نماد سایت مجله سلامتی ایران

سرور مجازی به زبان ساده

به زبان ساده : VPS چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در حال راه‌اندازی سایت خود هستید یا سایتی دارید که به دنبال هاستی مناسب برای آن هستید، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. یکی از آنها VPS یا Virtual Private Server نام دارد. منظور از VPS سرور اختصاصی مجازی است. در این مطلب به زبان ساده : VPS چیست و چه کاربردی دارد؟ را بررسی می‌کنیم.

VPS چیست و به چه دردی میخورد؟

?What Is VPS Hosting

اگر وب سایت شما در حال رشد است و می‌دانید که در آینده‌ای نزدیک با افزایش ترافیک مواجه خواهید شد، باید هاستی مناسب با توجه به ویژگی‌های آن انتخاب کنید. در این حالت، VPS می‌تواند انتخاب مناسبی برای وب سایت شما باشد. در این مطلب به سوال VPS چیست، پاسخ می‌دهیم و ویژگی‌های مختلف سرور خصوصی مجازی را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

Virtual Private Server چیست؟

VPS یا Virtual Private Server به معنای سرور خصوصی مجازی است. VPS به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام فایل‌ها داده‌های سایت شما را ذخیره می‌کند. وقتی شخصی نام دامنه شما را در مرورگر خود جستجو تایپ کند، آن رایانه قدرتمند، وب سایت شما را در صفحه مرورگر نمایش می‌دهد.

VPS از فناوری مجازی‌ سازی برای تقسیم سرور قدرتمندی که ما در مورد آن صحبت کردیم به چندین سرور مجازی استفاده می‌کند. فکر کنید که VPS یک قطعه سخت‌افزاری فیزیکی است که شبیه به چندین سرور مجزا عمل می‌کند. منظور از خصوصی هم این است که سرورمجازی شما برای شما محفوظ خواهد ماند. در نتیجه، نیازی به تقسیم کردن RAM، CPU یا هر گونه داده با سایر کاربران نیست.

هاست VPS شبیه به یک سرور اختصاصی است. هر چند که شما سرور فیزیکی را با سایر کاربران شریک شده‌اید. شرکت هاست وب سایت شما با استفاده از فناوری مجازی‌سازی یک لایه مجازی در بالای سیستم عامل سرور نصب می‌کند. یک سرور با دیوارهای مجازی تقسیم می‌شود و هر کاربری می‌تواند سیستم عامل و نرم‌ افزار خود را جداگانه نصب کند. وب‌سایت شما در یک محفظه امن قرار دارد و داده‌های شما از دیگر کاربران محفوظ خواهد ماند.

سرور مجازی چیست؟ تفاوت آن با هاست اشتراکی و اختصاصی

منظور از هاست اشتراکی، هاستی است که چند کاربر در CPU، RAM، فضای هارد دیسک و… با هم شریک می‌شوند و ترافیک سایت آن‌ها بر یکدیگر تاثیر می‌گذارد. قیمت این هاست پایین‌تر است.

منظور از هاست اختصاصی هاستی است که در آن هر سایت سرور اختصاصی خود را دارد. قیمت این هاست بالاتر است و شما کنترل صد در صدی روی منابع خود دارید.

VPS بین این دو حالت قرار دارد. قیمت VPS نیز در میانه این دو هاست است. در این حالت وب‌سایت‌های دیگری با سخت‌افزارهای مشابه شما میزبانی می‌شوند اما سایت شما بخش مجازی مختص به خود را دارد. در هاست VPS شما مزایای یک سرور اختصاصی را با قیمتی مقرون به صرفه دریافت خواهید کرد. اگر بودجه زیادی برای خرید سرور اختصاصی ندارید، می‌توانید از این سرور استفاده کنید. زیرا با این سرور هم پهنای باند، امنیت و میزان RAM شما افزایش پیدا می‌کند. امنیت این سرور از آن جهت بیشتر است که قابلیت نظارت بر آن پیشرفته‌تر است و فضای بکاپ بیشتری دارد. اگر قرار است فرم‌های پرداخت آنلاین به سایت خود اضافه کنید، امنیت حرف اول را باید برای شما بزند. با VPS منابع قابل اعتمادی دریافت خواهید کرد و می‌توانید روی ویژگی‌های امنیتی درجه یک حساب کنید.

