اجتماعی

افزایش ارتفاع موج تا ۳ متر در دریای خزر

سازمان هواشناسی نسبت به افزایش ارتفاع موج تا ۳ متر در دریای خزر و مواج شدن خلیج فارس و دریای عمان هشدار داد.

به گزارش مجله سلامتی ایران سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وزش باد شدید شمال غربی با بیشینه سرعت ۳۲ نات و بیشینه ارتفاع امواج در مناطق ساحلی ۱.۵ تا ۲.۵ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۳ متر با تاکید بر مناطق ساحلی استان های مازندران و گلستان فردا (۲۲ فروردین‌ماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گلستان در دریای خزر، پنج‌شنبه (۲۳ فروردین‌ماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان، در دریای خزر و جمعه (۲۴ فروردین‌ماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان در دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی ممنوعیت شنا، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در تردد شناورهای حمل و نقل دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی و اختلال در فعالیت‌های بنادر و اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر وجود دارد.

ممنوعیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی، ممنوعیت در تردد شناورهای نیمه سنگین، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در حوزه‌های مختلف را سازمان هواشناسی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وزش باد با بیشینه سرعت ( ۲۴ تا ۲۸ نات) و بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحلی بین ۱ تا ۱.۵ متر به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب چهارشنبه (۲۲ فروردین ماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و نواحی غربی تنگه هرمز، پنج‌شنبه تا شنبه (۲۳ تا ۲۶ فروردین‌ماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و مناطق غربی دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناگرها و پاره شدن تورهای صیادی، احتمال اختلال در فعالیت‌های شیلاتی و فعالیت‌های سکوهای نفتی دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی نسبت به منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، منع ترددهای شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی توصیه می‌کند.

به گزارش مجله سلامتی ایران در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.