نماد سایت مجله سلامتی ایران

هجوم دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی رویزا گروپ

تحصیل در رومانی و شرایط آن

محتوای این مطلب نمایش

تحصیل در رومانی در سراسر اروپا و فراتر از آن بسیار مورد استقبال قرار می گیرند ، در کنار پذیرش ساده دانشگاه و شهریه کم ، رومانی دارای یک محیط اجتماعی چند فرهنگی است که باعث می شود هزاران دانشجوی بین المللی احساس خوبی در این کشور داشته باشند. آمار نشان می دهد که بیش از 500.000 دانشجو به رومانی مهاجرت تحصیلی داشته اند و در دانشگاه های رومانی تحصیل می کنند ، که بیش از 27000 آن ها دانشجو بین المللی هستند. در این مقاله رویزا گروپ خواهیم گفت که دانشگاه های رومانی طیف گسترده ای از برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهند و وقتی نوبت به دانشجویان بین المللی می رسد.

آنها می توانند برای برنامه های انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی درخواست دهند و مشهورترین رشته ها برای تحصیل در رومانی پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، دامپزشکی ، علوم کامپیوتر ، مهندس عمران ، ارتباطات ، هوش مصنوعی ، شیمی ، مهندسی نرم افزار ، علوم اقتصادی ، ریاضیات ، مدیریت دولتی هستند.

اعتبار بین المللی مدارک تحصیلی از رومانی

رومانی یکی از مقاصد عالی برای تحصیل در خارج از کشور است. رومانی کنوانسیون تایید مدارک مربوط به آموزش عالی در منطقه اروپا را امضا کرده است و در عین حال این بخشی از روند بولونیا در مورد اجرای منطقه مشترک آموزش عالی اروپا است. از طریق تعهدات متعهد در سطح اروپا ، متمرکز بر تضمین کیفیت ، انتقال اعتبار و شفافیت شرح برنامه های آموزشی ، مدارک ( دیپلم ) به دست آمده در آموزش عالی رومانی تحرک علمی و حرفه ای فارغ التحصیلان در سراسر جهان را تضمین می کند.

زبان های آموزشی دانشگاه های رومانی

دوره ها و مدارک تحصیلی در رومانی اغلب به زبان مادری آنها ، رومانیایی ، به ویژه در مدارس مقدماتی و راهنمایی تدریس می شود. مدارس و دانشگاه هایی وجود دارد که مدارک و دوره هایی را به بیش از یک زبان ارائه می دهند تا نیاز دانشجویان بین المللی را که نمی دانند چگونه رومانیایی صحبت کنند تأمین کند و مشهورترین زبان های ارائه شده در این مدارک به انگلیسی ، اسپانیایی و فرانسوی است و برخی از دانشگاه های ارائه دهنده این مدارک دانشگاه بخارست و دانشگاه پولیتنیکا بخارست هستند.

دانشجویان بین المللی در رومانی

دانشجویان بین المللی ( دانشجویان خارجی ) تحصیلات عالی خود را در دانشگاه ها ، آکادمی ها و موسسات معتبر و دارای مجوز ویژه برای آموزش دانشجویان خارجی می گذرانند ، وزارت آموزش ، تحقیقات ، جوانان و ورزش رومانی کیفیت خدمات آموزشی را کنترل می کند. آزمون مهارت های زبان رومانیایی / انگلیسی / فرانسوی برای دانشجویان بین المللی که متقاضی آموزش در یکی از این زبان ها هستند ، بدون دوره پیش نیاز ، طبق روش تأیید شده توسط موسسه زبان رومانیایی انجام می شود.

دانشجویان بین المللی زیر از آزمون زبان معاف هستند:

و در نهایت اگر به زبان تحصیل در رومانی تسلط ندارید ، برای یادگیری زبان رومانیایی باید در دوره های پیش نیاز شرکت کنید ، در طول ترم اول این دوره ، شما رومانیایی را به عنوان یک زبان خارجی مطالعه خواهید کرد ، در حالی که در ترم دوم واژگان رومانیایی ویژه رشته ی مورد نظر خود مطالعه خواهید کرد. از طریق آدرس www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services می توانید این دوره ها را مشاهده و در آنها شرکت کنید.

مهلت در خواست برای تحصیل در دانشگاه های رومانی

مهلت درخواست ممکن است توسط وزارت آموزش و تحقیقات یا دانشگاهها تا 30 آگوست تمدید شود ، اما ما اکیدا به شما توصیه می کنیم زودتر اقدام کنید ، به این ترتیب شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت و دانشگاه ها وقت کافی برای پیش پردازش فرم درخواست و اسناد شما را خواهند داشت. برای دانشکده ها دو مهلت برای تحصیلات تکمیلی دارند : در تاریخ 30 نوامبر و دیگری در 31 مارس.

سیستم آموزشی رومانی

تحصیلات در رومانی بر اساس یک سیستم رایگان است و دسترسی به آموزش رایگان با ماده 32 قانون اساسی رومانی تضمین شده است ، آموزش توسط وزارت آموزش ملی تنظیم و اجرا می شود و هر مرحله شکل سازماندهی خاص خود را دارد و تابع قوانین و دستورالعمل های مختلفی است.

در رومانی مهد کودک زیر شش سال اختیاری است و تحصیلات اجباری معمولا از 6 سالگی و با ” سال تحصیلی مقدماتی ” آغاز می شود که برای ورود به کلاس اول اجباری است ، تحصیل تا کلاس دهم اجباری است ( که با سن شانزده یا هفده سالگی مطابقت دارد ).

چرخه آموزشی مدرسه در کلاس دوازدهم به پایان می رسد ، زمانی که دانش آموزان در مقطع دبیرستان فارغ التحصیل می شوند ، آموزش عالی در رومانی با منطقه آموزش عالی اروپا همسو است.

رومانی در المپیاد بین المللی ریاضیات با 316 مدال در رده ششم كل مدال ها قرار دارد كه قدمت آن به سال 1959 بازمی گردد.

رومانی پس از چین و روسیه و درست پس از ایالات متحده و مجارستان بالاترین امتیاز تیمی را در این رقابت ها کسب کرده است ، رومانی همچنین در المپیاد بین المللی انفورماتیک با 107 مدال در کل ، از سال 1989 به رتبه 6 در تعداد مدال های تاریخ رسیده است.

ساختار تحصیلات دانشگاهی در رومانی

آموزش عالی در رومانی از موسسات دولتی و خصوصی تشکیل شده است و برای انسجام و تداوم آموزش در سطوحی سازمان یافته است ، تحصیلات عالی در رومانی شامل سه دوره لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا است. تحصیلات لیسانس با توجه به تخصص 6 ترم (3 سال ) برای رشته های علوم ، علوم انسانی ، اجتماعی و اقتصای ، حقوق ، علوم سیاسی ، هنرهای زیبا و ورزش طول می کشد؛

8 ترم ( 4 سال ) برای رشته های علوم فنی ، مهندسی ، مهندسی فنی ، کشاورزی و جنگلداری زمان می برد؛

12 ترم ( شش سال ) برای پزشکی عمومی ، دندانپزشکی ، دامپزشکی و معماری طول می کشد ، تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد نیز 2 سال زمان می برد.

تحصیلات تکمیلی دکترا 3 تا 4 سال است که می تواند بصورت دوره های منظم ، دوره هایی با فرکانس کمتر یا بصورت آنلاین در دانشگاهها یا موسسات تحقیقاتی ( بجز دانشکده پزشکی ) برگزار شود.

در حال حاضر ، در رومانی موسسات زیر برای تحصیلات عالی وجود دارد:

تحصیل در رومانی با مدرک دیپلم

برای تحصیل در رومانی با مدرک دیپلم ، متقاضی باید دارای دیپلم دبیرستان ( همچنین لیسانس انصرافی ، دیپلم فنی حرفه ای و غیره ) یا معادل آن باشد. دسترسی به تحصیلات دانشگاهی در کشور صادرکننده برای درخواست تحصیل در کشور رومانی الزامی است و این بدان معنی است که دانش آموز احتمالی کلاس 12 را در ایالات متحده / کانادا و جاهای دیگر گذرانده است و باید حداقل 17 سال داشته باشد.