برای آشنایی با هاست‌های رایگان خارجی، مطلب معرفی وب هاست های رایگان و برتر خارجی را مطالعه کنید.

سرور مجازی چیست؟ تفاوت‌های VPS با هاست ابری و وردپرس

سرور مجازی چیست؟ تفاوت‌های VPS با هاست ابری و وردپرس با هاست ابری از یک سرور واحد استفاده نمی‌کنید، بلکه از یک مجموعه خوشه‌وار که در فضایی ابری ایجاد می‌شود، استفاده خواهید کرد. هر سرور این خوشه نسخه‌ای از سایت شما را در خود ذخیره دارد. وقتی یکی از رورها شلوغ باشد، این مجموعه به صورت خودکار ترافیک را به سروری هدایت می‌کند که آن چنان شلوغ نباشد. در نتیجه، هاست ابری خرابی خاصی ندارد زیرا در این مجموعه سروری وجود خواهد داشت که بتواند درخواست بازدیدکنندگان وب سایت شما را برآورده کند.

بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست، VPS را در این حالت ارائه می‌دهند. هاست وردپرس نیز خدماتی را به طور خاص به دارندگان سایت وردپرس ارائه می‌دهد. این سایت‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با وردپرس است و فقط در صورت داشتن سایت وردپرس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سرورها نیز با توجه به نیازهای وردپرس طراحی شده‌اند. امکان راه‌اندازی سایت وردپرس روی سرور خصوصی مجازی وجود دارد اما شما نمی‌توانید به سرورهای سفارشی که برای وردپرس پیکربندی شده‌اند، دسترسی داشته باشید. با این حال، می‌توانید محیط هاست را با توجه به نیازهای تجاری خود تنظیم و پیکربندی کنید.

با هاست ابری از یک سرور واحد استفاده نمی‌کنید، بلکه از یک مجموعه خوشه‌وار که در فضایی ابری ایجاد می‌شود، استفاده خواهید کرد. هر سرور این خوشه نسخه‌ای از سایت شما را در خود ذخیره دارد. وقتی یکی از رورها شلوغ باشد، این مجموعه به صورت خودکار ترافیک را به سروری هدایت می‌کند که آن چنان شلوغ نباشد. در نتیجه، هاست ابری خرابی خاصی ندارد زیرا در این مجموعه سروری وجود خواهد داشت که بتواند درخواست بازدیدکنندگان وب سایت شما را برآورده کند. بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست، VPS را در این حالت ارائه می‌دهند.

هاست وردپرس نیز خدماتی را به طور خاص به دارندگان سایت وردپرس ارائه می‌دهد. این سایت‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با وردپرس است و فقط در صورت داشتن سایت وردپرس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سرورها نیز با توجه به نیازهای وردپرس طراحی شده‌اند. امکان راه‌اندازی سایت وردپرس روی سرور خصوصی مجازی وجود دارد اما شما نمی‌توانید به سرورهای سفارشی که برای وردپرس پیکربندی شده‌اند، دسترسی داشته باشید. با این حال، می‌توانید محیط هاست را با توجه به نیازهای تجاری خود تنظیم و پیکربندی کنید.

VPS چیست و چه زمانی باید این سرور را انتخاب کنید؟

برای این که ببینید که آیا VPS برای سایت شما مناسب است یا نه، باید معنی VPS و آنچه را که توضیح دادیم، با نیازهای سایت خود بررسی کنید.

اگر تازه سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و ترافیک چندانی دریافت نمی‌کنید، VPS گزینه مناسبی برای شما است. اگر مخاطبان وب‌سایت شما به طور مداوم در حال افزایش هستند و نمی‌خواهید سایت کند شود یا سرور خراب شود، VPS را انتخاب کنید. هاست مشترک برای سایت‌هایی که مقدار زیادی RAM استفاده می‌کنند، مناسب نیست. هر چه وب‌سایت شما بیشتر رشد کند، محتوای شما هم بیشتر خواهد شد. در چنین حالتی شاهد کاهش زمان بارگذاری وب‌سایت خود خواهید بود. VPS به شما کمک می‌کند تا نگران زمان بارگذاری نباشید.

