بین الملل

جدیدترین تحقیقات از ردیابی منشا ویروس کرونا

نشت آزمایشگاهی اماکن‌پذیر نیست؛

خبرنگار, مجلات, ووهان

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین گفت: تحقیقات جدید نتایج مرحله اول مطالعات مشترک چین و سازمان جهانی بهداشت در مورد ردیابی منشأ کووید-۱۹ را تایید کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، شن هونگ‌بینگ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین گفت: تحقیقات جدید نتایج مرحله اول مطالعات مشترک چین و سازمان جهانی بهداشت در مورد ردیابی منشأ کووید-۱۹ را تایید کرده است.

شن گفت: «از زمان شیوع کووید-۱۹، ما به طور فعال با سازمان جهانی بهداشت در ارتباط و همکاری بوده‌ایم و ازاین سازمان دعوت کرده‌ایم تا کارشناسان بین‌المللی را برای انجام مطالعات مشترک در مورد ردیابی منشأ SARS-CoV-۲ در چین بفرستد. پس از پایان مرحله اول مطالعات مشترک، چین به اشتراک گذاری نتایج تحقیقات خود با جامعه علمی بین المللی ادامه داد و یافته‌های پژوهشی در مجلات دانشگاهی در داخل و خارج از کشور منتشر شد».

محققان مرکز سی‌دی‌سی چین نسخه جدید تجزیه و تحلیل ویروس کووید را که در بازار غذا‌های دریایی هونان جمع آوری شده بود در مجله علمی نیچر منتشر کردند.

این داده‌ها در پایگاه «ابتکار جهانی برای به اشتراک گذاشتن همه داده‌های مربوط به آنفلوآنزا» (GISAID) قبل از انتشار رسمی به اشتراک گذاشته شده بود، اما ظاهراً بعداً حذف شد که منجر به گمانه زنی‌های گسترده‌ای شد؛ بااین حال مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین تاکید کرد، محققان چینی و پایگاه داده GISAID، داده‌ها را حذف نکرده اند.

به گفته شن هونگ‌بینگ اولین پیش نویس تجزیه و تحلیل در فوریه ۲۰۲۲ به نیچر ارائه و در طول فرآیند ارسال و بازبینی، داده‌ها قبل از انتشار مقاله و بدون اطلاع تیم تحقیقاتی توسط کارکنان پایگاه GISAID منتشر شد.

پلتفرم بتکار جهانی برای به اشتراک گذاشتن همه داده‌های مربوط به آنفلوآنزا در توضیح این وضعیت گفت این انتشار به دلیل اشتباه کارکنان بوده است. به گفته شن، اشتراک گذاری داده‌ها بسته شد، اما اطلاعات روی پلتفرم باقی ماندند.

وی افزود: «نه تیم ما و نه پلتفرم داده‌ها را حذف نکردند و پیوند‌های دسترسی به داده‌ها برای بررسی مجله همیشه وجود داشت».

مطالعه‌ای که در ماه می ۲۰۲۲ در مجله Protein & Cell منتشر شد، نشان داد که هیچ مدرکی دال بر انتقال کووید-۱۹ قبل از دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان وجود ندارد.

با دریافت ۸۸ هزار و ۵۱۷ پلاسما از حدود ۷۷ هزار اهداکننده خون و ارزیابی پان ایمونوگلوبولین (pan-Ig) در برابر SARS-CoV-۲ در ۴۳ هزار و ۸۵۰ نمونه از ۳۲ هزار و ۴۸۲ اهداکننده خون در ووهان بین ۱ سپتامبر تا ۳۱ دسامبر در سال ۲۰۱۹، تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که هیچ نوع نشانه‌ای از بیماری SARS-CoV-۲ وجود ندارد. قبل از سال ۲۰۲۰، آنتی بادی‌های اختصاصی CoV-۲ در بین اهداکنندگان خون در ووهان وجود داشت.

مطالعه دیگری روی پروفایل ویروسی بیش از ۱۷ هزار خفاش در چین که در مجله National Science Review منتشر شد، توالی ویروس کرونای جدید یا ویروس‌های کرونای مرتبط با آن را پیدا نکرد.

ژو لی، محقق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین که در مطالعات مشترک در ووهان شرکت کرد گفت: ردیابی منشاء کووید-۱۹ با تلاش یک کشور واحد امکان پذیر نیست و نیازمند تلاش‌های هماهنگ جامعه علمی جهانی است.

وی ابراز امیدواری کرد که سازمان جهانی بهداشت بتواند کار ریشه‌یابی جهانی را سازماندهی کند و در این زمینه مبتنی بر علم، دقیق و عادلانه باقی بماند تا روند ریشه‌یابی به نتیجه قانع‌کننده‌ای برسد.

به گزارش آنا، سازمان جهانی بهداشت پیش از این در ماه مارس (اسفند) سال ۲۰۲۱ گزارش خود در مورد منشا ویروس کرونا را منتشر کرده بود. در آن گزارش آمده بود که انتشار ویروس از طریق یک حادثه آزمایشگاهی به بیرون بسیار بعید در نظر گرفته می‌شود.

با این حال وزارت انرژی آمریکا در ماه فوریه (بهمن) اعلام کرد که نشت تصادفی اطلاعات از یک آزمایشگاه چینی ممکن‌ترین علت همه‌گیری کرونا است، اگرچه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنان در این مورد اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.