فرهنگ و هنر

تأکید علما و شخصیت‌های ایران و هند بر ایجاد همدلی و نزدیکی بین فرق اسلامی

علما و شخصیت‌های دینی ایران و هند در وبینار «فلسفه حج و مسأله فلسطین» بر ایجاد همدلی و نزدیکی بین فرق اسلامی و آشنایی با مسایل جهان اسلام در حوزه فلسفه حج و مسائل مهم جهان تأکید کردند.

به گزارش مجله سلامتی ایران، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، وبیناری با موضوع «فلسفه حج و مسأله فلسطین» و اجرای حجت‌الاسلام والمسلمین سید غلامحسین رضوی برگزار کرد و سخنرانان اعم از علما و شخصیت‌های ایرانی و هندی نکاتی را برای ایجاد همدلی و نزدیکی بین فرق اسلامی و آشنایی با مسایل جهان اسلام در حوزه فلسفه حج و مسائل مهم جهان اسلام مورد اشاره قرار دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر مقدس قم از ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند، فریدالدین فریدعصر، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد عسکری، دبیر کل مؤسسه اهل بیت(ع) از دهلی، ‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مهدی حسینی، رئیس مجلس علمای هند از بمبئی، اشفاق احمد عارفی، مسئول اجرایی کمیته حج از دهلی، محمدسمیر صدیقی، سجاده نشین خانقاه حیدری از کشمیر، سخنرانان این نشست مجازی بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور -نماینده ولی فقیه در هند- با تأکید بر فلسفه حج، همدلی و وابستگی بین قشرهای اسلامی را لازم دانست و گفت: اگر مساله برائت از مشرکین در قرآن را مسلمانان جهان بفهمند، دشمن جرأت ظلم به مسلمانان به ویژه مظلومان فلسطین نخواهد داشت. ولی چون مسلمانان آموزه‌های قرآنی را درست و یا به صورت کامل عمل نمی‌کنند به همین جهت، این همه ظلم به مسلمانان جهان به ویژه فلسطین را مشاهده می‌کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد عسکری -دبیر کل مؤسسه اهل بیت(ع) در دهلی- با استناد به آیه دعوت به حج، شناخت صحیح و درست دعوت به خانه خدا و هدف خداوند از این دعوت را مهم برشمرد و تأکید کرد: خواست خداوند از تکرار این عمل در هر سال بیانگر یک سنت دیرینه الهی است تا مسلمانان از نزدیک با مسایل و دردهای یکدیگر آشنا شوند و نسبت به هم یک نوع احساس وظیفه کنند و در حل مسایل همدیگر سعی و تلاش داشته باشند. اگر این حکمت درست پیاده می‌شد، امروز احدی بر زنان و کودکان بی دفاع فلسطین حمله و یا ظلم نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مهدی حسینی -رئیس مجلس علمای هند از مومبای- گفت: خداوند با حفظ و زنده نگهداشتن این سنت ابراهیمی(ع) در ملت‌های بعد، خواسته است مردم در هر زمان بیدار باشند و برای اعتلای کلمه حق در یک محل که از هر جهت مکان امن و سلامتی است جمع شوند تا دشمن با دیدن شوکت اسلام احساس ترس کند و جرأت ضربه زدن به مسلمانان را پیدا نکند.

وی اضافه کرد: چون ما هنوز هم در مسیر درست حرکت نکرده‌ایم، برادران اسلامی ما در تمام جهان به ویژه فلسطین زیر فشار و ظلم قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری -رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم- با اشاره به حقیقت حج و با شمردن ویژگی‌های حج ابراهیمی، داستان ابوبصیر و امام صادق علیه السلام را برای بینندگان بیان کرد و گفت: جمعیت و تعداد ظاهر انسانی در حج ملاک نیست بلکه ملاک، روحانیت و معنویت و داشتن استعداد لازم و اوصاف شایسته است.

اشفاق احمد عارفی -مسئول اجرایی کمیته حج از دهلی- گفت: شکی نیست حج یک فریضه دینی و ملی ما است و فلسطین یک مسأله اسلامی و انسانی است. من از خانه فرهنگ ایران سپاس ویژه دارم که برای انسجام و ایجاد وحدت و همدلی میان مسالک اسلامی تلاش کرده و همواره برای حمایت از مظلومان و مخالفت از دشمنان اسلام قدم برداشته است.

تمسک به قرآن رمز پیروزی جبهه مقاومت است

محمد سمیر صدیقی -سجاده نشین خانقاه حیدری از کشمیر- اظهار کرد: آموزه‌های قرآنی و محبت اهل بیت(ع) بهترین وسیله برای فهم فلسفه حج و مسأله فلسطین است. اگر کسی می‌خواهد نسبت به جایگاه و اهمیت این موضوع اطلاعاتی به دست بیاورد باید به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک بجوید.

در ادمه فریدالدین فریدعصر -رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو- گفت: شعار محوری حج «لا اله الا الله» یعنی انکار تمام معبودان ما سوی الله است. اگر مسلمانان به این وحدت کلمه و به این شعار توحیدی دقت کنند، در برابر هر قدرتی می‌توانند ایستادگی کنند.

وی افزود: حاجیان اعمال را از کنار خانه خدا از محور توحید شروع می‌کنند تا به منا برسند و در منا قربانی می‌کنند و به جمرات سنگ می‌زنند و همه این اعمال، نماد از خود گذشتن و ایستادگی در برابر شیطان است.

فریدعصر یادآور شد: نسل جوان فلسطین که گاه با دست خالی، گاه با سلاح‌های ساده و گاهی با موشک در برابر شیطان صهیونیستی ایستاده‌اند نیز، حاجیان اصلی هستند. ما انتظار داریم اجتماع حج مانند اجتماع اربعین در کربلا، شوکت و عظمت و هیبت اسلام و مسلمین را در دل دشمنان ایجاد کند.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.