نماد سایت مجله سلامتی ایران

نکاتی در رابطه با پذیرایی مراسم ترحیم

از دست دادن عزیز داغ بزرگی است که بر جان و قلب بازماندگان باقی می‌ماند، در چنین شرایطی که وضع روحی نامناسبی بر خانواده حاکم می‌شود، بهتر است که نزدیکان و آشنایان شرایطی را برای برگزاری مراسم ترحیم فراهم کنند. چرا که برگزاری یک مراسم ترحیم آبرومندانه باعث التیام یافتن اندوه قلبی خانواده شخص فوت شده و زنده نگه داشتن یاد و خاطره متوفی است.

به طور کلی در تمامی مراسمات یک اصل مهم پذیرایی از مهمانان است، که در هر مراسمی نحوه پذیرایی تا حدودی متفاوت است. در مراسم ترحیم نیز پس از دفن متوفی مراسمات یادبود آغاز می‌شود و مهمانان زیادی به منظور اظهار همدردی به خانواده مرحوم سر می‌زنند که در چنین شرایطی میزبانان تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین پذیرایی را از مهمانان خود داشته باشند. در ادامه به برخی از نکات مهمی که لازم است در پذیرایی مراسم ترحیم به آن‌ها توجه زیادی داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

پک پذیرایی ترحیم و پک میوه ترحیم

همانطور که گفته شد پذیرایی از مهمانان یک مسئله مهم در هر مراسمی است، در زمان‌های گذشته افراد برای پذیرایی از مهمانان در مراسم ترحیم میوه‌ها را درون ظرف گذاشته و در میان مهمانان توزیع می‌کردند، اما در سال‌های اخیر وضعیت تا حدودی تغییر کرده است و حالت پذیرایی از سنتی به مدرن تغییر یافته است.

در حال حاضر برای پذیرایی از مهمانان از پک پذیرایی ترحیم و پک میوه ختم استفاده می‌شود، در این بسته بندی‌ها تمام خوراکی هایی که قرار است در میان مهمانان توزیع شود قرار می‌گیرد.

به طور معمول میوه‌هایی که برای پذیرایی در مجالس ترحیم استفاده می‌شود شامل موز، خیار، سیب و در فصول سرد سال پرتقال است. البته این موضوع تا حدودی اختیاری است و شما می‌توانید نوع و تعداد میوه‌ها را تغییر دهید اما همواره باید از میوه‌هایی استفاده کنید که مصرف آن در مجالس برای مهمانان راحت باشد. همچنین برای راحتی بیشتر در کنار پک‌های پذیرایی از دستمال کاغذی، کارد پلاستیکی مناسب، نمک و غیره نیز استفاده می‌شود. برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند از یک نوع کیک و آبمیوه نیز در پک پذیرایی ترحیم استفاده کنند.

نکته مهم به هنگام تهیه پک ترحیم و پک میوه ختم توجه به کیفیت خوراکی‌های مورد استفاده است، در این مجالس باید از میوه‌های مجلسی، سالم و بدون خرابی استفاده کنید. همچنین از بسته‌بندی‌های مناسب برای ارائه این پک‌ها به مهمانان استفاده کنید.

سینی خرما و حلوا

همواره در کنار پک پذیرایی ترحیم از سینی‌های حلوا و خرما نیز برای پذیرایی از مهمانان در سر مزار متوفی و در بخش ورودی‌های محل مجلس ترحیم استفاده می‌شود، البته در داخل پک پذیرایی ترحیم نیز می‌توان از حلوا و خرما استفاده کرد.

سینی‌های حلوا و خرمایی که برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود معمولا تزیین شده‌اند. به طور معمول حلوا را پودر نارگیل و پودر بادام یا پسته و خرما را همراه با پودر نارگیل و مغز گردو سرو می‌کنند.

