استان ها

بیش از ۲۲ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری بیش از یک شغل دارند

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی, ساعت کار, مرکز آمار ایران

مجله سلامتی ایران/چهارمحال و بختیاری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه طبق برآوردها حدود ۸۹ هزار نفر در استان ساعت کاری آن‌ها بیش از ۵۰ ساعت در هفته است، گفت: یک چهارم این افراد که چیزی معادل ۲۲ هزار نفر است به واسطه اشغال بیش از یک فرصت شغلی ساعات کاری آن‌ها به بیش از ۵۰ ساعت می‌رسد.

قهرمان روغنی در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران در خصوص آخرین وضعیت نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طبق گفته رئیس‌جمهور سالانه باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود، باتوجه به این هدف‌گذاری کشوری و باتوجه سهم جمعیت استان از جمعیت کشور و بالاتر بودن نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری  سهم استان از این تعداد  بیش از ۱۲۰۰۰ شغل در سال خواهد بود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: احساس بیکاری با تعریف بیکاری متفاوت است، از نظر مرکز آمار ایران افرادی که در تولید ناخالص ملی نقش دارند، شاغل محسوب می‌شوند، اما شاید فرد خود را شاغل نداند.

وی ادامه داد: در محاسبه نرخ بیکاری، بیکار به فرد ۱۵ ساله و بالاتری گفته می‌شود که سه ویژگی را به طور همزمان داشته باشد، یک، در هفت روز گذشته شاغل نبوده باشد. ۲: توانایی انجام کار را دارا باشد. ۳. در ۴ هفته قبل از تاریخ آمارگیری، به طریقی در جستجوی کار بوده باشد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتشار نتایج طرح نیروی کار پاییز سال ۱۴۰۱ از سوس مرکز آمار ایران، گفت: بر اساس نتایج طرح مذکور، نرخ بیکاری پاییز سال ۱۴۰۱ استان چهارمحال و بختیاری ۱۰.۱ درصد بوده است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل هشت دهم درصد (۰.۸% ) کاهش داشته است اما هنوز از میانگین کشوری(۸.۲%) بالاتر است، همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان در پاییز سال ۱۴۰۱ برابر ۴۱.۷ درصد بوده است که در این شاخص وضعیت استان از میانگین کشوری(۴۱%) بهتر  است.

 وی تاکید کرد: برای رصد بازار کار تمرکز روی یک شاخص کافی نیست و لازم است شاخص‌های مختلف این بازار  در کنار یکدیگر تحلیل شوند. به ویژه دو شاخص نرخ بیکاری و نرخ مشارکت در کنار یکدیگر تحلیل‌پذیرند و از تلفیق این دو شاخص، شاخصی تحت عنوان  نسبت اشتغال به دست می‌آید، در چهارمحال و بختیاری  نسبت اشتغال در پاییز ۱۴۰۱، ۳۷.۵ درصد بوده‌ است. یعنی در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر در استان ۳۷۵ نفر شاغل بوده‌اند و این شاخص در پاییز ۱۴۰۰ برای استان ۳۶.۶ درصد (در هر  ۱۰۰۰ نفر  جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر۳۶۶ نفر شاغل)  بوده است.به عبارت دیگر تغییرات هم‌زمان دو شاخص نرخ بیکاری و نرخ مشارکت موجب افزایش نرخ اشتغال استان و بهبود وضع اشتغال در استان شده است.

روغنی اضافه کرد: بر اساس شاخص‌ها برآورد تعداد شاغلین در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۰ در پاییز ۲۷۶ هزار و ۵۴۰ نفر و این عدد با افزایش ۱۱۵۵۸ نفر به ۲۸۸۰۹۸ نفر در پاییز سال ۱۴۰۱ ارتقاء یافته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: متاسفانه با توجه تحولات جمعیتی سالهای اخیر و تداوم آن در سال‌های آتی در آینده‌ای نزدیک با کاهش جمعیت جوان و در نتیجه با مشکل  تامین نیروی کار برای فعالیت‌های اقتصادی مواجه خواهیم شد. 

وی با اشاره به اینکه هر فرد شاغل در حالت نرمال باید در هفته بین ۴۸ تا ۵۰ ساعت کار انجام دهد، گفت: برخی افراد جامعه دارای اشتغال ناقص هستند و آمادگی کار بیش‌تر را دارند(یعنی ساعت کاری آن‌ها کمتر از ۴۸ ساعت است)، اما برخی افراد نیز ساعات کاری بالاتر از ۵۰ ساعت در هفته دارند.

روغنی بیان کرد: ۳۲.۸ درصد جمعیت شاغل استان ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته فعالیت می‌کنند و بر اساس برآوردهای کارشناسی برخی از این افراد دارای یک شغل هستند و با احتساب اضافه کاری ساعت کاری آن‌ها در هفته افزایش پیدا می‌کند، اما برخی افراد نیز دارای دو شغل و بیش‌تر هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه طبق برآوردها حدود ۸۹ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری ساعت کاری آن‌ها بیش از ۵۰ ساعت در هفته است، بیان کرد: یک چهارم این افراد که چیزی معادل ۲۲ هزار نفر است به واسطه اشغال بیش از یک فرصت شغلی ساعات کاری آن‌ها به بیش از ۵۰ ساعت می‌رسد و می‌توان از این گزاره نتیجه گرفت که توزیع فرصتهای شغلی در کشور عادلانه نیست.

انتهای پیام 

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.