نوسازی عوامل تولید ماشین سازی اراک امسال آغاز می شود
به گزارش مجله سلامتی ایران از مرکزی رضا سرائی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران خبرگزاری ها و نشریات ملی و استان مرکزی افزود: مطالعات طرح نوسازی و بازسازی تجهیزات شرکت ماشین سازی اراک از ۲ پیش آغاز و مراحل کارشناسی نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: هزینه مرحله نخست این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال برآورد می شود که در صورت تامین این اعتبار از محل منابع شرکت و یا حمایت های دولتی طرح نوسازی آغاز می شود.
مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک بیان کرد: از سال ۱۳۹۸ تا کنون بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال قرارداد در بخش های مختلف ساخت تجهیزات ماشین و مونتاژ پل و سازهای فلزی و دیگ بخار و متالوژی در این شرکت منعقد شده که حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال از قراردادها تحویل و بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال آن همچنان در شرکت فعال هستند.
سرائی بیان کرد: طرح افزایش ظرفیت نفت تا ۱۱۰ هزار بشکه در میدان نفتی بی بی حکیمه جنوب یکی مهمترین طرح های ماشین سازی اراک است که تجهیز و رفع نواقص واحدهای نمک زدایی و بهره برداری بی بی حکیمه یک و ۲ و احداث پیش گرمکن برج هیدروژن سولفوره زدا و تجهیزات جانبی مربوطه در واحد نرگسی این طرح بر عهده ماشین سازی است که این طرح اکنون ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: ساخت ۲۴ تجهیز فرآیند متانول در پتروشیمی دنا و سیراف که با ساخت و نصب این تجهیزات ایران به پنج کشور سازنده تجهیزات متانول تبدیل شد ساخت سه برج به وزن ۲ هزار و ۷۰۰ تن و ارتفاع ۱۳۵ متر به عنوان بلندترین برج خاورمیانه در شرکت پتروشیمی پتروکیمیا و ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی و ملحقات و بالابر در خواف از مهمترین پروژه های شرکت ماشین سازی اراک در نقاط مختلف کشور است.
مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک ساخت پروژه مخازن کروی پتروشیمی هرمز ساخت و نصب هشت دستگاه مخزن کروی به قطر ۱۵ ۲۱ و ۲۵ متر و وزن ۳۶۵ یک هزار و ۷۰ و یک هزار و ۳۵۰ تن در مجتمع پتروشیمی آنلاین پتروکیمیا ساخت و نصب ۶ مخزن کروی در پتروشیمی هیربا پلیمر سهند و طراحی خرید متریال ساخت اجرا و راه اندازی یک دستگاه مخزن کروی ذخیره ساز در مجتمع پتروشیمی بندر امام را از دیگر قراردادهای اجرا شده با در فرآیند اجرای این واحد تولیدی عنوان کرد.
سرائی ساخت پل بزرگ زیرقوسی سد گلورد را از مهمترین طرح های شرکت ماشین سازی اراک عنوان کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح بیش از ۹۳ درصد است و تنها چند متر تا تکمیل عرشه ۲۸۱ متری این پل باقی مانده است و با نصب آخرین قطعه این پروژه عظیم به پایان خواهد رسید.
وی اضافه کرد: پل گلورد پس از پل «کارون ۴» به عنوان دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور شناخته می شود و با طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۲ متر نه تنها به عنوان طویل ترین پل شمار کشور محسوب می شود بلکه در زمره پنج پل طویل و مرتفع کشور نیز قرار دارد. این پل با هدف تسهیل دسترسی روستاهای بالادست سد گلورد طراحی شده و با بهره برداری از آن آبگیری کامل این سد آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک بیان کرد: یکی از ویژگی های بارز این پروژه انجام تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و اجرا توسط متخصصان و مهندسان مجرب ماشین سازی اراک است. این امر نشان دهنده توانمندی و دانش فنی بالای این شرکت در عرصه ساخت و سازهای عمرانی و زیرساختی کشور است.
سرائی افزود: ماشین سازی اراک با این پروژه بار دیگر توانایی های خود را در ساخت سازه های پیچیده و بزرگ به نمایش گذاشته و گامی دیگر در راستای توسعه زیرساخت های کشور برداشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۱۰۰ نیروی انسانی در شرکت ماشین سازی اراک اشتغال دارند بیان کرد: شمار زیادی از این کارگران در طرح های پل سازی و یا نصب و راه اندازی و تجهیزات ساخته شده شرکت در خارج از استان از جمله خوزستان ماهشهر عسلویه بندر امام مازندران گیلان و اصفهان مشغول به کار هستند.
مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک گفت: ۱۱۲ نفر از کارکنان این واحد تولیدی در یکسال گذشته از خدمت بازنشسته شدند که ۸۰ درصد از سنوات ۴۴۰ میلیارد ریالی آنها پرداخت و مابقی نیز تا پایان سال پرداخت می شود.
سرائی در ادامه سخنان خود از کمبود نیروی کار متخصص برای آینده صنعت کشور و استان مرکزی اظهار نگرانی کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به راه اندازی هنرستان های جوار صنعت برای تربیت نیروی کار ماهر به صورت جدی برنامه ریزی کند.
شرکت دانش بنیان و مادر تخصصی ماشین سازی اراک به منظور برآورده کردن نیازهای صنعتی و احداث واحدهای صنعتی و تولید انواع تجهیزات صنعتی در سال ۲۳۴۶ در زمینی به مساحت ۱۳۴ هکتار در اراک تاسیس و در سال ۱۳۵۰ به عنوان اولین صنعت سنگین کشور به بهره برداری رسید.