حوادث

تالاب بندعلیخان ورامین خشک شد / پرندگان مهاجر نیامدند

آفتاب‌‌نیوز :

محمد فریدی روز یکشنبه اظهار داشت: تالاب فصلی بندعلیخان ورامین، یکی از مهمترین زیست‌بوم‌های استان تهران است که اثرات آن بر اکوسیستم منطقه بر هیچ کس پوشیده نیست و علاوه بر تأمین آب مورد نیاز مراتع جنوبی این شهرستان، به عنوان سدی مستحکم در برابر پیشرفت کویر محسوب شده و از ورود ریزگرد‌ها به سمت مناطق مسکونی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: همه ساله در فصل پائیز و با آغاز بارش نزولات جوی، این تالاب آبگیری شده و همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کشور، هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی، این تالاب را برای زمستان گذرانی انتخاب کرده و پائیز و زمستان را در این منطقه می‌گذراندند.

این مسئول پرندگان مهاجر به تالاب بندعلیخان ورامین را شامل انواع آبزی و کنارآبزی از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه، درنا و قو اعلام کرد.

فریدی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر و در پی کاهش میزان بارش نزولات جوی و عدم تحقق حق‌آبه تالاب از محل رودخانه جاجرود، شور و شیرین که آب‌های سطحی شهر تهران را جمع‌آوری می‌کند، این تالاب رو به خشکی گذاشت و امسال با شدت گرفتن این مشکلات، ورود آب به این تالاب تا کنون انجام نشده و حتی یک مترمربع از بندعلیخان آبگیری نشده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون روخانه شور، شیرین و جاجرود به طور کامل خشک هستند و هیچ پرنده مهاجری به منطقه وارد نشده است و اگر این امر استمرار داشته باشد، قطعا مسیر مهاجرت پرندگان تغییر کرده و هیچ پرنده‌ای به این تالاب وارد نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین ادامه داد: خشک شدن تالاب علاوه بر این موجب می‌شود تا پوشش گیاهی منطقه از جمله تاغزار‌ها که مانع از پیشروی کویر می‌شوند نیز از بین رفته و احتمال افزایش ورود ریزگرد‌هایی که با نمک همراه هستند به مناطق مسکونی افزایش یابد. با توجه به این که تالاب بندعلیخان در مجاورت دریاچه نمک واقع شده، خشک شدن دائم آن بر روی سفره‌های آب زیرزمینی نیز اثر مستقیم می‌گذارد و ممکن است این سفر‌ها نیز به سمت شوری پیش رود.

تالاب بندعلیخان با وسعتی بالغ بر ۲۵ هزار هکتار، در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین واقع شده و در سال‌های پر آبی و از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی بود که از کشور‌های شمال ایران و مناطق سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه کوچ می‌کردند.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.