فرهنگ و هنر

آغوش باز «هوای نو» برای هیأت‌ها و هیأتی‌‍‌ها

مهرواره «هوای نو» که با محوریت اتفاقات تازه در فضای هیأت‌ها و تشکل‌های دینی و معرفی هیئات خلاق برگزار می‌شود، سومین دوره خود را از ۲۰ خردادماه آغاز کرده و تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت. وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو پس از گذشت دو دوره از این رویداد از تغییر و تحولات سومین دوره این مهرواره و تأثیر آن بر عملکرد هیأت‌ها توضیحات بیشتری ارائه کرد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، ملتجی می‌گوید: «سومین مهرواره هوای نو در ۵ بخش و  ۳۱ رشته برگزار می‌شود. در این مهرواره افراد با ثبت‌نام در سامانه هوای نو فعالیت‌هایی که در عرصه و ارکان هیأت صورت می‌گیرد را به اشتراک می‌گذارند و بهترین‌ها بر اساس شاخص داوران به عموم مردم معرفی می‌شود. هیأت‌ها تا پایان مردادماه فرصت دارند فعالیت‌های خود از اردیبهشت سال گذشته تاکنون را در بخش و رشته‌های مختلف در سایت havayenoo.ir بارگذاری نمایند.  در نهایت هیأت داوران در اختتامیه این مهرواره که در آبان‌ماه برگزار می‌شود، بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند.

دبیر مهرواره هوای نو در رابطه با تفاوت هوای نو امسال نسبت به سال‌های گذشته اظهار می‌کند:«سال قبل از یک برگزیده و دو شایسته تقدیر شد اما امسال در هر رشته سه برگزیده انتخاب خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه سومین فصل مهرواره هوای نو با رویکرد بین‌الملل برگزار خواهد شد، می‌گوید: «مهرواره هوای نو امسال نگاه ویژه‌تری در سطح بین‌المللی دارد؛ لذا امسال هیأت‌های ایرانی که در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند موردتوجه ما است.»

هر هیأتی امکان ثبت‌نام در مهرواره هوای نو را دارد

ملتجی دررابطه‌با شرایط ثبت‌نام در سومین مهرواره هوای نو می‌گوید:« هیأت باید از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز داشته باشد که این روند پیچیده‌ای نیست و هر هیأتی می‌تواند از طریق سامانه سازمان تبلیغات اسلامی مجوز هیأت خود را دریافت نماید. لازم به ذکر است که در مرحله ثبت‌نام نیازی به مجوز هیأت نیست و در صورت برگزیده شدن می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام نمایند.»

 او تصریح می‌کند: «ما در مهرواره هوای نو بنا برای دشوار کردن شرایط مشارکت نداریم و آغوش هوای نو باز است؛ هر هیأت و فردی که در عرصه هیأت فعالیت می‌کند می‌تواند در هوای نو حضور پیدا کند و اتفاقاً حضور حداکثری برای ما حائز اهمیت است.»

مهرواره هوای نو نوعی مانور فرهنگی

ملتجی با اشاره به اینکه سومین دوره این مهرواره باهدف تجلیل و معرفی برگزیدگان هیأت برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: «هوای نو همچون گذشته، دو هدف اصلی دارد؛ یکی از اهداف، ارتقای  نگاه و رویکرد هیأت‌ها در مواجه با مردم است تا بتواند حداکثر مردم را در فضای هیأت قرار دهد. دومین هدف، آشنایی عموم مردم با سبد متنوع خدمات و فعالیت هیأت‌ها در سراسر کشور است؛ چون باورها بر این است که عموم مردم بر کل کارها و خدماتی  که در عرصه هیأت انجام می‌شود، واقف نیستند.»

دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه این مهرواره به‌نوعی مانور فرهنگی در عرصه جنگ نرم است، افزود: «هوای نو به دنبال این است که همه فعالان و کنشگران هیأت در یک برنامه و رویداد سالانه دور هم جمع شوند و قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و تجاربشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا نمایه‌ای از فعالیت‌های انجام‌گرفته در این عرصه نمایان شود.»

جهاد تبیین شاخص اصلی انتخاب برگزیدگان سومین مهرواره هوای نو

ملتجی دررابطه‌با شاخص و معیار داوران برای انتخاب برگزیده مهرواره هوای نو می‌گوید: «در هر رشته‌ای داوران شاخص‌های مختص به خودشان را دارند و نمی‌توان یک شاخص کلی را مطرح کرد؛ اما سیاست کلی در سومین دوره مهرواره هوای نو پرداختن به موضوع جهاد تبیین است.»

او تأکید می‌کند: «یک شاخص کلی در تمام رشته‌ها این است که آن رشته در عرصه جهاد تبیین فعالیت‌های ویژه‌ای انجام داده باشند؛ اما آنجایی که قرار است ستایشگران یا اقتصاد هیأت مورد بررسی داوران قرار بگیرد، شاخص‌های انتخاب برگزیدگان متفاوت است.»

پیش‌بینی رشد چشمگیر شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های قبل

به گفته ملتجی، مهرواره هوای نو در حالی سومین دوره خود را برگزار می‌کند که در سال دوم نسبت به سال اول  رشد چشمگیری داشتیم. فصل گذشته مهرواره هوای نو در مجموع با شرکت ۶۸۹۲ هیأت برگزار شد که ۲۵ درصد نسبت به فصل قبل بیشتر شده بود. تصورمان بر این است که در دوره سوم نیز به لحاظ کمی شاهد رشد بیشتری باشیم؛ اما بیش از جنبه کمی برای ما جنبه کیفی حائز اهمیت است. هوای نو باید بتواند در هر دوره جدید به لحاظ کیفی به اهداف خود دست یابد؛ لذا برگزیدگان ما هر سال باید نسبت به سال‌های قبل بیشتر باشد.

هوای نو یک رویداد آینده‌نگر است

ملتجی مهرواره هوای نو را در عملکرد هیأت‌ها بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: «هوای نو یک رویداد آینده‌نگر است و ازاین‌جهت حتماً سال‌به‌سال اثرگذارتر خواهد بود و در زیست‌بوم نه تنها هیأت بلکه در زیست‌بوم فرهنگ نظام جمهوری اسلامی، هوای نو به‌عنوان یک رویداد روبه‌جلو جای خود را باز خواهد کرد.»

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.