نماد سایت مجله سلامتی ایران

انواع پوشش‌ها در تولید ورق کرکره

ورق کرکره چیست؟

 ورق کرکره نوعی ورق نازک فرم داده‌ شده فولادی، پلاستیکی و آلومینیومی است که با فرمینگ کردن ورق های فلزی مختلف به ویژه ورق های گالوانیزه رنگی ورق فلزی کرکره به وجود می آید. ورق های فلزی کرکره در انواع و طرح های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر یک بسته به نوع کاربرد مختلف ساختمانی یا صنعتی استفاده می شوند. جهت اطلاع از قیمت به روز تیرآهن 18 و تیرآهن ذوبی لطفا کلیک کنید.

روش تولید ورق کرکره

از دستگاه رول فرمینگ برای تولید این نوع از ورق استفاده می شود. دستگاه رول فرمینگ در انتهای خط تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی قرار می گیرد. دستگاه رول فرمینگ در دو حالت می کند:

رول ورق گالوانیزه در دستگاه رول بازکن، بسته می‌ شود و ابتدای ورق در دستگاه رول فرمینگ قرار می‌گیرد. غلتک‌های بسته شده براساس شکلی که دارند ورق گالوانیزه را به طرح های متفاوتی در می آورند. در انتهای دستگاه بر اساس طول مورد نظر، ورق با گیوتین بریده می گردد. معمولا ورق گالوانیزه در دو عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر در بازار موجود هستند. استاندارد ورق گالوانیزه و جدول آن و عرض انواع طرح های مختلف ورق کرکره ای در ادامه آمده است:

مواد سازنده‌ی ورق کرکره چیست؟

پیش از این نیز گفتیم که ورق کرکره می‌تواند از جنس تیرآهن نرمال، پلاستیک، آلومینیوم و … باشد. اما به دلیل استحکام، مقاومت، پایداری و طول عمر بیشتر، برای ساخت آن از ورق فولادی استفاده می‌شود. درست است که ورق فولادی دارای استحکام و مقاومت بالایی است، اما در مجاورت هوا اُکسیده شده و یا رطوبت، باعث خوردگی آن می‌شود. به نظر شما برای رفع نواقص موجود در این ورق، چه کاری انجام می‌شود؟

برای افزایش طول عمر این ورق و افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت، اُکسیده‌شدن و خوردگی، آن را گالوانیزه می‌‌کنند. ورق‌‌های کرکره‌ی گالوانیزه‌ نسبت به رطوبت و دما و سایر شرایط محیطی بسیار مقاوم هستند. همچنین نسبت به ورق‌های معمولی، برّاق‌تر و زیباتر نیز هست.

عملیات گالوانیزاسیون ورق

گالوانیزاسیون یا روی‌اندودکرن ورق، فرآیندی است که طی آن، ورق فولادی به روی آغشته می‌شود تا به طور کامل به آن نفوذ کند. به این کار، گالوانیزاسیون گرم گفته می‌ شود. به‌ محض خروج ورق کرکره‌ی گالوانیزه‌شده، فلز روی با اکسیژن و کربن موجود در هوا واکنش نشان داده و به یک ورق ضد زنگ تبدیل می‌‌شود.

این ورق، پس از آن که تحت فرآیند گالوانیزاسیون قرار گرفت، می‌تواند رنگ‌پذیر نیز باشد. رنگکردن این ورق، نه تنها باعث استحکام بیشتترش می‌شود؛ بلکه تنوع رنگی آن نیز افزایش می‌یابد و همین امر، سبب زیبایی آن می‌شود. به همین دلیل، ورق کرکره از لحاظ استحکام و تنوع در اندازه و سایز و رنگ، کاربردهای بیشتری نسبت به ورق کرکره‌ی معمولی دارد.

انواع ورق کرکره

 ورق‌ کرکره از نظر شکل ظاهری، دارای انواع متعددی است و از این نظر می‌توان آن را به دسته‌های زیر تسیم‌بندی کرد:

ورق سینوسی

یکی از پُرطرفدارترین و رایج‌ترین طرح‌های این ورق، طرح سینوسی است. به این طرح از این جهت «سینوسی» می‌گویند که موّاج است. ورق کرکره طرح سینوسی، یکی از قدیمی‌‌ترین انواع ورق کرکره است که فرم‌دهی آن نیز آسان است. ورق کرکره‌ی سینوسی در دو نوع ریز و درشت تولید و روانه‌ی بازار می‌‌شود. منظور از ریز و درشت، سایز موج‌‌ها یا سینوس‌‌های آن است. اندازه‌ی این ورق، بسته به خواسته‌ی مشتری متفاوت خواهد بود.

ورق ذوزنقه

این ورق با مدل سینوسی، تنها کمی از نظر ظاهر متفاوت است. ظاهر این ورق، موّاج نیست؛ بلکه به‌ صورت ذوزنقه‌ ای فرم داده می‌شود که در اندازه‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شود. برای مثال، ممکن است ذوزنقه‌ها فاصله‌ی زیادی از هم داشته و یا به هم چسبیده باشند؛ یا ممکن است اندازه‌ی ذوزنقه‌ها درشت یا ریز باشد. ظاهر این نوع ورق، بستگی به سفارش و سلیقه‌ی مشتری دارد.

