فرهنگ و هنر

آمار درمان و دارو در حج و چند توصیه به حاجی‌ها

مرکز پزشکی حج و زیارت از ارائه بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ مورد خدمات درمانی و پزشکی از ابتدای حضور زائران ایرانی در عربستان خبر داد و گفت: در خصوص دارو، کمبودی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مجله سلامتی ایران به حج، بنابر اعلام سازمان حج و زیارت شمار زائران ایرانی در عربستان به بیش از ۲۲ هزار نفر رسیده است و طبق اطلاعیه مرکز پزشکی حج و زیارت که جمعه ۴ خرداد ماه منتشر شد، در بیمارستان و درمانگاه‌های این مرکز در مکه ۳ هزار و ۸۳۷ مورد و در مدینه ۸ هزار و ۶۵۷ مورد خدمات مختلف پزشکی و درمانی دریافت شده است. همچنین ۵هزار و ۲۵۰ ویزیت در مطب‌های مجموعه‌های مدینه و مکه انجام شده که از آن میان ۲۳۵ ویزیت هم تخصصی بوده است.

با توجه به اینکه زائران ایرانی از ۲۴ اردیبهشت ماه در عربستان حضور دارند، در این مدت ۲۹۷ مورد خدمات پاراکلینیک، ۲۷۴۱ مورد خدمات پرستاری، ۵۲ مورد خدمات بستری، ۴۰۷ مورد خدمات مددکاری و امداد و انتقال برای زائران انجام شده است.

مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین اعلام کرد که درحال حاضر چهار زائر ایرانی در بیمارستان‌های عربستان (سه نفر در مدینه و یک نفر در مکه) برای دریافت خدمات بهتر و بیشتر بستری هستند. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه با حضور در بیمارستان نور این شهر که یکی از زائران ایرانی به علت تصادف در آن بستری شده است، وضعیت درمانی وی را تحت بررسی دارد.

دکتر سیدعلی مرعشی ـ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ـ همچنین تاکید کرد: در خصوص دارو کمبودی نداریم.    

بهروز آدرانی که یکی از ۳۹ کادر درمانی است که در مدینه به زائران در قالب کادر درمان مرکز پزشکی حج و زیارت خدمت‌رسانی می‌کند، نیز در گفت‌وگو با مجله سلامتی ایران به زائران توصیه کرد: حتما مایعات مصرف کنند و در اوج گرما از محل اقامت خود بیرون نیایند. همچنین در برنامه غذایی خود، میوه و سبزیجات را مصرف کنند و از خوردن غذاهایی که باعث می‌شود سیستم گوارش آنها مختل شود پرهیز کنند؛ چراکه مدت زمان زیادی در کشور میزبان حضور خواهیم داشت.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.