شرایط تحصیل در هر رشته در دانشگاه های رومانی متفاوت است و برخی از رشته ها مثل پزشکی نیاز به آزمون ورودی دارند. اما نکته مهم برای تحصیل در رومانی با مدرک دیپلم در این است که شرایط و روش پذیرش برای تحصیل در این کشور با توجه به ملیت دانشجویان متفاوت است و در دو گروه دانشجویان اتحادیه اروپا ، EEA کنفدراسیون سوئیس و دانشجویان سایر کشورها دسته بندی می شوند که در ادامه مشاوران موسسه رجبی به توضیح نحوه پذیرش هر کدام از این دانشجویان پرداخته اند.

پذیرش دانشجویان اتحادیه اروپا ، EEA و سوئیسی

این دسته از دانشجویان باید دیپلم ( مدارک و گواهینامه ها ) را توسط مرکز ملی تشخیص و برابری مدارک در رومانی ( CREDR ) به رسمیت بشناسند و پس از دریافت گواهینامه تحصیلی تایید شده ، آنها باید آن را با تمام مدارک مورد نیاز برای پذیرش به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهند.

پذیرش دانشجویان غیر اتحادیه اروپا ، EEA و سوئیس

به عنوان شرایط پذیرش و روش تحصیل در رومانی ، دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا ، کشورهای EEA و کنفدراسیون سوئیس باید ابتدا فرم درخواست را به همراه کلیه مدارک مورد نیاز به دانشگاه ارسال کنند ، دانشگاه نامه پذیرش را صادر می کند که باید توسط وزارت آموزش و پرورش تأیید شود. تشخیص تحصیلات در هنگام ورود متقاضی به رومانی با ارائه اصل سند به وزارت آموزش انجام می شود. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا ، EEA و سوئیس باید مدارک زیر را ارائه دهند:

تحصیل رایگان در رومانی

همانطور که قبلا هم اشاره شد سیستم آموزشی رومانی به مدت 11 سال از تحصیلات مقدماتی در 6 سالگی تا کلاس 12 به آموزش رایگان شهروندان خود می پردازد و پس از آن ، تحصیلات عالی نیاز به شهریه دارد زیرا اگرچه این کشور از نظر اقتصادی پیشرفت کرده است ، اما هنوز فاقد بودجه لازم بریا آموزش رایگان در سطح تحصیلات عالی است.

در حال حاضر ، آنها در حال کار بر روی ایجاد امکان آموزش رایگان به دانش آموزان خود هستند. از طرف دیگر ، دانشجویان خارجی یا بین المللی ملزم به پرداخت تمام هزینه های خود هستند و هیچ یک از مزایای رومانیایی ها را دریافت نمی کنند ، مگر اینکه ملیت آنها چنین بگوید.

اگر مدرک دیپلم خود را دریافت کرده اید و علاقه مند به  هستید ، اما هنوز نمی دانید چه کشوری بهترین گزینه برای شماست ، می توانید ابتدا مقاله تحصیل در خارج از کشور ، در همین سایت را مطالعه کنید تا دیدی کلی از تمام کشورهای مهاجر پذیر به شما بدهد ، پس از آن ، بهتر می توانید تصمیم گیری کنید.

تحصیل به زبان انگلیسی در رومانی

در رومانی در حال حاضر 280 برنامه در دانشگاه های سراسر کشور به زبان انگلیسی تدریس می شود. اگر می خواهید در رومانی به زبان انگلیسی تحصیل کنید ، باید مهارت خود را با یک آزمون رسمی انگلیسی ثابت کنید ، آزمونهایی که معمولا توسط دانشجویان ارائه می شود عبارتد از آیلتس ، تافل ، c1 پیشرفته.

بخاطر داشته باشید که یکی از این مدارک می تواند شما را از یک سال دوره آموزشی زبان نجات دهد ، بنابراین برای شروع تحصیلات دانشگاهی منتظر نمی مانید. با این حال ، همانطور که قبلا هم گفته شد اگر تحصیلات قبلی خود را به زبان انگلیسی انجام داده باشید ، دانشجویان بین المللی می توانند از ارائه آزمون زبان معاف شوند.

البته دانشگاه ها دوره هایی برای آمادگی زبان انگلیسی ارائه می دهند ، که هم بر روی واژگان تخصصی و دستور زبان متمرکز هستند ، که امکان بهبود زبان قابل مشاهده را به دانشجویان ارائه می دهد. در پایان این دوره ، دانشجویان ثبت نام شده می توانند دانش انگلیسی خود را بهبود بخشند و در نتیجه ، می توانند در سیستم آکادمیک رومانی برای یک برنامه آموزش داده شده به زبان انگلیسی درخواست دهند.

تحصیل مهندسی در رومانی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته های مهندسی در رومانی دانشگاه پلی تکنیک بخارست ، دانشگاه Babes-Bolyai و دانشگاه پلی تکنیک تیمیشوارا می باشند. دانشگاه پلی تکنیک بخارست در بین بهترین دانشگاه های جهانی در رتبه 801 قرار دارد و در اروپا رتبه 330 و در رومانی رتبه 4 را دارا است و در رتبه بندی موضوعی در رشته های مهندسی رتبه 494 را دارا است.

دانشگاه Babes-Bolyai نیز در بین بهترین دانشگاه های جهانی در رتبه 595 قرار دارد و دانشکده های آن با توجه به عملکرد خود در بین مجموعه ای از شاخص های برتر به طور گسترده ای پذیرفته شده اند ، این دانشگاه در بین دانشگاه های اروپایی رتبه 259 و در بین دانشگاه های مهندسی رومانی رتبه 2 را دارا است.

بر اساس داده های جمع آوری شده دانشگاه تیمیشوارا رتبه 1251 در جهان ، 68 منطقه ای و 6 کشور را از نظر تعداد انتشارات کسب کرده است ، علاوه بر این ، ارزیابی بین المللی انجام شده توسط انجمن دانشگاههای اروپا ( EUA ) اعلام کرده است که ” دانشگاه پلی تکنیک تیمیشوارا یک دانشگاه با عملکرد بالا است که از شهرت برجسته ای در جامعه پیرامونی برخوردار است “.

برای تحصیل در رشته های مهندسی می توانید به دانشگاه های کشور انگلستان هم فکر کنید ، اعتبار این کشور در رشته های مهندسی ، جهانی است ، مقاله  در این زمینه می تواند به شما کمک شایانی کند.

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در رومانی

دانشگاه های مورد تایید رومانی از سوی وزارت علوم در سه رده ممتاز ، خوب و متوسط قرار گرفته شده اند که در زیر می توانید لیست هر یک از این دانشگاه ها را در رده ذکر شده مشاهده کنید.

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در رومانی در رده ممتاز ( الف )

Emil Racovita, Instiute of speleology – The Romanian Academy ( فقط در رشته‌ های وابسته به غارشناسی و علوم جانوری )

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در رومانی در رده خوب ( ب )

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در رومانی در رده متوسط ( ج )

تحصیل مقطع دکترا در رومانی

دوره های دکترا در رومانی معمولا سه سال طول می کشد ( 180 اعتبار ECTS ) و شامل یک پروژه تحقیقاتی مستقل همراه با یک برنامه دانشگاهی ساختار یافته است.

دو نوع مدرک دکترا در رومانی وجود دارد:

دکترای علمی که تأکید بر کشف دانش اصلی دانشگاهی دارد و می توان آن را در رشته های علوم و علوم انسانی و همچنین علوم گرفت.

دکترای حرفه ای که بر هنر و ورزش متمرکز است ، داوطلبانی که روی خلاقیت های هنری یا نمایش های ورزشی کار می کنند.

