بین الملل

الاعرجی: السودانی پیگیر اجرای توافق امنیتی با تهران است/نتایج این توافق بی‌سابقه است

مسلمان, مشاور, مشاور امنیت ملی

مشاور امنیت ملی عراق با تاکید بر اینکه نتایج اجرای توافق امنیتی با تهران بی‌سابقه است خاطرنشان کرد که شخص نخست‌وزیر عراق پیگیر اجرای این توافق است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، اعضای کمیته عالی اجرای توافق امنیتی ایران و عراق با همتایان خود در تهران دیدار و رایزنی کردند.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق که در راس هیاتی امنیتی به تهران سفر کرده است در اظهاراتی گفت که نتایج به دست آمده بعد از توافق امنیتی میان دو کشور از سال ۱۹۹۱ بی‌سابقه بود.

به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، الاعرجی خاطرنشان کرد: محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق روند اجرای توافق امنیتی با ایران را به‌طور دقیق پیگیری می‌کند.

مشاور امنیت ملی عراق افزود: عراق برای امنیت ایران اهمیت زیادی قائل است و هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد که خاک کشورمان سکویی برای ایجاد ناامنی در کشورهای همجوار باشد.

وی همچنین تاکید کرد که بغداد در مسیر اجرای تمام بندهای توافق امنیتی با ایران است.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق که صبح روز گذشته (یکشنبه) وارد تهران شد همان روز با علی‌اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و با او درباره مسائل دوجانبه و نحوه اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

در این دیدار  احمدیان با تشکر از حسن همکاری و تمهیدات دولت عراق در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین و همچنین میهمان نوازی گرم مردم عراق، تصریح کرد، مراسم اربعین علاوه بر ابعاد مهم سیاسی و فرهنگی و برکات معنوی آن موجب نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت مسلمان و شیعه ایران و عراق شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با بیان اینکه توافق نامه امنیتی میان دو کشور تضمین کننده امنیت مرزهای دو کشور و نقشه راه معقول و مناسبی برای حذف مؤلفه های ناامن کننده در دو کشور و منطقه است؛  بر اجرای دقیق و کامل این توافق نامه تاکید کرد.
احمدیان با اشاره به توافقات  ایران و عراق در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی گفت: ظرفیت‌های  بسیار زیادی برای ارتقاء همه جانبه روابط دو کشور در بخش های مختلف به صورت بالقوه وجود دارد که باید با تشریک مساعی و تلاش مضاعف آن را فعلیت بخشید.
در این دیدار قاسم الاعرجی دبیر شورای امنیت ملی عراق نیز بر عزم دولت و  نهاد امنیت ملی عراق برای اجرای توافق نامه امنیتی دو کشور تاکید کرد و گفت: از هر فرصتی برای توسعه و تعمیق  روابط تهران – بغداد استقبال و استفاده خواهیم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد اجرای توافقنامه  امنیتی ایران و عراق که مهلت زمان اجرای آن ۲۸ شهریورماه به اتمام رسید و سفر اخیر مشاور شورای عالی امنیت ملی عراق به ایران در مورد اجرای این توافق گفت : براساس ارزیابی‌های ما بخشی از این توافقنامه اجرا شده است و بخشی از آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: هیات ارزیابی ایران برای ارزیابی میدانی از میزان اجرای دقیق  این توافق نامه امنیتی به عراق سفر کرده است که این موضوع با همکاری و استقبال خوب مقامات عراقی همراه بود  و ما از همکاری آنها تشکر می‌کنیم.

کنعانی تاکید کرد : ارزیابی دقیق از میزان اجرای این توافقنامه امنیتی  موکول  به بررسی دقیق گزارش هیات اعزامی است.

وی ادامه داد: مقامات عراق بارها اعلام کرده‌اند به اجرای کامل توافق امنیتی  متعهد هستند و در گزارش‌هایی که به مقامات ذیربط ایران ارائه کرده‌اند اعلام کرده‌اند که بخش قابل توجهی از مقرهای نظامی نیروهای تروریستی در این منطقه تخلیه شده است و این نیروها خلع سلاح و به عمق خاک عراق منتقل شده‌اند. همچنین بخشی از مقرهای تروریست‌ها تخریب شده و مقرهای باقی مانده هم تخریب می‌شوند.

کنعانی با بیان این که ایران بر اجرای کامل این توافق امنیتی تاکید دارد، گفت: ما در ارتباط با امنیت مرزهای خود هیچ مسامحه‌ای نمی‌کنیم.

دفتر مشاور امنیت ملی عراق نیز با اشاره به برگزاری کمیته عالی اجرای توافق امنیتی اعلام کرد که ریاست هیئت عراقی برعهده قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و ریاست هیئت ایرانی بر عهده علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود.
به نقل از میدل ایست نیوز ، در این نشست مراحل اجرای توافق امنیتی بین دو کشور و اقدامات انجام شده و باقیمانده آن بررسی شد.
الاعرجی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، گزارشی از اقدامات عراق در منطقه فعالیت گروه های مخالف ایران که همه تخلیه شده و این گروه ها نیز خلع سلاح شدند، ارائه کرد.
وی گفت که در این مناطق نیروهای فدرال عراق مستقر شده و این گروه های مخالف از مرزها دور شدند.
الاعرجی افزود که دولت اقلیم کردستان عراق در اجرای تعهدات مشخص شده در توافق امنیتی جدی بوده است.
مشاور امنیت ملی عراق بر اهمیت هماهنگی بالای بین دو کشور تاکید و اشاره کرد که نتایج محقق شده پس از توافق امنیتی میان دو کشور از سال ۱۹۹۱ رخ نداده است و این گروه ها، دهه ها بدون حضور نیروهای فدرال در این مناطق بودند.
وی تاکید کرد که مقامات ایرانی باید در صورت هرگونه تحولات طرف عراقی را در جریان بگذراند تا اقدامات لازم اتخاذ شود.
مشاور امنیت ملی عراق اشاره کرد که عراق به اجرای بندهای توافق امنیتی مشترک میان عراق و ایران عمل می کند و شراکت و عمق تاریخی و روابط رو به رشد بین دو کشور طی زیارت اربعین و پس از آنکه عراق میزبان زائران ایرانی بود و به آنها خدمات و تسهیلات داده مشخص شده است و این مساله دلیلی بر عمق روابط بین دو کشور و دو ملت همسایه است.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.