نماد سایت مجله سلامتی ایران

علت پژمرده شدن گل های خانه چیست؟

منظور از پژمردگی گیاه چیست؟

قبل از مشاوره آنلاین گل و گیاه بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که چرا یک گیاه پژمرده می‌شود و چه چیزی باعث می‌شود برگ‌ها و ساقه‌های گیاه استوار و صاف بمانند؟ گیاهان موجوداتی زنده هستند و برای تامین مواد مغذی به ریشه و آب نیاز دارند. درون تمام اندام‌های گیاه لوله‌هایی به نام زایلم وجود دارد. این لوله‌ها کار انتقال آب از ریشه به برگ‌ها را انجام می‌دهند. آب منتقل شده به برگ‌ها توسط پدیده‌ای به نام مویینگی در کنار یکدیگر تجمع می‌کنند و چیزی به نام آماسیدگی را به وجود می‌آورند. این آماسیدگی همان چیزی است که گیاه نیاز دارد تا بتواند برگ‌ها و ساقه‌های خود را سفت، محکم و استوار نگاه دارد.

پس از مدتی این آب تجمیع شده توسط روزنه‌های روی برگ تبخیر می‌شود و پدیده‌ای به نام تَرادَمِش را ایجاد می‌کند. جالب است بدانید که بیش از 95% آب وارد شده به برگ‌ها تبخیر می‌شود! در صورتی که هر قسمت از این پروسه دچار مشکل شود، مثلا ریشه‌ها نتوانند آب مورد نیاز را تامین کنند، زایلم نتواند آب مورد نیاز را انتقال دهد، یا ترادمش در برگ‌ها با سرعت بیشتری رخ دهد، در نتیجه پدیده آماسیدگی دچار مشکل می‌شود و گیاه دیگر نمی‌تواند استواری و سفت بودن برگ‌ها و ساقه‌هایش را حفظ کند و در نهایت برگ‌ها یا ساقه‌ها پژمرده می‌شوند. به زبان ساده و خلاصه پژمردگی در گیاهان حاصل برهم خوردن تعادل میان میزان آب دریافتی و میزان آب تبخیر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید گل آپارتمانی مشهد و باکس گل مشهد لطفا کلیک کنید.

دلیل پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

امروزه به دلیل اینکه بیشتر منازل مسکونی به صورت آپارتمانی و بدون حیاط هستند اکثر مردم از گل و گیاهان آپارتمانی برای بهبود فضای منزل و زیبایی و طراوت آن استفاده می کنند. گیاهان آپارتمانی در انواع و رنگ های مختلف موجود هستند که هرکدام بسته به گونه ی خود نیاز به مراقبت های مخصوصی دارند که اگر به درستی رعایت نشوند ممکن است گیاه آپارتماتی شما پژمرده شود. در این پست دلایل پژمرده شدن گل های آپارتمانی را برایتان آورده ایم.

 در بسیاری از موارد امکان دارد که گل و گیاه آپارتمانی شما زرد یا پژمرده شود که دلایل متنوعی می تواند داشته باشد. دراین پست دلایل پژمرده شدن گل ها و راه حل های آن را برایتان آورده ایم تا بدانید دلیل خشک شدن گل های آپارتمانی چیست.

چرا گل های آپارتمانی پژمرده می شوند؟

دلایل مختلفی برای پژمردگی گل ها و گیاهان آپارتمانی وجود دارد مانند:

مهمترین دلایل پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی را در ادامه شرح خواهیم داد:

از جمله موارد رایجی که در همه گیاهان، چه ، چه گیاهان فضای باز ممکن است اتفاق بیفتد را در ادامه بیشتر توضیح داده ایم:

·        پژمردگی گیاهان آپارتمانی بر اثر کم آبی

از دلایل شایع پژمردگی گیاهان آپارتمانی، کم آبی است به دلیل اینکه ریشه گیاه، زمانیکه خاک گلدان خشک باشد، فقیر میشود و نمی تواند نیاز خود را برطرف کند. روزنه های برگ به  طور روزانه واکنش تبخیر آب را انجام می دهند و اگر آبیاری به درستی انجام نپذیرد، آبی جایگزین نمی شود و آماس سلولی کاهش می باید و گیاه پژمرده می شود.

