در سری مقالات افزایش مشتری شما را در ۱۸ درس رایگان با روش های علمی و راهکارهای عملی جذب و افزایش مشتری در صنایع مختلف آشنا خواهیم کرد. بعد از خواندن این مقاله با دیدن درسنامه، مقاله مرتبط با صنعت خود را مطالعه کنید.راهاندازی کسبوکار در فضای پر ریسک و وضعیت اقتصادی ایران، اصلاً کار آسانی نیست. فرض کنید با هزار امید و آرزو – و صدالبته قرض و وام – کسبوکار خودتان راه میاندازید. همهچیز خوب پیش میرود و در ابتدا مشتریهای خوبی جذب میکنید. اما پس از مدتی همهچیز به حالت سکون میرسد. در خوشبینانهترین حالت، ضرر نمیکنید و دخلوخرجتان برابر میشود.
در این حالت چهکار میکنید؟ به سراغ تحقیق در اینترنت میروید؟ احتمالاً مطالبی پیدا میکنید که بهصورت کلی نوشتهشدهاند و بسیاری از راهکارهای ارائهشده به کسبوکار شما نمیخورد! تکنیکهای خوب هم آنقدر نامفهوم هستند که نمیدانید چطور آنها را در کسبوکار خودتان پیادهسازی کنید.
ما هم دغدغهی مشابهی داشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا برای رفع این مشکل، راهنمای جامعی از روش های افزایش مشتری در مشاغل مختلف را گرداوری و در اختیار مخاطبان دیدار قرار دهیم. اولین قدم در شروع یک کسبوکار دراپ شیپینگ، انتخاب نیچ است. انتخاب یک نیچ مناسب میتواند سنگبنای بیزینس شما باشد و موجب موفقیت یا شکست شما شود
در هر بخش از این درسنامه، به سراغ یک کسبوکار مشخص میرویم. تکنیکهای عملی و مثالهای موجود در این درسنامه، کاملاً بر اساس نیاز یک کسبوکار نوشتهشدهاند.پاسخ تمام سؤالهایتان در خصوص افزایش مشتری را در این درسنامه پیدا میکنید. قانع نشدید؟ بیایید کمی بیشتر در خصوص چالشهای این کسبوکارها صحبت کنیم:
چطور مشتری بیشتری جذب کنیم؟
جذب مشتری یک هنر است. نیاز به برقراری ارتباط و متقاعد کردن آنها دارد. برای این منظور بهتر است از هم غافل نشوید. به علاوه مشتریها باید ارزش پیشنهادی شما و آنچه می توانید برای آنها انجام دهید را بدانند. در ادامه 7 راه برای جذب مشتریان بیشتر برای کسب و کار شما آورده شده است:
-
مشتریان ایده آل خود را شناسایی کنید
فروش همه چیز به همه سخت است. شناسایی مشتریان مناسب برای فروش بسیار مهم است. پرسونا خریدار را برای مشتریانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند تعریف کنید.
-
به دنبال حل مشکل مشتری باشید
به عبارت ساده، هیچ کس به محصول یا خدمات شما علاقه مند نیست. همه آنها می خواهند یا از شر مشکلات خود خلاص شوند یا برای رسیدن به اهداف خود به کمک نیاز دارند. اینکه بتوانید ارزش پیشنهادی را برای مشتری بیان کنید، سرنوشت جذب افزایش مشتری برای محصول/خدمت را تعیین می کند.
-
ایجاد مشارکت
کسبوکارهای دیگری را پیدا کنید که خدمات تکمیلی ارائه میدهند. ایجاد مشارکت و شبکه ایده خوبی برای جذب مشتری است. مشتریان به کسب و کاری جذب مششوند که از منابع مورد اعتمادشان به دست می آید. این مشارکت ها می تواند منجر به هم افزایی و افزایش فرصت های تجاری شود.
-
بازاریابی محتوا
یکی از بهترین راه های جذب مشتری امروزه بازاریابی محتوا است. برندها در سرتاسر جهان محتوای با کیفیت تولید می کنند که نیازها و نگرانی های مشتریان خود را برطرف می کند. برای آگاهی بیشتر درباره نیازهای مشتریان و نحوه تامین آنها، پیشنهاد میکنیم مقاله را مطالعه کنید که به بهترین شکل این موضوع را پاسخ داده است.
