استان ها

جذب ۷۰درصد اعتبارات استان سمنان در فاصله یک ماه تا پایان سال مالی/ مولدسازی ۱۳ ملک سمنان

مالیات, مالیات بر ارزش افزوده, مطبوعات

به گزارش خبرگزاری مجله سلامتی ایران استان سمنان ،علیرضا دیانی، نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات با اشاره به افزایش مطلوب اعتبارات عمرانی در این استان اظهار کرد: اعتبارات عمرانی استان سمنان افزایش خوبی یافته و هم اکنون مجموع اعتبارات استانی ملی و اسناد خزانه برای استان سمنان ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه مجموع این اعتبارات باید تا انتهای شهریورماه جذب شود، گفت: هم‌اکنون ۳۰ درصد از جذب این اعتبار باقی مانده که با جدیت مدیران دستگاه‌های اجرایی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان در دست جذب است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان با اشاره به شرایط خیلی دشوار جذب اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: نرخ تورم بالا است و این امر بسیاری از پروژه‌ها را با مشکل مواجه کرده و شاهد افزایش روزافزون قیمت‌ها هستیم و از این رو پیمانکاران در انجام امور خود و پیمان‌ها دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

دیانی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها رغبت پیمانکاران را برای پذیرش پیمان‌ها کاهش داده است، اضافه کرد: در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان برای انجام یک پیمان مجبور به برگزاری سه بار مناقصه شدیم تا در نهایت پیمان پذیرفته شد و دلیل آن هم این است که برای پیمانکار به دلیل افزایش قیمت‌ها کارها بسیار سخت شده است.

وی با بیان اینکه یک ریال از اعتبارات تملک دارایی‌های استان سمنان برگشت داده نشده است، افزود: تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا تمام اعتبارات سهم استان سمنان در بخش‌های مختلف جذب شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان همچنین با اشاره به لزوم تقویت نظارت مالی بر پروژه‌ها و اهتمام این اداره کل در این بخش عنوان کرد: نظارت بر تخصیص اعتبارات و هزینه کردن آنها به عنوان دستگاه‌ ناظر قوه مجریه توسط ذی‌حسابی‌های دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.

رشد قابل ملاحظه درآمدهای عمومی استان سمنان

دیانی با اشاره به رشد قابل ملاحظه درآمدهای عمومی استان سمنان در سال ۱۴۰۱ گفت: در این سال ۳۶ هزار میلیارد ریال درآمد عمومی در استان سمنان جذب شد که نسبت به سهمیه این استان شاهد تحقق ۱۲۱ درصدی درآمدهای عمومی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این بخش سهم درآمدهای مالیاتی بیش از ۹۷ درصد بوده است، ادامه داد: امسال هم درآمد مصوب استان سمنان از این بخش ۳۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که ۱۷ هزار میلیارد ریال آن تاکنون وصول شده و سمنان از استان‌های پیش رو در این بخش است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان اضافه کرد: مجموع درآمدهای مالیاتی این استان در سال ۱۴۰۱، بیش از ۳۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان هشت هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال آن به استان سمنان بازگشته و به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و عشایر اختصاص یافته است.

دیانی بیان کرد: در بخش مالیات بر ارزش افزوده، ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال به شهرداری سمنان و یک‌هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال به شهرداری شاهرود اختصاص یافته است تا در راستای عمران و آبادانی شهرها هزینه شود.

وی با بیان اینکه اختصاص اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و عشایر برای این است که مردم به وضوح ببینند مالیات پرداختی آنها صرف چه اموری می‌شود، گفت: انتظار داریم مبالغ پرداختی در این بخش به جای حقوق و مزایا صرف عمران و آبادانی شود تا مردم اثرات آن را به عینه ببینند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان خاطرنشان کرد: امسال نیز پنج هزار میلیارد ریال از این محل توسط وزارت کشور به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و عشایر استان سمنان پرداخت شده است.

46