عمومی

از کجا بفهمیم فولیکول مو زنده است

برای تفهیم بهتر ساختار فولیکول مو، ساختار پوست را به صورت مختصر شرح خواهیم داد. پوست انسان از سه لایه  اصلی تشکیل شده است که لایه اپیدرم سطحی‌ترین لایه پوست به شمار می‌رود. در زیست شناسی مو را جزو زایده‌های پوست به حساب می‌آورند. در برخی از نقاط، لایه اپیدرم به داخل درم که لایه میانی پوست است؛ فرو رفته است و ساختاری کیسه مانند به نام فولیکول را ایجاد کرده است. فولیکول در قسمت پایه، دارای برآمدگی‌هایی است که این برآمدگی‌ها درمال پاپیلا نام دارند و حاوی مویرگ‌های خونی فراوان هستند. در نتیجه درمال پاپیلا در فولیکول نقش تغذیه رسانی را بر عهده دارد و نقش مهمی در چرخه رشد مو ایفا می‌کند. با توجه به همین ساختار می‌توان عملکرد فولیکول مو را متوجه شد. هزینه پی آر پی مو در تهران ، امروزه کمتر کسی پلاسمای غنی از پلاکت را که با نام PRP است را نمی شناسد

از کجا بفهمیم پیاز مو سالم است, بهترین قرص برای تقویت فولیکول مو, پوست

فولیکول مو تعیین‌کننده‌ وضعیت رشد و فرم موهای سر یا بدن است. تفاوت در فولیکول مو باعث می‌شود افراد با انواع رنگ مو از تیره تا روشن یا فرم‌های متفاوت مو، از فر تا موی لخت وجود داشته باشند. از دو قسمت با نام‌های اپیتلیال و مزانشیمال ساخته شده است. در قسمتی که اپیتلیال نام دارد، سلول‌ها تکثیر می‌شوند و در حقیقت قسمت واضح و رونده‌ مو را تشکیل می‌دهند. ناحیه‌ مزانشیمال به پیاز مو ختم می‌شود و در واقع قسمت اساسی ساختار مو است. ناحیه‌ مزانشیمال شامل ملانوسیت‌ها نیز می‌شود که مسئول تعیین رنگ مو هستند.

سرعت تقسیم سلول‌های پیاز مو بیش از سایر سلول‌های بدن است و تقریبا هر ۲۳ تا ۷۲ ساعت این سلول‌ها تکثیر می‌شوند. فولیکول‌ها در قسمت انتهای برآمدگی درمال پاپیلا پیاز مو را تشکیل می‌دهند. پیاز مو بخش زنده مو را تشکیل می‌دهد؛ به همین سبب رسیدگی به آن اهمیت پیدا می‌کند.

این واحدهای فولیکولی در سلول‌های پوستی، پیاز مو را ایجاد می‌کنند و سپس از این قسمت ریشه‌ مو را به وجود می‌آورند. در محل هر ریشه‌ مو، نواحی برآمده‌ای دیده می‌شود که پستانک نام دارند و مواد مغذی را از مویرگ‌های خونی گرفته و به موها جهت رشد می‌رسانند. در حقیقت در همه‌ افراد این واحدهای فولیکولی دیده می‌شوند و می‌توان گفت که محل زایش مو در پوست هستند. رسیدگی به تغذیه فولیکول موی سر از آن‌جایی اهمیت دارد که در اثر نرسیدن مواد مغذی به فولیکول و ضعف در ساختار آن، موها دچار ریزش شده و در نتیجه حجم زیادی از مو از دست خواهد رفت. این واحدها در حقیقت محل زایش و رشد مو هستند. پس مراقبت از آن به روند رشد موهای بهتر و بیشتر کمک می‌کند.

از بین رفتن فولیکول مو معمولا در اثر ورود یک آسیب به ریشه مو (جایی که خون، اکسیژن آن را تامین می‌کند) است. اگر این آسیب همراه با عدم وجود سلول‌های بنیادی که مسئول بازسازی فولیکول مو هستند، باشد زودتر از آنچه که فکر کنید فولیکول‌ها می‌میرند. یک فولیکول موی مرده نمی تواند مو رشد کند. عدم گردش خون باعث تشدید و تسریع ریزش مو و در نتیجه کمبود تغذیه و مرگ فولیکول می‌شود. اگر در نواحی آسیب دیده مو یا کرک دارید، این نشان ‌دهد که فولیکول‌های مو زنده هستند و می‌توانید با استفاده از متدهای درمانی باعث رشد مجدد فولیکول مو خود شوید.

به طور کلی همه شامپوها باید حاوی مواد شوینده یا پاک کننده باشند تا به اندازه کافی پوست سر را از چربی، کثیفی، تجمع سبوم و بو پاک کنند. سورفکتانت‌هایی از جمله: سدیم لوریل سارکوزینات، سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) پاک کننده‌های رایجی هستند که در شامپوها وجود دارند که ممکن است باعث تحریک پوست، خشکی پوست شوند. از جمله موادی که خوب است در محتویات شامپوی روزانه‌تان وجود داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیوتین
  2. روغن آرگان
  3. کراتین
  4. کافئین
  5. ب-کمپلکس

اگر شامپویتان دارای مواد زیر است، از آن استفاده نکنید:

  1. سولفات‌ها (sulfates)
  2. فرمالدئید (Formaldehyde)
  3. پارابن (Parabens)
  4. فتالاتها (Phthalates)
  5. هگزاکلروفن (Hexachlorophen)

بهترین کلینیک درمان دکتر مینا اشرفی جو متخصص پوست و مو در تهران مراقبت از پوست سلامت مو در گرما آفتاب تغذیه و پیشگیری از بیماری های پوستی و مشکلات مو در کلینیک ما قابل انجام است