در صورت داشتن فروشگاه آنلاین هم باید امنیت را در نظر بگیرید. زیرا هر لحظه افراد زیادی اطلاعات کارت خود را وارد می‌کنند و به حساب شما پولی واریز می‌شود. در چنین حالتی باید از اطلاعات شما در برابر سرقت و هک شدن محافظت شود. اطلاعات مالی خریداران باید محفوظ بماند.

هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌هایی مناسب است که سایت خود را با وردپرس یا سایر سیستم‌های متداول مدیریت محتوا ایجاد می‌کنند. اگر نیاز به نصب نرم‌افزار سفارشی داشته باشید، باید هاستی را انتخاب کنید که کنترل بیشتری بر آن داشته باشید. به عنوان مثال، برنامه‌های استاندارد مالیاتی، حسابداری و… نیاز به سرور شبانه‌روزی و اینترنت پرسرعت دارند. در سرور اشتراکی شما تا این حد کنترل نمی‌توانید داشته باشید.

علاوه بر این، میزان ارورهای این سرور بسیار کمتر از سرور اشتراکی است. وقتی اروری را در هنگام ورود به سایت خود مشاهده می‌کنید، احتمالا آن ارور را بازدیدکنندگان هم می‌بینند. همچنین با استفاده از VPS می‌توانید تعداد نامحدودی دامنه را میزبانی کنید و مشکلی هم برای RAM ایجاد نشود. اگر کارتان مربوط به ساخت وب‌سایت برای مشتریان می‌شود، VPS برایتان مناسب‌تر است.

آموزش استفاده از VPS: نحوه انتخاب بهترین هاست VPS برای وب‌سایت

حال که می‌دانید خدمات VPS چیست، به این امر می‌پردازیم که چگونه بهترین سرور مجازی را انتخاب کنید. دو نوع هاست VPS وجود دارد:

نکته دیگر این است که در هنگام انتخاب به این امر توجه کنید که وب سایت شما با سیستم عامل VPS که معمولا لینوکس یا ویندوز سرور شما همخوانی داشته باشد. پشتیبانی ۲۴ ساعته نیز بسیار مهم است. حتما به میزان پشیبانی هاست دقت کنید زیرا اگر مشکلی پیش بیاید، این افراد باید سریعا پاسخگو باشند و مشکل را رفع کنند. نکته دیگر، مجهز بودن به آخرین و بهترین سخت‌افزارها است. به عنوان مثال، درایوهای SSD ،  SSD NVMe جدیدتر و پیشرفته‌تر هستند. به سرویس بکاپ هاست هم توجه کنید. هاست نباید به گونه‌ای باشد که وقتی مشکلی پیش آمد و می‌خواهید سایت خود را بازیابی کنید، همه چیز از دست برود و علت این امر نبود نسخه بکاپ اطلاعات باشد.

ویژگی‌های مثبت VPS:

ویژگی‌های منفی VPS:

در پایان پیشنهاد میکنیم برای انتخاب هاست بهتر، مطلب خرید هاست و نکات مهم آن را مطالعه کنید.

