نماد سایت مجله سلامتی ایران

در چه شرایطی تیغه برف پاک کن اتومبیل بهترین عملکرد خود را خواهد داشت؟

برف پاک کن های شیشه جلو به صورت دستی با حرکت دادن اهرم متصل به کنار فرمان در داخل کابین حرکت می کردند، اما امروزه برف پاک کن های برقی رایج هستند. وقتی آنها با سرعت بالا کار می کنند، واقعا سریع هستند، بنابراین بیایید ببینیم کدام مکانیسم می تواند بازوهای برف پاک کن را به این خوبی و قدرتمندی حرکت دهد؟

عملکرد برف پاک کن چگونه است؟

برف پاک کن ها با دو فرآیند مکانیکی کار می کنند:

  1. ترکیبی از یک موتور الکتریکی و یک چرخ دنده پیچ که برف پاک کن ها را به حرکت در می آورد.
  2. اتصالی که گشتاور موتور الکتریکی را به حرکت برگشتی برف پاک کن تبدیل می کند.

برای حرکت دادن تیغه های برف پاک کن روی شیشه با این سرعت، نیروی زیادی لازم است. برای ایجاد این نیرو، یک چرخ دنده مارپیچ به یک موتور الکتریکی کوچک متصل می شود. این دنده می تواند گشتاور موتور را حدود 50 برابر افزایش داده و البته 50 برابر دور موتور را کاهش دهد.

قدرت “دنده حلزونی” به لولا منتقل می شود که برف پاک کن ها را به جلو و عقب حرکت می دهد. در همین حال، یک مدار الکترونیکی وجود دارد که زمانی که برف پاک کن ها خاموش هستند، تشخیص می دهد. این مدار برف‌پاک‌کن‌ها را تا جایی به حرکت در می‌آورد که در پایین شیشه متوقف شوند و در این مرحله برق قطع می‌شود.

یک میله کوچک به شفت خروجی موتور متصل می شود و با چرخش محور خروجی موتور، این میله کوچک میله بزرگتر را به جلو و عقب حرکت می دهد. یک میله بزرگ به میله کوتاه دیگری متصل شده است که تیغه های برف پاک کن را حرکت می دهد.

عملکرد تیغه برف پاک کن چگونه است؟

تیغه های برف پاک کن مانند تیغه های لاستیکی هستند. یک پاک کن نازک روی دسته قرار می گیرد تا آب روی شیشه را پاک کند. هنگامی که تیغه ها نو هستند، لاستیک صاف و بدون ترک و شکاف است و آب را کاملاً بدون اثری پاک می کند.

با بالا رفتن عمر  تیغه ها، ترک ها و شکاف هایی روی آن ها ایجاد می شود که منجر به تجمع جرم روی تیغه می شود. این جرم اجازه نمی دهد تیغه به خوبی به شیشه بچسبد و اثرآب و برف و باران و حتی رد خود تیغه ها روی شیشه باقی می ماند. گاهی اوقات لازم است تیغه ها را با یک پارچه مرطوب شده با شیشه پاک کن پاک کنید تا کمی بیشتر به شیشه ها بچسبند.

راه دیگر افزایش فشار تیغه روی شیشه است. تیغه ها طوری طراحی شده اند که بیشترین چسبندگی را در وسط داشته باشند، اما از آنجایی که طول تیغه بلند است، در واقع شش تا هشت نقطه تماس با شیشه وجود دارد. اگر یخ یا برف روی تیغه ها جمع شود فشار یکسانی به تمام قسمت های تیغه وارد نمی کند و روی شیشه باقی می ماند.

عملکرد سیستم جفتی برف پاک کن ها چگونه است؟

طراحی برف پاک کن در اکثر خودروها یکسان است، به این معنی که دو جارو در کنار هم کار می کنند تا شیشه را پاک کنند. پاشنه یکی از برف پاک کن ها در سمت راننده و پاشنه دیگری در وسط شیشه جلو قرار دارد. به این سیستم سیستم پشت سرهم (جفتی) می گویند.

این سیستم با تمیز کردن بیشتر قسمت های شیشه ای که در میدان دید راننده قرار دارند کار می کند. خودروهای دیگر ممکن است طراحی متفاوتی داشته باشند. مرسدس بنز از برف پاک کن های تک اهرمی استفاده می کند که تمام سطح شیشه را در بر می گیرد. این طراحی سطح شیشه را به خوبی پوشش می دهد، اما بسیار سنگین تر از سیستم استاندارد دو بازویی است.

برخی از خودروها دارای برف پاک کن هایی در دو طرف شیشه جلو هستند، در حالی که برخی دیگر دارای برف پاک کن هایی هستند که یک اهرم در مرکز شیشه جلو تعبیه شده است. هیچ یک از این طرح ها میدان دید راننده را به عنوان یک سیستم استاندارد دو اهرمی (جفت) تار نمی کند.

انواع تیغه برف پاک کن های ژله ای و معمولی

تیغه های برف پاک کن های ژله ای (سیلیکونی) به طور کلی به تیغه های برف پاک کن معمولی (پلاستیک قالبی) ارجحیت دارند. زیرا عملکرد تیغه های سیلیکونی بسیار بالاتر از تیغه های معمولی است و این امر مشتریان را به خرید تیغه برف پاک کن مدل ژله ای ترغیب می کند.

