نماد سایت مجله سلامتی ایران

مبلمان اداری چه تاثیری روی کارکنان دارد؟

مبلمان و دکوراسیون اداری و تاثیر آن بر کارکنان

کاربرد خرید مبلمان اداری مناسب: تاثیر مبلمان و دکوراسیون اداری بر کارکنان و بهروری شاید در ابتدا امری کم اهمیت به نظر برسد. اما اگر اندکی در مطالب تخصصی این حوزه به مطالعه بپردازیم متوجه اهمیت آن خواهیم شد. در واقع در یک سازمان محیط فیزیکی که شامل معماری بنا و چیدمان واحدها و بخش‌ها می شود برای سازمان شما از منظر رفتار کارکنان و از همچنین رویکردی که افراد خارج از سازمان از جمله مشتریان به سازمان ما دارند نقش اساسی را ایفا می‌کند.

همه ما در مورد گوگل و محیط کاری آن شنیده ایم. همه میدانیم که کارکنان در آنجا از آزادی عمل برخوردار هستند. در ساعت دلخواه خود در محیط کاری حاضر شده و در محیطی راحت روی یک مبلمان لم داده و برنامه نویسی می‌کنند یا با دوستان خود به بازی و ورزش می‌پردازند و در حین کار و زمان خستگی به کافی‌شاپ شرکت مراجعه کرده و ساعتی را با دوستان خود می‌گذرانند.

شاید برای شما جالب باشد که گوگل یکی از مقصدهای شغلی پرطرفدار در دنیاست و در کنار آن نیروی کار در گوگل از بالاترین سطح بهروری برخوردارند. آیا دوست دارید بدانید که گوگل و شرکت‌های بیشمار دیگر مانند گوگل چگونه با ایجاد تغییرات در دکوراسیون اداری توانستند به این توانایی دست پیدا کنند؟ در ادامه این مطلب با ما باشید.

انعطاف پذیری

شاید مهمترین نکته‌ای که در وهله اول از مقایسه دفترهای کار دهه گذشته با فضاهای کاری امروزی می توان در نظر گرفت این مساله است که این محیط ‌های کاری بیشتر از هر چیزی به سمت انعطاف پذیری تغییر پیدا کرده‌اند. محیط کاری که شما بخش قابل توجهی از عمر خود را در آن می‌گذرانید باید بیش از هرچیزی قابلیت زندگی داشته باشد. قابلیت زندگی به این معنی است که یک فرد بتواند در آن به همه نیاز های انسانی خود پاسخ دهد.

شما در طول روز ممکن است خسته شوید، ممکن است احساس نیاز به این پیدا کنید که چند لحظه با خودتان خلوت داشته‌ باشید. یا این که یکنواختی کار شما را آزرده خاطر سازد و برای دقایقی دوست دارید به کار دیگری مشغول باشید یا حتی بازی کنید. طراحی مبلمان و دکوراسیون اداری و چیدمان سازمان باید به گونه‌ای باشد که این فضایی مطلوب و مناسب برای زندگی را برای کارمندان در سازمان ایجاد کند.

سازمان این شانس را دارد تا با کمک‌گیری از مبلمان خاص، طراحی فضاهایی با دکوراسیون متفاوت و چیدمان مناسب بتواند حداکثر بهروری را از کارمندان خود بگیرد. همچنین در نظر داشتن فضایی برای این که بتوان جلسه‌های مختلف در یک سازمان را مدیریت کرد نیز به دکوراسیون و طراحی چیدمان متفاوت بستگی دارد. در یک جلسه کاری رسمی شما نیاز به یک محیط رسمی و میز و صندلی اداری دارید در حالی که برگزاری یک طوفان فکری در بین کارکنان برای یک مساله پیچیده پیش آمده در یک فضای غیررسمی تر با مبل راحتی و رنگ های شاد می‌تواند نتیجه به مراتب بهتری را به همراه آورد.

طراحی سبز

حتی بدون اشاره به این که ادوارد ویلسون زیست شناس آمریکایی تاثیر المان‌هایی مانند فضای سبز و طبیعی را بر راندمان کاری کارمندان اثبات نموده است می توان قبول کرد کارکردن در یک محیط پراز گل و گیاه و عناصر طبیعی هم از نظر روحی و سلامت و هم از جانب بهروری بر کارکنان دارای تاثیر مثبت است. استفاده از مبلمان و میز و صندلی چوبی که ماشین کاری نشده حس طبیعت را به فضای کاری شما می‌بخشد و به کارگیری چیدمانی که در آن از گیاهان به عنوان یک المان محیطی در معماری فضا دیده شده‌اند امکان افزایش کارایی به شما عرضه می‌کند.

