بین المللکسب و کار

بهترین طراح مطب و دکوراسیون داروخانه

طراحی داروخانه و مطب

بحث دکوراسیون و دیزاین اماکن درمانی همچون مطب ها و داروخانه ها، همواره از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بوده اند. با توجه به این که فضاهایی نظیر داروخانه و مطب در دسته ی اماکن درمانی قرار می گیرند، افراد حاضر در این فضا می توانند تحت تاثیر مثبت طراحی، دکور و چیدمان آن قرار گیرند. امروزه طراحی با رویکرد روانشناسی محیط بین معماران و طراحان از جایگاه والایی برخوردار می باشد. به همین منظور طراحی داروخانه ها و مطب ها با رویکرد روانشناسی محیط، بهترین انتخاب برای معماران خواهد بود.

فردی که به محیط های درمانی وارد می شود، قطعا از سلامت کاملی برخوردار نبوده و اوضاع جسمی و روحی مساعدی را نخواهد داشت؛ به همین منظور اگر محیط هم آشفته و بدون برنامه باشد، قطعا موجب افزایش پریشان حالی بیمار خواهد شد. از طرفی دیگر مطب ها و داروخانه ها از جمله فضاهایی هستند که افراد ممکن است مدت طولانی را در آن جا معطل شوند. (البته این مورد بیشتر در مطب های پزشکی و روانشناسی مشاهده می شود و در داروخانه ها کمتر رخ می دهد.) در نتیجه بایستی طراحی مطب روانشناسی و فضاهای درمانی را به گونه ای طراحی و دیزاین کنیم که در مدت انتظار، بیمار تاب و تحمل انتظار را به دست بیاورد. در غیر این صورت ممکن است بیمار به علت بی تابی و بی حوصلگی، نظم و آرامش مطب را تحت الشعاع قرار دهد.

همه معماران زبده در دنیا بر این باورند که هر فضایی دارای روح می باشد. به همین خاطر در طراحی داروخانه و مطب بایستی به روح و جانی که در فضا ایجاد می کنیم توجه کافی داشته باشیم. اگر با استفاده از تکنیک های دکوراسیون داخلی بتوانیم در فضاهای درمانی، نشاط و امید را به کاربران القا کنیم، قطعا توانسته ایم اولین گام درمان را بدون تجویز خاصی آغاز کنیم!

به جرات می توان گفت که پایبندی به اصول و داشتن خلاقیت در طراحی داروخانه و مطب روانشناسی، بسیار  موثر بوده و به خوبی می تواند مراجع و بیمار را در مسیر صحیح درمان قرار دهد. در ادامه به ویژگی ها و خصائص مهم در طراحی دکور داروخانه و مطب اشاره خواهیم کرد.

ارتفاع پیشخوان داروخانه, استاندارد, استانداردهای طراحی داروخانه رنگ مناسب در طراحی مطب

یکی از مهم ترین نکات در مورد طراحی داروخانه و مطب روانشناسی، استفاده صحیح از پالت های رنگی می باشد. همواره باید توجه داشته باشیم که در دکوراسیون داروخانه و فضاهای درمانی، از رنگ هایی استفاده می شود که علاوه بر توجیه های معمارانه، تاییدیه های پزشکی را هم به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال رنگ پایه و زمینه در تمامی مطب ها و داروخانه ها سفید بوده و بلا استثنا بوم تمامی این فضاها را از رنگ سفید انتخاب می کنند. رنگ سفید از نظر معماری روشنایی محیط را دو چندان کرده و موجب دلبازی و فراخی فضا می شود. از طرفی دیگر با توجه به این که مکان های درمانی، همواره در معرض آلودگی هستند، تاکید پزشکی آن است که از رنگ های سفید استفاده شود تا آلودگی هر چه سریعتر خود را نشان داده و در جهت رفع و تمیزی آن سریع اقدام شود. در انتخاب این رنگ، دو مولفه معماری و پزشکی با یکدیگر همپوشانی دارند.

طبیعتا اگر بخواهیم از رنگ سفید در طراحی داروخانه ها یا مطب ها استفاده کنیم، نیازمند دیگر رنگ های مکمل خواهیم بود تا حداقل یک پالت رنگی سه تایی را برای دیزاین بخش های مختلف تشکیل دهیم. در انتخاب دیگر رنگ ها برای این دسته از فضاها، دو نوع رنگ پیشنهاد شده است. دسته اول رنگ های آرامش بخش هستند و دسته دوم رنگ های گرم امید بخش.

البته بایستی در انتخاب رنگ های گرم دقت کافی را داشته باشیم. زیرا ممکن است گاهی رنگی را انتخاب کنیم که از هیجان بالایی برخوردار بوده و در نتیجه موجب پریشان حالی بیماران واقع در محیط شود. برای انتخاب پالت رنگی صحیح در فضاهای درمانی مورد نظر خود، می توانید از تیم طراحی مطب آرین پاراکس کمک بگیرید.

 نورپردازی صحیح در طراحی مطب

استفاده از منبع نورهای کوچک اما به تعداد زیاد، متدی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری شایع و فراگیر شده است. اما در نورپردازی اماکن درمانی همچون داروخانه یا مطب بایستی بسیار هوشمندانه عمل کرد. فضای مطب بایستی دارای روشنایی قابل توجهی باشد تا فضایی زنده و سرحال را برای کاربران خود به وجود آورد. اما طریقه جانمایی نورها باید به گونه ای باشد، که خیرگی نور در قسمت های نشیمن بیماران به چشم نیاید. نورهای خیره ای که با شدت زیاد از منابع خود به فضا پاشیده می شوند، موجب آزردگی بیمار شده و آستانه تحمل آن ها را کاهش می دهند.

پس بهترین نوع نورپردازی در طراحی داروخانه و مطب این است که نورها به صورت غیر مستقیم یا مخفیانه به کار برده شوند و فقط هاله خود را در فضا منتشر کنند. بسیاری از طراحان در فضاهایی مانند مطب ها یا داروخانه ها از نورهای برفی و سفید استفاده می کنند. در صورتی که استفاده انحصاری از نورهای سفید در چنین فضایی موجب سردی و دلزدگی خواهد شد. بهترین کار این است که همراه با چنین نورهایی، از نورهای آفتابی هم استفاده شود. این نورها سبب خواهند شد تا کمی گرمی و انرژی چاشنی فضا شده و روحیه بیماران افزایش پیدا کند.

ارتفاع پیشخوان داروخانه, استاندارد, استانداردهای طراحی داروخانه

قفسه بندی بندی فضاهای داروخانه

از جمله نکات مهم در طراحی داروخانه ها قفسه بندی فضا با خلاقیت و تدبیر مناسب است. داروخانه ها با توجه به کاربری چند وجهی که دارند، نیازمند ریز فضاهای گوناگونی هستند تا تمامی نیازهای مراجعین خود را در کمترین زمان ممکن مرتفع کنند.

بخش هایی نظیر پذیرش نسخه، تحویل دارو، صندوق، مشاوره دارویی، لوازم بهداشتی، بخش آرایشی، بخش مکمل های ورزشی و… بایستی با یک طرح و برنامه اصولی از یکدیگر تفکیک شوند. این جداسازی می تواند از طریق پیشخوان مجزا یا استفاده از متریال یا نور متفاوت صورت گیرد.

یکی از قسمت های مهمی که در تقسیم فضای داروخانه باید برای آن طرح ویژه داشت و متراژ بالایی را به آن اختصاص داد، محل انتظار مراجعین است. در طراحی داروخانه تعبیه فضای کافی برای تایمی که مراجع نسخه خود را تحویل داده و منتظر دریافت دارو می باشد، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. اگر به دنبال بهترین طراح داروخانه و مطب روانشناسی هستید آرین پاراکس با توجه به تیم مهندسی خود در مورد قفسه بندی فضاها، می تواند دکور باکیفیت و منطقی را برای داروخانه شما ارائه دهد، کافیست تا با مشاوران این مجموعه تماس حاصل فرمایید یا از طریق این لینک جهت طراحی مطب خود وارد سایت آرین پاراکس به نشانی arianparax.com شوید.
البته در طراحی پلان بایستی به ضوابطی که در مقررات ملی ساختمان اعمال گردیده است مشرف بود و پلان بر اساس مقررات طراحی شود.

ارتفاع پیشخوان داروخانه, استاندارد, استانداردهای طراحی داروخانه

استفاده بهینه از فضا در طراحی داروخانه و مطب

اغلب مطب هایی که در ساختمان های پزشکان ساخته می شوند، از متراژ کم و محدودی برخوردار هستند. به همین منظور عیار یک طراح در طراحی مطب اینگونه اثبات می شود که بتواند از کمترین فضا، بیشترین استفاده را داشته باشد. در مطب ها وجود سرویس بهداشتی در جهت رفاه حال بیماران بسیار ضروری است. همچنین اختصاص فضا جهت انبار لوازم و تجهیزات یا حتی اختصاص قسمت کوچکی جهت استریلیزاسیون، برای هر مطبی کمک کننده خواهد بود.

اختصاص محلی برای کودکان در صورت وجود متراژ کافی، بسیار مناسب خواهد بود. معمولا طراحان در طراحی مطب روانشناسی ، قسمت هایی را برای کودکان شخصی سازی می کنند تا در طول زمان انتظار، از غر زدن و بی حوصلگی کودک جلوگیری کنند.

برای محل نشیمن بیماران، بهتر است از مبلمان های راحتی با ارتفاع کم استفاده شود. این دسته از مبلمان ها برای تمامی سنین قابل استفاده بوده و راحتی بیشتری را به فضا القا خواهند کرد.

نکات بسیار زیادی هستند که در طراحی داروخانه و مطب حائز اهمیت اند همچون استفاده از اشکال هندسی خاص، محل قرار گیری میز منشی و…
در کنار هم قرار گرفتن تمامی این اصول، سبب می شود فضایی ایده آل جهت حال رفاه بیماران و مراجعان شکل گیرد. برای دیدن نمونه های استاندارد و خلاقانه داروخانه و مطب می توانید به گالری طرح های سایت آرین پاراکس مراجعه کرده و از نمونه های موجود ایده بگیرید.