بین الملل

بایدن و «محمد بن‌ سلمان» در دهلی نو دیدار می‌کنند

عربستان, کاخ سفید, هند

وب‌سایت «آکسیوس» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با محمدبن‌سلمان، ولیعد عربستان در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰( G۲۰) دیدار و گفت‌وگو کند.

نشست سران گروه ۲۰ ماه آینده در دهلی نو در هند برگزار می‌شود.

به نوشته آکسیوس، این دیدار بایدن و محمدبن‌سلمان می‌تواتد مذاکرات کاخ سفید با سعودی‌ها برای حصول توافق بین دو کشور را تسریع بخشد؛ توافقی که شامل تضمین‌های امنیتی واشنگتن به ریاض و عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل است.

هفته پیش رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی برای پیگیری توافق با عربستان سعودی به آمریکا سفر خواهد کرد. سفر این مقام صهیونیستی به واشنگتن به دنبال گزارشی است که در آن گفته شده عربستان سعودی با محورها و شرایط مشخصی برای به رسمیت شناختن روابط رسمی با تل آویو با آمریکا به توافق رسیده است، اما کاخ سفید چنین گزارشی را رد کرد.

همچنین سه مقام ارشد صهیونیستی و آمریکایی گفتند که درمر درباره تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای دستیابی به یک بسته توافقی با پادشاهی سعودی که شامل به رسمیت شناختن تل اویو از سوی ریاض خواهد بود، گفتگو خواهد کرد.

کاخ سفید برخی گزارش‌ها درباره توافق با عربستان برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو را رد کرد. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره توافق آمریکا با عربستان برای عادی سازی روابط ریاض با تل آویو چنین ادعایی را رد کرد و گفت: «هیچ توافقی برای مجموعه‌ای از مذاکرات وجود ندارد، هیچ چارچوبی برای تدوین عادی سازی یا هر یک از ملاحظات امنیتی دیگر که ما و دوستانمان در منطقه داریم هنوز انجام نشده است.»

پیش از این، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی از «توافق» واشنگتن و ریاض بر سر چارچوب شرایط عربستان سعودی برای برقراری روابط سیاسی با اسرائیل خبر داده بود. وال استریت ژورنال شرایط این توافق را پیچیده گزارش کرده و افزوده بود که بر اساس این شرایط عربستان سعودی روابط رسمی با اسرائیل برقرار خواهد کرد و در عوض، ریاض از حمایت دفاعی و کمک بیشتر ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش برخوردار خواهد شد. در ادامه این گزارش همچنین گفته شده بود که واشنگتن بر تعهد آهنین امنیتی از ریاض پای بند خواهد بود.

این گزارش اما کمتر از چهار ساعت پس از انتشار از خروجی وال استریت ژورنال حذف شد و ساعتی بعد نیز چنین گزارشی از سوی جان کربی تکذیب شد.

پیشتر رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بودند که عربستان سعودی موانع و شروطی تعیین کرده است که در ازای عادی سازی روابط با تل آویو به برنامه هسته‌ای دست یابد.

این رسانه‌ها به صراحت اعلام کردند که عربستان سعودی شرایط غیرممکنی را برای عادی‌سازی روابط از جمله کسب رضایت تل آویو برای غنی‌سازی اورانیوم، ساخت رآکتور هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز، ایجاد اتحاد دفاعی بین ریاض و واشنگتن و چند شرط دیگر را تعیین کرده است.

310310

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.