بین الملل

الشرق الاوسط: اسرائیل به فکر صادرات گاز به ترکیه و از آن‌جا به اروپاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به نقل از منابع صهیونیستی نوشت که «بنیامین نتانیاهو» یک تیم فنی از چندین وزارتخانه کابینه خود را مسئول بررسی گزینه‌های مربوط به صادرات گاز کرده است که یکی از گزینه‌های اصلی، کشیدن خط لوله گاز از بستر دریا به ترکیه و از آن‌جا به اروپاست.

بنابراین گزارش، طبق این طرح، خط لوله مذکور از بزرگترین میدان گازی در فلسطین اشغالی به نام «لویاتان» به ترکیه کشیده می‌شود و به عقیده مشاوران نتانیاهو، رجب طیب اردوغان نیز تمایل زیادی به این طرح دارد که در صورت اجرا همکاری بی سابقه‌ای میان ترکیه و اسرائیل در حوزه گازی شکل می‌گیرد و از میزان وابستگی ترکیه و منطقه جنوب اروپا به گاز روسیه کاسته خواهد شد.

این پروژه پیشنهادی همچنین شامل اتصال خط لوله‌های گاز کشورهای مجاور از جمله مصر و امارات به این خط لوله می‌شود که می‌تواند جایگزینی عملی و قابل اطمینان برای گاز روسیه در اروپا باشد.

گاز, مدیترانه, مشاور

 

روزنامه الشرق الاوسط در ادامه به نقل از منابعی در تل آویو نوشت که نتانیاهو در جلسه‌ای با حضور «ییسرائیل کاتس» وزیر انرژی کابینه خود و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی، «تزاحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی و نمایندگان شرکت‌های سهامدار در میدان گازی «لویاتان» دستور تشکیل یک تیم فنی برای بررسی گزینه‌ها برای صادرات گاز را صادر کرده است.

این نشست در حالی انجام شد که یسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی هفته گذشته با افزایش صادرات گاز به مصر موافقت کرد و به نوشته الشرق الاوسط، ترکیه سال‌ها برای کشیدن خط لوله گاز از اسرائیل تلاش کرده بود اما اسرائیل از بیم تحت تأثیر قرار گرفتن روابطش با قبرس و یونان، حاضر به اجرای این پروژه نشده بود.

گاز, مدیترانه, مشاور
میدان گازی لویاتان در شرق مدیترانه

 

ترکیه سال‌هاست با یونان و قبرس در بستر دریای مدیترانه بر سر اکتشاف و استحصال گاز در تنش به سر می‌برد و با وجود اعتراضات شدید آتن و نیکوزیا، اما برداشت گاز از بستر دریا را آغاز کرده است.

در این راستا به نوشته میدل ایست نیوز، سال گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنانی گفت که در نتیجه مذاکرات با روسیه، ترکیه به هاب توزیع گاز روسیه به اروپا تبدیل خواهد شد.

اشاره اردوغان به پروژه موسوم به «سیل ترکیه‌ای» است که شامل دو خط لوله از روسیه به اروپا از طریق ترکیه و دریای سیاه است که یکی از آن‌ها برای تأمین گاز ترکیه و دیگری برای صادرات گاز به اروپاست. پرژوه سیل ترکیه یکی از این پروژه‌های بزرگ است که شامل دو خط لوله دریایی به طول ۹۳۰ کیلومتر می‌شود و شهر آنابا روسیه را به استانی قرقلار ایلی در غرب ترکیه متصل می‌کند.

یکی از این دو خط لوله برای تأمین گاز داخل ترکیه و دیگری با ظرفیت سالانه ۱۵.۷۵ میلیارد مترمکعب برای انتقال گاز به اتحادیه اروپاست.

از سوی دیگر به نوشته الشرق الاوسط، پیش‌بینی می‌شود که نتانیاهو و اردوغان طی هفته‌های آتی در ترکیه با یکدیگر دیدار کنند؛ سفر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به ترکیه قرار بود تا تاریخ ۲۸ جولای به ترکیه برود، اما پس از اینکه مجبور شد تحت عمل جراحی قلب قرار گیرد، سفر خود را به موعد دیگری به تأخیر انداخت.

به عقیده ناظران، میان این سفر و تشکیل تیم فنی برای بررسی صادرات گاز، ارتباط وجود دارد و به گفته منابع سیاسی در تل آویو به روزنامه الشرق الاوسط، نتانیاهو از علاقه اردوغان به خط لوله گاز اسرائیل به ترکیه خبر دارد و به تشکیل این تیم فنی به عنوان فرش قرمز خود در سفر به ترکیه نگاه می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه در تاریخ ۳۰ تیر ماه درباره خبر دعوت از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی به آنکارا گفته بود: «ما اولین دیدار خود را با نتانیاهو برگزار خواهیم کرد و امیدوارم این گام آغاز مرحله بسیار بهتری در روابط ترکیه و اسرائیل باشد».

همان زمان دفتر اردوغان در بیانیه‌ای گفت: «روابط دوجانبه ترکیه و اسرائیل به طور گسترده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اقداماتی که می‌تواند برای بهبود همکاری بین دو کشور انجام شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در این گفت‌وگوها قرار است دو طرف درباره مسائل جاری منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روابط دوجانبه تبادل نظر کنند».

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» چندی پیش در خصوص این سفر نوشته بود: «این سفر اولین سفر نخست‌وزیر نتانیاهو به ترکیه است و نشانه دیگری از تجدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. از زمان سفر ایهود اولمرت در سال ۲۰۰۸، آنکارا میزبان نخست‌وزیر اسرائیل نبوده است».

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.