نماد سایت مجله سلامتی ایران

روز ولنتاین ۱۴۰۰ چند شنبه است؟

روز ولنتاین سال 1400 چه روزی است؟

محتوای این مطلب نمایش

تاریخ دقیق ولنتاین 1400 در تقویم سال 2022 چه روزی است ؟

روز ولنتاین (valentine) معروف به روز عشاق که صدها سال پیش در بین مسحیان جهان و کشورهای غربی هر ساله با مراسم جشنی برگزار می شود. با ما همراه باشید تا از تاریخ دقیق و تاریخچه این روز و ایده های خرید کادو ولنتاین مطلع شوید.

تاریخ دقیق ولنتاین 1400 در تقویم سال 2022 چه روزی است ؟

روز ولنتاین (valentine) معروف به روز عشاق که صدها سال پیش در بین مسحیان جهان و کشورهای غربی هر ساله با مراسم جشنی برگزار می شود. با ما همراه باشید تا از تاریخ دقیق و تاریخچه این روز مطلع شوید.

تاریخ دقیق ولنتاین 1400 در سال 2022

ولنتاین 1400 مصادف است با یکشنبه ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ و در تقویم شمسی مصادف با دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

 (14 فوریه ) تقریبا یکی از مناسبت‌هایی است که در سراسر جهان طرفداران خودش را دارد، چرا که عشق و دوست داشتن موهبتی جهانی است، و عشاق روز ولنتاین را با هدیه دادن به یکدیگر جشن می گیرند. گفته می شود که در ایران باستان،نیز بیست قرن پیش از میلاد روزی موسوم به روز عشق بوده است. این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با 29 بهمن، یعنی تنها 4 روز پس از ولنتاین غربی است. این روز «سپندارمذگان» یا «اسفندارمذگان» نام دارد.

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال 1400 در تقویم شمسی

مصادف است با: روز دوشنبه 26 بهمن 1400

1400/11/26

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال 1400 در تقویم قمری 1443

مصادف است با : 2 رجب 1442

1443/06/22

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال 1400 در تقویم میلادی 2022

مصادف است با: 14 February 2022

2022/02/14

روز ولنتاین (valentine)

معروف به روز عشاق که صدها سال پیش در بین مسیحیان جهان و کشورهای غربی هر ساله با مراسم جشنی برگزار می شود.

تاریخ ولنتاین 2022 در تقویم میلادی

۱۴ ماه فوریه است و در تقویم شمسی ولنتاین 1400 در تاریخ روز 25 بهمن ماه روز دوشنبه (1400/11/25) است

تاریخچه و افسانه روز ولنتاین

در افسانه‌ها آمده‌است در سده سوم میلادی در روم باستان یکی از پادشاهان به این نتیجه رسید که مردان جوان مجرد جنگجویان بهتری هستند چون قیدی به زن، فرزند و خانواده ندارند از این رو ازدواج را برای مردان جوان ممنوع کرد.

در این میان کشیشی بنام « والنتین» به صورت مخفیانه پسران جوان را با دخترهای محبوب‌شان عقد می‌کرد که در نهایت توسط پادشاه به اعدام محکوم می‌شود.

حالا اینکه این ماجرا چه قدر واقعی است هنوز سند مشخصی برایش پیدا نشده‌است و اینکه چرا ۱۴ فوریه به این روز نامگذاری شده‌است هم باز مشخص نیست و اینکه چرا از نمادهای ولنتاین عروسک‌ خرس بزرگ است از نامشخص‌ترین اتفاقات این روز است.

اما چیزی که مشخص است هرساله این روز در کشور ما روز به روز جدی‌تر برگزار می‌شود و تعداد نمادهای بیشتری پیدا می‌کند به طوری که از اواسط بهمن ماه چهره بسیاری از فروشگاه‌های شهر کاملا به رنگ قرمز در می‌آید و پول‌های زیادی خرج نمادهای این روز می‌شود تا ابراز محبتشان را با خریدن خرس‌های غول پیکر به هم ثابت کنند.

