرای آموزش‌های مشترک به او لقب “جویس” را دادند.

پایگاه “رادیو سووبودا” ویدیویی از لاشه‌های جنگنده‌های آموزشی برخورد کرده در محلی دور از خط مقدم در روستای “سینهوری” در فاصله حدودا ۱۵۰ کیلومتری غرب شهر کی‌یف منتشر کرد.

310310

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.