دانشجویان مقطع دکترا معمولا در طول دوره تعدادی از ماژول های دانشگاهی مرتبط با برنامه خود را می گیرند که معمولاً همراه با استاد راهنمای دکترا انتخاب می شوند ، به عنوان بخشی از مقطع تحصیلی دکترا در رومانی ، ممکن است از شما خواسته شود مقالات دانشگاهی را در یک ژورنال مربوطه منتشر کنید.

پایان نامه دکترا قسمت مهم دیگری از تحصیل مقطع دکترا در رومانی است که نیاز به تولید یک مقاله اصلی از تحقیقات آکادمیک دارد.

هنگام درخواست دکترا در دانشگاه های رومانی ، باید یک سرپرست انتخاب کنید که با علایق تحصیلی شما مطابقت داشته باشد ، آنها در طول دوره تحصیل شما یک منبع پشتیبانی ، مشاوره و تخصص بسیار ارزشمند خواهند بود.

ارزیابی و آزمون های دوره دکترا در رومانی

معمولاً باید از پایان نامه خود به صورت علنی دفاع کنید ، این امر توسط ناظر شما سازماندهی می شود ، وی كمیته مستقلی متشكل از خود و بازرسان از داخل و خارج دانشگاه برای ارزیابی پایان نامه تشکیل می دهد.

پس از بحث درباره پایان نامه شما ، کمیته در مورد استاندارد کار شما رای خواهد داد و در صورت تصویب ، عنوان دکتر به شما اعطا می شود.

منابع مالی موجود در دانشگاه های رومانی برای تحصیل دکترا

وزارت آموزش و پرورش یک طرح رقابتی برای مکان های دکترا با بودجه دولتی اجرا می کند که دانشجویان اروپایی می توانند برای آن درخواست دهند. اگر می خواهید به زبان رومانیایی تحصیل کنید ، وزارت امور خارجه یک برنامه بورسیه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا اجرا می کند ، اگر از قبل به زبان رومانیایی مسلط نیستید ، بورس تحصیلی به شما یک سال فرصت می دهد تا زبان را یاد بگیرید و وقت کافی برای آشنایی با این زبان را خواهید داشت.

ممکن است از طریق CEEPUS ( برنامه تبادل اروپای مرکزی برای مطالعات اروپا ) واجد شرایط حمایت باشید ، این طرح ابتکاری برای حمایت از تحرک دانشجویان در سراسر منطقه اروپای مرکزی است.

درخواست برای تحصیل مقطع دکترا در رومانی

در رومانی درگاه متمرکزی برای برنامه تحصیل دکترا در رومانی وجود ندارد ، در عوض شما باید مستقیما به دانشگاه آینده مورد نظر خود مراجعه کنید.

شرط اصلی ورود به مقطع دکترا رومانی ، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یک موضوع مرتبط است ، همچنین باید مهارت خود را در زبانی که در آن دکترای خود را می خوانید ثابت کنید.

به طور معمول از شما خواسته می شود اسناد زیر را به عنوان بخشی از برنامه دکترا ارائه دهید:

در صورت انتخاب ، ممکن است مجبور شوید در مورد پیشنهاد تحقیق و برنامه های مطالعاتی خود از طریق تلفن یا شخصا در یک مصاحبه شرکت کنید ، معمولاً باید هزینه تقاضای کمی در حدود 10 تا 50 یورو را نیز پرداخت کنید.

وضعیت اشتغال دانشجویان دکترا در رومانی

مطابق قانون آموزش شماره 1/2011 ، دانشجویان دکترا در یک دوره معین توسط IOSUD یا توسط هر یک از اعضای IOSUD به عنوان دستیار تحقیق یا استادیار استخدام می شوند.

در طول کل فعالیت ، دانشجویی که در دوره های حضوری روزانه شرکت می کند ، بدون تأمین هزینه های بیمه های اجتماعی ، بیکاری ، بهداشت و حوادث کار و بیمه های بیماری های شغلی از تأیید سنوات کار و شرایط و همچنین از خدمات پزشکی رایگان بهره مند می شود.

دانشجوی دکترا ممکن است فعالیت های آموزشی را مطابق با توافق نامه خدمات آموزشی در حد 4 – 6 کلاس عادی در هفته انجام دهد ، فعالیت های آموزشی که بیش از این سطح باشد طبق قوانین موجود ، تحت قانون کار پرداخت می شود و نیاز به رعایت حقوق و تعهدات یک کارمند و پرداخت کمک هزینه های بیمه شده به بیمه اجتماعی ، بیکاری ، بیمه سلامت و حوادث کار و بیماریهای شغلی دارد.

بورسیه های تحصیلی در رومانی

دانشجویان بین المللی می توانند بر اساس بورسیه های تحصیلی اعطا شده توسط رومانی ، به طور یک جانبه یا در چارچوب توافق نامه های دو جانبه ، از طریق مقامات ذیصلاح در کشورهای خود و یا بر اساس بورس و کمک هزینه های تحصیلی دیگر کشورها یا سازمان های بین المللی برای تحصیل پذیرفته شوند.

توجه داشته باشید که داوطلبان بورسیه تحصیلی باید حداقل یک سال زودتر با سازمان بین المللی تماس بگیرند.

شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نیز می توانند با اخذ بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط دولت رومانی در دانشگاه های رومانی ثبت نام کنند.

بورس تحصیلی رومانی از طریق توافق نامه های همکاری دوجانبه

طرح های بورس تحصیلی رومانی ارائه شده توسط دولت رومانی با توجه به اسناد دوجانبه موجود یا پیشنهادهای یکجانبه رومانی به سایر کشورها توسط وزارت آموزش ، تحقیقات ، ورزش و جوانان انجام می شود.

بورس تحصیلی با توجه به منافع خارجی رومانی

این بورسیه از طریق سازمان های زیر به دانشجویان داده می شود ، این بورس از طریق وزارت امور خارجه ، به ویژه به نفع جوانانی که از کشورهایی می آیند که رومانی اسناد همکاری های بین المللی فرهنگی را با آنها کامل نکرده است. از طریق وزارت شرکتهای کوچک و متوسط ، تجارت و محیط کسب و کار ، به منظور ارتقا اقدامات همکاری اقتصادی و تجاری.

از طریق وزارت آموزش ، تحقیقات ، جوانان و ورزش ، برای شهروندان خارجی که نتایج خوبی را در طول تحصیل در رومانی کسب کرده اند. پرونده نامزدها به نمایندگی های دیپلماتیک رومانی در خارج از کشور یا نمایندگی های دیپلماتیک معتبر در بخارست از کشورهای مبدا ارسال می شود که به طور کلی به عنوان نمایندگی های دیپلماتیک نامیده می شود. یک نامزد موفق که از طریق این برنامه بورس تحصیلی رومانی انتخاب شده مجاز به موارد زیر است:

این بورسیه های تحصیلی رومانی هزینه شخصی و حمل و نقل بین المللی را پوشش نمی دهد ، دانشجویان خارجی هزینه اقامت خود در خوابگاه های دانشجویان دانشگاه را پرداخت می کنند و آنها در بدست آوردن اقامت برای های هاستل ، به میزان امکانات ، اولویت خواهند داشت.

بورسیه های تحصیلی گروه های وزارت امور خارجه در رومانی

الف) برای دوره اول : این طرح به فارغ التحصیلان دبیرستان ها یا سیستم های پیش دانشگاهی معادل آن و همچنین به داوطلبانی اختصاص دارد که برای ادامه تحصیلات جزئی در دانشگاه / کشور دیگری نیاز به ادامه تحصیل در رومانی دارند ، چرخه کامل تحصیلات دانشگاهی ، طبق مشخصات دانشکده انتخاب شده ، 3 تا 6 سال طول می کشد و با گرفتن مدرک پایان می یابد.

ب) برای دوره دوم ( کارشناسی ارشد ) : این طرح به فارغ التحصیلان دانشگاه / تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد. و به مدت 1.5 تا 2 سال طول می کشد و با پایان نامه پایان می یابد.

ج) برای دوره سوم ( دکترا ) : این طرح به فارغ التحصیلان دانشگاه / تحصیلات تکمیلی ( به عنوان مثال کارشناسی ارشد ) اختصاص داده شده است ، این کار 3 – 4 سال طول می کشد ، مطابق با شرایط خاص دانشکده انتخاب شده و با پایان نامه دکترا به پایان می رسد.

داوطلبان موفق که متقاضی بورسیه تحصیلی رومانی از جمله سال مقدماتی برای یادگیری زبان رومانیایی شده اند ، باید تحصیلات خود را به زبان رومانیایی ادامه دهند ، اگر بعدا برای ادامه تحصیل در رومانی به یک زبان خارجی درخواست دهند ، دیگر از بورس تحصیلی بهره مند نمی شوند.

بورس تحصیلی رومانی برای شهروندان رومانیایی مقیم خارج از کشور

اگر این دسته از دانشجویان بخواهند تحصیلات خود را با بورسیه دانشگاه های رومانی به پایان برسانند ، می توانند به بخش رومانیایی های خارج از کشور ( DRP ) و MECTS درخواست دهند.

بورس تحصیلی DRP به منظور پشتیبانی از مطالعات در رومانی ، ترویج زبان ، فرهنگ و تمدن رومانیایی ، متخصص کردن جوانان رومانیایی مقیم خارج از کشور در حرفه خود و همچنین ادامه تحقیقات در مورد موضوعات فعلی مانند دولت ، پویایی و تکامل جوامع رومانیایی خارج از کشور اعطا می شود.

شهروندان رومانیایی مقیم خارج از کشور می توانند بدون درخواست بورس تحصیلی DRP با مراجعه مستقیم به دانشگاه مورد نظر خود با آزمون پذیرش ( انتخاب پرونده ها یا آزمون کتبی ) تحصیل کنند ، مطالعات باید با همان شرایط اعمال شده برای سایر شهروندان رومانی انجام شود : بدون پرداخت هزینه ، در صورت واجد شرایط بودن برای مکان های بودجه یا با پرداخت هزینه های مشابه سایر شهروندان رومانی.

بورسیه های تحصیلی رومانی در زمینه عملکرد دانشگاهی

دانشجویان بین المللی که تحصیلات خود را در رومانی با پرداخت هزینه های موجود و با بودجه شخصی آغاز کرده اند ، می توانند در دوره دوم بورس تحصیلی رومانی دریافت کنند ، برخی از دانشگاه ها به دانشجویان دارای سوابق تحصیلی عالی نیز بورسیه می دهند.

اگر در حال حاضر دانشجوی رومانی هستید ، برای اطلاعات بیشتر با مدیریت دانشگاه خود تماس بگیرید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بخارست رومانی

این دانشگاه انواع مختلفی از بورس تحصیلی را برای دوره های کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد اعطا می کند، این موارد شامل بورس های تحصیلی عملکرد علمی ، بورس های تحصیلی شایسته و بورسیه های ویژه است. بودجه برخی از این بورسیه ها توسط خود دانشگاه و برخی دیگر از آژانس های مختلف تأمین می شود و کلیه دانشجویان دانشگاه می توانند بر اساس ضوابط واجد شرایط بودن ، برای این بورسیه ها درخواست دهند.

بورسیه تحصیلی Transilvania Academica

این بورسیه ها توسط دانشگاه Transilvania of Bra ofov (UNITBV) ارائه می شود و برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و غیر EEA است ، دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه برای مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا تمام وقت می توانند برای بورس تحصیلی اقدام کنند.

این بورس تحصیلی برای تمام مدت برنامه تحصیلی ارائه می شود اما دانشجویان برای دریافت بورس تحصیلی سال آینده باید هر سال تحصیلی را بگذرانند. این بورس تحصیلی شامل شهریه ، محل اقامت و کمک هزینه ماهانه است ، اما هزینه های سفر و ویزا برای رومانی به عهده دانشجو است.

كار پاره وقت دانشجويی در رومانی

مشاغل نیمه وقت یکی از کمک های مالی است که دانشجویان می توانند دریافت کنند و نوعی استخدام است که در آن دانشجویان می توانند به صورت نیمه وقت یا چند ساعت کار کنند. ساعات کاری کمتر از 30 تا 35 ساعت در هفته است ، بنابراین دانشجو می توانند زمان کافی برای تمرکز روی مطالعات خود را نیز بدست آورند.

هر منطقه انواع و فرصتهای مختلفی برای مشاغل نیمه وقت در رومانی دارد که در اختیار دانشجویان قرار دارد و برای داشتن کار نیمه وقت ، دانشجویان ابتدا باید تحقیق کنند و شغل های مناسب را پیدا کنند که پاسخگوی نیازها و زمان بندی آنها باشد.

با یک هفته کار از 10 تا 30 ساعت ، موقعیت های شغلی را می توان برای مدت زمانی که دانشجو است بدست آورد ، مشاغل دانشجویی گزینه جذابی را برای دانشجویانی تشکیل می دهد که مایلند مهارت های اشتغال خود را در ارتباط با مشخصات علمی خود بهبود دهند. بنابراین به عنوان یک دانشجوی بین المللی در رومانی ، باید بدانید که به مجوز کار برای تحصیل در این کشور نیاز ندارید.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مجاز به کار 4 ساعت در روز ، بدون نیاز به درخواست مجوز کار جداگانه هستند ، اما اگر دوست دارید بیش از 4 ساعت در روز کار کنید ، باید درخواست اجازه کار دهید. دانشجویان اتحادیه اروپا ، EEA و سوئیس محدودیتی در تعداد ساعات کاری ندارند ، اگرچه در طول تحصیل کار تمام وقت توصیه نمی شود.

انواع مشاغل نیمه وقت برای دانشجویان بین المللی در رومانی

با به روزرسانی CV و نوشتن نامه ای متناسب با شرح وظایف ، مراحل درخواست شغل پاره وقت خود را شروع کنید ، کار و تحصیل در رومانی می تواند همزمان بسیار هیجان انگیز و خسته کننده باشد ، البته در اینجا چند نکته به دانشجو آورده شده است.

دانشجویان می توانند فرصت های شغلی نیمه وقت را در محل دانشگاه خود جستجو کنند ، گزینه هایی مانند کار در کافه تریا ، کتابخانه ، پشتیبانی از بخش اداری برای دانشجویان در دسترس است.

همچنین می توانید برای صرفه جویی در وقت سفر به دنبال مشاغل نزدیک کالج ها یا محل اقامت بگردید ، چند گزینه ای که دانشجویان می توانند در خارج از دانشگاه خود به دنبال شغل باشند ، کار در یک پارک تفریحی ، فروشگاه های مواد غذایی ، مراکز خرید ، نمایشگاه ها ، رستوران ها ، پمپ های سوخت ، یا حتی کار در خانه و غیره است.

فرصتهای زیادی وجود دارد که دانشجویان می توانند به راحتی از آنها استفاده کنند. در رومانی تعداد زیادی سازمان های غیردولتی ( سازمان های غیر دولتی / انجمن ها / بنیادها ) فعالیت هایی را پوشش می دهند که شامل همه موارد مختلف است : آموزش ، توسعه پایدار ، معلولیت ها ، محیط زیست و غیره ، این سازمان ها همیشه برای توسعه فعالیت های خود و مفید بودن برای جامعه به داوطلبانی نیاز دارند.

خدمات بیمه دانشجویی در رومانی

داشتن بیمه درمانی در رومانی در طول کل تحصیلات اجباری است ، از این رو خرید یک بیمه بین المللی برای دانشجویان کشورهای ثالث که ملیت آنها از اتحادیه اروپا یا کشور منطقه اقتصادی خارج از اروپا نیست، ضروری است. خرید یک بیمه مسافرتی که موارد زیر را پوشش دهد از سوی همه دانشگاه ها در رومانی امری ضزوری است:

خدمات بیمه دانشجویی در رومانی برای افراد زیر 26 سال

دانشجویان زیر 26 سال و افرادی که شاغل نیستند می توانند از خدمات درمانی رایگان در بیمارستان های دولتی برخوردار شوند ، با این وجود بیمه درمانی بین المللی خصوصی برای داشتن کلیه پوشش های لازم و دریافت ویزای دانشجویی رومانی برای خرید قبل از ورود به رومانی بسیار توصیه می شود.

خدمات بیمه دانشجویی در رومانی برای افراد بالا 26 سال

دانشجویان بالای 26 سال برای دسترسی به خدمات درمانی رایگان در بیمارستان های دولتی نیاز به خرید بیمه سلامت ملی (CNAS) دارند ، با این وجود خرید بیمه درمانی بین المللی خصوصی برای داشتن کلیه پوشش های لازم و دریافت ویزای دانشجویی رومانی قبل از ورود به رومانی بسیار توصیه می شود.

سیستم بیمه درمانی دولتی در رومانی

مراقبت های بهداشتی رومانی طبق شاخص مصرف کننده بهداشت اروپا در اروپا ضعیف ترین است ، امکانات ضعیف ، مرگ و میر نوزادان برای اروپا بسیار زیاد است و پیشگیری از بیماری کم است و در بیمارستانهای خارج از شهرهای بزرگ با مشکلات خاصی روبرو خواهید شد.

بیمارستان های خصوصی نیز به دلیل تمرکز بر خدمات ارزان قیمت مورد انتقاد قرار گرفته اند ، با این وجود هزینه های بالایی برای بیماران خصوصی دریافت می کنند و در درجه اول به عنوان شرکت های پول ساز دیده می شوند.

به عنوان یک مهاجر در رومانی ، اگر مشارکت داشته باشید ، تحت بیمه بهداشت ملی ( CNAS یا Casa Nationala de Asigurari de Sanatate – خانه بیمه سلامت ملی یا NHIS ) حق بیمه دولتی را دارید.

اگر عضو یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشید باید بتوانید از کارت EHIC خود در رومانی استفاده کنید ، اما همانطور که گفته شد این فقط برای مراقبت های اورژانسی است و نباید از آن به عنوان جایگزین بیمه درمانی جامع استفاده شود.

میزان پوشش بیمه درمانی ملی در رومانی

بیمه درمانی ملی موارد زیر را پوشش می دهد:

خوابگاه های دانشجویی رومانی

اکثر دانشگاه های رومانی خوابگاه های دانشجویی در داخل پردیس دانشگاه را به دانشجویان ارائه می دهند که از نظر هزینه می تواند گزینه بسیار مناسبی در مقایسه با محل های اقامت خصوصی باشد ، اینها بسته به دانشگاه ، شهر و نوع محل اقامت شما متفاوت است.

کیفیت خوابگاه های دانشجویی کشور رومانی در هر دانشگاه متفاوت است و برخی از دانشگاه ها خوابگاه های راحت و تمیز با دسترسی رایگان به اینترنت ، غذاخوری ، اتاق مطالعه و امکانات ورزشی ارائه می دهند. در شهرهای کوچکتر ، خوابگاه های دانشجویی عمدتا توسط دانشجویان رومانیایی که از شهرهای دیگر می آیند اشغال می شود ، اما در بخارست ، خوابگاه های دانشجویی تعداد زیادی دانشجوی خارجی دارند.

به طور کلی اولویت با دانشجویان رومانیایی است که به طور کلی بودجه کمتری دارند و ما به دانشجویان خود توصیه می کنیم که ابتدا با یک آپارتمان مشترک بگیرند ، با محیط آشنا شوند و سپس گزینه های دیگر را بررسی کنند.

به طور کلی خوابگاه های دانشجویی در شهرهای رومانی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و واقعا مقرون به صرفه هستند ، اتاق ها 2 تخته یا بیشتر با حمام اختصاصی و گاهی اوقات آشپزخانه و مجهز به نظارت تصویری امنیتی هستند ، برای رزرو این خوابگاه های دانشجویی مستقیما با موسسه خود تماس بگیرید تا از گزینه های موجود برای اقامت و نحوه مقایسه هزینه ها با محل اقامت خصوصی مطلع شوید.

مسکن خصوصی / اجاره ای برای دانشجویان در رومانی

شما می توانید ملکی را شخصا یا با دوستان خود اجاره کنید ، این کار را می توان از طریق یک مشاور املاک یا به صورت خصوصی ، از طریق یک وب سایت عمومی انجام داد ، بهترین آپارتمان ها اغلب از طریق آشنایان و دوستان محلی یافت می شوند ، در صورت اجاره ملک ، معمولا باید سپرده تضمینی ( معمولا اجاره یک ماهه ) را باید پرداخت کنید.

به طور کلی ، آپارتمان ها در رومانی کاملا مبله ، با تلویزیون ، اجاق گاز ، یخچال ، تخت و کاناپه ارائه می شوند و برخی از آنها در مقیاس بالاتر با ماشین لباسشویی و مایکروویو و غیره ارائه می شوند ، آپارتمان ها در رومانی دارای گرمایش مرکزی با آب گرم مرکزی هستند.

هوم استی در رومانی

شروع با یک برنامه هوم استی یک گزینه عالی برای هر دانشجوی بین المللی است و یک تجربه ” واقعی ” را ارائه می دهد و در می یابید که می تواند یکی از پاداش آورترین قسمت های هر تجربه بین المللی باشد. برنامه های هوم استی در رومانی به دانشجویان این امکان را می دهد که بدون نگرانی از یافتن مسکن ، وسایل خانه یا امضای اجاره نامه در خارج از کشور ، دقیقا وارد تحصیل شوند.

در واقع ، اگر شما بیش از 18 سال سن دارید و تجربه خود را در هوم استی شروع کنید ، میزبان شما به طور معمول در بسیاری از تصمیمات آینده شما ، از جمله گزینه های مختلف اقامت طولانی مدت ، به شما کمک می کند.

بهترین دانشگاه های رومانی

از جمله بهترین دانشگاه های رومانی می توان به دانشگاه بخارست ( در پایتخت کشور ) ، دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا ( قدیمی ترین دانشگاه در رومانی ) و دانشگاه Babes-Bolyai اشاره کرد.

این دانشگاه ها در رومانی بر اساس موقعیت خود در رتبه بندی کلی بهترین دانشگاه های جهانی از نظر عددی رتبه بندی شده اند و البته بر اساس عملکرد تحقیقاتی و رتبه بندی آنها توسط اعضای جامعه دانشگاهی در سراسر جهان و در اروپا ارزیابی شده اند.

دانشگاه های معرفی شده در زیر در حال حاضر بسیاری از دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا را آموزش می دهند و فارغ التحصیلان آن شانس بسیار خوبی برای استخدام موفق دارند ، این مسئله هم به اتحادیه اروپا و هم به سایر کشورها مربوط می شود. برخی از فارغ التحصیلان قبلا دانش و مهارت خود را با به دست آوردن موقعیت های برتر در بهترین شرکت های جهان ثابت کرده اند.

دانشگاه بخارست

قدمت دانشگاه بخارست به سال 1864 برمی گردد ، زمانی که دانشگاه بخارست برای اولین بار تاسیس شد و در حال حاضر دومین دانشگاه قدیمی مدرن در رومانی است.

برنامه ها در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و رومانیایی ارائه می شود و دولت رومانی این موسسه را به عنوان ” دانشگاه تحقیقاتی و آموزشی پیشرفته ” طبقه بندی کرده است ، موضوعاتی که در این دانشگاه تدریس می شود از رشته های علوم انسانی و اجتماعی ، مهندسی و فناوری ، علوم و همچنین الهیات متفاوت است.

این دانشگاه همچنین به طور فعال درگیر برنامه های اروپایی است که تنوع بین المللی مانند ERASMUS ، Lingua ، Naric ، Leonardo da Vinci ، UNICA ، AMOS ، TEMPUS و TEMPRA را ارتقا می دهند.

دانشگاه Babes-Bolyai

دانشگاه Babes-Bolyai یا BBU ، یک دانشگاه دولتی است که در شهر کلوژ – نپوکا واقع شده است ، BBU به دلیل ارائه زبان های مختلف مشهور است ، زیرا هر دانشجو می تواند انتخاب کند از بین زبان های رومانیایی ، مجارستانی ، آلمانی ، انگلیسی یا زبان بین المللی دیگر دوره خود را بگذراند.

در حال حاضر ، این دانشگاه میزبان بیش از 41000 دانشجو است ، حدود 1200 دانشجو در مقطع تحصیل دكترا ، 8،600 برای تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد و 27،500 برای گذراندن دوره های كارشناسی دارد.

جمعیت شناسی دانشجویان بین المللی آن نیز بسیار متنوع است و 41.5 درصد دانشجویان خارجی آن از مولداوی و اوکراین ، 27.4 درصد از EAA و اتحادیه اروپا و 31.1 درصد از سایر کشورها هستند.

خوب است بدانید ، دانشگاه BBU تنها دانشگاه در اروپا است که دارای چهار دانشکده مختلف برای الهیات است : ارتدکس ، اصلاح شده ، کاتولیک رومی و کاتولیک یونان.

از بین موسسات آموزش عالی در رومانی ، دانشگاه Babe Bab-Bolyai بهترین نمره ارزیابی را در لیست رتبه بندی Times Higher Education (THE) کسب کرده است ، در لیست رتبه بندی معتبر Times Higher Education که در 28 اکتبر 2020 منتشر شد ، دانشگاه Babeș-Bolyai در 9 رشته دانشگاهی از 11 رشته ظاهر شده است و در 8 رشته در سطح ملی برای اولین بار رتبه بندی گردیده است.

دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا

دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا قدیمی ترین موسسه آموزش عالی رومانی است که ریشه آن به سال 1860 ، یک سال پس از تأسیس دولت رومانی برمی گردد.

این دانشگاه بخشی از کنسرسیوم 5 نفره Universitaria است که گروهی از دانشگاههای نخبه رومانی است.

دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند می توانند مدرک خود را به دو زبان رومانیایی ، انگلیسی یا فرانسوی دنبال کنند.

15 دانشکده مختلف و یک گروه دانشگاه را تشکیل می دهند که شامل موضوعاتی مانند علوم طبیعی و اجتماعی ، فناوری ، تربیت بدنی و همچنین الهیات و فلسفه است.

دانشگاه وست تیمیشوارا رومانی

دانشگاه وست تیمیشوارا در مقایسه با دانشگاههای فوق الذکر نسبتا جوان تر است ، زیرا در سال 1962 تاسیس شده است.

این دانشگاه از 11 دانشکده مختلف تشکیل شده است : ریاضیات و انفورماتیک ، فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، جغرافیا ، تاریخ ، الهیات ، روانشناسی ، اقتصاد ، هنر ، تربیت بدنی ، سیاست ، فلسفه و حقوق.

آخرین اخباری که از این موسسه موجود است ، این است که دانش آموخته آن به نام هرتا مولر برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2009 شده است.

دانشگاه ترانسیلوانیا براشوف رومانی

این دانشگاه رومانی حدود 20،000 دانشجو را که در بیش از 150 رشته تحصیلی ثبت نام کرده اند ، آموزش می دهد ، این دانشگاه 21 بخش تحقیقاتی با کادر علمی بسیار آموزش دیده دارد.

این دانشگاه دارای دانشکده های بسیار قوی مهندسی ، پزشکی و فناوری است. با این حال ، این برنامه ها در زمینه های علوم انسانی ، هنر و علوم اجتماعی نیز موجود است.

بهترین شهرهای رومانی برای تحصیل

در هر کجا که در رومانی تحصیل کنید ، موارد زیادی برای کشف خواهید یافت و مانند بسیاری از کشورهای اروپای شرقی ، رومانی نیز در سالهای اخیر به شهرت شبانه پر جنب و جوش رسیده است و شما موسیقی های زنده ، جشنواره ها ، بارها و کلوپ های شبانه و همچنین مجموعه خوبی از تئاترها ، گالری ها و موزه ها را پیدا خواهید کرد.

بسیاری از شهر های این کشور با مناطق زیبایی طبیعی مانند کوههای کارپات و دلتای دانوب ، بازدیدکنندگان را مجذوب خود می کنند و مطمئنا نمی توانید بدون بازدید از حداقل چند قلعه افسانه ای کشور ، به ویژه قلعه های ترانسیلوانیا ، آنجا را ترک کنید.

مشاوران رویزا گروپ در زیر بهترین شهرهای رومانی برای تحصیل را معرفی کرده اند.

شهر بخارست رومانی

بخارست ، پایتخت و بزرگترین شهر رومانی ، از بزرگترین شهرهای اتحادیه اروپا است ، نیکلای چائوشسکو ، رهبر دوره کمونیست کشور ، که در سال 1989 سرنگون شد ، نشانه ای واضح در منظره شهر برجای گذاشت – بدیهی است که در ایجاد کاخ پارلمان ، دومین ساختمان بزرگ جهان است.

این کاخ در انتهای Bulevardul Unirii واقع شده است و بخشی از میراث تلاش برای تبدیل بخارست به پاریس جدید ، همراه با سایر بناهای تاریخی معروف مانند Arcul de Triumf می باشد ، فراتر از این بناهای بزرگ ، بخارست شهری است مملو از کلوپ ها ، بارها ، کافه ها و اماکن فرهنگی شیک ، معماری تاریخی و یک جامعه بزرگ و پرتحرک دانشجویی است.

حدود 16 دانشگاه دولتی در بخارست ( و همچنین تقریبا 20 موسسه خصوصی ) وجود دارد ، از جمله دانشگاه بخارست که دارای بالاترین رتبه است.

شهر یاش رومانی

یکی دیگر از بزرگترین و قدیمی ترین شهرهای رومانی ، یاش در شمال شرقی کشور ، نزدیک به مرز با مولداوی واقع شده است.

این شهر پایتخت ملی سابق رومانی است (فقط چند سال ، از 1916 تا 1918 ) و مدتهاست که در میان مراکز برجسته زندگی فرهنگی و فکری رومانی تاسیس شده است.

در واقع ، شهر یاش ” پایتخت فرهنگی رومانی ” نامیده می شود ، و حتی دارای کاخ فرهنگ خاص خود است ، یک ساختمان بزرگ نئو – گوتیک که چهار موزه در آن قرار دارد.

این شهر میزبان قدیمی ترین دانشگاه رومانی ، دانشگاه الکساندرو ایوان کوزا است که از آن زمان چندین دانشگاه دیگر به آن پیوسته اند و همچنان یک مرکز برجسته برای آموزش عالی و تحقیقات است.

جمعیت زیاد و متنوع بین المللی دانشجویان ، هنرهای پر جنب و جوش و صحنه ای اجتماعی را تضمین می کند و به جو جهانی این شهر کمک می کند.

شهر کلوژ – نپوکا رومانی

کلوژ – نپوکا که معمولا با نام کلوژ شناخته می شود ، دومین شهر بزرگ در رومانی است و محل بزرگترین دانشگاه این کشور ، دانشگاه بابس – بولیایی است و زندگی در این شهر به شدت تحت تأثیر جامعه بزرگ دانشجویی است.

این شهر که در سمت شمال غربی کشور واقع شده است ، پایگاه خوبی را برای جستجوی کوه ها ، جنگل ها و مکان های قرون وسطایی این منطقه ایجاد می کند ، کلوژ همچنین پر از کافه ها و بارهای خنک بوهمی است و مرکز مهمی برای رسانه ها و بخشهای فرهنگی است ، به ویژه به عنوان قطب سینمایی مشهور است.

از موارد برجسته سالانه در تقویم شهر می توان به جشنواره بین المللی فیلم ترانسیلوانیا که شرکت کنندگان از سراسر جهان را به خود جلب می کند و جشنواره جاز ترانسیلوانیا اشاره کرد.

شهر تیمشوارا رومانی

تیمشوارا ، سومین شهر پرجمعیت رومانی ، در غرب رومانی ، نزدیک به مرزهای ملی با مجارستان و صربستان است ، مرکز این شهر مملو از میادین و معماری های جذاب است که بیشتر آنها تاریخ آن را به عنوان بخشی از امپراتوری اتریش منعکس می کند.

