نماد سایت مجله سلامتی ایران

باید و نبایدهای انجام خدمات زیبایی در دوران بارداری

آرایش, آرایشی, استرس

دوران بارداری یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی بانوان است زیرا در این دوره باید علاوه بر مراقب خود هستند، مراقب جنینشان نیز باشند و برخی از کارهایی را که قبل از دوران بارداری خود انجام می‌دانند، اکنون کنار بگذارند. انجام خدمات زیبایی مانند رنگ کردن موها، مراقبت‌های پوستی و … برای بانوان بسیار اهمیت دارند بنابراین آنها در دوران بارداری خود همیشه می‌پرسند که آیا می‌توانند موهایشان را رنگ کنند یا خیر یا خیلی سوالات دیگر که همه مربوط به باید و نبایدهای آرایشی در دوران بارداری می‌شوند. در ادامه همراه ما باشید تا به شما بگوییم چه خدمات زیبایی را می‌توانید در دوران بارداری خود انجام دهید و از چه خدماتی باید در این دوره بپرهیزید.

خدمات آرایشی در دوران بارداری

رنگ کردن موها

بانوان به رنگ کردن موهای خود بسیار اهمیت می‌دهند و معمولا برای آنها سوال است که آیا می‌توانند در دوران بارداری از رنگ موهای دائمی یا چند ساعته استفاده کنند یا خیر. مواد شیمیایی موجود در تمام رنگ‌ موها چه رنگ موهای دائمی و چه رنگ موهای چند ساعته بسیار مضر هستند و می‌توانند برای بانوان در تمام دوران نه ماه آنها مضر باشند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اگر در ماه آخر یا هفته‌های آخر بارداری اقدام به رنگ کردن موهای خود نمایند هیچ ضرری ندارد اما اینطور نیست بلکه بهتر است رنگ کردن موها را به بعد زایمان خود موکول کنید.

هایلات مو

در ارتباط با هایلایت کردن موها نیز همان مواردی که در رنگ کردن موها در دوران بارداری ذکر شد نیز صادق است. ممکن است بگویید که در هایلایت کردن موها فقط ساقه موهای شما رنگ می‌شوند و مواد شیمیایی توسط پوست سر شما جذب نمی‌شود که بخواهد به سلامت شما یا جنینتان آسیب وارد نماید اما ممکن است بوی مواد شیمیایی در طول هایلایت کردن موها برای شما مضر باشد و دچار تنگی نفس شوید. بنابراین بهتر است هایلایت کردن موهای خود را نیز به بعد از دوره بارداری موکول نمایید.

پروتئین تراپی مو

بسیاری از بانوان دارای موهای خشک و آسیب دیده هستند یا موهای آنها در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی دچار خشکی بیش از حد می‌شود. پروتئین تراپی مو یکی از بهترین روش‌ها برای رساندن مواد مغذی به موها و احیای آنها می‌باشد تا از شر موهای آسیب دیده و خشک رها شوید؛ اما دارای عوارض جانبی اندکی نیر می‌باشد. انجام پروتئین تراپی مو در دوران بارداری نیز ممکن است پرخطر باشد زیرا برای پروتئین تراپی موها از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شوند که ممکن است برای سلامت مادر و جنین پرخطر باشند. البته می‌توانید با صلاحدید پزشک در ماه‌ آخر بارداری خود موهای خود را پروتئینه نمایید.

کراتینه مو

در طی انجام کراتین مو مواد شیمیایی بیشتری نسبت به پروتئین تراپی موها برای صاف کردن موها در مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین علت بهتراست که کراتین مو راحتی در ماه آخر بارداری نیز انجام ندهید و آن را به بعد از زایمان خود موکول نمایید. علاوه بر این کراتینه موها دارای عوارض جانبی همچون سردرد، حالت تهوع و … است که برای همگان حتی بانوان باردار نیز مضر است.

