شغل طراحی سایت چیست؟
یک طراح سایت تمرکز زیادی بر روی ایجاد و برنامه نویسی شکل ظاهری یک سایت دارد و با برنامه نویسی، تولید، نگه داری و پردازش یک سایت را کنترل می کند. طراحان وب طراحی سایت بجنورد این ویژگی را دارند. یک باید مهارت هایی نظیر تسلط به زبان برنامه نویسی Front End داشته باشد و برای المان بندی به HTML و CSS مسلط باشد.
باید با اینترنت و مفاهیم آن آشنا باشد و با خلاقیت بالا ی خود برای حل مسائل، راه حل های جدید پیدا کند. این ویژگی را داشته باشد که دائما به دنبال یادگیری مسائل و نکات جدید باشد و خود را با دانش روز جهانی وقف بدهد. این ها نکاتی است که یک طراح سایت به طور کامل رعایت می کند که روز به روز در کار خود پیشرفت کند و بهترین خدمات را به مشتریان ارائه بدهد.
پروژه طراحی سایت
برای ساخت یک سایت با کیفیت چندین مرحله وجود دارد که باید گام به گام با دقت طی شود تا به نتیجه برسد. ابتدا باید مشخص شود که هدف از طراحی سایت چیست و مخاطبان هدف این وبسایت چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ بعد از مشخص شدن این نکات، شکل ظاهری سایت (UI-UX) توسط یک گرافیست طراحی می شود و در اختیار برنامه نویسان قرار می گیرد.
توسعه دهندگان مطابق با طرحی که در اختیار دارند، سایت را طراحی کرده و جزئیات را با دقت بررسی می کنند. در مرحله بعد، این سایت برای فراخوانی و ذخیره اطلاعات سمت سرور با یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مثل PHP یا Python کد نویسی می شود. پس از این که سایت به طور کامل طراحی شد، مورد آزمون برای تست امنیت قرار می گیرد و با انواع تکنیک ها و استراتژی ها بررسی می شود که آیا سایت از امنیت کامل برخوردار است یا خیر.
بعد از این که تمامی این مراخل با دقت بررسی شد و هیچ مشکلی وجود نداشت، وب سایت برای دسترسی کاربران روی هاست آپلود می شود و مدیریت آن در اختیار صاحب سایت قرار می گیرد. تمامی این مراحل ، توسط شرکت دارکوب با بالاترین کیفیت و به کارگیری به روز ترین استراتژی ها انجام می شود.
رود مپ طراحی سایت
سوالی که ممکن است برای خیلی ها پیش آمده باشد این است که برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم؟ شما ابتدا باید المان بندی و طراحی صفحات سایت را از طریق HTML و CSS را یاد بگیرید سپس کار با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت که یک زبان سمت کاربر می باشد را یاد بگیرید. در پایان باید یک زبان برای برنامه نویسی سمت سرور که اطلاعات را از پایگاه داده فرا بخواند و منتشر کند را آموزش ببینید. با آموزش این نکات توسط اساتید با تجربه و تمرین، پس از مدت کوتاهی می توانید سایت خود را طراحی کنید. تمامی این آموزش ها به شکل حرفه ای و پروژه محور در دارکوب تدریس می شود.
1- طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خوب
طراحی رابط کاربری شامل طراحی دکمه ها، فرم ها، منوها و همچنین انتخاب رنگ ها و تصاویر است. تجربه کاربری نیز شامل راحتی کار با سایت، سرعت لود صفحات، قابلیت جستجوی مناسب و دسته بندی محصولات است. برای طراحی یک سایت فروش محصول موفق، این دو عامل بسیار حائز اهمیت هستند.
2- طراحی حرفه ای و زیبا
طراحی وب سایت فروشگاهی باید به صورت حرفه ای و زیبا باشد. ظاهر جذاب و خوش ساخت سایت، باعث جذب کاربران و ایجاد حس خوب در آنان می شود. شما با استفاده از طراحی خوب می توانید در مشتری حس اعتماد و ذوق خرید را ایجاد کنید. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید و مطمئن شوید که همه تصاویر شما دارای ظاهر منسجم و یک شکلی است زیرا این امر مهم ترین عامل در حفظ زیبایی سایت شما می باشد.برخورد اول مهم ترین و تعیین کننده ترین عامل در دید کاربران نسبت به سایت شماست، پس این فرصت طلایی را از دست ندهید!
این حالت خیلی شبیه یک فروشگاه در زندگی واقعی شما است، اگر برای نخستین بار وارد یک فروشگاه شوید و یک مغازه قدیمی و نامرتب را مشاهده کنید، احتمالا نظر منفی به شما القا می شود و سریعا فروشگاه را ترک می کنید. این قضیه برای یک فروشگاه آنلاین هم صحیح است. تصور کنید اگر شما در یک صفحه وب قرار گرفته اید که دارای طراحی نامناسب و تصاویر با کیفیت پایین یا فونت های نامناسب باشد، چه حسی به شما منتقل می شود؟
3- انتخاب یک پالت رنگ ثابت
به نظر می رسد که از نقطه نظر قبلی، انتخاب یک پالت رنگ بسیار مهم است، پس زمانی که نام تجاری وب سایت فروشگاهی خود را انتخاب میکنید اگر قبلا رنگ خود را برای لوگو تجاری خود انتخاب کرده اید. این رنگ را در وب سایت خود به صورت یک پالت رنگی منسجم استفاده کنید. علاوه بر انتخاب رنگهایی که به خوبی با یکدیگر سازگاری دارند، باید بدانید که رنگ های خاصی می توانند معانی مختلفی داشته باشند. این چیزی است که به عنوان نظریه رنگ شناخته می شود برای مثال در زیر چند نمونه از مفهوم رنگ ها آورده شده است.
4- ارائه اطلاعات کامل درباره محصولات
سایت فروشگاهی باید اطلاعات کامل و دقیق درباره محصولات را به کاربران ارائه کند. این اطلاعات شامل ویژگی ها، قیمت، تصاویر و نظرات کاربران قبلی است. در این صورت، کاربران می توانند تصمیم به خرید یا عدم خرید محصولات را با اطمینان بیشتری بگیرند.
5- سیستم پرداخت آنلاین
یک سیستم پرداخت آنلاین ساده و امن، برای سایت فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است. این امر باعث راحتی کاربران در خرید و افزایش اعتماد آن ها به سایت می شود. کاربران با استفاده از درگاه پرداخت می توانند در هر ساعت شبانه روز نسبت به خرید اقدام نمایند.
6- سرعت بارگیری سایت
سرعت بارگیری سایت یکی دیگر از عوامل موفق در طراحی سایت شماست و باید حتما به حداقل رسانده شود. کاربران بسیار حساس به سرعت بارگیری سایت هستند و سایت هایی که سرعت بارگیری آن ها کم است، احتمال بالاتری برای رها شدن کاربران دارند.
7- بهینه سازی برای موتورهای جستجو
برای جذب کاربران از موتورهای جستجو، سایت فروشگاهی باید بهینه سازی شده و به شکل صحیحی برای موتورهای جستجو عمل کند. این به معنی ارائه محتوای با کیفیت، استفاده از کلمات کلیدی صحیح و به روز نگه داشتن سایت است.
8- طراحی سایت قابل دسترسی
سایت فروشگاهی باید برای همه کاربران قابل دسترسی باشد. این به معنی طراحی سایت با استفاده از تکنولوژی های قابل دسترسی مانند رابط های برنامه نویسی، نشان های بزرگتر، توضیحات صوتی و تصویری و غیره است. زیرا بدترین قسمت داستان جایی است که آخرین چیزی که مشتری برای خرید و پیدا کردن یک محصول نداند به کجا برود و چگونه کالای مورد نظر خود را سفارش دهد. پس مطمئن شوید دسترسی به تمام محصولاتتان آسان است و کاربر به درستی می تواند به هر آنچه نیاز دارد دسترسی پیدا کند.
9- استفاده از تحلیل های داده
استفاده از تحلیل های داده می تواند به بهبود عملکرد سایت و افزایش فروش کمک کند. با تحلیل داده های مربوط به بازدیدکنندگان سایت، می توان بهترین روش های بازاریابی و فروش را شناسایی کرد.
10- پشتیبانی کاربران
ارائه خدمات پشتیبانی بهتر برای کاربران، به شکل صحیحی به فروشگاه اینترنتی کمک می کند. ارائه گزینه های پشتیبانی از طریق تلفن، پیامک، ایمیل و چت، به کاربران امکان می دهد که سوالات و مشکلات خود را به راحتی حل کنند.
11- امنیت سایت
امنیت سایت فروشگاهی بسیار مهم است و باید حتما به موارد امنیتی توجه شود. اطلاعات مشتریان از جمله اطلاعات مالی آن ها بسیار حساس است و باید تلاش شود تا هرگونه نفوذ و سرقت این اطلاعات از سایت جلوگیری شود.
12- ارتباط با مشتریان
برای موفقیت در فروشگاه اینترنتی، باید به ارتباط با مشتریان اهمیت بدهید. ارسال خبرنامه های با محتوای جذاب، ارائه پاسخ به پرسش های کاربران و استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط با مشتریان، می تواند به موفقیت فروشگاه کمک کند.
نکات مهم در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی
در اینجا باید این نکته را هم به شما گوشزد کنیم که صرفاً طراحی عالی یک فروشگاه اینترنتی فروش خوب آن را به هیچ وجه تضمین نمی کند. شما باید از ابزارهای متفاوتی در این زمینه بهره بگیرید و حتما برای برندسازی و کار بر روی برند کسب و کار خودتان هم فکر و استراتژی مناسبی داشته باشید.
بهترین استراتژی برای هر سایت فروشگاه اینترنتی در درجه اول می تواند سئو باشد. فروشگاه اینترنتی به این منظور است که باید نکات مختلفی که به کاربر کمک می کند تا هر چه راحت تر بتواند خرید خود را انجام دهد و هر چقدر بهتر و سریع تر بتواند با سایت ارتباط برقرار کند و همچنین وقتی کاربری در موتور جستجوی گوگل در مورد کلمات کلیدی کسب و کار و سایت شما جستجو کرد بتواند به راحتی در صفحه اول گوگل شما را پیدا کرده و از این طریق نیاز خودش را برطرف کند..
1- طراحی ساده و دور از شلوغی
بررسی ها نشان می دهد که طراحی سایت فروشگاه اینترنتی با پیچیدگی های زیاد و بهم ریختگی و شلوغی در فروش سایت تاثیر مستقیم دارد و این موضوع کاملا برعکس یکدیگر عمل می کنند. یعنی هر چه پیچیدگی و شلوغی سایت بیشتر باشد فروش و نرخ تبدیل کاربر کمتر می شود. البته ذکر این نکته هم در اینجا حائز اهمیت است که این حرف به این معنا نیست که اطلاعات کافی در اختیار کاربر قرار ندهیم و از عکس های محصول خود کم کنیم، بلکه حتما باید توجه کنید که در این موضوع بیش از اندازه زیاده روی نکنید. زیرا قرار دادن متن و عکس زیاد در صفحه نه تنها باعث بهبود سایت شما نمی شود، بلکه باعث می شود کاربران سایت را به سرعت ترک کنند و این به سئو سایت ضربه بدی وارد می کند.
2- از تصاویر باکیفیت استفاده کنید
بدون شک یکی از ملزومات یک وب سایت فروشگاهی حرفه ای عکس های باکیفیت ولی کم حجم آن است. برای هر محصول باید عکس هایی باکیفیت و در عین حال کم حجمی در نظر بگیرید، زیرا اگر غیر ازین باشد، تاثیر منفی بسیاری بر تجربه کاربری می گذارد و همچنین تاثیر آن روی فروش سایت است. اگر توان مالی خوب و شخص مناسب این کار را در اختیار دارید، می توانید خودتان از محصولاتتان عکس های حرفه ای بگیرید و آن ها را درون سایتتان قرار دهید. با این کار می توانید از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید و ظاهر حرفه ای تری به محصولات سایتتان بدهید.
تجربه نشان داده که این امر برای کاربران سایت هم قابل لمس هست و همچنین این که کاربران به سایت هایی که عکاسی حرفه ای جداگانه ای برای سایت خود انجام می دهند، اعتماد و اطمینان بیشتری دارند. البته اگر این امکان برای شما فراهم نیست زیاد نگران نباشید، به این دلیل که می توانید عکس های محصولتان را از اینترنت و باکیفیت خوب و در زوایای مختلف تهیه کنید؛ همچنین با کمی تغییرات در آنها جلوه حرفه ای تر و اختصاصی به آنها بدهید.
3- از رنگ های جذاب استفاده کنید
شاید در نگاه اول این موضوع اهمیت زیادی نداشته باشد ولی رنگ بندی هر سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این بدین معنی نیست که از رنگ های زیادی در طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای استفاده کنید. به این معنی است که استفاده از تنها یک رنگ در طراحی سایت فروشگاهی خیلی خسته کننده بنظر می رسد، پس همواره سعی کنید از طیف رنگی مناسب با رنگ برند خودتان استفاده کنید.