نماد سایت مجله سلامتی ایران

دلیل کوچک و بزرگ بودن تایر تراکتور

دلیل بزرگ بودن تایر عقب تراکتور

تمام کسانی که کارشان به نحوی ربطی به رانندگی دارد، از رانندگی خودروهای مسابقه ای تا رانندگان تاکسی و یا رانندگان خودرو های سنگین مثل تریلی و کامیون و یا رانندگان تراکتور ها به خوبی به این موضوع واقف هستند که انتخاب تایر مناسب برای ماشین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خصوصا خرید لاستیک کشاورزی مناسب برای ماشین های کشاورزی. البته، شاید در انواع خودروهایی که نام برده شد، دلایل متفاوتی برای اهمیت نوع لاستیک به کار برده شده وجود داشته باشد. به طور مثال در خودروهای سواری معمولی شاید فقط اسایش رانندگان و فرمان پذیری بهتر خودرو مد نظر صاحبان خودرو باشد اما در مورد خودروهای سنگین کمی اوضاع متفاوت است.

تایر خودرو اخرین قسمتی از ماشین و بخش سیستم انتقال قدرت است که با زمین برخورد دارد و از این رو استحکام آن در تمام انواع خودرو نقش ویژه ای دارد. وقتی لاستیک خودرو استحکام کافی را نداشته باشد در نتیجه تحمل وزن زیادی هم نداشته و با کمترین فشار می‌ترکد. حتما متوجه شده اید که در بسیاری از انواع خودرو ها از جمله خودروهای کشاورزی مانند تراکتور، سایز چرخ های عقب با چرخ های جلو متفاوت و اندکی بزرگتر است. این درحالی است که معمولا شاهد چنین چیزی در خودروهای سواری که در طول روز در خیابان ها دیده می‌شوند نیستیم. اما علت این امر چیست؟

کاری که تایر در خودرو های کشاورزی انجام می‌دهد با کار معمول خودروهای سواری اندکی متفاوت است. به طور مثال، در تراکتور، راحتی سرنشینان نسبت به حفظ تعادل دارای اهمیت کمتری است و در اولویت پایین تری قرار دارد. با این همه توضیحات باز می رویم سراغ دلایلی چرا وسایل نقلیه سنگینی که روی زمین های نرم حرکت میکنند به تایر های پهن نیاز دارند.

دلایلی که نشان می دهد تایر عقب تراکتور باید بزرگ باشد

برخی از کارهایی که تایر ماشین های کشاورزی باید انجام دهند و در صورت اختلال در آن ها کل عملکرد خودرو زیر سوال خواهد رفت به شرح زیر است:

با توجه به نکات گفته شده، برای تحمل فشار، تحمل وزن، فرو نرفتن در زمین و … تایر تراکتورها باید نسبت به تایر خودروهای عادی پهن تر باشد تا با توجه به قوانین فشار، وزن کل تراکتور در مساحت بیشتر چرخ تقسیم شده و در نتیجه فشار کمتری به زمین وارد شود. ضمن این که چرخ بزرگ تر، به معنی سطح تماس بیشتر تایر با زمین و در نتیجه اصطکاک بیشتر است. اصطکاک تایر و زمین به علاوه جنس تایر و میزان چسبندگی که دارد موجب فرمان پذیری بهتر خودرو خواهد شد. (میزان چسبندگی بیشتر = اصطکاک بیشتر و فرمان پذیری بهتر )

اما علت این که تایر های عقب یک تراکتور حتی نسبت به تایرهای جلوی آن پهن تر است چیست؟‌

موتور خودرو و سیستم ترمز و تعلیق و همچنین قسمت حمل بار و در واقع بیشتر وزن خودرو روی قسمت عقبی آن متمرکز شده است. فشاری که روی قسمت عقبی تراکتور وارد می‌شود به هیچ عنوان با قسمت جلوی آن برابر و حتی قابل مقایسه نیست. همچنین محور متحرک تراکتور در قسمت های عقبی آن قرار دارد که خود به وزن و فشاری که به عقب تراکتور وارد می‌شود می‌افزاید.