-
ایجاد اعتماد و شهرت با کیفیت
بهترین راه برای ایجاد اعتماد و افزایش شهرت خود در کسب و کار این است به آنچه وعده داده اید، عمل کنید. وقتی مشتریان تحت تأثیر کیفیت کار شما قرار می گیرند، مطمئناً شما را تبلیغ می کنند.
-
پیشنهاد نسخه آزمایشی یا تخفیف به ازاء ارجاع بدهید
یکی از بهترین راهها برای افزایش مشتری، ارائه نسخه آزمایشی رایگان محصولات یا خدمات است. کسبوکارها پیشنهادهای تبلیغاتی با تخفیف ارائه میکنند و مشتریان فعلی خود را بر اساس ارجاع تشویق میکنند. رویدادهای آنلاین و آفلاین هم می توان برای جذب مشتریان راه انداخت.
-
شرکت در نمایشگاه ها و جلسات شبکه سازی
شرکت در رویدادها و نمایشگاه ها برای شبکه سازی بسیار مفید است. کسبوکارها باید از رویدادها و کنفرانسهایی بهره ببرند که میتواند به آنها کمک کند تا پیشنهادات خود را به نمایش بگذارند.
چالش های افزایش مشتری
سری به فضای مجازی بزنید. همه در خصوص موفقیت و افزایش درآمد و زندگی مرفه و ماشینهای مدلبالا حرف میزنند. انگار که منابع نامحدودی برای بازاریابی و در اختیار دارند. کمی که در اینترنت جستجو کنید، لیست طولانیای از روش های افزایش مشتری پیدا میکنید؛ از بیلبورد تبلیغاتی و تبلیغات چاپی و اشانتیون و انتخاب موقعیت درست گرفته تا افیلیت مارکتینگ و تبلیغات آنلاین برای افزایش ترافیک. خیلی گیجکننده است، نه؟
اما ما در محیط ایدهآل فعالیت نمیکنیم. هزاران چالش سر راه کسبوکارهای ایرانی وجود دارد:
- در قدم اول، کسی از وضعیت فردای اقتصاد ایران و قیمت دلار و هزاران فاکتور دیگر خبر ندارد؛ پس باید هر طور شده هزینههایتان را پایین نگه دارید و نمیتوانید ریسک کنید.
- به علاوه بسیاری از روش های ارائهشده، مانند تبلیغات در فیسبوک و یا تولید محتوا در یوتیوب، یا اصلاً به فضای ایران نمیخورند و نتیجه نمیدهند و یا به دلیل تحریمها و محدودیتهای انتقال وجه بینالمللی، قابلاجرا نیستند.
و لیست این نکات میتواند تا ابد ادامه پیدا کند.
پس برای افزایش مشتری در ایران باید چهکار کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟
از راهحلهایی که برای 18 کسبوکار مختلف ارائه شده، استفاده کنید. روش های افزایش مشتری این درسنامه بر اساس کشورمان ایران انتخاب شدهاند و اکثراً با بودجههایی بسیار کم قابلاجرا هستند. با بکارگیری نحوه انتخاب محصولات پرفروش برای دراپشیپینگ میتوانید حاشیه سود خود را بالا ببرید و از فروش تعداد کمتری از محصولات، سود بیشتری بهدست آورید.
توصیه های کارآفرینان موفق برای افزایش مشتری
در انتهای این مقاله توصیه های شورای کارآفرین جوان وتیم برای افزایش مشتری را برایتان قرار دادهایم:
از منطقه امن خارج شوید و به سراغ خلاقیت بروید.
اگر تغییری ایجاد نکنید و به همان روش های قدیمی افزایش مشتری پایبند باشید، جای تعجب ندارد که با مشکل مواجه میشوید. وسلی ماتیوز، بازاریاب موفق، توصیه میکند:
برخلاف جریان آب حرکت کنید و با چالشهای جدید روبرو شوید. اعتماد، رمز فروش است. پس به جای تمرکز روی بازاریابی و جذب مشتری، فقط روی تمرکز کنید.(ما هم در تکتک مقالههای این درسنامه، روی اعتماد تمرکز کردهایم و راهکارهای جلب اعتماد مشتریان را به شما میگوییم)
شبکه سازی کنید.