به طور معمول تهیه این سینی‌ها برای صاحبان عزا در چنین شرایط روحی سخت و دشوار است به همین علت علاوه بر اینکه سینی حلوا و خرما را در منزل تهیه می‌کنند، می‌توانند این سینی‌ها را به صورت آماده خریداری کنند.

نوشیدنی‌های متناسب با فصل

یکی دیگر از اقلام مورد استفاده برای پذیرایی از مهمانان در مجالس ترحیم چای و شربت است. البته نوع نوشیدنی شما تا حد زیادی به فصلی که در آن قرار دارید بستگی دارد. یعنی در فصول سرد مثل پاییز و زمستان بهتر است که از چای و یا شیر کاکائو داغ برای پذیرایی از مهمانان استفاده کنید و در فصول گرم مثل بهار و تابستان از شربت‌ها و آبمیوه مناسب استفاده کنید.

البته برخی از افراد ممکن است به دلیل بیماری و یا عوامل دیگر تمایلی به استفاده از شربت نداشته باشند بنابراین برای راحتی حال مهمانان بهتر است که از آبمیوه و شربت طبیعی مثل شربت آبلیمو، آب پرتقال طبیعی، شربت خاکشیر و یا تخم شربتی استفاده کنید که هم مفید است و هم مورد علاقه افراد بسیاری می‌باشد.

همچنین همواره سعی کنید تا آب خنک در دسترس مهمانان قرار دهید تا در صورت نیاز مصرف کنند.

نحوه تهیه پک پذیرایی ترحیم

امروزه تهیه پک پذیرایی ترحیم به صورت آماده بسیار رایج است، البته در چنین حالتی نیز برخی از افراد ترجیح می‌دهند که این پک‌ها را خود در منزل آماده کنند که این موضوع مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. زمانی که شما تصمیم داشته باشید تا پک پذیرایی ترحیم را خود آماده سازی کنید، نظارت کامل بر روی اقلام استفاده شده را خواهید داشت و از سلامت و کیفیت موارد مورد استفاده اطلاع کامل دارید، اما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تهیه این پک‌های پذیرایی در منزل بسیار زمان‌بر و پر زحمت است. و به طور معمول اعضای خانواده متوفی حال و انرژی لازم برای آماده‌سازی این پک‌ها را ندارند.

در این حالت شما می‌توانید پک پذیرایی ترحیم و پک میوه ختم را به صورت آماده به شرکت‌های فعال در زمینه تشریفات مجالس ترحیم سفارش دهید، که امکان سفارش به صورت اینترنتی وجود دارد.

برای سفارش اینترنتی کافی است به سایت سبزینه پک مراجعه کرده و انواع پک پذیرایی را با یکدیگر مقایسه و بسته‌ای را که متناسب با نیاز و بودجه شما است را سفارش دهید. خیالتان راحت باشد که پک‌های پذیرایی ترحیم را در زمان لازم به محل مورد نظر شما انتقال و تحویل میگیرید.

نکات پایانی در رابطه با پذیرایی مراسم ترحیم

علاوه بر تمام موارد گفته شده برای پذیرایی از مهمانان باید در برگزاری مراسم ترحیم به نکات دیگری نیز توجه کنید، نکاتی که راحتی حال مهمانان را فراهم کند. با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم، می توانید از پک افطاری سبزینه برای پذیرایی از مهمانان نیز استفاده کنید.

قبل از برگزاری مراسم باید تمام هماهنگی‌های لازم را با مسئولان مربوطه از جمله هماهنگی با آرامگاه، مداح و قاری، مسجد و رستوران را انجام دهید. همچنین قبل از برگزاری مراسم باید زمان و محل دقیق برگزاری مجلس ترحیم را با استفاده از کارت و یا اعلامیه ترحیم به اطلاع مهمانان برسانید، تا اقدامات لازم انجام شود.

به طور کلی کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه سبب منظم‌تر شدن کارها و پذیرایی هر چه بهتر از مهمانان مجلس ترحیم می‌شود.

خروج از نسخه موبایل