سرور چیست؟ به زبان ساده با چند نمونه از انواع سرورها آشنا شوید

آیا می‌دانید سرورها دقیقا چه معنایی دارند و چه کاری انجام می‌دهند؟ آیا با انواع سرور آشنا هستید؟ برخی از سرورها در اندازه‌های بسیار بزرگ هستند که همین موضوع ممکن است باعث شود تا درک کار سرورها ترسناک به نظر برسد و از آن صرف نظر کنید. اما باید بدانید که سرورها نقش حیاتی و مهمی در فناوری کسب و کار ایفا می‌کنند. برای اینکه داده‌ها به راحتی در سراسر شبکه ذخیره شوند و در دسترس باشند، به سرور نیاز داریم. در ادامه سرور و انواع سرور را به طور کامل برای شما بیان کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر یا ماشینی است که منابع، داده‌ها، خدمات یا برنامه‌ها را از طریق شبکه در اختیار رایانه‌ها یا سیستم‌های دیگر (کلاینت‌ها) قرار می‌دهد؛ این ممکن است، یک کامپیوتر، یک دستگاه سخت‌افزاری یا یک برنامه‌ی کامپیوتری باشد که، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا بتواند داده‌ها و هرگونه اطلاعاتی را به رایانه‌های دیگر یا همان کلاینت‌ها ارسال کند. در تعریف ساده‌تر می‌توان گفت، تا زمانی که یک رایانه یا دستگاهی، اطلاعات و داده‌ها را با دستگاه‌های دیگری به اشتراک می‌گذارد، سرور نامیده می‌شود.

در دنیای اینترنت، اصطلاح (سرور) معمولاً به یک فضای ذخیره‌سازی میزبان گفته می‌شود که درخواستی را از جانب کلاینت دریافت می‌کند و اطلاعات مورد نیاز کلاینت را برای آن ارسال می‌کند، این درخواست می‌تواند شامل تصویر، ویدیو، صفحه وب و غیره باشد. زمانی که سرور و کلاینت‌ها با هم کار می‌کنند، آن را شبکه کلاینت/سرور می‌نامیم. وظیفه‌ سرورها خدمت‌رسانی به کاربران اینترنت، با ارائه کلیه‌ی اطلاعاتی که کاربران می‌خواهند بدانند، می‌باشد و به طور مشابه، انواع سرورها همین کار را انجام می‌دهند؛ اینترنت به ما کمک می‌کند، با دسترسی به انواع سرورها، فایل‌های مورد نظرمان را دانلود یا مرور کنیم، ایمیل ارسال کنیم یا از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

سرور درست مانند یک کامپیوتر است و انواع سرورها با ظرفیت‌های مختلف، در سراسر جهان وجود دارد. اگر شما برنامه‌ی سرور را روی یک کامپیوتر معمولی نصب کنید، می‌توانید از آن کامپیوتر به عنوان یک سرور استفاده کنید. برای مثال فرض کنید، قصد دارید ویدیویی را در یوتیوب تماشا کنید؛ زمانی که شما ویدیو را سرچ می‌کنید، درخواست شما ایجاد شده و به سرور YouTube، یعنی جایی که تمام داده‌های آن ذخیره شده است، ارسال می‌شود. در آنجا سرور، ویدیویی را که درخواست کرده‌اید، پیدا می‌کند و داده‌های آن را به دستگاه شما می‌فرستد و شما می‌توانید ویدیو را تماشا کنید. سرورها را از دو جنبه دسته‌بندی می‌کنند. یکی جنبه فیزیکی و مجازی و یک جنبه سرورهای اختصاصی و سرورهای غیر اختصاصی، که در ادامه به توضیح آنها پرداخته‌ایم.

سرور فیزیکی

سرور فیزیکی بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات است که از همان ابتدا وجود داشته است. سرور فیزیکی سخت‌افزاری است که می‌توانید آن را لمس و احساس کنید. یک سرور فیزیکی معمولی گاهی اوقات با عنوان bare-metal نیز نامیده می‌شود. به‌ طور کلی سرور فیزیکی شامل تمام سخت‌افزار فیزیکی موجود در کیس است؛ به عنوان مثال سرورهای فیزیکی معمولاً دارای یک CPU ،RAM و نوعی حافظه داخلی هستند که سیستم عامل در آن لود می‌شود.