کاشت ناخن

کاشت ناخن یکی از روش‌های زیبایی ناخن‌ها می‌باشد که بانوان بیش از نوع خدمات زیبایی دیگری تمایل به انجام این روش دارند. کاشت ناخن در دوره بارداری بی‌خطر است و شما می‌توانید از این روش و حتی لاک زدن نیز در دوره بارداری برای زیبایی دستان خود استفاده نمایید.

میکاپ

میکاپ یا همان آرایش کردن بر روی پوست صورت شما انجام می‌گیرد و انجام هر نوع میکاپی اعم از ساده یا غلیظ هیچگونه آسیبی به شما در دوران بارداری وارد نخواهد کرد.

پاکسازی پوست

ممکن است در دوران بارداری به علت تغییر هورمون‌ها نیز دچار آکنه‌های فراوان بر روی پوست خود شوید و اقدام به استفاده از وسایل ضدجوش یا پاکسازی پوست نمایید. اما این مورد را به خاطر بسپارید که برای از بین بردن جوش‌های خود در دوره بارداری هیچگاه به سراغ محصولات ضد جوش یا پاکسازی پوست نروید زیرا این محصولات حاوی مواد ممنوعه بارداری مانند رتینول، اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید هستند که بهتر است در دوره بارداری از استفاده این محصولات جددا خودداری نمایید. البته پاکسازی پوست توسط دستگاه‌های دارای بخار سرد و گرم در دوره بارداری هیچ ضرری ندارد.

بوتاکس

بوتاکس که از آن با عنوان سم بوتولینوم نیز یاد می‌شود یک نوع سم است که برای رفع چین و چروک به ماهیچه‌ها تزریق می‌شود و برای مدت کوتاهی باعث فلج شدن یا بی‌حس شدن آن ناحیه می‌شود. استفاده از بوتاکس در دوره بارداری ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد و در مواردی منجر به سقط جنین گردد. بنابراین لازم است تا از انجام این روش در دوره بارداری خود اجتناب نمایید.

تزریق ژل

تزریق انواع ژل در دوران بارداری به علت تغییر هورمون‌ها بسیار پرخطر است. تزریق فیلر دو دوران بارداری باعث تورم در ناحیه تزریق و ایجاد مشکل در جریان خون می‌گردد؛ بنابراین بهتر است از انجام این روش در دوران بارداری خود اجتناب نمایید.

لیزر موهای زائد

یک سازمان معتبر بارداری استرالیایی به نام Mothersafe به این نتیجه رسید که لیزر موهای زائد احتمالاً در بارداری بی خطر است. متخصصان این سازمان به این نتیجه رسیدند که لیزر پوست بیرونی را گرم می کند و بیشتر از پوست نفوذ نمی کند. بنابراین بعید است که برای نوزاد متولد نشده مشکلی ایجاد کند. البته ما نمی‌توانیم بگوییم که ایمن بودن آن ثابت شده است، زیرا هیچ آزمایش بالینی انجام نشده است. اما این مورد واضح است که از لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی وشکم در دوره بارداری نباید استفاده کرد اما استفاده از لیزر موهای زائد برای دست و ساق پا در دوره بارداری بی‌خطر است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که لیزر موهای زائد اغلب در دوران بارداری موثر واقع نمی‌شود. زیرا هورمون‌ در دوره بارداری بر روی رنگدانه‌های پوست و همچنین رشد فولیکول‌های مو تاثیر می‌گذارند که هر دوی این عوامل می‌توانند اثربخشی لیزر درمانی را کاهش دهند.

کلام آخر

در آخر بهتر است تا انجام تمامی خدمات زیبایی را به بعد از زایمان خود موکول نمایید تا سلامت خود و جنینتان را به خطر نیندازید و از این بابت استرس نداشته باشید زیرا هر گونه استرسی برای بانوان باردار سم محسوب می‌شود.

منبع: سایت زیبایی مگ

خروج از نسخه موبایل