شبکههای اجتماعی خود را هر چه سریعتر ایجاد و روی نتورکینگ سرمایه گذاری کنید. بهتر است ابتدا روی گروههای کوچکتری تمرکز کنید. بعد این افراد شرکت شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی میکنند. از طرفی، چون شما هم اعتماد این مشتریان را جلب کرده اید، میتوانید از آنها بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند.
میتوانید یک ایده عالی و یک ساختار تجاری بی نظیر داشته باشید، اما اگر مخاطبینی نداشته باشید که به فعالیت شما علاقمند باشند، موفقیت غیرممکن است. با مشاغل مشابه (که بازار هدف مشابهی هم دارند) مشارکت کنید و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.
نسخه رایگان و آزمایشی ارائه کنید
یکی دیگر از روشهای افزایش مشتری این است که محصول خود را به طور آزمایشی و رایگان به مشتریان خود پیشنهاد دهید. سونی وست، کارآفرین میگوید:
این یک روش عالی برای است، زیرا مشتری جدیدی جذب میکند. با ارائه محصولات آزمایشی و رایگان، ارزش محصول یا خدماتتان را اثبات میکنید. بعد این مشتری ها نظراتشان را میگویند و بازخورد بیشتری درباره محصولات جدید دریافت میکنید.
فعالیت در شبکههای اجتماعی.
امروزه شبکههای اجتماعی بهترین مکان برای برقراری ارتباط با مشتریان است. صفحاتی که با تجارت شما مرتبط هستند را پیدا و در فعالیتهای آنها شرکت کنید. هر چه بیشتر در این گروهها عضو شوید احتمال آنکه توسط مشتریان بالقوه دیده شوید بالاتر میرود. مثلا اگر مغازه دوچرخه فروشی دارید، باید سعی کنید تا آنجا که ممکن است به گروههای مربوط به دوچرخه سواری بپیوندند.
شبکههای اجتماعی خود را هر چه سریعتر ایجاد و تعیین کنید چه کسی میتواند برای محصول یا خدمات شما مناسب باشد. بهتر است ابتدا روی گروههای کمتری تمرکز کنید. بعد احتمالاً آنها شرکت شما را به دوستان و گروههای خود توصیه میکنند. از طرفی، دیگر شما پیش از این اعتماد مشتریان خود را جلب کرده اید بنابراین میتوانید از آنها بخواهید شما را به گروهها و دوستانشان معرفی کنند.
خدمات رایگان ارائه دهید.
اگر شغلی مبتنی بر خدمات دارید به صورت رایگان به مخاطبین خود ارائه دهید و در ازای آن از مشتریان بخواهید شرح مفصلی از مزایای خدمات شما ارائه دهند. این یک روش عالی برای جذب مشتری جدید و افزایش مشتری است.
دستیابی به شرح مزایای خدمات هر شرکت، یکی از بهترین راهها برای رونق بخشیدن به کسب و کار آن شرکت است زیرا به مخاطبین این اطمینان را میدهد که خدمات شما به درستی ارائه میشود و را به دست آورده اید.
مثلا اگر خدمات آموزشی ارائه می دهید. سعی کنید با ارائه خدمات رایگان به افرادی که در شبکههای اجتماعی بازدیدکنندگان زیادی دارند، از آنها بخواهید در مورد نحوه عملکرد شما و مزایای خدماتی که ارائه میدهید نظرات مثبت و اطمینان بخشی را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.
پس از ایجاد یک برنامه بازاریابی، باید چندین کار مختلف را با هم مدیریت کنید. فقط نوشتن یک وبلاگ کافی نیست. پس از نوشتن، باید گزینه ایی را اضافه کنید که دقیقا نشان دهد که مشتری باید چکار کند (به عنوان مثال “دانلود رایگان”).
نتیجهگیری
در درسنامه راهکارهای جذب و افزایش مشتری، مهمترین و کاربردیترین روشهای جذب مشتری در مشاغل مختلف را ارائه میکنیم. هر مقاله از این درسنامه، به یک کسبوکار مشخص اختصاص دارد و راهکارهای تخصصی و مناسب همان صنعت را ارائه میکند. از مزایای معرفی وب سایت عمده فروشی چینی و خرید از آن می توان به تنوع محصولات، قیمت مناسب، کیفیت بالا و ارسال سریع اشاره کرد.