فرهنگ و هنر

«بروتالیست» پدیده اسکار ۲۰۲۵ می شود؟

«بروتالیست» پدیده اسکار ۲۰۲۵ می‌شود؟

فیلم «بروتالیست» به عنوان یکی از شانس های اصلی جوایز اسکار شناخته می شود جایی که آدرین برودی می تواند با کسب دومین جایزه اسکار نام خود را در تاریخ جوایز اسکار ماندگار کند.

به گزارش مجله سلامتی ایران با گرم تر شدن فضای رقابت اسکار هالیوود خود را برای یک فصل جوایز فشرده آماده می کند و فیلم «بورتالیست» پس از نمایش های موفقیت آمیز در جشنواره های ونیز تورنتو و نیویورک حالا به عنوان یکی از رقبای جدی برای کسب جوایز آکادمی امسال شناخته شده است.

این فیلم به کارگردانی بردی کورت و با بازی آدریَن برودی در نقشی تحول آفرین به عنوان یک معمار یهودی متولد مجارستان که از هولوکاست جان سالم به در می برد و به ایالات متحده می رود در مقابل جمعی از چهره های تاثیرگذار سینما و روزنامه نگاران و برندگان اسکار در سالن انجمن تبلیغات سینمای آمریکا به نمایش گذاشته شد.

پس از نمایش بردی کورت کارگردان فیلم و نویسنده مشترک آن مونا فاستوولد در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت کردند و درباره تلاش هفت ساله برای به سرانجام رساندن این پروژه صحبت کردند.

فیلم «بروتالیست» داستان ۳۰ سال از زندگی شخصیتی به نام لازلو توث (با بازی ادریَن برودی) را روایت می کند؛ داستانی که در آن یک نابغه هنری درگیر اعتیاد فقر و نافرمانی اجتماعی می شود حتی پس از اینکه یک سفارش از مشتری ثروتمندش هریسون لی وان بورن (با بازی گای پیرس) دریافت کند. او همچنین امیدوار است پس از جدایی از همسرش با بازی فلیسیتی جونز در جریان جنگ بار دیگر به او بپیوندد.

به گزارش ورایتی این فیلم بی تردید یک دستاورد و شگفتی در داستان گویی است و به ویژه این که تنها با بودجه محدود ۱۰ میلیون دلاری ساخته شده است. واکنش و نقدهای اولیه درباره «بروتالیست» به این فیلم به عنوان یک رقیب بالقوه در جوایز اسکار اشاره می کنند به شرطی که کمپانی پخش کننده فیلم «A۲۴» بتواند به خوبی آن را با دیگر آثار خود مانند فیلم های «Sing Sing» و «Queer» متعادل کند و رأی دهندگان را به پذیرش زمان طولانی فیلم ترغیب کند.

در فصلی از جوایز اسکار که هیچ پیشتاز روشنی وجود ندارد «بروتالیست» در حال آماده شدن برای جلب توجه اعضای آکادمی است. کمپانی«A۲۴» به خاطر هدایت پروژه های غیرمتعارف دیگر به سمت کسب موفقیت های در جوایز سینمایی شناخته شده است و با فیلم هایی چون «مهتاب» و «همه چیز همه جا به یکباره» سابقه ای در جلب توجه آکادمی با آثار چالش برانگیز و تفکر برانگیز دارد. در حالی که ممکن است هیچ فیلم پیشتازی در جوایز اسکار وجود نداشته باشد «بروتالیست» می تواند ویژگی های لازم برای تسلط بر گفتگوهای جوایز را داشته باشد.

در همین حال نقش گای پیرس به عنوان هریسون بدجنس و محاسبه گر مقایسه هایی با نقش های نامزد اسکار همانند نقش سیمور هافمن در فیلم «مرشد» یا جاش برولین در «میلک» مقایسه شده و پیرس که قبلاً به نوعی برای فیلم های «محرمانه لس انجلس» و «ممنتو» نادیده گرفته شده بود می تواند در رقابت برای اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد پیشتاز باشد.

فلیسیتی جونز که پیش از این برای فیلم «تئوری همه چیز» نامزد اسکار شده بود نیز می تواند در صورت جلب توجه کافی از رأی دهندگان به موفقیت برسد. با این حال شانس او ممکن است تحت تأثیر رقابت فشرده برای جایزه بهترین بازیگر مکمل زن قرار بگیرد جایی که چهره های مهمی مانند زوئی سالدانا (امیلیا پرز) و دانیل ددوایلر (درس پیانو) تقریبا نامزدی خود را تضمین کرده اند.

اما مهم ترین شانس فیلم برای آدرین برودی بازیگر نقش اصلی «بروتالیست» متصور است. برودی که با اسکار غریبه نیست در سال ۲۰۰۲ برای بازی در درام جنگی هولوکاست «پیانیست» جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به خانه برد. درصورتی که برودی بتواند یک جایزه اسکار دیگر دریافت کند به باشگاه متشکل از ۹ بازیگر دیگر از جمله جک نیکلسون دنیل دی لوئیس و مارلون براندو ملحق می شود که دارای چندین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد هستند.

در واقع از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون ۵۴ نفر برنده دومین (یا سومین چهارمین و حتی پنجمین جایزه) اسکار خود در همه دسته ها شده اند که ۹ نفر از آنها برای جوایز بازیگری هستند: دنیل دی لوئیس مریل استریپ آنتونی هاپکینز فرانسیس مک دورمند ماهرشالا علی برد پیت اما استون کریستوف والتز و رنه زلوگر از جمله دریافت کنندگان مجدد اسکار بازیگری هستند.

فیلم «بروتالیست» با مدت زمان طولانی ۲۱۵ دقیقه شامل یک استراحت ۱۵ دقیقه ای قطعاً برای افراد حساس مناسب نیست. اگر این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین فیلم شود چهارمین برنده اسکار بهترین فیلم با طولانی ترین مدت زمان در تاریخ پس از «بر باد رفته» (۲۳۸ دقیقه) «لورنس عربستان» (۲۲۸ دقیقه) و «بن هور» (۲۲۲ دقیقه) خواهد بود. مدت زمان طولانی فیلم ها به طور تاریخی مانع موفقیت آن ها در جوایز اسکار نشده است اما چالشی برای صبر و حوصله تماشاگران ایجاد می کند.

انتهای پیام