نماد سایت مجله سلامتی ایران

تحصیل رایگان در انگلستان با اخذ بورسیه تحصیلی انگلیس

تحصیل رایگان در انگلستان

محتوای این مطلب نمایش

سیستم آموزشی انگلستان در مدرسه و دانشگاه تفاوت چندانی با سایر کشورهای اروپایی ندارد. در این کشور نظام آموزشی به چهار بخش اصلی دوره ابتدایی، دوره متوسطه، آموزش تکمیلی و آموزش عالی تقسیم می‌شود. خوب است بدانید که بورسیه تحصیلی انگلستان تنها محدود به دانشگاه نبوده و در صورت وجود شرایط دانش اموزان بین‌المللی نیز می‌تواند برای استفاده از کمک هزینه‌های تحصیلی و تحصیل رایگان در انگلستان اقدام کنند. با این مطلب از سایت blueskystudy.org همراه باشید تا با نحوه تحصیل در انگلستان و انواع بورسیته های این کشور آشنا شوید.

در اکثر موارد دانش آموزان تا 11 سالگی در دوره ابتدایی تحصیل کرده و پس از آن وارد دوره اول متوسطه می‌شوند که معمولا تا 16 سالگی ادامه دارد. دانش آموزان مدارس متوسطه انگلیس لازم است در 16 تا 17 سالگی آزمون نهایی این دوره را پشت سر گذاشته و پس از دریافت گواهی پایان تحصیلات دوره دبیرستان یا همان GCSE  برای ورود به دانشگاه‌ و یا کالج‌های فنی و حرفه‌ای اقدام کنند.

دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند لازم است ابتدا دوره آموزش تکمیلی را گذرانده و سپس برای تحصیل یک رشته خاص در دانشگاه پذیرش بگیرند. متقاضیان بین‌المللی که تحصیل خود در دوران متوسطه را به اتمام رسانده باشند با ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می‌توانند وارد دانشگاه‌های انگلیس شده و شرایط خود برای تحصیل رایگان در انگلستان را ارزیابی نمایند.

بدون دریافت بورسیه تحصیلی  و به ویژه کشور نسبتاً گران انگلیس می‌تواند تا حدودی پرهزینه و دشوار باشد. بر همین اساس اگر متقاضی تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌های این کشور در هر یک از مقاطع گفته شده هستید لازم است رزومه خود را برای دریافت بورسیه سبک و سنگین کنید چرا که در این صورت می‌توانید هزینه‌های تحصیل خود را کاهش داده و شرایط خود را به تحصیل رایگان در انگلستان نزدیک نمایید.

بورسیه تحصیلی، کمک هزینه یا اسکالرشیپ همگی گویای یک مفهوم بوده و به امتیازات مالی اطلاق می‌شود که با اهدافی مشخص به یک دانش آموز یا دانشجو با شرایط خاص اعطا می‌شوند. چگونگی دریافت این کمک هزینه‌ها، میزان پوشش‌دهی و خصوصی یا دولتی بودن آن بستگی به سازمان اعطا کننده و هدفی دارد که پشت بورسیه قرار گرفته است.

بورسیه تحصیلی انگلستان به طور کلی به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود اما این فرصت تحصیل رایگان تنها محدود به تحصیلات دانشگاهی نبوده و در سایر مهارت‌های ورزشی و هنری نیز امکان استفاده از کمک هزینه وجود دارد. برخی از اصلی‌ترین انواع بورسیه تحصیلی انگلستان عبارتند از:

بورسیه تحصیلات دانشگاهی

این نوع بورسیه ویژه دانش آموزان و دانشجویانی با نمرات ممتاز است که تمایل به تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های انگلستان دارند. مدارک تحصیلی، معدل کل، ریز نمرات، شرکت در مسابقات بین‌المللی و سطح دانش زبانی از جمله موارد موثر در دریافت فرصت تحصیل رایگان با استفاده از بورسیه می‌باشد.

این نوع کمک هزینه وابسته به سازمانی که آن را ارائه می‌دهد دارای دو نوع دولتی یا خصوصی است. برای مثال ممکن است برخی از دانشگاه‌های دولتی انگلیس بورسیه دولتی در اختیار دانشجویان خود قرار دهند در حالی که تعدادی دیگر از منابع مالی که سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی به دنبال بستن قرارداد پروژه‌های فنی و آزمایشگاهی در همکاری با دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، کمک هزینه تحصیل دانشجو متقاضی را فراهم نمایند.

در صورتی که به دنبال اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های خصوصی انگلیس هستید احتمالا گزینه‌هایی برای استفاده از انواع بورسیه تحصیلی خصوصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. میزان پوشش‌دهی بورسیه تحصیلی انگلستان به نوع بورسیه و هدف از اعطا آن بستگی دارد. دولتی یا خصوصی بودن ملاک ارزیابی نیست.

همچنین در کشور انگلستان نیز مانند اکثر موارد مشابه، دانشجویان متقاضی تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکترا شانس بالاتری برای دریافت بورسیه تحصیلی داشته و به فرصت تحصیل رایگان در انگلستان نزدیک‌تر هستند.

برای آگاهی از بورسیه تحصیلی خصوصی یا دولتی در دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسات آموزشی انگلستان لازم است ابتدا در سایت واحد آموزشی جستجو نموده و از طریق خود دانشگاه اقدام نمایید. علاوه بر این اکثر دانشجویان متقاضی تحصیلات تکمیلی می‌توانند در ارتباط با استاد سوپروایزر خود از انواع بورسیه‌های تحصیلی در دسترس مطلع شوند.

سایت‌ها و منابع معتبری نیز برای معرفی انواع بورسیه تحصیلی در و سایر نقاط جهان وجود دارند که از طریق آن‌ها نیز می‌توان از انواع بورسیه تحصیلی انگلستان باخبر شد. از جمله این سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع بورسیه تحصیلی خصوصی یا دولتی در دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسات آموزشی انگلستان

بورسیه موفقیت ورزشی

برای موفقیت در دریافت یک بورسیه تحصیلی تنها رزومه و نمرات دانشگاهی شما ملاک عمل نیست بلکه موارد دیگری همچون موفقیت و کسب مقام در رشته‌های ورزشی نیز امتیازی مثبت برای دریافت کمک هزینه می‌باشد حتی اگر بخواهید برای رشته‌ای غیر از گرایش ‌های ورزشی پذیرش بگیرید باز هم دستاورد‌های برجسته ورزشی می‌تواند شانس شما برای برخورداری از بورسیه و تحصیل رایگان در انگلستان باشد.

حال اگر این پرسش در ذهن شما وجود دارد که هدف دانشگاه از اعطا بورسیه با چنین شرایطی چیست باید بدانیدکه در این موارد معمولا دانشگاه و دولت انگلستان بر روی فرد متقاضی به عنوان یک نیروی ورزشی و کسی که می‌تواند به نمایندگی از این کشور در مسابقات ورزشی شرکت کند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بورسیه هنر و موسیقی

استعدادهای هنری نیز مانند مهارت‌های ورزشی، برای دریافت بورسیه ارزشمند بوده و می‌توانند برگ برنده شما برای دریافت پذیرش همراه با کمک مالی باشند. بنابراین اگر استعداد موسیقی برجسته‌ای به ویژه برای همراهی با گروه کر، اجرای دست جمعی و همنوازی دارید احتمالا می‌توانید یکی از دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی انگلستان باشید.

کمک هزینه عدم استطاعت مالی

این نوع کمک مالی که معمولا بخشی از شهریه دانشگاه را پوشش می‌دهد به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که به عنوان یک دانشجو ممتاز و پرتلاش شناخته شده اما توانایی مالی لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان را ندارند. برای آنکه بتوانید از این بورسیه استفاده کنید باید در درجه اول ممتاز بودن و در درجه دوم عدم استطاعت مالی خود را اثبات کنید.

کمک هزینه اهداف خیرخواهانه

این نوع بورسیه که معمولا مبالغ کمتری را تحت پوشش قرار می‌دهند توسط سازمان‌های خیریه و NGOها در انگلستان با هدف پشتیبانی از دانشجویانی که نیاز مالی دارند اعطا می‌شود. این کمک‌های خیرخواهانه با هدافی خاص برای مواردی از پیش برنامه‌ریزی شده هزینه می‌شوند.

بورسیه شخصی

کمک هزینه وابسته به ویژگی‌های شخصی را می‌توان شکل دیگری از بورسیه‌های تحصیلی یا ناتوانی مالی دانست که وابسته به شرایط فردی دانشجو به او اعطا می‌شود. محل زندگی، وضعیت جسمانی، در قید حیات نبودن والدین و … از جمله موارد موثر در دریافت بورسیه شخصی می‌باشد.

بورسیه صنعتی و تجاری

در برخی موارد شرکت‌های صنعتی و یا مجموعه‌های دانش بنیان با هدف سرمایه‌گذاری بر روی یک دانشجو بین‌المللی در راستای اهداف خود و تربیت او به عنوان یک نیروی کار ماهر منابع مالی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته و اسپانسر تحصیل رایگان در انگلستان می‌شوند. بدون شک تعهد کاری به شرکت مورد نظر پس از فارغ‌التحصیلی از شرایط دریافت این نوع کمک هزینه تحصیلی می‌باشد.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم اگرچه برخورداری از نمرات ممتاز و روزمه آکادمیک قوی می‌تواند بهترین و آسان‌ترین راه برای دریافت بورسیه تحصیلی باشد اما تنها راه آن نیست. استعدادها و شرایط فردی دیگر نیز در شانس دریافت کمک هزینه تحصیلی موثر هستند.

به طور کلی اصلی‌ترین مواردی که می‌توانند شانس فرد برای تحصیل رایگان در انگلستان را افزایش دهند به شرح زیر می‌باشند:

مدارک علمی معتبر

اعتبار آخرین مدرک تحصیلی می‌تواند نقش موثری در دریافت بورسیه تحصیلی داشته باشد. به طبع دانشجو و یا دانش آموزی که مدرک تحصیلی قبلی خود را از یکی از دانشگاه‌ها و مدارس برتر انگلستان و سایر کشورها اخذ کرده باشد امتیاز بالاتری برای دریافت بورسیه خواهد داشت.

معدل بالا

معدل یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان می‌باشد. سوابق تحصیلی مانند معدل و ریز نمرات از جمله اصلی‌ترین معیارهای مورد بررسی جهت تحصیل رایگان خواهد بود.

مدرک زبان

اگر به دنبال تحصیل رایگان هستید تنها داشتن مدرک زبان و آگاهی نسبی کافی نیست بلکه نمره زبان بالا باید از جمله نقاط قوت و تمایز رزومه شما باشد.

استعدادهای خاص

اگر استعداد هنر، ورزشی و فنی خاصی دارید حتما در رزومه خود به آن اشاره کنید. به عنوان یک دانشجو ممتاز برخورداری از استعدادها و مهارت‌های جانبی می‌تواند شانس دریافت بورسیه تحصیلی را افزایش دهد.

پذیرش از یک دانشگاه برتر

دانشگاه‌هایی که در سطح جهانی از رنکینگ بالاتری برخوردار هستند معمولا فرصت‌های بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند و حمایت گسترده‌تری از آن‌ها می‌کنند.

روزمه پژوهشی

یکی دیگر ا ملاک‌های دریافت بورسیه به ویژه در مقطع تحصیلی دکترا، رزومه پژوهشی پرقدرت مانند سابقه چاپ مقاله، ترجمه و نگارش کتاب می‌باشد.

پذیرش در یک دوره آموزشی پروژه محور

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از راه‌های دریافت بورسیه تحصیلی پذیرش در برنامه آموزشی یکی از دانشگاه‌های انگلستان است که در پروژه‌های خارج از دانشگاه فعالیت دارند و یک سازمان خارجی حمایت کننده دانشجویان آن دوره می‌باشد. این فرصت معمولا برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا فراهم شده و دانشجو به عنوان یک نیروی کاری و پژوهشی در حین تحصیل در نظر گرفته می‌شود.

کشور محل زندگی

بورسیه‌های تحصیلی در بسیاری موارد جهان شمول نبوده و برخی کمک هزینه‌ها صرفا برای شهروندان کشورهای خاصی در نظر گرفته می‌شوند.

سن متقاضی

سن فرد متقاضی در ارتباط با مقطع تحصیلی مورد پذیرش از دیگر مواردی است که ممکن است توجه اعطا کنندگان بورسیه را جلب نماید.

آیا امکان تحصیل در مدارس دولتی کشور انگلستان وجود دارد؟

برای مشاهده لیست کاملی از مدارس دولتی و خصوصی انگلستان به همراه شرایط پذیرش، میزان شهریه و نحوه اسکان در آن ها کلیک کنید

برای پاسخ به این سوال و بررسی شرایط تحصیل رایگان در مدارس انگلستان در ادامه مقاله با موسسه پیوند همراه باشید.

دلایل انتخاب تحصیل در مدارس انگلستان

مهم تری سوالی که در اینجا به وجود می آید این سات که چرا یک نفر باید در این مدارس تحصیل کند؟

کیفیت بسیار بالای مدارس انگلستان

مدارس انگلستان به علت سطح بالای آموزشی و امکانات و تجهیزات پیشرفته ای که در راستای ارائه بهترین خدمات آموزشی به دانش آموزان در مدارس خود فراهم کرده در بین کشورهای پرطرفدار برای ادامه تحصیل در درجات بالاتری قرار گرفته است.

افزایش دانش و مهارت زبان انگلیسی در مدارس انگلستان

تحصیل در مدارس انگلستان از نظر یادگیری و ارتقا مهارت های زبان انگلیسی برای دانش آموزان بسیار مفید خواهد بود. همانظور که می دانید زبان انگلیسی زبان بین المللی است و در همه جای دنیا کاربرد دارد و اکنون به زبان اصلی در علم، تکنولوژی، اقتصاد و بسیاری حوزه های دیگر تبدیل شده است و افرادی که بر این زبان تسلط دارند برای رسیدن به موفقیت در مراتب بهتری قرار دارند.

شما با تحصیل در مدارس انگلستان و حضور در محیطی با زبان انگلیسی به سادگی در این زمینه پیشرفت می کنید. کاری که شاید در ایران با هزینه ها و زمان بسیار بیشتری باید انجام بدهید.

ورود آسانتر به دانشگاه های انگلستان

از طرف دیگر با تحصیل در مدارس و دبیرستان های انگلستان ورود به دانشگاه های برتر انگلستان آسانتر شده است و افراد با تحصیل در دانشگاه های انگلستان می توانند در موقعیت های شغلی ایده آل شروع به کار کرده و اقامت دائم کشور انگلستان را به دست بیاورند.

تحصیل در مدارس انگلستان و آشنایی با نظام آموزشی انگلستان

در کشور انگلستان که یکی از قویترین و برترین نظام های آموزشی دنیا را دارد مقاطع تحصیلی مدارس به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

۱.آموزش ابتدایی در کشور انگلستان

دانش  آموزان در کشور انگلستان از سن ۵ تا ۱۱ سالگی تحت آموزش ابتدایی در دبستان ها به تحصیل می پردازند و مطالب و دروس پایه مورد نیاز برای تحصیل در مقطع آموزشی بعدی مانند ریاضی، علوم و … را می آموزند.

۲.آموزش متوسطه در کشر انگلستان

پس از اتمام دوره ابتدایی دانش آموزان وارد مدارس دبیرستان شده و تا ۱۶ سالگی در این دوره تحصیل می کنند و بعد از قبولی در آزمون GCSE، بر اساس رشته ای که برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کرده اند اثدان به تحصیل (همچنین دوره Foundation )می کنند که تحصیل در این دوره ها حدود ۱ الی ۲ سال به طول می انجامد و دانش آموزان برای ورود به دانشگاه آمادگی های لازم را کسب می کنند.

انتخاب تحصیل در مدارس دولتی یا شبانه روزی انگلستان

تمام مدارس انگلستان یا مدارس دولتی هستند و یا مدارس غیر دولتی و خصوصی که هر دو گروه می توانند به صورت روزانه و یا شبانه روزی باشند.

انتخاب مدارس دولتی برای تحصیل در انگلستان:

مدارس دولتی کشور انگلستان در اکثر موارد روزانه بوده و دانش آموزان بعد از اتمام برنامه درسی در ساعت ۳ الی ۴ بعد از ظهر به منزل برمی گردند.

اکثر خانواده های انگلیسی فرزندان خود را در مدارس دولتی انگلستان ثبت نام می کنند و تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان این کشور رایگان است به همین جهت ظرفیت این مدارس برای دانش آموزان بین المللی بسیار محدود است.

دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در مدارس دولتی انگلستان را دارند باید یک قیم قانونی مورد تأیید دولت انگلستان داشته باشند و همچنین باید شهریه بپردازند که مقدار این شهریه نسبت به مدارس خصوصی کمتر است.

 انتخاب مدارس خصوصی و شبانه روزی برای تحصیل در انگلستان:

بیشتر مدارس شبانه روزی انگلستان از نوع خصوصی هستند و یک مدرسه شبانه روزی مدرسه ای است که دانش آموزان در طول سال تحصیلی در آن زندگی و تحصیل می کنند.

در مدارس شبانه روزی امکانات و فعالیت های فوق برنامه بسیاری برای دانش آموزان در نظر گرفته شده و هزینه های مربوط به خوراک و اقامت نیز از دانش آموزان گرفته می شود در نتیجه این مدارس شهریه بیشتری نسبت به سایر مدارس دارند.

نحوه اخذ بورسیه تحصیلی انگلستان

جهت تحصیل در انگلستان  این کشور شرایطی را فراهم کرده که دانشجویان در هر رشته و مقطع، از تمامی اقشار بتوانند امکان تحصیل رایگان را داشته باشند. از این رو دریافت به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های تحصیل در انگلستان شناخته شده است که هر ساله افراد زیادی به دنبال اخذ آن هستند. به طور کلی شرایط بورسیه تحصیلی انگلستان به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود.

برای دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان، فرد می‌بایست استانداردهای اولیه‌ای که هر دانشگاه مشخص می‌کند را داشته باشد. از این رو دریافت نمرات عالی در مقاطع قبلی و ارائه مدرک زبان بالاتر از سطح مورد نیاز هر دانشگاه لازمه دریافت بورسیه تحصیلی است. همچنین فرد بایستی انگیزه نامه‌ای بسیار قوی را به دانشگاه ارائه دهد که در آن در مورد علت تحصیل در کشور انگلستان و رشته و دانشگاه خود صحبت نماید.

https://www.salameno.com/news/55379396/با-اخذ-بورسیه-تحصیل-در-انگلیس-می-تواند-رایگان-باشد

خروج از نسخه موبایل