مبلمان تعاملی

اصطلاح مبلمان تعاملی یا collaborative furniture به طراحی از مبلمان و میز و صندلی گفته می‌شود که با هدف افزایش ارتباطات و بهرمندی افراد از ایده های یکدیگر در سازمان طراحی شده است. مبلمان تعاملی این فرصت را فراهم می‌آورد تا افراد در زمان کار بتوانند راحت‌تر در مورد موضوعی به تبادل نظر بپردازند. این نوع از میز و صندلی و چینش در بخش هایی از فضای کاری مانند اتاق گردهمایی تعبیه می شود اما اگر در فضای کاری خود امکان داشتن چنین فضایی را ندارید باز هم طراحی مبلمان کاری به این سبک امکا‌ن‌پذیر است. بسیاری از طراحان با استفاده از طرح های مینیمالی و تغییر پذیر این امکان را برای مشتری فراهم می‌سازند تا بتواند با تغییر در مکان یا فرم میز و صندلی یک اتاق کاری یا یک اتاق کنفرانس را به اتاق گردهمایی و فضایی برای گفتکو و تضارب آرا تبدیل کند.

این مساله را فراموش نکنید که برای یک مدیر، دکوراسیون و مبلمان فضای کاری از دو جنبه حائز اهمیت است. در درجه اول این امکان را فراهم می‌سازد که بتوان نمادها، برند و ارزش‌های سازمان را به مخاطبان سازمان منتقل نمود. مشتریان یک سازمان با دیدن یک فضای کاری سنتی، مدرن، اشتراکی و یا باز، در مورد سازمان پیش فرض‌هایی را به دست می‌آورند که مدیر می‌تواند هوشمندانه با تغییر در مبلمان و دکوراسیون اداری خود برند و ارزش مد نظر خود را به مخاطبان سازمان از جمله مشتریان تزریق کند. در وهله دوم مبلمان و دکوراسیون اداری و چینش سازمان از نظر بحث تبادل اطلاعات برای یک مدیر حائز اهمیت است.

فضای کاری یک استارت آپ با یک پژوهشکده متفاوت است، در یکی به بیشترین تمرکز بر روی کار در حال انجام و در دیگری به بیشترین همکاری و کار تیمی نیاز است. این هنر مدیر یک مجموعه و معمار آن به حساب می‌آید که با استفاده از مبلمان، چیدمان و میز و صندلی مناسب کارکنان خود را به سمت بهروری بالاتر و رسیدن مجموعه تحت نظر به اهداف، رهبری نماید.

تکنولوژی و چیدمان سازمان

در سازمان های امروزی مساله تکنولوژی دست طراحان را برای استفاده بهتر از فضا و به کارگیری حداکثر بهروری با استفاده از مبلمان و چینش اداری بهینه باز می‌گذارد.این سبک، در اغلب شرکت‌ها جایگزین سیستم‌های رومیزی برای کار کردن شده است و این توانمندی را به کارمندان می‌دهد که در هر نقطه‌ای از فضا و بر روی هر مدل از میز و صندلی که مد نظر آنان است به کار مشغول شوند.

استفاده از ویدئو کنفرانس، صفحات نمایش بزرگ، تبلت برای جمع آوری اطلاعات، وایرلس و… به طور کلی نحوه کار کردن در تمام مجموعه‌ها را متحول کرده است و باید بر مبنای این تغییرات، مبلمان اداری مناسب و و صندلی راحت برای کارکنان هر مجموعه فراهم شود.

سلامتی کارکنان سازمان

معمولا در اکثر مجموعه‌های کاری، گرانبهاترین منبع در دسترس برای هر مدیر منابع انسانی است. استفاده از مبلمان و میز و صندلی مناسب با چیدمان درست، به شکل مستقیم بر سلامت کارکنان یک مجموعه تاثیرگذار است. شاید در ابتدا این مساله برای یک مدیر هزینه‌ بر به نظر برسد اما در حقیقت با سرمایه‌گذاری در این بخش کارکنان راضی‌تر و سالم‌تری خواهیم داشت و همین به صورت غیرمستقیم سبب کاهش نرخ جدایی از سازمان می شود. برای رسیدن به یک محیط سازمانی سلامت باید به نکات مختلفی توجه کرد. داشتن فرهنگ سازمانی منناسب و حامی، نقطه اول این موضوع است.

سلامت فقط به ابعاد جسمانی یک فرد مربوط نمی‌شود و با ابعاد روحی او نیز سروکار دارد. یقینا کار کردن در یک سازمان که به شما امکان زندگی کاری در یک محیط سبز و تعاملی را می‌دهد از کار کردن در سازمانی که ساختار فیزیکی بسته، تاریک و با مبلمان سنتی دارد دلنشین‌تر است. از طرفی محیط کار و طراحی چیدمان آن به صورت ناخواسته بر روی سبک زندگی کارکنان تاثیر گذار است و آن ها بالطبع امکاناتی که در محیط برای آن ها فراهم شده است نوع رفتار خود را تنظیم خواهند کرد.

منبع : مبلمان اداری راما

calibre-furniture.co.uk

خروج از نسخه موبایل