روز ولنتاین 1400 در سراسر جهان چگونه است ؟

ایران

در ایران از سال ۱۳۸۹ تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی و ماگ حرارتی با نمادهای قلب، نیم قلب، گل قرمز به مناسبت روز ولنتاین و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود.

عربستان سعودی

در عربستان سعودی فروش محصولات مربوط به روز والنتین مانند گل رز در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ ممنوع شد و پلیس مذهبی این کشور از مغازه داران خواست تا چنین چیزهایی را به فروش نرسانند.

با این حال، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، پس از اینکه فتوی احمد بن قاسم الغامدی روحانی سعودی و رئیس سابق هیئت امر به معروف و نهی از منکر در مکه به‌طور گسترده‌ای پخش شد، پلیس مذهبی مانع از برگزاری جشن‌های مسلمانان نشد.

مالزی

در مالزی برخی مقامات حکومتی و مذهبی به‌دلیل آنچه که «نامتناسب بودن» این جشن با فرهنگ مسلمانان آن کشور می‌دانند، با به‌راه‌اندازی کمپین ضد ولنتاین، تلاش کرده‌اند مردم را از برگزاری مراسم روز ولنتاین نهی کنند.

در چند ایالت مالزی، مقامات در صدد وضع قوانینی هستند که مانع از برقراری رابطهٔ جنسی ـ پیش از ازدواج ـ میان دخترها و پسرهای مجرد در هتل‌ها شوند. اما همهٔ مردم آن کشور با مواضع ضد ولنتاین حاکمان آن کشور موافق نیستند و برخی برگزاری این جشن را بی‌ضرر می‌دانند.

پاکستان

مقامات حکومتی و قضایی کشور پاکستان روز ولنتاین را فرهنگی، غربی دانسته، آن را مغایر با آداب و فرهنگ پاکستان خواندند و برگزاری هرگونه مراسم و گرامیداشت این روز را ممنوع اعلام کردند. افزایش روز افزون استقبال جوانان از برگزاری مراسم روز ولنتاین به موضوع بحث و جدل در میان اکثریت مسلمان پاکستان بدل شد، به طوری که دادگاه عالی اسلام‌آباد در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی به ممنوعیت برگزاری مراسم این روز رای داد.

ترکیه

به گفته کاظم کیش رئیس اتاق گل فروشان ازمیر در سال ۲۰۱۹، تولیدکنندگان گل و گیاه در ترکیه قبل از فرارسیدن روز ولنتاین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ آمادگی لازم برای ارائه محصولات خود به مناسبت این روز داشته‌اند. شهر ازمیر به عنوان مهمترین مرکز تولید گل در ترکیه محسوب می‌شود. بیش از یک پنجم آن در روز ولنتاین فروخته می‌شود. گل رز جاودان نیز در این کشور بسیار محبوب است.

عراق

۲۴ فوریه ۲۰۱۸، مردم موصل برای اولین بار بعد از داعش، ولنتاین را جشن گرفتند.

هند

در کشور هند برگزاری ولنتاین هم از سوی نخبه‌های جامعه هم از سوی مقامات مورد انتقاد قرار گرفته است و محدودیت‌هایی دارد.

دانستنیهای جالب در مورد روز ولنتاین

مشهورترین نظریه درباره اصالت روز ولنتاین این است که اپراطور کلادیوس دوم نمی خواست که مردان رومی در زمان جنگ ازدواج کنند. ولنتاین با این خواسته مخالفت کرد و پنهانی کسانی را عقد کرد. در نتیجه، ولنتاین به زندان انداخته شد و اعدام شد. هنگامی که در زندان بود به دختر هم بندی اش نامه ای نوشت و امضا کرد، از طرف ولنتاین.

روز ولنتاین ۱۴۰۱ ❤️ ولنتاین چندمه ؟ ❤️

ولنتاین ۱۴۰۱ , ولنتاین چندمه , تاریخ روز ولنتاین , ولنتاین کی هست , تاریخ ولنتاین امسال , ولنتاین چه روزیه , روز ولنتاین کی هست , ولنتاین ۱۴۰۱ چه روزیست ?

روز ولنتاین ۱۴۰۱ چه روزی است؟ تاریخ روز ولنتاین 2023

روز ولنتاین ۱۴۰۱ چه روزی است؟ تاریخ روز ولنتاین 2023 تاریخ دقیق روز ولنتاین 2023 + ولنتاین چندمه / تاریخ ولنتاین ۱۴۰۱

رسانه تفریحی سنتر در این پکیج ، به تاریخ دقیق ولنتاین ۱۴۰۱ چندمه ؟ ، استوری و کلیپ تبریک آن پرداخت است .

ولنتاین ۱۴۰۱ چندمه ؟

… روز ولنتاین (valentine) معروف به روز عشاق که صدها سال پیش در بین مسحیان جهان و کشورهای غربی هر ساله با مراسم جشنی برگزار می شود.تاریخ ولنتاین ۱۴۰۱ / 2023 در تقویم میلادی ۱۴ ماه فوریهاست و در تقویم شمسی ولنتاین 1401 در تاریخ روز سه شنبه 25 بهمن ماه روز (1401/11/25) است

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال 1401 در تقویم شمسی:

سه شنبه 25 بهمن 1401

1401/11/25

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال 1400 در تقویم قمری 1444:

23 رجب 1444 1444/06/23

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال 1400 در تقویم میلادی 2023:

14 February 2023 2023/02/14

روز ولنتاین ۱۴۰۱ – روز ولنتاين (14 فوریه ) تقريبا يکي از مناسبت‌هايي است که در سراسر جهان طرفداران خودش را دارد، چرا که عشق و دوست داشتن موهبتي جهاني است،و عشاق روز ولنتاین را با هدیه دادن به یکدیگر جشن می گیرند.

گفته می شود که در ایران باستان،نیز بیست قرن پیش از میلاد روزی موسوم به روز عشق بوده است. این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با 29 بهمن، یعنی تنها 4 روز پس از ولنتاین غربی است. این روز «سپندارمذگان» یا «اسفندارمذگان» نام دارد.

در این بخش به دیدگاه جالب دکتر شریعتی در مورد عشق و دوست داشتن می پردازیم:

تفاوت عشق و دوست داشتن از نگاه دکتر شریعتی!

* عشق یك جوشش كور است و پیوندی از سر نابینایی

اما دوست داشتن پیوندی خود آگاه و از روی بصیرت روشن و زلال

* عشق بیشتر از غریزه آب می‌خورد و هر چه از غریزه سر زند بی ارزش است

دوست داشتن از روح طلوع می‌كند و تا هر جا كه یك روح ارتفاع دارد ، دوست داشتن نیز هنگام با او اوج می‌گیرد

* عشق در غالب دل‌ها، در شكل‌ها و رنگ‌های تقریبا مشابهی متجلی می‌شود و دارای صفات و حالات و مظاهر مشتركی است

اما دوست داشتن در هر روحی جلوه ای خاص خویش دارد و از روح رنگ می‌گیرد و چون روح‌ها بر خلاف غریزه‌ها هر كدام رنگی و ارتفاعی و بعدی و طعم و عطری ویژه خویش را دارد می‌توان گفت: كه به شماره هر روحی ، دوست داشتنی هست

تبریک روز ولنتاین ۱۴۰۱

*عشق با شناسنامه بی ارتباط نیست و گذر فصل‌ها و عبور سال‌ها بر آن اثر می‌گذارد

اما دوست داشتن در ورای سن و زمان و مزاج زندگی می‌كند و بر آشیانه بلندش روز و روزگار را دستی نیست

* عشق، در هر رنگی و سطحی، با زیبایی محسوس، در نهان یا آشكار رابطه دارد. چنانچه شوپنهاور می‌گوید: شما بیست سال سن بر سن معشوقتان بیفزائید، آنگاه تاثیر مستقیم آنرا بر روی احساستان مطالعه كنید

اما دوست داشتن چنان در روح غرق است و گیج وجذب زیبایی‌های روح كه زیبایی‌های محسوس را بگونه‌ای دیگر می‌بیند

* عشق طوفانی و متلاطم و بوقلمون صفت است

اما دوست داشتن آرام و استوار و پر وقار و سرشار از نجابت

*عشق با دوری و نزدیكی در نوسان است. اگر دوری بطول انجامد ضعیف می‌شود، اگر تماس دوام یابد به ابتذال می‌كشد و تنها با بیم و امید و اضطراب و دیدار و پرهیز زنده و نیرومند می‌ماند

اما دوست داشتن با این حالات نا آشنا است، دنیایش دنیای دیگری است

* عشق جوششی یكجانبه است. به معشوق نمی‌اندیشد كه كیست یك خود جوششی ذاتی است و از ین رو همیشه اشتباه می‌كند و در انتخاب بسختی می‌لغزد و یا همواره یكجانبه می‌ماند و گاه، میان دو بیگانه نا‌همانند، عشقی جرقه می‌زند و چون در تاریكی است و یكدیگر را نمی‌بینند، پس از انفجار این صاعقه است كه در پرتو رو شنایی آن، چهره یكدیگر را می‌توانند دید و در اینجا است كه گاه، پس جرقه زدن عشق، عاشق و معشوق كه در چهره هم می‌نگرند، احساس می‌كنند كه هم را نمی‌شناسند و بیگانگی و نا آشنایی پس از عشق درد كوچكی نیست

اما دوست داشتن در روشنایی ریشه می‌بندد و در زیر نور سبز می‌شود و رشد می‌كند و ازین رو است كه همواره پس از آشنایی پدید می‌آید و در حقیقت در آغاز دو روح خطوط آشنایی را در سیما و نگاه یكدیگر می‌خوانند و پس از آشنا شدن است كه خودمانی می‌شوند

*دو روح، نه دو نفر، كه ممكن است دو نفر با هم در عین رو در بایستی‌ها احساس خودمانی بودن كنند و این حالت بقدری ظریف و فرار است كه بسادگی از زیر دست احساس و فهم می‌گریزد و سپس طعم خویشاوندی و بوی خویشاوندی و گرمای خویشاوندی از سخن و رفتار و آهنگ كلام یكدیگر احساس می‌شود و از این منزل است كه ناگهان، خودبخود، دو همسفر به چشم می‌بینند كه به پهن‌دشت بی كرانه مهربانی رسیده‌اند و آسمان صاف و بی لك دوست داشتن بر بالای سرشان خیمه گسترده است

و افق‌های روشن و پاك و صمیمی ایمان در برابرشان باز می‌شود و نسیمی نرم و لطیف همچون روح یك معبد متروك كه در محراب پنهانی آن، خیال راهبی بزرگ نقش بر زمین شده و زمزمه درد آلود نیایش مناره تنها و غریب آنرا بلرزه می‌آورد

تاریخ روز ولنتاین سال 1400 چه روزی ولنتاین 1400 کی هست؟

تاریخ روز ولنتاین سال 1400 چندمه – روز ولنتاین 1400 کی و چه روزیست؟ روز ولنتاین یا روز عشق 25 بهمن سال ۹۹ است – تاریخ دقیق روز ولنتاین 1400

نگاهی به روز ولنتاین و تاریخچه آن

همه ساله با فرارسیدن ۱۴ فوریه، فروشگاه‌ها و خیابان‌ها به رنگ سرخ درمی‌آیند. روز ولنتاین یا روز عشاق، بهانه‌ای است برای توجه به شریک زندگیمان یا کسانی‌که عاشقانه دوستشان داریم؛ در ابتداقصد داریم به تاریخچه و فلسفه وجودی آن بپردازیم.

ولنتاین از کجا آمده است؟

درباره منشاء ولنتاین اختلاف نظرهایی وجود دارد و گاهی اوقات مرز میان افسانه و تاریخ از بین می‌رود. آن‌گونه که می‌دانیم مسیحیان امپراطوری رم در قرن سوم میلادی، تحت تعقیب و آزار حاکمان بت‌پرست قرار می‌گرفتند و جان‌شان در خطر بود. ۱۴ فوریه سالروز به قتل رساندن کشیشی به نام والنتین است. امپراطور کلادیوس دوم بنابر قول مشهور، مخالف ازدواج جوانان بوده و باور داشته که سربازان مجرد، مناسب‌تر از سربازان متاهل برای جنگ هستند.

کشیش والنتین، که چنین حکمی از جانب امپراطوری رم را نادرست می‌دانست؛ مخفیانه میان زن و مردان مسیحی جوان، پیوند زناشویی برقرار می‌کرد. کشیش والنتین در سال ۲۶۹ میلادی به دستور امپراطور رم، گردن زده شد. اما مسیحیان نام و یاد او را زنده نگه‌داشتند. کلیسای کاتولیک اعتقاد دارد که تعداد کشیش‌هایی که والنتین نامیده شده‌اند بیش از یک نفر هستند. اما مشخص است که کشیش والنتین به مسیحیان اولیه کمک می‌کرده و آن‌ها پناه می‌داده به همین خاطر جانش را از دست داده است.

دو قرن پس از جان باختن کشیش والنتین، پاپ ژلازیوس یکم، ۱۴ فوریه را روز ولنتاین نامگذاری کرد و کشیش والنتین به عنوان قدیس حامی عاشقان در کلیسای کاتولیک مورد ستایش قرار گرفت. برخی اعتقاد دارند که حرکت پاپ تلاشی برای مسیحی‌سازی یک سنت مشرکانه به نام لوپرکالیا( جشن باروری) بوده است. لازم به توجه است که پاپ پس از ممنوع کردن لوپرکالیا، روز ولنتاین را در تقویم مسیحی ثبت کرد.

جشن سپندارمذگان و نسبت آن با روز ولنتاین

در تقویم باستانی ایرانیان، ۵ اسفندماه  یا ۲۹ بهمن، روز عشاق یا جشن سپندارمذگان به حساب می‌آید. سپندارمزد را نماد باروری نیز به حساب می‌آورند؛ به گفته ابوریحان بیرونی، اسپندارمذ ایزد پشتیبان زنان وفادار بوده است. در این روز همانند ولنتاین، مردان به همسران خود هدیه می‌دانند. با توجه به نزدیکی تقویمی روز ولنتاین و جشن سپندارمذگان، احتمال وجود ریشه مشترک میان این دو مراسم را بیشتر می‌کند.

جشن گرفتن ولنتاین در ایران و جهان

تحت تاثیر گسترش ارتباطات و پدیده “جهانی شدن” هنجارهای اجتماعی جهان غرب به سایر جهان نیز تسری پیدا کرده است. در اکثر کشورهای جهان هدیه دادن گل امر مرسومی به حساب می‌آید. دادن هدایایی نظیر شکلات و کارت پوستال و تابلو نخی نیز متداول است. با این حال در بعضی از کشورها تلاش می‌شود که روز ولنتاین محدود شود. دلایل و انگیزه‌های این محدودیت‌ها متفاوت اند.

نسبت مارکتینگ و روز ولنتاین

به نظر می‌آید که شرکت‌ها در گسترش ایده روز ولنتاین، نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند؛ بخش زیادی از فروش صنعت‌های مختلف، وابسته به کمپین‌ها است؛ روز عشاق نیز با توجه به آن‌که تعداد فراوانی از اعضای جامعه را درگیر خود می‌کند؛ بستر مناسبی برای سودآور شدن کمپین‌ها است.

عده‌ای باور دارند که تاثیر شرکت‌ها بر ولنتاین باعث ترویج “مصرف‌گرایی” شده و چپ‌گرایان ولنتاین را جشنی برای سرمایه‌داری، به حساب می‌آورند. بدون تردید محبت و ابراز علاقه، نیازمند هدیه دادن گل ،کارت‌پستال یا شکلات آن‌هم در روزی خاص نیست. با این‌حال برگزاری روز ولنتاین و سنت هدیه دادن، به اقتصاد محلی کمک می‌کند. به طور کلی نمی‌توان در رابطه با پدیده‌های اجتماعی، نگاهی تماما مثبت یا منفی داشت. با این وجود برخی از مسلمانان و ملی‌گرایان هندو با توجه به ریشه‌های مسیحی این سنت، نگاه مثبتی به ولنتاین ندارند. اما سوال اساسی آن‌جاست که آیا می‌توان بزرگداشت معشوق را منحصر به مذهب خاصی دانست.

خروج از نسخه موبایل