نماد سایت مجله سلامتی ایران

بهترین بازی های بچه گانه برای بازی در منزل

معرفی بهترین بازی های کودکانه و اهداف هر یک

بازی ها بچه گانه  از جنبه های جسمی، اجتماعی، فرهنگی و روانی تأثیرات مثبت بسیاری بر روی کودکان می گذارند. بازی کردن در هر سنی جای خود را در میان مهمترین نیازهای کودکان باز کرده است. در این مقاله می خواهیم بهترین بازی های کودکانه ای را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید در خانه با فرزندان خود وقت بگذرانید.

1- گنج یابی

هدف از بازی چیست؟

پیدا کردن اشیایی که روی نقشه مشخص شده و در جاهای مختلف خانه پنهان شده اند.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

این بازی را می توان با چند بازیکن بازی کرد. اشیاء را در قسمت های مختلف خانه قایم کنید.

 بازیکن سرپرست، طرحی از خانه می‌کشد و با علامت‌گذاری، محل اشیایی که پنهان کرده روی کاغذ با مداد رنگی نشان می دهد و نقشه‌ای از گنج می‌سازد. بازیکنان طبق طرح به دنبال اشیاء ذخیره شده در مکان های مشخص شده می گردند تا آنها را در سبد خود قرار دهند. فردی که گنج را به طور کامل پیدا می کند در دور جدید سرپرست می شود.

2- یافتن شهر از روی نقشه

هدف از بازی چیست؟

پیدا کردن شهرهای کشورمان از روی نقشه.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

بازی با حداقل دو بازیکن انجام می شود. یکی از بازیکنان نام شهری از ایران را تعیین میکند

بازیکن یا بازیکنان دیگر سعی می کنند شهر را روی نقشه پیدا کرده و نشان دهند.

اولین نفری که شهر مذکور را پیدا کند 5 امتیاز می گیرد. بازیکنی که در پایان بازی بیشترین امتیاز را کسب کند برنده بازی است.

3- حدس بزنید کدام حیوان

هدف از بازی چیست؟

برای اینکه کودکان بتوانند ویژگی های خاصی از حیوانات را تشخیص دهند.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

بازی را می توان با حداقل دو بازیکن انجام داد.

یکی از بازیکنان حیوان مورد نظر خود را در ذهن نگه می دارد. بازیکنان دیگر تعدادی سوال درباره حیوان در ذهن می پرسند: “چه رنگی است؟” ، “کجا زندگی می کند؟” “چند پا دارد” و…

 با توجه به پاسخ های داده شده سعی می کنند حیوانی را که بازیکن در نظر دارد حدس بزنند.

4- بازی صندلی

هدف از بازی چیست؟

با توجه به موقعیت و رویداد، ریتم حرکت کند.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

بازی را می توان با چند بازیکن بازی کرد. شخصی برای کنترل موسیقی تعیین شده است. چند صندلی روی زمین قرار می گیرد، حتی در محیط های بیرونی با استفاده از صندلی استادیومی نیز می توان این بازی را انجام داد.  یک عدد کمتر از تعداد بازیکنان (مثلاً 4 صندلی اگر 5 بازیکن در حال بازی هستند). وقتی موسیقی شروع می شود، همه بازیکنان دور صندلی ها می رقصند.

وقتی موسیقی قطع می شود، همه روی یک صندلی می نشینند. بازیکن که جایی برای نشستن ندارد حذف می شود.

با هر بازیکنی که بازی را ترک می کند یک صندلی از زمین جدا می شود. در نهایت آخرین بازیکنی که نشسته است، کسی است که موسیقی را در دور دوم به عنوان جایزه کنترل می کند.

5- بازی بله / خیر

هدف از بازی چیست؟

پاسخ دادن به سوالات بدون استفاده از کلمات بله و نه.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

بازی با حداقل دو بازیکن انجام می شود. یکی طرفی است که سؤال می کند و دیگری طرفی است که پاسخ می دهد. وقتی سوالی پرسیده می شود، از آن خواسته می شود که در هنگام پاسخ دادن به سوالات، بدون استفاده از کلمه “بله” یا “خیر”، پاسخ های دیگری در توصیف وضعیت ارائه شود. شرکت کننده ای که به سوالات پرسیده شده بله یا خیر پاسخ می دهد بازنده است.

6- بازی دست بزن و حدس بزن

هدف از بازی چیست؟

توسعه ظرفیت حافظه کاری کوتاه مدت و فعال کودکان با استفاده از حس لامسه.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

بازی را می توان با چند بازیکن بازی کرد. اشیایی که در خانه یافت می شوند در یک سبد قرار می گیرند (پنبه، قاشق، سگک، ریسمان، مهره، نی و …). بازیکنان سعی می کنند با بستن چشمان خود و لمس اشیاء داخل سبد حدس بزنند که چیست.

7- مجسمه بازی

هدف از بازی چیست؟

با استفاده از بدن خود بدون حرکت، مجسمه ای مطابق با بیان دلخواه باشید.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

بازی را می توان با چند بازیکن بازی کرد. یکی از بازیکنان مجسمه ساز می شود. این مجسمه ساز می گوید که می خواهد قبل از شروع به کار مجسمه هایی با احساسات متفاوت طراحی کنم. مثلا؛ او می گوید: “من می خواهم قوی ترین، شادترین و بامزه ترین مجسمه ها را بسازم”. بازیگران با استفاده از زبان بدن به دلخواه مجسمه ساز (قوی، شاد، سرگرم کننده و …) بیان مورد نظر را بدون حرکت ایجاد می کنند. مجسمه ساز نحوه مجسمه شدن هر کسی را که نپسندد، حذف میکند. بازیکنی که تا آخر باقی بماند، مجسمه ساز جدید خواهد شد.

8- حدس بزن چی کشیدم

هدف از بازی چیست؟

تصویر کشیده شده در پشت را با حس  خود، حدس بزنید.

دستاوردهای بازی چیست؟

چگونه بازی را انجام دهیم؟

هر بازیکن به یک تکه کاغذ و یک خودکار نیاز دارد. یک بازیکن به بازیکن دیگر پشت می کند. یک نقاشی با قرار دادن یک تکه کاغذ در پشت بازیکن جلویی ترسیم می شود. او با حدس زدن خطوط ترسیم شده که روی کاغذ طراحی در پشتش نقاشی شده است سعی می کند روی کاغذ مقابلش نقاشی بکشد. در پایان بازی، تصاویر بازیکنان با هم مقایسه می شوند. بازیکنی که خطوط را با دقت بیشتری ترسیم کند برنده بازی است.

خروج از نسخه موبایل