سرور مجازی

یک سرور مجازی یا همان ماشین مجازی که به طور مختصر VM نامیده می‌شود، تفاوتی با سرورهای فیزیکی ندارد. دارای CPU، حافظه، دیسک برای ذخیره فایل‌های شما است و در صورت نیاز می‌تواند به اینترنت متصل شود. با این تفاوت که قطعاتی که کامپیوتر شما را تشکیل می‌دهند (سخت‌افزارها) فیزیکی و ملموس هستند، اما ماشین‌های مجازی معمولاً به‌عنوان رایانه‌های مجازی یا رایانه‌های نرم‌افزاری درون سرورهای فیزیکی در نظر گرفته می‌شوند که فقط به صورت کد وجود دارند. تبدیل یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با اجرای سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های متعدد بر روی یک سرور، از قدرت پردازش و منابع استفاده‌ی بهتری کنند.

سرورهای اختصاصی

سرورهای اختصاصی، سرورهایی هستند که فقط مخصوص یک کلاینت یا شرکت تعیین می‌شوند. از آنجایی که شما یا شرکت خودتان سرور را اجاره می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که فقط داده‌های شما در آن سرور ذخیره می‌شود. علاوه بر این، فقط شما می‌توانید به داده‌های ذخیره شده در سرور، دسترسی داشته باشید. در حال حاضر سرورهای اختصاصی گران هستند، به این دلیل که شما به تنهایی یک کامپیوتر یا سرور را اجاره می‌کنید، بنابراین هزینه‌ی کل سرور بر دوش شماست. مزیتی که سرورهای اختصاصی دارند، این است که، تنها سازمانی که به سرور دسترسی دارد، خود شما هستید و توسط یک حساب کاربری دیگر محدود نمی‌شوید.

بنابراین، داده‌های شما در مقایسه با سرورهای غیر‌اختصاصی بسیار ایمن‌تر هستند. شرکت‌هایی که با داده‌های حساس سر و کار دارند، مانند مؤسسات مالی، به دلیل انعطاف‌پذیری و امنیت این نوع سرورها، طرفدار آن هستند. سرورهای اختصاصی قادرند 24 ساعته کار کنند تا داده‌ها و اطلاعات خود را به طور مداوم در اختیار کاربران خود قرار دهند. کامپیوترهای سرورهای اختصاصی دارای کیفیت و سرعت پردازشگر و رم بالایی هستند و همچنین، از نظر ذخیره‌سازی داده‌ها و پهنای باند، وب‌سایت‌های تحت سرورهای اختصاصی محدودتر هستند.

سرورهای غیر‌اختصاصی

سرورهای غیر‌اختصاصی امکان به اشتراک‌گذاری منابع را در یک سرور فراهم می‌کنند، به این معنی که شما تنها مشتری یا وب‌سایتی نیستید که در یک سرور میزبانی شده است. بسته به نحوه تخصیص آنها توسط شرکت میزبان، ممکن است ده‌ها یا حتی بیشتر، امتیازات وب‌سایت در یک سرور وجود داشته باشد. به این دلیل امنیت آن نسبت به سرور اختصاصی، آسیب‌پذیرتر است. سرورهای غیر‌اختصاصی قیمت ارزان‌تری نسبت به نوع اختصاصی خود دارند؛ به این دلیل که شما هزینه‌ی استفاده از سرور را با بقیه تقسیم کرده‌اید. به این تنظیمات میزبانی وب اشتراکی نیز گفته می‌شود، زیرا شما منابع سرور را با سایر مشتریان به اشتراک می‌گذارید.

افراد و شرکت‌هایی که داده‌های حساسی ندارند و نگران به خطر افتادن اطلاعاتشان نیستند، بیشتر مشتریان سرورهای اختصاصی را تشکیل می‌دهند. صاحبان وبلاگ‌ها از جمله مشتریانی هستند که طرفدر این نوع سرورها هستند. سرورهای غیر‌اختصاصی برای کار 24 ساعته در دسترس نیستند و بیشتر در مکان‌های محدودی مانند خانه، مدارس، کالج‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات و غیره استفاده می‌شوند که ما آنها را شبکه‌های محلی نیز می‌نامیم. سرورهای اختصاصی و غیراختصاصی تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی کرده‌ایم.

