اصلاح حدود مجاز معاینه فنی بررسی می شود/ تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا با رویکرد جدید
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی در سال جاری و تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا با رویکردی جدید خبر داد.
به گزارش مجله سلامتی ایران آلودگی ناشی از ذرات معلق بزرگتر از ۲.۵ میکرون در پاییز امسال هم نفس کشیدن در کلانشهرها را سخت کرده است و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی افزایش غلظت آلاینده ها در کلانشهرها تا پنجشنبه (۲۹ آذرماه) ادامه دارد. تهران نیز طی هفت روز اخیر تنها دو روز هوای مطلوب را به خود دیده است. در این شرایط به گفته سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست تکالیف انجام نشده انباشته متعددی در قانون هوای پاک داریم قانونی که سال ۹۶ به امید کاهش آلودگی هوا تصویب شد.
احمد طاهری در گفت و گو با مجله سلامتی ایران با بیان اینکه طبق ماده ۲ قانون هوای پاک مهم ترین وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر اجرای این قانون در سایر دستگاه هاست تاکید کرد: تکالیف انجام نشده و انباشته متعددی در قانون هوای پاک داریم از جمله اسقاط خودروهای فرسوده. میزان خودروهای فرسوده اسقاط شده از زمان تصویب قانون هوای پاک تاکنون (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳) نسبت به تکلیف قانونی ناچیز بوده است. گسترش حمل و نقل عمومی گسترش انرژی های تجدید پذیر ارتقای کیفیت سوخت در کشور از جمله مواردی است که نسبت به تکلیفی که در قانون پیش بینی شده است فاصله زیادی وجود دارد.
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: نظارتمان را به صورت خیلی جدی تر انجام می دهیم و در دولت چهاردهم هم تا به امروز سه جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا برگزار شده که در هر کدام از این جلسات یک موضوع به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است و دستگاه موظف شده اند که برنامه ای با قابلیت رصد و پایش به صورت ساختار یافته ارائه بدهند که عملکرد آن ها بر اساس برنامه ارایه شده مورد رصد قرار بگیرد.
بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی در سال جاری
طاهری درباره توجه به معاینه فنی خودروها گفت: آخرین بار حدود مجازمعاینه فنی سال ۹۷ به روزرسانی شد. این موضوع دوباره در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است و به زودی بعضی از مصوبات آن اصلاح و ابلاغ می شود. افزایش کیفیت معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی نیز در دستور کارما قرار دارد.
وی افزود: گسترش ناوگان برقی نیز مد نظر است چراکه میزان آلایندگی کمتری نسبت به ناوگان حمل و نقل بنزینی دارد و به این موضوع هم در مصوبه اسقاط توجه ویژه شده است. سعی می کنیم در به روزرسانی این مصوبه سیاست های تشویقی بیشتری برای ترغیب به برقی سازی خوروها به ویژه حمل و نقل کار مثل موتورسیکلت کار و تاکسی ها در نظر گرفته شود تا با شتاب بیشتری برقی سازی صورت گیرد.
تغییر شیوه تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهرها
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست درباره تدوین سیاهه جدید انتشار آلودگی هوا گفت: آخرین بار این سیاهه بر مبنای اطلاعات سال ۱۳۹۶ برای کلانشهرهای کشور تدوین و در سال ۱۴۰۰ منتشر شد بنابراین حدود هفت سال از تدوین آن می گذرد.
طاهری اضافه کرد: در تدوین سیاهه های انتشار قبلی انتشار آلاینده ها به صورت کلانشهری مورد بررسی قرار می گرفت اما ما مرزبندی بین شهرها را برای پدیده آلودگی هوا قائل نیستیم. در نتیجه تدوین سیاهه انتشار را با رویکرد ملی در دستور کار قرار داده ایم و در تلاش هستیم که در کل کشور سیاهه انتشار را تدوین کنیم و منابع بیشتری نسبت به مطالعه قبلی در این سیاهه در نظر گرفته شود.
از سند مدیریت تغییر اقلیم چه خبر؟
طاهری در پایان درباره تدوین سند مدیریت تغییر اقلیم گفت: در ماده ۲۲ برنامه هفتم توسعه وظیفه تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست گذاشته شده است. از ابلاغ برنامه هفتم این موضوع با جدیت در دستورکار قرار گرفته و کارگروه های هفتگی با حضور سایر دستگاه هایی که در قانون ذکر شدند همچنین سایر دستگاه های اثرگذار و متاثر برگزار می شود. حتما در بازه زمانی مشخص شده (طی سال اول برنامه) در قانون این کار ر انجام می دهیم.
انتهای پیام