استان ها

ایجاد زنجیره راهبردی ارزش در گلستان/ خسارت خشکسالی از رقم برآوردی بالا زد

مجله سلامتی ایران/گلستان استاندار گلستان با بیان اینکه متعهد به ایجاد زنجیره‌های راهبردی ارزش در استان هستیم، گفت: در همین راستا عمران و آبادانی مناطق بسیار محروم گلستان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

علی‌محمد زنگانه امروز پنج شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در نشست با مدیران و تشکل‌های بخش کشاورزی استان گلستان که با حضور «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی در سالن شهید رجائی استانداری گلستان برگزار شد، اظهار کرد: بررسی مشکلات نباید بی‌مفهوم باشد و باید اتفاقات خوب هم تبیین شود.

وی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری به گلستان ۳۸ هزار میلیارد ریال مصوبه برای حوزه کشاورزی استان اختصاص یافت، ادامه داد: در این سفر لایروبی ۶۲۵ هکتار آب‌دندان به ارزش ۵۸۰ میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون لایروبی ۴۷۹ هکتار محقق شده و لایروبی ۶ دهه آب بندان به مساحت ۱۴۶ هکتار تا سفر دوم رئیس جمهور و یا هفته دولت محقق می‌شود.

استاندار گلستان تخصیص اعتبار برای حوزه آبخیزداری استان را غیرقابل توصیف با دیگر ادوار دانست و افزود: وزیر جهاد کشاورزی در نخستین سفر استانی خود از منطقه بسیار محروم روستای وحدت اسلامی و رسالت بخش انبارالوم استان گلستان بازدید کرد و مقرر گردید عمران و آبادانی این منطقه که به بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان سپرده شده همزمان با سفر ریاست جمهوری به بهره‌برداری برسد.

وی با تأکید بر اینکه به رئیس جمهور و وزیر کشور متعهد شده‌ایم تا زنجیره‌های راهبردی ارزش را در استان ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: حل مشکل پنبه با ایجاد زیرساخت‌های مختلف از قبیل صنایع تبدیلی از مهمترین اهداف دولت در این منطقه محروم است.

ایجاد زنجیره راهبردی ارزش در گلستان/ خسارت خشکسالی از رقم برآوردی بالا زد

نارضایتی کشاورزان از خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات

زنگانه نارضایتی کشاورزان از قیمت خرید تضمینی و عدم پرداخت به موقع مطالبات را یکی از چالش‌های اساسی استان گلستان عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی از ۵۵ هزار ریال به ۱۵۰ هزار ریال و میزان خرید تضمینی از ۴۰۰ هزار تن به ۸۴۰ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به خشکسالی شدید در استان و آسیب دیدن صنعت کشاورزی، گفت: تدبیر شد برای بقای گندم در برداشت آب از چاه‌ها به شکل غیرمجاز، چشم‌پوشی و لطافت به خرج داده شود تا کشاورزی در این شرایط بحرانی آسیب نبیند.

عالی‌ترین مقام دولت در گلستان با انتقاد از عقب بودن پروژه شیلات در خصوص پرورش میگو، گفت: این پروژه ۶ هزار هکتار زیربنا با یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد مصوبه دارد که روی زمین مانده است و باید شرکت شهرک‌ها و شیلات تکلیف همه را معین کند تا این مصوبات روی زمین نماند.

ایجاد زنجیره راهبردی ارزش در گلستان/ خسارت خشکسالی از رقم برآوردی بالا زد

تأمین ۹۵ درصد آب شرب از سفره‌های زیرزمینی

زنگانه خشکسالی و بروز خسارت به حوزه کشاورزی استان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را بسیار تأسف‌بار دانست و افزود: ۶۶ هزار میلیارد ریال برآورد خسارت خشکسالی بوده که قطعاً این رقم بالاتر از این است و ابعاد جدید آن به مرور زمان بیشتر خودنمایی می‌کند و باید این را بدانیم که ۹۵ درصد از آب شرب استان از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

استاندار گلستان از پیگیری احداث شهرک تولید محصولات دانش‌بنیان کشاورزی در استان خبر داد و بیان کرد: برای اجرایی شدن این طرح، قطعه زمینی در نظر گرفته شده که انتظار داریم آن زمین برای این منظور اختصاص یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در نخستین سفر استانی روز گذشته با همراهی استاندار گلستان از پروژه‌های آبیاری روستاهای وحدت‌اسلامی و رسالت بخش انبارالوم آق‌قلا، کارخانه لبنیات صباح در شهرک صنعتی آقچه‌لی، کارخانه ریسندگی و بافندگی ماهوت‌شمال علی‌آبادکتول و دیگر پروژه‌های حوزه کشاورزی استان بازدید کرد.

انتهای پیام