قیمت

همانطور که در بالا ذکر شد، سرورهای اختصاصی اساسا گران هستند، در حالی که سرورهای غیراختصاصی بسیار ارزان‌تر هستند. به همین دلیل سرورهای اختصاصی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ اجاره می‌شوند. سرورهای اختصاصی توسط سازمان‌هایی ترجیح داده می‌شوند که باید از حریم خصوصی مشتریان خود محافظت کنند و نیاز به امنیت بالایی دارند. از طرفی، مشاغل آنلاین کوچکتر و مشتریان برای استفاده شخصی، سرورهای غیراختصاصی را به دلیل هزینه پایین آنها ترجیح می‌دهند.

سطح امنیت

سرورهای اختصاصی و غیراختصاصی اغلب با ویژگی‌های امنیتی نصب می‌شوند، مانند برنامه‌های امنیتی سرور و فایروال. همچنین برای جلوگیری از هرگونه بدافزار یا هک، به دقت توسط کارشناسان امنیت وب بررسی می‌شوند. امنیت سرورهای غیراختصاصی توسط شرکت هاستینگ یا همان میزبان انجام می‌شود، اما این موضوع برای سرورهای اختصاصی متفاوت است؛ اگر سرورهای اختصاصی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با بکارگیری تیم متخصص IT خود، امنیت سرور خود را مدیریت کنید.

عملکرد سرور

از نظر عملکرد، سرور اختصاصی بسیار سازگارتر است و سرعت بارگذاری و آپ‌تایم (uptime) بهتری را ارائه می‌دهد. مواقعی وجود دارد که بسیاری از وب‌سایت‌هایی که تحت میزبانی یک سرور غیراختصاصی هستند، با افزایش ترافیک مواجه می‌شوند. در طول این مدت، سرور ممکن است به دلیل هجوم داده‌های در حال پردازش، اورلود (overload ) کرده و موقتاً خاموش شود، اما برای سرور اختصاصی به ندرت این مشکل به وجود می‌آید؛ تا زمانی که سرور فضای خالی داشته باشد، می‌تواند چنین افزایش ترافیک عظیمی را مدیریت کند، حتی اگر هجوم بازدیدکنندگان زیاد باشد. سرور اختصاصی به دلیل ساختار تقریباً یکطرفه خود، داده‌ها را بسیار سریعتر بازیابی می‌کند.

مشخصات سرور

مشخصات هر دو سرور کاملاً با یکدیگر متفاوت است. سرورهای اختصاصی معمولا فضای ذخیره‌سازی بزرگتری دارند و پهنای باند زیادی دارند. علاوه بر این، می‌توانند ویژگی‌های متعدد دیگری مانند ویژگی تجزیه و تحلیل نیز داشته باشد، اما سرورهای غیر‌اختصاصی معمولا فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند بسیار کمتری دارند. از آنجا که شما در سرور غیر‌اختصاصی، منابع را با ده‌ها کاربر دیگر به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید انتظار داشته باشید که سرور شما ویژگی‌های مفید کم‌تری داشته باشد.

سطح کنترل

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین این دو سرور، سطح کنترل آنهاست. سرورهای غیر‌اختصاصی معمولاً مدیریت آسان‌تری دارند، اما نمی‌توانید بسیاری از وب‌سایت را ویرایش کنید یا تغییر دهید. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید ویژگی‌های امنیتی سرور را مدیریت کنید، زیرا توسط خود میزبان وب مدیریت می‌شود؛ اما خریداران سرورهای اختصاصی آزادی بیشتری در مورد کاری که می‌توانند با سرورهای خود انجام دهند، دارند. مشتریان سرورهای اختصاصی به غیر از امنیت، بر اسکریپت‌ها و سایر برنامه‌های عملیاتی نیز کنترل دارند.

بین سرور اختصاصی و غیراختصاصی کدام یک را انتخاب کنیم

انتخاب بهترین سرور برای شما به میزان امنیت یا حریم خصوصی وب‌سایت شما بستگی دارد. اگر سایت شما دارای داده‌های خصوصی است که باید مخفی بماند، مانند اطلاعات شخصی مشتریان، یک سرور اختصاصی انتخاب کنید. اگر در معرض خطر قرار گرفتن اطلاعات و داده‌های ذخیره شده در سرور، چندان اهمیتی ندارد، یک سرور غیراختصاصی انتخاب کنید. انتخاب سرور غیراختصاصی بسیار ارزان‌تر است و نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارید.

انواع سرور را بشناسید

همانطور که گفته شد،‌ سرورها با توجه به نیازهای عصر دیجیتال جدید، انواع مختلفی دارند که در ادامه با جزئیات انواع سرور و کاربرد آنها آشنا خواهید شد:

web server

وب‌ سرور، سروری است که وب‌سایت‌ها روی آن اجرا می‌شود. وظیفه اصلی وب‌سرورها ذخیره، پردازش و تحویل داده است. هر زمانی که از طریق مرورگرهای وب مانند کروم، موزیلا، اینترنت اکسپلورر و … در اینترنت جستجو می‌کنیم، درخواستی را ایجاد می‌کنیم، سپس وب‌سرور با ارسال داده‌ها به ترتیب نیازمان، پاسخ درخواست ما را می‌دهد. این نوع سرورها عمدتا داده‌ها را در قالب تصاویر، متن، ویدئو و غیره نشان می‌دهند. یک برنامه وب سرور از HTTP که خلاصه عبارت (Hypertext Transfer Protocol) است، استفاده می‌کند تا فایل‌ها را برای کاربرانی که صفحات وب ایجاد می‌کنند، ارائه دهد. برنامه‌های کاربردی اختصاصی نیز به عنوان وب سرور شناخته می‌شوند.

Email Server

ایمیل سرور امکان ارسال ایمیل به گیرنده و دریافت ایمیل از فرستنده را فراهم می‌کند و همچنین کلیه جزئیات حساب کاربری و پیام‌های کاربران را در سرور ذخیره می‌کند. به ایمیل سرور، عامل انتقال ایمیل سرور (MTA) یا ارسال کننده اینترنتی نیز گفته می‌شود. هر زمان که برای شخصی ایمیل یا پیام ارسال می‌کنید، ابتدا به SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) می‌رود و سپس آدرس شخصی را که می‌خواهید برای او ایمیل ارسال کنید، شناسایی می‌کند و در نهایت نامه یا همان ایمیل به گیرنده می‌رسد. می‌توان گفت، این نوع سرورها به عنوان یک اداره پست مجازی عمل می‌کنند.

Application Server

سرور برنامه نوعی سرور است که برای میزبانی برنامه استفاده می‌شود. Application Server نرم‌افزار سیستمی است که برنامه‌های کاربردی وب یا دسکتاپ بر روی آن اجرا می‌شوند. به عبارتی، برای توسعه و اجرای یک برنامه مبتنی بر وب استفاده می‌شود. Application Server شامل اتصال دهنده وب سرور، زبان برنامه‌نویسی کامپیوتر، رابط پایگاه داده و کد مدیریت است. ویژگی‌های کلیدی این سرور، شامل افزونگی داده‌ها، امنیت داده‌ها، همیشه در دسترس بودن سرور و مدیریت کاربر است.

Database Server

سرورهای پایگاه داده کامپیوترهایی با قدرت بالا هستند که داده‌های ذخیره شده در سرور را برای شبکه‌ای از کاربران و دستگاه‌ها، ذخیره و مدیریت می‌کنند. به عبارتی، سرورهای پایگاه داده برای ذخیره و مدیریت پایگاه داده‌ای که در سرور ذخیره می‌شود و برای دسترسی به داده‌ها برای کاربران مجاز استفاده می‌شوند. این نوع سرور، داده‌ها را در یک مکان مرکزی نگه‌می‌دارد که می‌توان به طور منظم از آنها نسخه پشتیبان تهیه کرد. همچنین به کاربران و برنامه‌های کاربردی اجازه می‌دهد تا به طور متمرکز به داده‌ها در سراسر شبکه دسترسی داشته باشند.

