نماد سایت مجله سلامتی ایران

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی (راهنمای کامل)

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی! آیا ممکن است؟! حتما شما هم بارها و بارها شنیده اید که می گویند درمان یک سری از مشکلات مربوط به استخوان ها فقط در کودکان ممکن است. زیرا کودکان استخوان های نرم تر و منعطف تری دارند. اما سوال اصلی اینجاست! آیا برای پای (پرانتزی) در بزرگسالان درمانی وجود دارد؟ آیا تنها راه درمان جراحی است؟ و بسیاری سوال دیگر که قرار است در اینجا به آنها پاسخ دهیم.

روش تشخیص پای پرانتزی در بزرگسالان

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی آیا امکان پذیر است؟

شاید درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی در گذشته دور از انتظار بود. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی باید بگوییم خوشبختانه امروزه به غیر از جراحی روش های مختلفی وجود دارد که می توان این عارضه را با آنها درمان کرد. البته این موضوع تماما به شرایط فیزیکی فرد و البته تشخیص پزشک بستگی دارد. به طور کلی پای (پرانتزی) جزو شایع ترین مشکلات و ناهنجاری هایی است که هنگام تولد یا پس از آن برای افراد به وجود می آد. در صورتی که این ناهنجاری در سنین کم به موقع تشخیص داده شود، قطعا درمان آن ساده تر خواهد بود. اما درمان پای پرانتزی در بزرگسالان با توجه به شرایط متفاوت و البته زمانبر است.

چرا درمان پای پرانتزی در بزرگسالان ضرورت دارد؟

با توجه به اینکه امروزه درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی نیز امکان پذیر است، درمان آن ضرورت دارد. در گذشته که تنها راه درمان آن عمل جراحی بود، محدودیت هایی برای درمان وجود داشت. اما روش های متعددی که امروزه برای درمان این ناهنجاری وجود دارند، این محدودیت ها را از میان برداشته اند امکان درمان را به بیماران می دهند. اما چرا درمان این ناهنجاری ضرورت دارد؟ زیرا در صورتی که درمان نشود، عوارض جدی برای آنها به وجود خواهد آمد. درمان نکردن پای پرانتزی در بزرگسالان عوارضی به شرح موارد زیر دارد:

نحوه تشخیص پای پرانتزی در بزرگسالان

قبل از اینکه به بررسی راه های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی بپردازیم، خوب است تا با نشانه های آن آشنا شویم. آیا می دانید علائم پای پرانتزی در بزرگسالان چیست؟ گاهی اوقات این علائم به قدری آشکار هستند که شما در نگاه اول آن را تشخیص می دهید. اما گاهی اوقات تشخیص پای پرانتزی در بزرگسالان نیازمند معاینات و بررسی های دقیق پزشکی است. همانطور که از نامش پیداست، پای پرانتزی یعنی عدم هماهنگی و قرینگی هر دو پا که باعث بروز یک سری اختلالات در ظاهر افراد می شود.

کسانی که از مشکل پای(پرانتزی) رنج می برند، فاصله بسیار زیادی بین هر دو زانوی پاهایشان با یکدیگر دارند. به گونه ای که قسمت زانو و ساق پا به طرفین مایل شده است. این ناهنجاری گاهی اوقات باعث می شود تا در ایستادن و راه رفتن افراد مشکلاتی به وجود بیاید.

برای درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی پزشک بیمار را به طور کامل و دقیق معاینه می کند. همچنین در صورت نیاز برای بیمار عکس رادیولوژی تجویز می کند تا وضعیت استخوان ها و مفاصل را به طور دقیق بررسی کند.

درمان پای پرانتزی بدون جراحی

چرا بزرگسالان به عارضه پای پرانتزی دچار می شوند؟

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی در گام اول نیازمند بررسی علت این مشکل است. آیا می دانید چرا برخی از بزرگسالان پای پرانتزی دارند؟ همانطور که متوجه شدید تشخیص پای پرانتزی در بزرگسالان کار چندان دشواری نیست. زمانی که پاها فرم طبیعی نداشته باشند و زانوها به سمت بیرون خم شده باشند، فرد دچار این عارضه است. اما سوال اصلی اینجاست! آیا تشخیص پای پرانتزی از کودکی ممکن نبود؟ قطعا اگر در کودکی این عارضه به موقع تشخیص داده می شد، درمان در بازه زمانی کوتاه تری اتفاق می افتاد. اما گاهی اوقات ممکن است این عارضه از کودکی همراه فرد نبوده باشد و به مرور برای او به وجود آمده باشد. به چه علت؟

اضافه وزن و چاقی

یکی از اصلی ترین دلایل بروز پای (پرانتزی) در بزرگسالان اضافه وزن و چاقی افراد است. کسانی که از دوران کودکی و نوجوانی وزن بالایی داشته باشند، قطعا در سنین بزرگسالی با عارضه پای پرانتزی مواجه می شوند.

کمبود ویتامین D ویتامین C و کلسیم

از دیگر دلایل بروز پای پرانتزی کمبود ویتامین های ضروری و مهم بدن مانند ویتامین دی و سی و همچنین کلسیم است. چرا که این کمبود باعث نرم شدن و بد فرم شدن استخوان ها می شود.

عوامل موروثی

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی گاهی اوقات به دلیل عوامل موروثی انجام می شود. چرا که بعضی از افراد بنا به دلایل ارثی و ژنتیکی به این ناهنجاری مبتلا می شوند.

راه های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

حالا که اطلاعات کاملی در خصوص پای پرانتزی به دست آوردید، خوب است تا شما را با روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی آشنا کنیم. قبل از هر چیز لازم است تا به این موضوع اشاره داشته باشیم که جراحی پاها برای درمان پای پرانتزی عمل فوق العاده سخت و دردناکی است. به همین علت کمتر کسی حاضر می شود تا با روش جراحی این مشکل را برطرف کند. اما معمولا درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی پرطرفدارتر است. توجه داشته باشید هر یک از روش های درمانی که در ادامه مطرح می کنیم، با توجه به شرایط بیمار، علت بروز پای پرانتزی و تشخیص پزشک برای او تجویز می شوند.

استفاده از زانوبند طبی

یکی از راه های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی استفاده از زانو بند طبی برای پای پرانتزی است. این زانوبندها که کاملا روی پاها و زانو قرار می گیرند، الگوی راه رفتن افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهند. در نتیجه به مرور زمان باعث درمان و برطرف شدن این ناهنجاری می شود. دقیقا مانند ارتودنسی دندان که فرم و نامرتبی دندان ها را اصلاح و درمان می کند.

استفاده از زانوبند طبی برای درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

استفاده از کفش های مخصوص

از دیگر راه های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی استفاده از کفش های مخصوص است. کفش های طبی با کفی های مخصوص فشار را از روی زانوها برمی دارند و در حین راه رفتن و ایستادن از استخوان ها و مفاصل فرد حمایت می کنند. در نتیجه به مرور زمان باعث درمان پای پرانتزی در بزرگسالان می شود.

ورزش

برای درمان و اصلاح فرم پای پرانتزی یکی دیگر از روش های موثر انجام ورزش ها و تمرینات مخصوص است. این روش غیر جراحی تاثیر بسیار زیادی در درمان پای پرانتزی دارد. علاوه بر آن باعث تقویت ماهیچه های پا شده و فشار را از روی زانو و مفاصل بر می دارد. برای آشنایی با این ورزش ها می توانید با یک فرد متخصص مشورت کنید.

اصلاح تغذیه

یکی دیگر از روش های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی اصلاح تغذیه است. همانطور که متوجه شدید یکی از دلایل بروز پای پرانتزی کمبود ویتامین ها و مینرال های ضروری بدن است. در نتیجه با اصلاح تغذیه و دریافت مواد مغذی و مواد معدنی می توانید این مشکل را برطرف کنید.

کلام آخر

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی موضوعی بود که در این بخش به طور تخصصی به آن پرداختیم. همانطور که متوجه شدید امروزه روش های غیر جراحی متعددی هستند که به درمان این ناهنجاری کمک زیادی می کنند. بنابراین با توجه به علت بروز این ناهنجاری و شرایط فرد، می توان از یکی از روش های غیر جراحی برای درمان استفاده کرد.

خروج از نسخه موبایل