اجتماعی

آخرین خبرها از وضعیت پل‌های حافظ و بعثت/شناسایی پل‌های مستعد سرقت در پایتخت

مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی پایتخت توضیحاتی ارائه شد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، محمدصادق خیرخواه صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تولیدکننده پکیج‌های مهندسی برای شهرداری تهران در حوزه راه، ابنیه و غیره است، گفت: با اجرای سیاست خودکفایی شهرداری تهران و حوزه مهندسی توانستیم حجم کارهای شهرداری را افزایش دهیم و تنوع خدمات را ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه این سازمان از انجام مطالعه و طراحی پروژه‌ها تا نظارت بر حسن اجرای پروژه و حتی نگهداشت نظارت دارد، افزود: در این دوره مدیریت شهری خدمات شایانی ارائه شد و در حوزه نگهداشت زیرساخت‌های شهر نیز به عنوان متولی وارد عمل شدیم و دقت داشته باشید که تهران ۷۷۰ پل دارد که بر روی ۴۴۰ تقاطع نصب شده‌اند و این در حالی است که قبل از انقلاب تعداد پل‌ها تنها ۳۹ پل بوده است و الان به ۷۷۰ پل رسیده است و این پل‌ها براساس آیین‌نامه جدید بهسازی خواهند شد و این در حالی است که براساس آیین‌نامه جدید پل‌های ۲۰۰ ساله در شهرهای مختلف دنیا ساخته می‌شود.

پایش پل‌های قدیمی پایتخت و مقاوم‌سازی ۳۰ پل

انجام مطالعات مقاوم‌سازی لرزه‌ای ۱۴ پل تا پایان سال

خیرخواه با بیان اینکه با توجه به قوانین نگهداشت پل‌ها نسبت به پایش پل‌های قدیمی مطالعه‌ای انجام شد که در این مدت ۳۰ پل مقاوم‌سازی شده‌اند، گفت: ۱۴ پل نیز تا پایان سال مطالعات مقاوم‌سازی لرزه‌ایشان کامل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اتفاق‌های مبارک در این دوره مدیریت شهری ساخت تقاطع‌ها بود، افزود: از سال ۸۰ به بعد تعداد پل‌ها افزایش پیدا کرد؛ اما در برخی تقاطع‌ها به دلیل وجود معارضین متعدد امکان تکمیل تقاطع وجود نداشت که در این دوره مدیریت شهری مسئله تکمیل و احداث ۹۸ تقاطع غیرهمسطح به عنوان یک ابرپروژه مطرح شد و در این مدت ۲۸ تقاطع وارد مدار بهره‌برداری شد و اجرای پروژه ۳۵ تقاطع نیز در مرحله اجرا قرار دارد.

تلاش شهرداری تهران برای افتتاح شاخه غربی یادگار امام در سال جاری

بیش از ۱۰ سال احداث تونل متوسلیان در دستور کار قرار دارد

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران با بیان اینکه تلاش داریم که امسال شاخه غربی یادگار امام افتتاح شود، در مورد سرانجام احداث تونل متوسلیان، اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که احداث تونل متوسلیان در دستور کار قرار دارد و مطالعات آن انجام شده است. به‌گونه‌ای که فاز یک مطالعات آن به اتمام رسیده است؛ اما دقت داشته باشید که تونل متوسلیان که از میدان سپاه تا آزادگان به طول بیش از ۹ کیلومتر است، شرایط خاصی دارد چرا که عمق زیادی دارد و حتی عمق آن به ۴۰ متر می‌رسد و شهردار تهران پیگیر اجرای احداث این پروژه در سال جاری است.

ساخت تونل متوسلیان نیازمند ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان

وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی دغدغه اصلی اجرای این پروژه نیست، گفت: برآورد ما این است که با اعتبار امروز بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان برای احداث این پروژه لازم است و حدود چهار الی پنج سال ساخت این تونل طول می‌کشد.

خیرخواه در مورد ساخت پل جدید بعثت نیز با بیان اینکه در زمان شهردار اسبق بحث ساخت پل جدید بعثت مطرح شد و حتی عملیات اجرایی آن نیز بر حسب تجهیز کارگاه انجام شد، ادامه داد: اما به واسطه معارضین این پروژه شروع نشد و در دوره اخیر نگاه آقای زاکانی به مناطق جنوب تهران است و وی دستور داد که اجرای این پروژه در دستور کار قرار گیرد و منطقه نیز در صدد رفع معارضین است.

مجوز شورای شهر برای خرید دستگاه اسکن آسفالت در تهران

وی درخصوص پایش وضعیت آسفالت معابر نیز با بیان اینکه یک دستگاه از وزارت راه برای اسکن آسفالت معابر تهران اجاره کردیم که این دستگاه در ۱۵ روز ایام عید نسبت به اسکن وضعیت آسفالت پایتخت اقدام می‌کند، افزود: البته این دستگاه در اجاره شهرداری تهران است و البته تنها یک دستگاه از این خودرو در کشورمان وجود دارد که در نظر داریم با توجه به مجوز شورای شهر برای خرید تجهیزات نسبت به خرید دستگاه اسکن آسفالت اقدام کنیم.

مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران درباره وضعیت عدم زیبایی پل‌های پایتخت با تأکید بر اینکه بهترین رنگ در نمای پل همان رنگ بتن است، اظهار کرد: یک کار اشتباهی در گذشته انجام شده که ستون‌های بتنی را با مواد مختلف می‌پوشاندند که دقت داشته باشید بتن زنده است و باید تنفس داشته باشد و توصیه می‌کنیم که روی بتن نباید پوشانده شود و ما رسما به تمام راکب‌های شهرداری اعلام کردیم که حق استفاده از پوشش بر روی پل‌های بتنی ندارند مگر اینکه یک نوع رنگ خاص که مورد تایید سازمان ما است را استفاده کنند.

تمام سناریوهای پل حافظ را مطالعه و نتیجه آن را در اختیار معاونت فنی و عمرانی قرار دادیم

وی درباره سرانجام جمع‌آوری پل حافظ نیز با بیان اینکه تمام سناریوهای پل حافظ را مطالعه و نتیجه آن را در اختیار معاونت فنی و عمرانی قرار دادیم، افزود: پل حافظ در غالب بهسازی لرزه‌ای طراحی‌هایش انجام شده و حتی سناریو جمع‌آوری و احداث مسیر جایگزین نیز طراحی‌اش انجام شد اما در حوزه ترافیک باید این تصمیم گرفته شود.

خیرخواه درخصوص تعمیم پروژه یخ‌زدایی به تمامی پل‌های سطح شهر به مجله سلامتی ایران گفت: نصب تجهیزات یخ‌گذار بر روی پل B۹ یک تجربه خوبی بود و در نظر داریم در پل B۱۰ نیز از روش دیگر که احتمالا گرمایش از کف است، استفاده کنیم؛ البته دقت داشته باشید که لازم نیست که سیستم یخ‌زدایی در همه پل‌ها استفاده شود چراکه دمای شمال و جنوب تهران بسیار متفاوت است و در شمال تهران احتمال یخ زدن معابر وجود دارد.

وی درباره نگهداشت پل‌ها نیز با بیان اینکه یک برنامه جامع پایش ۷۷۰ پل در تهران داریم، ادامه داد: بر این اساس هر سه ماه یکبار نماینده ما در منطقه از پل‌ها بازرسی کرده و بر اساس یک چک‌لیست کلیه خرابی‌های پل اعم از ترک تا گرفتار شدن یک زباله در زه‌کش‌ها را می‌نویسد و بعد از آن کارشناسان نسبت به بررسی گزارش اقدام می‌کنند و سریعاً وارد عمل شده و نسبت به رفع مشکلات اقدام می‌کنند.

شناسایی پل‌های مستعد سرقت در پایتخت

مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران با بیان اینکه در مورد سرقت‌ها نیز چک‌لیستی داریم، گفت: یک تعداد پل مستعد سرقت هستند که آنها را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه انجام دادیم به‌گونه‌ای که سعی کردیم مکان‌هایی که سارقان می‌توانند از آن برای سرقت تجهیزات پل استفاده کنند را رفع کنیم. البته دقت داشته باشید که تعداد سرقت‌ها افزایش پیدا نکرده است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، در ادامه رمضانی مشاور مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران نیز در خصوص وضعیت پایش آسفالت در تهران گفت: یک دستگاه خودرو اسکن جاده‌ای اجاره کرده‌ایم که براساس آن وضعیت تمام معابر بزرگراهی اسکن شده و نقشه‌برداری از آن انجام می‌گیرد و بر اساس آن میزان خرابی آسفالت و نقشه اجرایی تهیه می‌شود که با استفاده از این دستگاه صرفه‌جویی۵۰ درصدی در نگهداشت آسفالت داشتیم.

وی افزود: با این دستگاه بیش از ۵۴۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۰ کیلومتر مسیر بی‌آرتی و ۱۰ خیابان اصلی مجموعاً به پنج هزار کیلومتر قطعه پایش می‌شود و هر کجا که لازم باشد براساس اسکن صورت گرفته آسفالت انجام خواهد شد.

رمضانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دو طبقه کردن برخی از بزرگراه‌های پایتخت برای تسهیل در تردد گفت: دو طبقه معابر بزرگراهی در دنیا مرسوم نیست و دیگر راه‌حل مشکلات ترافیکی توسعه معابر نیست و دقت داشته باشید که ما مجری اسناد بالادستی هستیم.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

نویسنده اجتماعی، پژوهشگر و منتقد. بررسی مسائل اجتماعی با ارائه دیدگاه‌های جذاب و منطقی. تعامل با جامعه را از طریق نوشته‌هایم تقویت می‌کنم.