هر سروری که برنامه پایگاه داده شبکه را اجرا می‌کند و فایل‌های پایگاه داده مانند Microsoft SQL Server یا Oracle را نگهداری می‌کند، سرور پایگاه داده است. SQL Server یک سیستم مدیریت پایگاه داده با کارایی بالا است که برای ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود و به کاربران امکان دسترسی سریع به حجم وسیعی از داده‌ها را از طریق شبکه می‌دهد. از آنجایی که SQL Server اقدامات امنیتی زیادی را ارائه می‌دهد و پردازش در سرور انجام می‌شود، تراکنش‌ها می‌توانند به صورت ایمن و سریع انجام شوند.

FTP Server

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol است. این یک سرویس اینترنتی بسیار قدیمی است که به کاربران کمک می‌کند تا فایل‌ها را از طریق اینترنت بسیار امن، از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنند. هنگامی که کلاینت یک صفحه‌ی وب را در یک مرورگر وب جست‌وجو می‌کند، سرور از پروتکل برای نمایش فایل استفاده می‌کند. به طور خلاصه، اگر با استفاده از ویرایشگر سایت خود، یک صفحه‌ی وب در کامپیوتر ایجاد می‌کنید، باید آن صفحه‌ی وب را در سروری که سایت شما در آن میزبانی شده است، آپلود کنید. FTP همچنین امنیت فایل، کنترل انتقال و سازماندهی فایل‌ها به سرور را فراهم می‌کند.

File Server

فایل سرور، کامپیوتری است که وظیفه‌ی ذخیره و مدیریت فایل‌ها در شبکه را بر عهده دارد تا سایر رایانه‌های موجود در همان شبکه بتوانند به فایل‌ها دسترسی داشته باشند. این سرور به کاربران امکان می‌دهد، بدون نیاز به انتقال فیزیکی فایل‌ها، اطلاعات را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند. فایل سرور ذخیره‌سازی، ایمن‌سازی و به اشتراک‌‌گذاری فایل‌ها در یک سازمان را آسان‌تر می‌کند. می‌توان گفت، فایل سرور به عنوان یک مکان مرکزی برای ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل‌ها روی شبکه عمل می‌کند. فایل سرور ممکن است به یک شبکه محلی واحد (LAN) محدود شود یا ممکن است به اینترنت متصل باشد. نکته‌ی مهم در اینجا این است که سرورهای فایل یک هدف مشترک برای هکرها و بدافزارها هستند، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به ایمن‌سازی آنها در برابر حملات داشته باشید.

Streaming Server

با کمک این سرورها، این قابلیت در برنامه‌های چند رسانه‌ای بدست می‌آید که می‌توانند در وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب و پلتفرم‌های ott مانند Netflix و Amazon Prime حتی به صورت زنده پخش کنند. پخش چند رسانه‌ای راهی برای انتقال داده است. این نوع از فناوری سرویس‌ها نیز به دلیل رشد مستمر مخاطبان اینترنتی، افزایش زیادی یافته است. استریم راه‌حل بسیار خوبی برای کاربرانی است که امکان دانلود فایل‌های چند رسانه‌ای بزرگ را ندارند.

collaboration server

سرور همکاری که زمانی گروه‌افزار (groupware) نامیده می‌شد، به کاربران امکان می‌دهد بدون توجه به مکان، از طریق اینترنت یا اینترانت شرکتی و در فضای مجازی با هم کار کنند. هدف این سرور، پشتیبانی از انجام فعالیت‌های مشترک تیمی است. تعداد کلاینت‌های متصل به این سرور اساساً به ماهیت پروژه بستگی دارد. تمام کاربران باید نرم‌افزار را روی رایانه‌هایشان نصب کنند تا امکان برقراری ارتباط بهتر و دسترسی به سرور فراهم شود. یک سرور گروه‌افزاری می‌تواند برای کاهش ارتباطات غیر ضروری بین اعضای تیم و افزایش کارایی و بهره‌وری استفاده شود. به این ترتیب، اعضای یک تیم می‌توانند به طور همزمان روی یک پروژه کار کنند و تغییرات سایر کاربران را در زمان واقعی مشاهده می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل