نماد سایت مجله سلامتی ایران

فواید و مزایای سنگ سابی

سنگ سابی یا ساب زنی سنگ چیست؟

کفسابی یا سنگ سابی یکی از خدماتی است که پس از نصب سنگ در بخش های مختلف ساختمان ارائه می شود. در ساختمان سازی، ممکن است قسمت هایی از سنگ های نصب شده به عنوان کف پوش، دیوار پوش و دیگر بخش های ساختمان دچار ایرادات ظاهری و ساختاری بوده و به اصلاح نیاز دارد؛ در چنین موارد سنگ به ساب نیاز دارد. در این مقاله سنگسابی را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ساب زدن سنگ چیست؟

سنگ سابی یا ساب زدن به فرآیندی گفته می شود که طی آن ظاهر و وضعیت سنگ های ساختمانی نصب شده اصلاح می شود. این فرآیند بر حسب شرایط ممکن است بلافاصله پس از نصب سنگ های ساختمانی یا چند سال پس از ساخت ساختمان و تغییر ظاهری سنگ ها بر اثر شرایط مختلف محیطی انجام شود. ساب زدن سنگ خصوصا کفسابی گرانیت؛ جلا و درخشش سنگ را افزایش داده و کیفیت آن را تا حد زیادی بالا می برد. در برخی موارد با سنگ سابی می توان سنگ را به حالت اولیه خود در زمان نصب بازگرداند.

کاربرد ساب زدن سنگ

ساب زدن سنگ می تواند با اهداف مختلفی انجام شود، برخی از مهم ترین کاربرد های سنگ سابی شامل موارد زیر می شود:

مراحل ساب زدن سنگ

ساب زدن سنگ با توجه به نوع سنگ و دلیل سنگ سابی می تواند مراحل متفاوتی داشته باشد. به طور کلی می توان مراحل ساب زدن سنگ را به صورت زیر خلاصه کرد:

مزایای ساب زدن سنگ

ساب زدن سنگ می تواند مزایای زیادی داشته که مهم ترین آن ها بهبود ظاهر سنگ و بالا رفتن کیفیت آن است. با این حال سنگ سابی می تواند مزایای دیگری داشته باشد که به اختصار هر یک را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

معایب ساب زدن سنگ

ساب زدن سنگ به طور کلی معایب چندانی ندارد؛ مخصوصا اگر توسط افراد مسلط به این کار انجام شود می تواند برای افزایش دوام سنگ های ساختمانی کاربد داشته باشد. سنگ سابی به دو روش خشک و خیس انجام می شود؛

کفساب کیست؟

 کسی است که مبادرت به انجام کفسابی می کند. کفساب باید به قدر کافی در حرفه و هنر خود مهارت داشته و تجربه لازم را کسب کرده باشد. بنابراین لازم است که کفساب انسانی با درایت، عاقل و باهوش باشد. اگر فرد کفساب دارای مهارت و تجربه لازم در کار خود نباشد، بی شک کفسابی بخوبی انجام نمی شود. در هنگام کفسابی کف، کفساب باید دقت لازم را به کار برد تا مبادا آب به دیوارخانه یا مکان مورد نظر بپاشد.

ویژگی کفساب و ساب زن خوب

یک خوب به خوبی می داند که وظیفه او براق و درخشان کردن هر نوع سنگ است که به او معرفی می شود از این رو باید اطلاعات جامع از سنگ های مختلف داشته باشد تا بتواند برای هر سنگ روش سنگسابی و ساب زنی سنگ مناسب را انتخاب کند .

سوالات متداول درباره سنگ سابی

    قیمت ساب زدن سنگ چه قدر است؟

        قیمت ساب زدن سنگ به عوامل مختلفی چون متراژ بنا، سن بنا و نوع سنگ بستگی دارد. کارشناسان سنگ سابی ابتدا از بنا دیدن کرده و هزینه آن را با توجه به عوامل مختلف تعیین می کنند.

    آیا ساب زدن سنگ ضروری است؟

        خیر؛ با این حال ساب زدن سنگ می تواند دوام و ماندگاری سنگ را افزایش داده و علاوه بر آن زیبایی سنگ ها را دو چندان کند؛ لذا استفاده از آن توسط کارشناسان سنگ توصیه می شود.

    چگونه بفهمیم سنگسابی با کیفیت بالا انجام شده است؟

        پس از سنگ سابی باید توجه داشته باشید که تمامی سنگ ها یکدست و یکنواخت ساب خورده باشند، فضای خالی بین سنگ ها وجود نداشته باشد، سنگ ها تمیزی و جلای کافی داشته و گوشه های دیوار به صورت دستی ساب خورده باشند.

    سنگ ساب با کف سابی چه تفاوتی دارد؟

        کف سابی در حوزه خدمات نظافت خانگی قرار گرفته و به فرآیندی گفته می شود که سطح سنگ ها با استفاده از مواد شوینده مناسب شسته می شوند؛ این درحالی است که سنگ سابی به فرآیندی گفته می شود که سطح سنگ با هدف براق و درخشنده شدن، با دستگاه های مخصوص سنگ سابی ساییده شده یا اصطلاحا ساب می خورند.

خروج از نسخه موبایل