در صورتی که تایرهای عقبی در تمام خودرو هایی سنگین و همچنین تراکتور، هم اندازه و یا باریک تر از تایر های جلویی آن باشند، وزن خودرو به صورتی ناهماهنگ تقسیم می‌شود و در نتیجه خودرو تعادل خود را از دست می‌دهد. بحث تعادل، در خودرویی مانند تراکتور از اهمیتی ویژه برخوردار است چرا که محل استفاده از آن شامل زمین هایی می‌شود که به هیچ عنوان هموار یا صاف نیستند و در صورتی که تراکتور تعادل خوبی نداشته باشد و نتواند در هر شرایطی فرمان پذیر باشد، اسیب هایی جبران ناپذیر به جان رانندگان آن وارد خواهد شد. پس با یک نتیجه گیری کلی می‌توانیم بگوییم که اندازه بزرگتر تایر عقب تراکتور به معنی فرمان پذیری بهتر، اصطکاک بیشتر و تقسیم بهتر فشار وارده بر لاستیک ها و در نتیجه تعادل بهتر آن است.

چگونه از لاستیک های تراکتور خود نگهداری کنیم؟

با گسترش ماشین آلات کشاورزی و پیشرفت آن ها در سال های اخیر علاقه کشاورزان برای تهیه این ماشین ها بیش از پیش شده است. خرید یک ماشین کشاورزی مانند تراکتور می تواند برای کشاورز بسیار اتفاق خوبی باشد. شما می توانید از یک تراکتور به اندازه چند صد نفر کار بکشید یا می توانید با خرید تیلر زمین خود را برای کاشت آماده کنید.

البته خرید ماشین آلات کشاورزی بخشی از مراحلی می باشد که باید طی کنید. در مراحل بعدی باید یادبگیرید که چگونه با آن ها کار کنید که آسیب نبینند یا در واقع ماشین خودتان را به خوبی بشناسید. شناخت ابزاری که با آن کار می کنید اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت بروز مشکل در آن ها می تون به راحتی درجه اهمیت خرابی را تشخیص داد.

نگهداری از ماشین آلات کشاورزی از دیگر بخش های استفاده از این وسایل کاربردی می باشد. با نگهداری صحیح و دقت در سرویس ها دوره ای هزینه های خود را به راحتی کاهش دهید. در این مقاله سعی بر این داریم که شما را با تایر های تراکتور بیشتر آشنا کنیم. به طور قطع در هر وسیله نقلیه ای تایر ها از مهم ترین قسمت ها می باشند. در صورت نبود آن ها به طور کلی هیچ کارایی ندارند و در صورت ترکیدن آن ها در حین کار ممکن است مشکلات و خسارت های زیادی را برای شما به وجود بیاورد.

هدف از آشنایی با تایر ها در ماشین های کشاورزی چیست؟

همان طور که بیان شد یکی از مهم ترین قسمت های تراکتور یا هر ماشین کشاورزی دیگری تایر ها می باشند. طریقه آماده سازی تایر ها قبل از شروع کار واجب بوده که شامل تنظیم باد، تعویض، پنچر گیری و سنگین کردن میباشد. به همین دلیل راننده تراکتور باید تسلط کامل و مهارت کافی را برای انجام این کار ها داشته باشد.