راه حل کم آبی گیاه

برخی از گیاهان پژمردگی را بیشتر تحمل می کنند. اما برخی دیگر در برابر کم آبی بسیار حساس هستند و سریع پژمرده می شوند. بهترین زمان برای آب دادن به گیاهان زمانی است که خاک آن ها خشک می شود.

·        آبیاری فراوان یکی از دلایل پژمردگی گل های آپارتمانی

شاید فکر کنید که فقط کم آبی باعث پژمردگی گیاه می شود اما بهتر است بدانید که آبیاری بیش از اندازه گیاه نیز می تواند موجب پژمردگی گیاه شود. گیاه زمانی که به میزان زیادی آب دریافت می کند واکنشی دفاعی انجام می دهد که موجب زرد شدن برگ ها و تورم اندام می شود. خیس شدن و مرطوب بودن خاک و تهویه نامناسب، عدم عبور جریان اکسیژن از لایه های خاک از پیامدهای آبیاری زیاد گیاه است. همچنین در مواردی اگر آبیاری زیاد ادامه یابد، قارچ و باکتری مضر در ریشه زیاد می شوند و آن را گندیده و پوسیده می کنند که در نهایت گیاه پژمرده می شود.

راه حل آبیاری زیاد گیاه

می توانید شیوه آبدهی گیاه را اصلاح نمایید. در اینگونه موارد آبیاری را کاهش دهید وخاک را زهکشی نمایید.

·        پژمردگی گیاهان بر اثر شرایط دمایی نامناسب

دمای زیاد

اگر گیاهان آپارتمانی را در دمایی بیش از آستانه تحمل قرار دهید پژمرده می شوند. دمای مناسب گیاهان گرمسیری بین 15 تا 31 درجه سانتی گراد است. در دمای زیاد آب بیشتری تبخیر می شود که نیاز آبی گیاه بیشتر می شود که ریشه نمی تواند آن را تامین کند و گیاه پژمرده می شود.

راه حل دمای زیاد

در هوای گرم خاک گلدان سریعتر خشک می شود و گیاه بیشتر نیاز به آب دارد. بهترین کار در این زمان این است گلدان را در محل خنک ببرید. نشانه هایی چون ، پیچ خوردگی، ریزش و قهوه ای یا زرد شدن لبه های برگ گویای دمای زیاد گیاه می باشند.

دمای کم

دمای کم برای برگ، ساقه و ریشه اصلا مناسب نیست زیاد در اثر سرمای زیاد آب مورد نیاز  تامین نمی شود و گیاه خشک می شود. بنابراین بهتر است گیاه در دمای مناسب نگهداری شود.

·        پژمردگی گیاه آپارتمانی بر اثر کوددهی نامناسب

کود دهی بیش از حد گیاه وجب پژمردگی گیاه می شود. برخی افراد به دلیل اینکه دوست دارند گیاه سریع رشد کند بیش از اندازه به گیاه کود می دهند که گیاه را مسموم می کند موجب پژمردگی گیاه می شود.

·        پژمردگی گیاه آپارتمانی به دلیل آفات

در برخی موارد ممکن است گیاه آفت داشته باشد که موجب آسیب ریشه و کاهش جریان آب و مواد مغذی در گیاه می شود.

راه حل آفات گیاه

در اینگونه موارد بتر است برگ های پژمرده را هرس کنید و از قارچ کش برای گیاه استفاده کنید و گیاه را از دیگر گیاهان جدا تا دیگران نیز آفت نگیرند. در برخی موارد بسته به نوع آفت می توانید از محلول آب و صابون برای گیاه استفاده کنید.

·        پژمردگی گیاه آپارتمانی بر اثر رطوبت پایین

به دلیل اینکه بیشتر گیاهان آپارتمانی نباز به رطوبت زیادی دارند، اگر در محیط مناسب که رطوبت کافی نداشته باشد بمانند پژمرده می شوند.

راه حل رطوبت کم

بهتر است گیاهان آپارتمانی را در محیط های گرم و در کنار شوفاژ و بخاری نگهداری نکنید زیرا گرمای زیاد موجب کاهش رطوبت هوا و خشکی گیاه می شود. همچنین می توانید مقداری سنگریزه را داخل زیر گلدانی قرار دهید تا رطوبت گیاه تامین شود.

نکات مهم خرید گل های آپارتمانی

خروج از نسخه موبایل