همراه با چندین شهر اروپایی دیگر ، گاهی اوقات ” وین کوچک ” نامیده می شود ، این شهر دانشجویی به لطف چهار دانشگاه دولتی و چهار دانشگاه خصوصی خود ، دارای تعداد قابل توجهی دانشجو است و دانشگاه West of Timisoara در رتبه بندی بین المللی حضور دارد.

رویدادهای سالانه شامل جشنواره موسیقی سه روزه Plai و StudentFest است ، جشنواره ای فرهنگی و هنری که توسط دانشجویان این شهر برگزار می شود.

هزینه های تحصیل در رومانی

شهریه دانشگاه در رومانی برای اکثر برنامه ها از 2000 تا 5000 یورو در سال متفاوت است و تحت تاثیر عواملی مانند دانشکده و کشور دانشجوی بین المللی متفاوت خواهد بود و حتی می تواند هر ساله برای دانشجویان جدید تغییر کند. دانشجویانی که به ویزا نیاز دارند باید شهریه را قبل از درخواست ویزا برای سال اول و هر سال از سال دوم در یک قسمت پرداخت کنند و برای دانشجویانی که نیازی به ویزای دانشجویی رومانی ندارند ، می توانند در یک ( سالی یک بار ) ، دو ( در هر ترم ) یا اقساط ( سه ماهه ) پرداخت کنند.

حداقل شهریه در رومانی

هزینه زندگی دانشجویی در رومانی

هزینه زندگی دانشجویی در رومانی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی چندان گران نیست ، اما مبلغ ماهانه بسته به سبک زندگی هر دانشجوی بین المللی متفاوت است.

با این وجود ، با داشتن 300 تا 500 یورو در ماه ، یک دانشجوی بین المللی می تواند بسیار راحت زندگی کند و از تحصیلات دانشگاهی مقرون به صرفه در رومانی برخوردار شود.

در زیر هزینه تقریبی زندگی دانشجویی در رومانی به تفکیک مشخص شده است:

مزایا و معایب تحصیل در رومانی

از هر ملیتی که باشید ، شهروند اروپایی یا غیراروپایی ، انتخاب برای تحصیل در اتحادیه اروپا ، به ویژه در رومانی ، بهترین انتخابی است که می توانید انجام دهی. تنوع فرهنگی گسترده ، دسترسی به همه کشورهای اروپایی ، مرکز تحقیقات و کنفرانس ها و امکان مشارکت در اجتماع ، ملاقات با مردم از سراسر جهان و غیره از مزیت های تحصیل در رومانی است.

در ادامه مشاوران رویزا گروپ مهمترین مزایای تحصیل در رومانی را برشمرده اند.

رومانی عضوی از کشورهای اتحادیه اروپا و EEA

تحصیل در رومانی به معنای تحصیل در اتحادیه اروپا ( EU ) و در منطقه اقتصادی اروپا ( EEA ) است ، تمام مدارک تحصیلی از دانشگاه های معتبر اتحادیه اروپا و EEA به طور خودکار در تمام اروپا و فراتر از آن شناخته می شوند.

کیفیت عالی آموزش در رومانی

به طور سنتی ، تحصیلات عالیه در رومانی به عنوان یک مرکز برتری در یادگیری ، آموزش و عمل ، شهرت جهانی دارد.

دانشگاه ها و کالج های رومانی هزاران دانشجو از سراسر جهان به ویژه از کشورهای در حال توسعه را پذیرا هستند و امروزه اکثر دانشگاههای رومانی با هزاران دانشگاه شناخته شده در سراسر جهان شریک هستند و رومانی به یکی از کشورهایی تبدیل شده است که از امکانات پیشرفته و فرصت های پیشرفته تحقیقاتی همراه با فرصت قدم گذاشتن در ردیف بسیاری از تأثیرگذارترین اندیشمندان جهان برخوردار است.

هزینه های معقول تحصیل و هزینه های زندگی در رومانی

تحصیلات عالی در رومانی و هزینه زندگی ارزانترین قیمت در کل اتحادیه اروپا است و استانداردهای عالی تحصیلی با هزینه های معقول تحصیل و هزینه های کم روزانه باعث شده که به یک مقصد آموزش رقابتی در اروپا تبدیل شود.

میراث علمی غنی در رومانی

رومانی دارای قرنها برتری علمی است و میراث علمی غنی در اطراف بسیاری از نشانه های دانش بشری استوار است و موسسات آموزش عالی رومانی امروز از این میراث ماندگار بهره مند می شوند.

در رومانی ، دانشجویان بین المللی از ترکیبی شگفت انگیز از سنت و مدرنیته ، نشاط و عملکرد ، همراه با دانشگاه های سنتی و جدید با هزینه کم بهره می برند ، برای مقایسه بهتر مقالات دیگر سایت مانند تحصیل در مجارستان و سا صربستان را بخوانید.

انتخاب عالی برنامه های دانشگاهی در رومانی

بیش از 70 دانشگاه دولتی یا دانشگاه های خصوصی به زبان رومانیایی وجود دارد که یک سال مقدماتی تکمیلی برای یادگیری زبان رومانیایی دارند و همه این دانشگاه ها برنامه های مختلفی را برای مدرک تحصیلی ( کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکترا ) به زبان های مختلف ( رومانی ، انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی ، مجاری ) ارائه می دهند.

از دانشگاه های تحقیقاتی پیشرو گرفته تا کالج های کوچک ، به نظر می رسد برنامه تحصیلی یا انتخاب رشته بخصوص در زبان ملی نامحدود باشد.

محیط چند فرهنگی در دانشگاه های رومانی

تحصیل در رومانی یک تجربه منحصر به فرد فرهنگی را در یک محیط پویا و چند ملیتی ارائه می دهد ، علاوه بر کسب مدرک کلاس جهانی ، دانشجویان بین المللی در رومانی این فرصت را دارند که زبانهای جدیدی یاد بگیرند ، مهارتهای بین المللی را بدست آورند که برای کارفرمایان آینده بسیار ارزشمند است و در دنیای پویا از مزیت های اساسی برخوردار هستند.

تحصیلات عالی در رومانی باعث می شود که دانشجویان بین المللی به لطف تجربه چند فرهنگی ، رشد و پیشرفت زیادی داشته باشند.

کیفیت و قابلیت انتقال دانشگاه ها در رومانی

مدارک تحصیلی عالی باید در سطح بین المللی شناخته شود. مدارک قابل انتقال به تحرک کمک می کند و دانشجویان را برای ادامه تحصیل یا انتقال اعتبارات کسب شده به سایر مسسات آموزش عالی یا انتقال از تحصیل به شروع شغل در جاهای دیگر آسان می کند.

سیستم انتقال و انباشت اعتبار اروپا ( ECTS ) در رومانی

ECTS برای اطمینان از شناسایی دوره تحصیل در خارج از کشور معرفی شده و بدین ترتیب کیفیت و حجم تحرک دانشجویان در اروپا را افزایش داده است ، اخیرا ECTS در حال تبدیل شدن به یک سیستم انباشت است و به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک مرجع عمومی برای سیستم های اعتباری ملی است ، این برنامه با آسان خواندن و مقایسه برنامه های تحصیلی برای دانشجویان داخلی و خارجی و با تسهیل تحرک و شناخت تحصیلی ، از اهداف فرایند بولونیا پشتیبانی می کند.

ویزای تحصیلی رومانی

بسته به تابعیت دانشجو ، ممکن است برای ورود به رومانی و تحصیل به ویزا نیاز باشد یا نیازی به آن نباشد ، بنابراین اگر اهل یک کشور اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، کره جنوبی ، ژاپن ، بیشتر آمریکای لاتین ، مالزی ، استرالیا ، نیوزیلند ، سنگاپور ، هنگ کنگ ، صربستان ، امارات متحده عربی ، مولداوی ، نروژ یا سوئیس هستید ، برای ورود به رومانی نیازی به ویزا ندارید.

با این وجود دانشجویان سایر کشورها پس از اینکه توسط یک موسسه رومانی پذیرفته شدند ، باید درخواست ویزای دانشجویی کنند ، پردازش این موارد ممکن است دو ماه طول بکشد ، بنابراین لحظه ای که پذیرفته شدید برای ویزای تحصیلی رومانی اقدام کنید.

توجه داشته باشید که هنگام ورود به فرودگاه ، به گذرنامه ، کپی نامه پذیرش و حداقل 2000 یورو پول نقد یا چک مسافرتی نیاز دارید که نشان می دهد بودجه کافی برای زندگی در این کشور دارید.

دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA و کنفدراسیون سوئیس که قصد تحصیل بیش از سه ماه در رومانی را دارند ، باید در اداره امور مهاجرت ثبت نام کنند ، برای دریافت کارت اقامت باید پرونده ای با موارد زیر تهیه کنید:

درخواست ، ویزای ورود اگر از کشوری باشید که به آن نیاز دارید ، نامه دانشگاه از رئیس پلیس مهاجرت ، قرارداد اجاره یا اجاره نامه ، ضمانت نامه های مالی به مدت یک سال ( حداقل 2000 یورو ) ، گواهی پزشکی ، اثبات پرداخت بیمه در صورت داشتن سن بالاتر از 26 سال و اثبات پرداخت مالیات کارت اقامت.

الزامات مجوزهای اقامت موقت دانشجویان در رومانی

پس از ورود به رومانی ، و ثبت نام نهایی در دانشگاه ، باید مجوز اقامت را درخواست کنید ، این مجوز 1 سال اعتبار دارد و باید هر سال تمدید شود.

با این حال ، برای دانشجویان بورسیه از کشورهای متبوع خود یا دولت رومانی ، اجازه اقامت معمولا برای کل مدت تحصیل آنها صادر می شود.

برای درخواست مجوز اقامت ، اسناد زیر درخواست می شود:

موسسات اعزام دانشجو به رومانی

نه تنها مانند موسسات اعزام دانشجو به رومانی که کاملاً تکمیلی و قانونی مشاوران ما در رویزا گروپ مشاوره و راهنمایی تحصیلی دقیق و قابل اعتماد ، شفاف و شخصی ارائه می دهند تا نیازهای متنوع مشتاقان را با هدف ساختن آینده ای موفق تأمین کنند ، ما از طریق کمک انتهایی به دانشجویان کمک می کنیم تا بتوانند به راحتی با توجه به مشخصات خود ، مثلا سوابق تحصیلی ، حوزه مورد علاقه ، مهارت ها ، اهداف شغلی و غیره وارد دانشگاه مناسب در رومانی شوند.

ما در رویزا گروپ به عنوان یکی از معتبرترین و برجسته ترین موسسات مهاجرتی به رومانی ، می توانیم با مشاوره و راهنمایی صحیح به شما کمک کنیم ، نکاتی را در مورد موسسه ، زبان و غیره ارائه دهیم.

معیارها و الگوی واجد شرایط بودن را توضیح دهیم و می توانیم در زمینه اسناد و مدارک لازم و موارد دیگر به شما کمک کنیم ، ما از سالها قبل در حال فعالیت هستیم از این رو به عنوان یکی از موسسات با تجربه و کارآمد در کمک به مشتریان برای مهاجرت راحت به مقصد مختلف نقشی اساسی داشته ایم.

تجربه گسترده ما در برخورد با دانشجویان بین المللی احتمالی این اطمینان را به شما می دهد که شما در زمان مناسب تصمیم درستی بگیرید و تا حصول نتیجه شما را در جریان روند کار قرار می دهیم.

علاوه بر خدمات مشاوره ، وب سایت ما همیشه با اطلاعات صحیح و کامل به روز رسانی می شود ، بنابراین اگر مهاجرت تحصیلی ، هدف نهایی شماست ، مقالاتی مانند  ، روسیه ، ترکیه و سایر کشور ها ، می تواند در این مسیر به شما خوبان کمک کند.

سوالات پر تکرار تحصیل در رومانی

در مقاله ای که خواندید ، کلیات تحصیل در رومانی بیان شد ، برای آگاهی از جزییات بیشتر ، با مشاوران ما در تماس باشید و سوالات خود را یا از طریق تماس تلفنی و یا با استفاده از بخش دیدگاه های سایت بپرسید.

بخش دیدگاه ها ، در پایین تمام مقالات سایت رویزا گروپ به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) قرار دارد و به سرعت و دقت توسط مشاورین حرفه ای ما پاسخ داده می شود.

هزینه تحصیل در رومانی چقدر است ؟

شهریه دانشگاه در رومانی برای اکثر برنامه ها از 2000 تا 5000 یورو در سال متفاوت است.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی در رومانی کدام دانشگاه ها هستند؟

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته های مهندسی در رومانی دانشگاه پلی تکنیک بخارست ، دانشگاه Babes-Bolyai و دانشگاه پلی تکنیک تیمیشوارا می باشند.

در چه صورتی از ارائه مدرک زبان به دانشگاه های رومانی معاف خواهم بود؟

اگر زبان مادری شما انگلیسی باشد و یا اگر تحصیلات قبلی خود را به زبان انگلیسی انجام داده باشید ، از ارائه آزمون زبان معاف هستید.

اگر هنگام تحصیل در رومانی کار دانشجویی داشته باشم ، آیا به تحصیلم لطمه ای وارد نمی شود؟

ساعات کاری کمتر از 30 تا 35 ساعت در هفته است ، بنابراین دانشجو می توانند زمان کافی برای تمرکز روی مطالعات خود را نیز بدست آورند.

اگر بخواهم در رومانی زبان رومانیایی بخوانم ، هزینه دوره آن چقدر است ؟

دوره زبان رومانیایی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی 1980 – 2700 یورو در سال هزینه دارد.

هزینه زندگی در رومانی چقدر است ؟

با داشتن 300 تا 500 یورو در ماه ، یک دانشجوی بین المللی می تواند بسیار راحت زندگی کند.

در چه صورت برای تحصیل در رومانی به ویزا نیاز نخواهد بود؟

اگر اهل یک کشور اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکا ، کانادا ، کره جنوبی ، ژاپن ، بیشتر آمریکای لاتین ، مالزی ، استرالیا ، نیوزیلند ، سنگاپور ، هنگ کنگ ، صربستان ، امارات متحده عربی ، مولداوی ، نروژ یا سوئیس هستید ، برای ورود به رومانی نیازی به ویزا ندارید.

هنگام ورود به رومانی چه الزاماتی نیاز است؟

هنگام ورود به فرودگاه ، به گذرنامه ، کپی نامه پذیرش و حداقل 2000 یورو پول نقد یا چک مسافرتی نیاز دارید که نشان می دهد بودجه کافی برای زندگی در این کشور دارید.

من می خواهم برای تحصیل رشته معماری در رومانی اقدام کنم ، هزینه تحصیل در این رشته چقدر است؟

معماری 3150 – 3500 یورو در سال در مقطع کارشناسی و 3330 – 3700 یورو در سال در مقطع تحصیلات تکمیلی هزینه خواهد داشت.

هزینه اقامت دانشجو در رومانی چه میزان است؟

خوابگاه دانشجویی : 70 یورو در ماه آپارتمان خصوصی : 150 – 400 یورو در ماه

ما در رویزا گروپ به عنوان معتبرترین و برجسته ترین موسسه مهاجرتی در ایران می توانیم با مشاوره و راهنمایی صحیح به شما کمک کنیم ؛ با کارشناسان ما در دفاتر تهران و شیراز در تماس باشید و در خصوص تحصیل در رومانی و دیگر کشور ها مشاوره رایگان دریافت نمایید ، همچنین مقالات کامل و به روز سایت می تواند در این زمینه به شما کمک کند ؛ مقاله  ، اوکراین ، بلغارستان و سایر کشور ها را هم مطالعه نمایید.

منبع:

مهاجرت رویزا گروپ

خروج از نسخه موبایل