امروزه در اکثر ماشین الات کشاورزی ازتایر های بادی استفاده می شود. چرخ های چنین ماشین های کشاورزی به طور معمول برای سرعت های کم طراحی شده اند ولی دارای مقاومت بالایی هستند. به دلیل این که تراکتور های کشاورزی در شرایط سخت و تحت فشار زیادی حرکت می کنند و ممکن است که به آن ها فشار زیادی وارد شود به همین دلیل باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

ویژگی های که باید تایر های کشاورزی از ن برخوردار باشند

1_ تحمل فشار های زیاد در شرایط گوناگون

2_ جذب تکان ها و ارتعاشات برای حرکت نرم وسیله نقلیه

3_ حفظ تعادل وسیله نقلیه

4_ مقاومت در برابر ساییدگی

اجزای اصلی تایر ها

1_ تایر

2_ تیوپ

3_ رینگ

4_ دیسک

تایر: قسمتی است که در بیرون رینگ قرار دارد و می توان آن را مشاهده کرد در واقع تایر قسمتی از چرخ است که با زمین در تماس می باشد.

رینگ: بخشی است که تیوب و تایر بر روی آن قرار می گیرید که نام دیگر آن طوقه است.

تیوب: در واقع این قسمت یک نوع لاستیک نرم با ویژگی ارتجاعی زیادی است. تیوب در فضای داخلی لاستیک قرار می گیرد، سپس درون تایر ها را با هوای فشرده شده پر میکنیم. این تایر ها داراي يك والو يك  باری نگهداري هواي تحت فشار هستند که کمک برای کنترل باد می کنند. نوعي از لاستيك ها نيز وجود دارند كه تيوب ندارند و به دليل فرم خاص رينگ و والو مخصوص كه دارند می توانند هواي تحت فشار را در خود نگه دارند.

دیسک: چرخ دارای صفحه یا پرههایی است که به وسیلة آن رینگ بر روی توپی بسته میشود و این قسمت را دیسک مینامند. در چرخهای عقب تراکتور این صفحه میتواند به رینگ وصل یا از آن جدا شود.

معنی نوشته های روی تایر ها

هر تایری دارای نوشته هایی می باشد که این نشانه ها اطلاعات خاصی را در خود جای داده اند. این نوشته ها بر روی دیواره تایر نوشته شده که شامل سال تولید، اندازه تایر، تعداد لایه های تایر، حداکثر فشار باد، سرعت قابل تحمل و … می باشند.

اگر بر روی تایر را نگاه کنید کدی بر روی آن نوشته که به طور مثال P185/60R14 می باشد. حرف اول این کد که در اینجا با P شروع شده است دارای معنا و مفهومی خاص می باشد.

F: کاربرد لاستیک در چرخ های جلو

R: کاربرد لاستیک در چرخ های عقب

I: استفاده در ادوات کشاورزی

ابعاد لاستیک نیز از کد بالا قابل شناسایی می باشد. به عنوان مثال در کد بالا پهنای لاستیک برابر است با 18.5 سانتی متر است و قطر داخلی رینگ نیست 60 سانتی متر می باشد.

تعداد لایه ها

برای فهمیدن تعداد لایه های تایر خود با به دنبال حرف P بر روی لاستیک خود باشید. P مخفف کلمه PLY است که با آن تعداد لایه ها را مشخص می کنند. در صورتی که این عدد بزرگتر باشد می توان بار بیشتری را با آن جا به جا کرد. به طور معمول تایر خودرو های سواری دارای 2 تا 6 لایه و تایر تراکتور ها دارای 6 تا 8 لایه می باشند.

تاریخ انقضا لاستیک ها

یکی از مهم ترین اطلاعاتی که بر روی تایر قرار دارد تاریخ انقضا و تولید آن هاست. تاریخ در قسمت پاییت تایر و نزدیک به رینگ قرار دارد و شامل 4 عدد است. دو رقم اول از سمنت چپ نشان دهنده هفته تولید و دو رقم سمت راست نمایش دهنده سال تولید می باشد. برای خرید تایر تراکتور یا وسایل نقلیه خود باید به تاریخ توجه کنید زیرا با گذشته مدت زمان طولانی ممکن است لاستیک پوسیده شود و در حین کار مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد.

منابع: 

prioity tire

https://tireonlineshop.com/

خروج از نسخه موبایل