تیغه برف پاک کن ژله ای (سیلیکونی) برای مراقبت قابل توجه از شیشه جلو و بهبود دید راننده طراحی شده است که در نهایت منجر به تجربه رانندگی ایمن و لذت بخشی حتی در شرایط نامساعد جوی می شود.

دلیل برتری تیغه های برف پاک کن ژله ای نسبت به تیغه های معمولی

دلیل کیفیت بالاتر تیغه های برف پاک کن های ژله ای نسبت به تیغه های برف پاک کن معمولی صرفاً به دلیل ماهیت سیلیکون به کار رفته در این نوع برف پاک کن ها است.

نور مستقیم خورشید، اشعه ماوراء بنفش و تغییرات آب و هوایی (سرما و گرما) منجر به سفت شدن، ترک خوردن و شکستن تیغه برف پاک کن معمولی می شود که در نهایت منجر به تعویض تیغه برف پاک کن می شود، اما در طراحی تیغه با فناوری برف پاک کن ژله ای از سیلیکون که مقاوم تر است برای این کار استفاده شده است. نسبت به تیغه های برف پاک کن معمولی دوام بیشتری دارد و به لطف سه لبه آن، بهتر به سطح شیشه می چسبد و قدرت پاک کنندگی را بهبود می بخشد.

در نتیجه با هر چرخش تیغه شیشه حتی بدون کوچکترین صدایی تمیز می شود.

همچنین استفاده از تیغه برف پاک کن ژله  ای کاملا دوستدار محیط زیست بوده و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. سیلیکون را می توان به طبیعت بازگرداند و به راحتی بازیافت کرد. طول عمر برس تیغه برف پاک کن ژله ای 3 برابر بیشتر از طول عمر تیغه برف پاک کن معمولی است.

تنظیمات برف پاک کن

اکثر برف پاک کن ها دارای سرعت بالا و پایین هستند و تنظیمات را خاموش و دوباره وصل می کنند. هنگامی که برف پاک کن با سرعت بالا یا پایین کار می کند، موتور به طور مداوم کار می کند، اگرچه می توان آنها را برای چند لحظه پس از هر چرخه پاک کردن متوقف کرد.

ماشین شما باید تنظیماتی داشته باشد، سرعت برف پاک کن باید مشخص باشد

برای استفاده از برف پاک کن به طور دائم از سرعت بالا استفاده نکنید و سرعت مناسب را انتخاب کنید. اگر تیغه ها خیلی سریع حرکت کنند، دید شما را مختل خواهند کرد.

بازوی برف پاک کن دارای موقعیت های زیر است:

البته مشکل تنظیم کردن سرعت برف پاک کن به لطف تکنولوژی های جدید حل شده است. به این ترتیب که خودروسازان امروزه از نوعی از برف پاک کن استفاده می کنند که با توجه به سرعت بارش برف و باران و نیز سرعت اتومبیل، به صورت اتومات تنظیم می شوند.

برف پاک کن های حساس به سرعت بارش باران

در گذشته، خودروسازان سعی کرده اند یا برف پاک کن ها را حذف کنند یا کاری برای کنترل خودکار سرعت انجام دهند. در برخی از طرح های ارائه شده برای این منظور، محاسبه ارتعاش حاصل از هر قطره بارانی که به شیشه برخورد می کند، ضروری بود.

برای جلوگیری از تشکیل قطرات باران و یا ایجاد ارتعاشات اولتراسونیک بر روی شیشه برای شکستن قطرات باران به طوری که دیگر نیازی به تمیز کردن آنها نباشد، این سیستم ها یا هرگز به خط تولیدشان نرسیدند، یا نیاز به پوشش خاصی روی شیشه داشت. بنابراین متوقف شده است.

پس از مدتی نوع جدیدی از برف پاک کن معرفی شد که به خوبی می توانست میزان آب رسیده به شیشه را تشخیص دهد. یکی از این سیستم ها توسط شرکت TRV ساخته شده است که از حسگرهای نوری برای تشخیص رطوبت و آب  استفاده می کند. این سنسور در داخل خودرو در کنار آینه عقب تعبیه شده و با شیشه جلو در تماس است.

اگر قطرات باران روی شیشه بریزد، نور را در جهات مختلف منعکس می کند، بنابراین هر چه شیشه مرطوب تر باشد، نور کمتری به سمت سنسور منعکس می شود.

هنگامی که مقدار نور بازتاب شده از سنسور به حد معینی می رسد، نرم افزار و لوازم الکترونیکی مرتبط با سنسور که شامل برف پاک کن ها نیز هست روشن می شود. نرم افزار مناسب سرعت برف پاک کن ها را بسته به سرعت تشکیل قطرات روی شیشه افزایش و کاهش می دهد.

سیستم TRV روی اکثر محصولات جنرال موتورز از جمله کادیلاک نصب شده است. این سیستم را می توان هنگام شستشوی خودرو خاموش کرد تا در فرآیند شستشو اختلال ایجاد نکند.

 قیمت تیغه برف پاک کن

با تمام توضیحاتی که داده شد باید متوجه این موضوع شده باشید که قیمت تیغه برف پاک کن به عوامل مختلفی از جمله جنس تیغه ، نوع مکانیزم آن، تکی یا جفتی بودن و …. بستگی دارد. بنابراین قیمت تیغه برف پاک کن را باید از فروشندگان معتبر که دارای کالای ضمانت دار هستند سوال کنید.

خروج از نسخه موبایل