اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود شکست قطعی است
جزییات نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص) با عنوان «سکو» امروز یکشنبه، ۱۹ آذرماه در نشست خبری این رویداد تشریح شد.
به گزارش مجله سلامتی ایران، نشست خبری نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص) با عنوان «سکو» که با همکاری آستان قدس رضوی و مرکز نوآوری امید برگزار خواهد شد، امروز با حضور قاسم صادقی معاون پژوهشی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، محمدجواد استادی رییس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امیر نادری مدیر مرکز نوآوری امید و محمد آبشار دبیر رویداد «سکو» برگزار شد.
امیر نادری، مدیر مرکز نوآوری امید در ابتدای نشست گفت: ما در مرکز امید برای شروع فعالیت رویداد «سکو» و با موضوع نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد (ص) دور هم جمع شدیم. مرکز نوآوری امید از سال ۱۴۰۲ اولویتش را در عرصه کودک و نوجوان گذاشته و به عنوان اولین شتابدهنده در حوزه کودک و نوجوان، برای پذیرش محصولات در سه شکل طرح، ایده و محصول شکل گرفته است.
اختتامیه جشنواره بهمن امسال
قاسم صادقی، معاون پژوهشی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) هم در سخنانی بیان کرد: جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص) در سازمان علمی فرهنگی آستان قدس و در پنج محور موضوعی تعریف شده است که در غربالگری اولیه، آثار باید مورد تایید قرار گیرند. موضوعات محوری شامل توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی، خدمت رضوی، ادب حضور(همه خادم الرضاییم)، توسعه وقف و نذر و سوغات زائر هستند.
وی اعلام کرد: جشنواره در شهرهای تهران، قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار میشود. رویداد سکو در تهران حول محور اسباب بازی، قم در خانه اشراق و تبریز با پارک علم و فناوری محور شمال غرب صنایع خلاق در نظر گرفته شده است. از دوره دوم جشنواره صنایع خلاق فرهنگی، رویداد با عنوان «سکو» به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد و در واقع این رویداد در دوره اول، غربال دوسالانه است.
صادقی همچنین درباره جوایز رویداد توضیح داد: جوایز نهایی سطح یک هشت سکه تمام بهار، سطح دو، پنج سکه و سطح سه، سه سکه تمام بهار خواهد بود. به احتمال خیلی زیاد بهمن ماه امسال اختتامیه جشنواره صنایع فرهنگی خلاق عالم آل محمد را خواهیم داشت. همچنین یک سال روی این خدمات و ایده ها کار میکنیم و آنها را تبدیل به محصولات قابل استفاده میکنیم که از دوره دوم نیز رویداد، به صورت دوسالانه برپا میشود.
در ادامه محمدجواد استادی، رییس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که دبیر هنری جشنواره است، خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت ما تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی و نهادینه کردن آن است و بهترین زبان برای نهادینه کردن این گفتمان، زبان هنر است؛ از دیرباز به دلیل جهان شمولی و غیرمستقیم گویی زبان هنر، مهمترین ابزار برای امتداد مفاهیم دینی بوده است. صنایع خلاق فرهنگی میتواند شعار محوری ما را که امتداد زیست خلاق انسان معاصر است در جامعه فراهم کند.
وی تصریح کرد: زنجیرهای از اتفاقات در بخش جشنواره جنبی با عنوان «گنجینه آنلاین» شکل میگیرد که هم به اقتصاد هنر کمک شود هم معنا را ترویج کنیم هم مفهوم را به سبک زندگی وارد کنیم. همچنین پارکهای علم و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، حوزه علمیه با مرکزیت آستان قدس رضوی اهتمام به برپایی جشنواره دارند و ما تلاش داریم در همان روزهای جشنواره و نمایشگاه زمینه عقد قرارداد و تجاری سازی محصولات را فراهم کنیم.
استادی همچنین گفت: تفاهم نامهای با وزارت میراث فرهنگی در عرصه توسعه صنایع دستی منعقد کردیم تا بازار صنایع دستی را هم تامین کنیم.
آثار برگزیده در حرم امام رضا(ع) رونمایی میشوند
در ادامه نادری درباره جوایز رویداد «سکو» هم اعلام کرد: کار برای امام رضا(ع) است و علاوه بر تقدیرهای مادی و حمایتهای استارتاپی یک فرصت ویژه ایجاد کردیم که آثار برگزیده در حرم امام رضا(ع) رونمایی خواهند شد. فراخوان رویداد «سکو» از امروز منتشر شد و اواخر دی ماه نیز اختتامیه آن برگزار میشود. برگزیدهها اعلام و علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جوایز در سه سطح بیست، ۱۵ و ۱۰ میلیون جوایزی اهدا میشود؛ فیلمهای برگزیده از سوی مرکز امید حمایت میشوند. آثار برگزیده در حرم امام رضا (ع) به نمایش درمیآیند و جذب آثار به مدت یک ماه ادامه دارد.
مدیرعامل مرکز نوآوری امید همچنین توضیح داد: در حال حاضر ما دو سازوکار جدی در مرکز نوآوری امید داریم؛ اول «آزمایشگاه نوآوری» است که پذیرش طرح و ایده را دارد و شرایطی را فراهم میکند تا به نسخه اصلی ایده برسند. دوم «نهالستان» است که میزبانی تیمهایی را میکند که کاری برای کودک و نوجوان انجام میدهند و حمایت خواهیم کرد. از همین جا اعلام میکنم اگر کسی در حوزه کودک و نوجوان طرح و ایده دارد، ما از آنها حمایت میکنیم و در حال حاضر مرکز نوآوری امید تنها مرکزی است که این کار را انجام میدهد.
وی بیان کرد: تلاش داریم از تیمهای شهرستانی نیز حمایت کنیم و در فاصله چندین ماهه چندین تیم شناسایی شدند و جلسه برگزار کردیم که حتی به مرحله عقد قرارداد هم رسیدیم.
نادری گفت: تیمهایی که نیاز به استقرار و فضا دارند، ما در کارستان بهارستان میزبانشان هستیم و جنس سوم حمایتهایمان شبکهای است که امکانات اینجا در اختیار قرار میگیرد.
حق کپی رایت در این جشنواره چگونه است؟
او در پاسخ به پرسشی درباره بحث کپی رایت ایدههای مطروحه در این جشنواره و مرکز خاطرنشان کرد: بحث کپی رایت این روزها یک معضل است و واقعا در جشنوارهها مشکل ایجاد میکند. اما از سمت ما تعهداتی درباره محرمانگی طرحها ارائه میشود. همچنین ما منتور حقوقی و کسب و کار داریم که راهنمایی میکنند و نکته دوم درباره اجرای یک طرح است که ممکن است به ذهن چند نفر رسیده باشد.
نادری درباره صادرات صنایع خلاق هم بیان کرد: اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود شکست قطعی است محصولات اسباب بازی هم همین طور است. الان ما بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس را در حدی به دست گرفتیم و با چند تیم هم حتی محصول به استرالیا ، عمان و قطر میفرستیم و این جزو برنامه ویژه ما است که اولویتمان حمایت از تیم ها برای حضور در خارج از کشور باشد. در هر حال، در اول راه صادرات صنایع خلاقه هستیم.
در پاسخ به همین پرسش محمدجواد استادی هم گفت: درباره حق رایت آستان قدس رضوی مکانیزمی دارد که اعتماد عمومی مردم را دارد و الان فرآیندها بسیار دقیق است و اگر خدای نکرده لحظهای اتفاقی بیفتد نهادهای نظارتی در آستان وجود دارد و سامان خواهد یافت.
وی همچنین درباره جشنواره صنایع خلاق و ارتباط آن با فضای دانشگاهی توضیح داد: در حال حاضر فضای آستان قدس و جشنواره با خود دانشگاه امام رضا (ع) مرتبط است. ما در عرصه صنایع خلاق به جز این جشنواره به انتشار کتاب هم در عرصه صنایع خلاق دست زدیم تا ادبیات در این عرصه داشته باشیم. بنابراین در ارتباط با فضای دانشگاه کار را جدی دنبال می کنیم و با دانشگاه های هنری کشور مرتبط هستیم. سایت جشنواره هم تا زمان برپایی جشنواره اواخر بهمن نشستهای تخصصی در عرصه دانشگاهی برگزار خواهیم کرد.
به گزارش مجله سلامتی ایران، در پایان نیز پوستر نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم محمد(ص) با عنوان «سکو» رونمایی شد.
انتهای پیام