ورق شادولاین

این نوع ورق که از زیباترین طرح‌های ورق کرکره‌ای است، تقریباً شبیه به طرح ذوزنقه است. این فرم ورق نسبت به فرم‌های ذوزنقه‌ای و سینوسی، دارای استحکام و مقاومت بیشتر است و تمامی این عوامل، سبب افزایش نرخ آن نسبت به دو طرح دیگر می‌شود.

کاربردهای ورق کرکره چیست؟

به دلیل استحکام و زیبایی، این ورق برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود. از جمله‌ی این مصارف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سقف شیروانی

به احتمال زیاد، هنگام سفر به شهرهای شمال کشور، فرم سقف ساختمان‌های آن، نظر شما را جلب کرده است. به علت تراکم بارش برف و باران در این مناطق از ورق شیروانی استفاده می‌شود که باعث می‌شود برف و باران روی آن نماند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ساخت و تولید این نوع ورق فولادی، استفاده از آن‌ها تنها محدود به سقف شیروانی مناطق بارانی‌ نیست و هر فرد، بنا به سلیقه‌ی خود می‌تواند در هر موقعیت جغرافیایی از آن استفاده کند.

زیباسازی یا حصارسازی

یکی دیگر از کاربردهای آن، زیباسازی و یا حصارسازی است. استفاده از ورق کرکره، علاوه بر ایجاد استحکام لازم، بسیار مقرون‌ به‌ صرفه است. از این ورق فولادی در جهت ساخت انواع سقف‌های کاذب و آلاچیق‌ها استفاده می‌شود. همچنین به دلیل تنوع رنگ، برای مصارف متعددی به‌ کار برده شده و در ساخت انواع سوله، انبار و یا پارکینگ استفاده می‌شود.

ماندگاری ورق به چه عواملی بستگی دارد؟

 ماندگاری این محصول فولادی به ضخامت و پوشش آن بستگی دارد. هر چقدر ضخامت بیشتری و پوشش روی آن از کیفیت خوبی برخوردار باشد، دوام بیشتری نیز خواهد داشت. البته این به تنهایی کافی نیست؛ زیرا مانند سایر محصولات، نیاز به مراقبت دارد. ورق کرکره برای پشت‌ بام‌ها و سقف‌های شیروانی کاربرد فراوانی دارد و برای اهداف تجاری، صنعتی، کشاورزی و خانه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پوشش ورق‌های کرکره‌ای در جهت افزایش ماندگاری در برابر تمامی عوامل ذکرشده، از پوشش‌های اپوکسی و سرامیکی بهره می‌برند.

پوشش سرامیکی

پوشش سرامیکی، سال‌هاست به منظور انعکاس دما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب پوشش سرامیکی

پوشش سرامیکی سبب انعکاس دما شده در نتیجه نمی‌گذارد ورق، دچار خرابی شود. از عیوب این پوشش می‌توان گفت که سرامیک، به مرور زمان کثیف می‌شود؛ به همین دلیل، خاصیت انعکاس ورق کرکره به مرور زمان کاهش یافته و در نتیجه، مصرف انرژی آن افزایش می‌یابد. جذابیت ورق‌های رنگی به حدی زیاد بوده که امروزه در جهت ساخت سقف خانه‌ها نیز به کار برده می‌شود. از این رو رنگ‌آمیزی و طرح این نوع ورق، بسیار مورد اهمیت و توجه قرار دارد.

پوشش نانوتکنولوژی

پوشش نانوتکنولوژی دارای مزایای زیادی است که در ادامه‌ی این مطلب به آن می‌پردازیم. تیتانیوم دی‌اُکسید (نام یکی از مواد نانو) برای پوشش این ورق فولادی استفاده می‌شود.

مزیت پوشش نانوتکنولوژی

این نوع پوشش، دارای مزیت انعکاس حرارت است؛ همین امر سبب می‌شود که داخل ساختمان، خنک بماند و در نتیجه، نیاز به کولر و مصرف انرژی در تابستان، کمتر می‌شود. از دیگر مزایای پوشش نانو می‌توان به افزایش طول عمر ورق کرکره اشاره کرد. این سؤال پیش می‌آید که چگونه این پوشش، سبب طول عمر این ورق می‌شود؟

بر اثر حرارت، انبساط و انقباض کمتری در آن اعمال می‌‌شود؛ در نتیجه، پیچ‌ و مهره‌ها سالم مانده و مشکل چکه‌کردن آب هم رفع می‌شود که موجب افزایش طول عمر سقف خانه‌ها می‌شود. از دیگر مزایای این نوع پوشش می‌توان به تمیزشدن خودبه‌خود آن اشاره کرد. یعنی دارای خاصیتی است که خودش تمیز می‌شود. به همین دلیل، خاصیت انعکاس آن نیز ماندگار خواهد بود. در مناطق ساحلی برای جلوگیری از تخریب توسط نمک دریا از پوشش مخصوص نانو استفاده می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل