نماد سایت مجله سلامتی ایران

علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج ایران رادیاتور

مفهوم اصلی فشار پکیج چیست و باید روی چه عددی باشد؟

به طور کلی فشار پکیج تعادل بین آب و هوا در سیستم آب بندی پکیج است. شما می‌توانید فشار پکیج را با مشاهده عقربه‌ای که روی پکیج قرار گرفته است مشاهده نمائید. برای اینکه پکیج عملکرد درستی داشته باشد، می‌بایست به میزان خاصی آب و هوا در آن جریان داشته و تعادل بین آن‌ها برقرار شود. اینکار تضمین کننده این است که فشار در سیستم برای تقاضای آب با دمای مطلوب کافی است.

در هنگام تعمیر پکیج در تهران این مسئله زمانی مشخص می‌شود که آب گرم را باز می‌کنید. میزان فشار پکیج نیز در حالت نرمال باید بین 1 تا 2 بار باشد. یعنی بهترین فشار برای یک پکیج دیواری 1.5 بار است. زمانی که پکیج از فشار مناسبی برخوردار نباشد، در واقع تاثیر مستقیم روی عملکرد پکیج است. افت فشار پکیج اگر برخی مواقع رخ دهد شاید امری طبیعی باشد. اما در صورتی که مدام با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنید، طبیعی نیست. به طور کلی این امر نشان دهنده بروز مشکل در پکیج است که در ادامه به بررسی علت بالا رفتن فشار پکیج می‌پردازیم.

علت افت فشار در پکیج چیست؟

افت فشار در پکیج به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برخی مواقع این مسئله را به راحتی می‌توانید رفع کنید. اما در برخی مواقع نیاز است تا یک فرد متخصص پکیج شما را بررسی نموده و نقص فنی را رفع کند. در این بخش اصلی ترین دلایلی که منجر به افت فشار در پکیج می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بروز نشتی در پکیج

یکی از اصلی‌ترین علت‌هایی که سبب می‌شود فشار پکیج کاهش پیدا کند، بروز نشتی در پکیج است. نشتی در پکیج می‌تواند منجر به کاهش و یا افزایش فشار پکیج شود. بنابراین در صورتی که پکیج شما افت فشار دارد، به دنبال نشتی باشید. لوله ها، دریچه‌ها و تمامی بخش‌های رادیاتور را بررسی کنید. سوراخ بودن و بروز هر مشکلی در این بخش‌ها می‌تواند منجر به نشتی شود. از این رو در صورت مشاهده نشتی و یا خیس بودن کف، یعنی افت فشار پکیج به این علت است. در برخی مواقع ممکن است تشخیص ندهید که نشتی دقیقا کجاست. بنابراین باید از یک تعمیرکار کمک بخواهید تا بخش‌های مختلف را بررسی کرده و محل دقیق نشتی را مشخص کند.

جهت مطالعه: نکات کاربردی تعمیر پکیج ایران رادیاتور

وجود هوا در سیستم پکیج

از دیگر دلایلی که سبب بروز افت فشار در پکیج می‌شود، وجود نشتی در پکیج است. در صورتی که درون سیستم هوا وجود داشته باشد، به همان اندازه سبب می‌شود تا آب کمتر جریان داشته باشد. در بیشتر مواقع خودتان می‌توانید به راحتی وجود هوا در سیستم را تشخیص داده و آن را رفع کنید. بنابراین قبل از انجام هر کاری می‌بایست رادیاتور‌ها را هواگیری کنید.

به منظور هواگیری رادیاتورها، می‌بایست با توجه به نوع شیری که در آن نصب شده است، از پیچ گوشتی و یا آچار فرانسه استفاده کنید. برای هواگیری دریچه‌های هوا را بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. با اینکار آب به بیرون ریخته می‌شود. این کار سبب می‌شود تا اگر هوایی درون رادیاتور‌ها و لوله‌ها گیر کرده است خارج شود.

خراب شدن منبع انبساط در پکیج

منبع انبساط مهم‌ترین بخش از یک پکیج دیواری است. این بخش در واقع کار متعادلسازی فشار آب و هر نوع انبساط ایجاد شده در هنگامی که می‌خواهید آب گرم شود را بر عهده دارد. در واقع در هنگام حمام کردن و یا ظرف شستن با آب داغ این بخش وارد عمل شده است. این بخش به طور کلی فشار آب در پکیج را ثابت نگه می‌دارد. با اینکار پکیج به طور دقیق گرم کردن آب را انجام می‌دهد.

در صورتی که منبع انبساط به هر دلیلی خراب شود، در نتیجه پکیج نمی‌تواند فشار آب را کنترل کرده و فشار آب گرم را ثابت نگه دارد. در نتیجه فشار روی منبع انبساط به سرعت بالا می‌رود. بنابراین در صورت ادامه این مشکل به راحتی پکیج دچار افت فشار می‌شود. از این رو باید منبع انبساط بررسی شده و عیب یابی شود تا فشار پکیج ثابت شود.

برای تست منبع انبساط می‌توانید درپوش والو یا شیر را باز کنید. در صورتی که از این بخش فقط هوا خارج شود در واقع مشکل وجود نداشته و منبع انبساط نرمال کار می‌کند. اما در صورتی که به جای هوا متوجه خروج آب از این قسمت شدید، نشان دهنده این است که منبع انبساط پکیج خراب شده است. در این‌صورت باید حتما این بخش را تعویض کنید. در صورتی که نه آب و نه هوا از این بخش خارج شده باشد، نشان‌دهنده این است که منبع انبساط باد ندارد. باید با فشار یک بار باد شود. اینکار توسط یک تلمبه معمولی به راحتی قابل اجرا است.

خراب شدن و یا باز ماندن شیر پرکن

معمولا این علت رایج‌ترین علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج با ایران رادیاتور است. شیر پرکن بخشی از پکیج است که دقیقا در زیر پکیج به شکل یک پیچ پلاستیکی به رنگ سیاه یا آبی وجود دارد. این بخش معمولا به منظور هواگیری کردن پکیج استفاده می‌شود. شما با باز کردن شیر پرکن بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت، در واقع اجازه می‌دهید آب وارد پکیج شود. به اینکار اصطلاحا آبگیری پکیج گفته می‌شود. با باز کردن شیر پرکن به فشار پکیج دقت کنید. بعد از اینکه فشار به 1.5 الی 2 بار رسید، می‌توانید آن را ببندید. در صورتی که شیر پرکن را نبندید، ممکن است فشار پکیج بالاتر یا پائین تر از حد معمول برود. البته در برخی مواقع اگر شیر پرکن پکیج خراب شود، در نتیجه سبب بالا رفتن یا پائین آمدن فشار پکیج می‌شود.

سوراخ شدن مبدل حرارتی

معمولا این مسئله به ندرت اتفاق می‌افتد و سوراخ شدن مبدل حرارتی می‌تواند کمترین نقش را در افت فشار پکیج داشته باشد. اما به هر حال می‌تواند به عنوان یکی از دلایلی شناخته شود که منجر به افت فشار در پکیج می‌شود. در صورتی که سوراخ شدن مبدل حرارتی علت اصلی این مشکل باشد، معمولا فشار پکیج با سرعت کمتری کاهش یا افزایش پیدا می‌کند.

علت بالا رفتن فشار پکیج چیست؟

برعکس مشکل فوق نیز ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است فشار پکیج به جای کاهش افزایش نیز پیدا کند. از این رو این مسئله نیز می‌تواند به راحتی منجر به بروز اختلال در پکیج شده و در نتیجه پکیج از عملکرد طبیعی خود خارج شود. در صورتی که درجه فشار پکیج بالای 2 قرار بگیرد، این مسئله به معنای هشدار برای افزایش غیر عادی فشار پکیج است. این مشکل را باید سریع تر رفع کنید تا به مشکلات دیگر منجر نشود.

معمولا در صورتی که فشار پکیج به بالای 3 بار برسد، به منظور رعایت ایمنی در پکیج، این دستگاه به صورت خودکار خاموش می‌شود. معمولا اصلی ترین علتی که می‌تواند منجر به افزایش فشار پکیج شود، زیاد بودن حجم آب در پکیج است. همچنین خراب شدن قطعات داخلی در پکیج نیز می‌تواند این مسئله را ایجاد کند.

مقدار زیاد آب در پکیج و افزایش فشار پکیج

همانطور که گفته شد اصلی ترین علتی که سبب افزایش فشار در پکیج افزایش حجم آب در آن است. ممکن است شما به علت افت فشار در پکیج، اقدام به بالا بردن فشار در پکیج خود کرده باشید. بنابراین شاید فشار پکیج بالا رفته است. به منظور بررسی و رفع این مسئله لازم است درجه فشار سنج روی پکیج را بررسی کنید. در صورتی که در زمان خاموش بودن پکیج فشار بالاتر از 1.5 بار باشد، در نتیجه فشار پکیج زیاد است و باید این مشکل رفع شود.

در اینصورت لازم است مقداری از آب سیستم را تخلیه کنید. برای انجام اینکار شیر رادیاتور را باز کنید. برای باز کردن شیر رادیاتور، آن را توسط آچار مخصوص در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. قبل از اینکه از این بخش آب خارج شود، می‌بایست ابتدا صدای خروج هوا شنیده شود. به این ترتیب از هر رادیاتور باید مقداری آب خارج شود. برای هر رادیاتور این کار را انجام دهید. پس از انجام اینکار فشار رادیاتور را مجددا بررسی کنید. اینکار را تا جایی که فشار سنج عدد 1.5 بار را نمایش دهد باید انجام دهید.

مشکل در عملکرد قطعات و بالا رفتن فشار پکیج

تقریبا می‌توان گفت خراب شدن بیشتر قطعات پکیج سبب می‌شود تا فشار پکیج بیش از حد بالا برود. معمولا بیشترین قطعاتی که در بالا رفتن فشار پکیج تاثیر دارند، شامل مبدل پکیج، شیر پرکن، شیر تخلیه فشار، منبع انبساط و پمپ پکیج است. در صورتی که هر یک از این قطعات با مشکلی رو به رو شده و خراب شوند، معمولا سبب می‌شود تا فشار پکیج بیش از حد نرمال بالا برود. بنابراین می‌بایست از تعمیرکار بخواهید تا این بخش‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر یا تعویض نماید.

خراب شدن پمپ پکیج و افزایش فشار پکیج

اگر شعله پکیج روشن است اما متوجه شدی دما ثابت مانده و بالا نمی‌رود، باید احتمال دهید که پمپ پکیج خراب شده است. در صورتی که پکیج شما تک مبدل باشد، اگر پمپ پکیج خراب شود، آب گرم می‌شود اما در سیستم گرمایشی فشار آب بالا می‌رود. در اینصورت پس از گذشت چند ثانیه شعله پکیج خاموش شده و در این حالت پکیج اخطار می‌دهد. این اخطار یعنی دمای پکیج افزایش پیدا کرده است. در صورتی که پکیج شما دو مبدله باشد، در صورت افزایش فشار پکیج هم دمای آب و هم سیستم بیش از حد بالا می‌رود.

خراب شدن شیر تخلیه

یکی دیگر از علت‌هایی که سبب می‌شود تا فشار پکیج بالا تر از حد نرمال برود، خراب شدن شیر تخلیه در پکیج است. در صورتی که فشار پکیج به هر دلیلی بالاتر از 3 بار برود، در نتیجه برای اینکه بتوان این فشار را کنترل کرد، شیر تخلیه یا همان شیر اطمینان وارد عمل  می‌شود. این شیر در واقع آب را تخلیه می‌کند. بنابراین سبب پائین آمدن فشار پکیج می‌شود. در صورتی که به هر دلیلی فشار پکیج بالا تر از حد نرمال برود و شیر اطمینان خراب شده باشد، در نتیجه نمی‌توان فشار را کاهش داد. از این رو بهتر است قبل از شروع فصل سرما، با سرویس کردن پکیج جلوی بروز این مشکلات را بگیرید. در صورتی که شیر اطمینان پکیج خراب باشد، می‌بایست از تعمیرکار بخواهید آن را تعویض کند.

تعمیرات تخصصی انواع پکیچ محل

در این مقاله در مورد علت افت فشار در پکیج صحبت کردیم. در َصورتی که پکیج شما خراب شده است و نیاز به تعمیر تخصصی دارد، از آراسرویس کمک بخواهید. تیم مجرب آراسرویس با بهره مندی از کادری حرفه‌ای و آموزش دیده و به عنوان نمایندگی مجاز تعمیر پکیچ ایران رادیاتور و بوتان و ایساتیس در تهران ، به شما این امکان را می‌دهد تا در محل پکیج خود را در کوتاه ترین زمان رفع نمائید.

این مجموعه با داشتن بیش از 12 سال سابقه درخشان، به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت تضمینی و با بهره مندی از گارانتی 180 روزه از خدمات بهره مند شوید. چنانچه پکیج شما دچار مشکل شده است و یا نیاز به نصب و سرویس دارد با ما تماس بگیرید. نصب اصولی پکیج و همچنین سرویس مرتب آن در سلامت دستگاه نقش بسیار مهمی دارد. از این رو ما شما را در خصوص تعمیرات اصولی یاری می‌نمائیم.

خروج از نسخه موبایل