استعلام پروانه ساختمان با کد ملی از وزارت راه و شهرسازی
یکی از پرسش های رایج افرادی که قصد استعلام پروانه ساختمان را دارند این است که آیا امکان استعلام پروانه ساختمان با کد ملی وجود دارد یا خیر و در صورت امکان، نحوه انجام این امر، به چه شکل می باشد؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص امکان و نحوه استعلام پروانه ساختمان با کد ملی صحبت کنیم. در پاسخ به پرسش فوق الذکر، مبنی بر امکان استعلام پروانه ساختمان با کد ملی باید گفت، در حال حاضر، امکان استعلام پروانه ساختمان با کد ملی، به صورت اینترنتی وجود نداشته، چرا که هنوز، سامانه این امر، به طور کامل، راه اندازی نشده است و پاسخگوی متقاضیان نیست.
اما، در مراجعه حضوری به شهرداری شهری که ساختمان در آن قرار دارد، یکی از اطلاعاتی که می توان به کمک آن، برای استعلام پروانه ساختمان، اقدام نمود، کد ملی شخصی است که مدعی می باشد پروانه ساختمان، به نام او صادر شده است. شهرداری، با وارد کردن کد ملی، به همراه سایر اطلاعات، اقدام به استعلام پروانه ساختمان خواهد نمود و نتیجه را در اختیار متقاضی قرار خواهد داد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صورت مجلس تفکیکی آپارتمان می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام کنند.
استعلام پروانه ساختمان تهران
در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم که مواردی نظیر ، اطلاعات مهندس ناظر، اطلاعات مالک و اطلاعات ملک، در پروانه ساختمان، درج می شوند و در خصوص سامانه استعلام پروانه ساختمان، همچنین، امکان یا عدم امکان انجام این امر با کد ملی، و نحوه آن، توضیح دادیم.
پس از توضیح در خصوص مراتب فوق، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا درباره استعلام پروانه ساختمان تهران، توضیح دهیم و بگوییم که انجام این امر، به صورت الکترونیکی است یا صرفا از طریق مراجعه حضوری می باشد؟ شایان ذکر است، در حال حاضر، پس از انتخاب گزینه استعلام، متقاضی با پیغام عدم موجود بودن صفحه استعلام، مواجه می گردد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پایان کار ساختمان می توانند، نسبت به مطالعه مقاله زیر، اقدام نمایند.
استعلام پروانه ساختمان مشهد
چگونگی استعلام پروانه ساختمان در مشهد که یکی از کلانشهرهای ایران می باشد نیز از رایج ترین سوالات متقاضیان استعلام پروانه ساختمان است که در این بخش از مقاله قصد داریم، در خصوص نحوه و مراحل آن توضیح دهیم و بگوییم که آیا شهرداری مشهد، سامانه ای برای استعلام پروانه های ساختمانی، در این شهر، راه اندازی کرده یا خیر؟
در پاسخ به این پرسش که نحوه استعلام پروانه ساختمان در مشهد، چگونه است؟ باید گفت، در حال حاضر، متقاضی باید به صورت حضوری، به شهرداری مشهد مراجعه نماید و پس از دادن اطلاعات لازم، اقدام به دریافت استعلام پروانه ساختمان مورد نظر خود کند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام پروانه ساختمان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام پروانه ساختمان پاسخ دهند.
پروانه ساختمان از زمان صدور تا ۲ سال دارای اعتبار بوده و پس از اتمام این زمان به مدت ۲ سال دیگر نیز قابلیت تمدید دارد و باید به این امر بسیار توجه نمود. مدت زمان لازم برای ساخت تمام پروژه های ساختمانی با تموجه به متراژ زمین مشخص می شود و مالکی که نمی تواند طبق زمان بندی درج شده در مجوز ساخت پیش برود ، در ابتدا یک اخطار از شهرداری دریافت نموده و سپس باید عوارض تعویق ساخت و ساز را بپردازد.
هزینه اخذ مجوز ساخت
این هزینه از جمله هزینه های است که در ساخت و ساز مورد اهمیت قرار میگرد و محاسبه آن بر اساس متراژ زمین، مساحت ناخالص آن، تعداد طبقات ساختمان ، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه ای ساختمان صورت میگرد.
پایان کار ساختمان
بعد از اینکه ساخت یک ساختمان به پایان می رسد مالک ساختمان موظف است که با مراجعه به شهرداری نسبت به اخذ جواز پایان کار ساختمان اقدام نماید و این جواز لازمه ی انتقال رسمی سند مالکیت در دفتر اسناد رسمی است. اخذ این گواهی به این معناست که در این ساختمان مقررات فنی و شهرسازی رعایت شده است و ساختمان احداث شده مورد تایید شهرداری و سازمان نظام مهندسی واقع شده است و اینکه ساختمان مواردی مثل خلافی یا بدهی ندارد و تمامی این موارد باید توسط مامور و کارشناس فنی شهرداری مورد تایید واقع شود و پس از اینکه این موارد به درستی مورد بررسی واقع شد و مطابقت بنا با پروانه ی ساختمان توسط شهرداری محرز گردید، اقدام به صدور پایان کار ساختمان بر اساس شناسنامه ی فنی ملک مینماید.
استعلام جواز ساختمانی و پایان کار ساختمان
زمانی که معاملات و نقل وانتقالات نسبت به ساختمان های دارای سند مالکیت صورت میگیرد، دفاتر اسناد رسمی قانوناً مکلف هستند از موارد زیر اطمینان حاصل کنند و استعلامات مرتبط و لازم را از ادارات و سازمان های ذیربط به عمل آورند:
۱٫طرفین معامله ممنوع المعامله نباشند
۲٫در ساختمان مذکور تخلفات ساختمانی وجود نداشته باشد
۳٫ملک یا آن ساختمان توقیف یا بازداشت نباشد
بنابراین دفاتر اسناد رسمی اصولاً نسبت به ساختمان ها و املاکی که دارای سند رسمی مالکیت نمی باشند امکان ثبت سند و نقل وانتقال ندارند و در خصوص املاک و ساختمان هایی که سند مالکیت رسمی دارند موظف به اقدام جهت استعلام شهرداری و اطمینان از وجود گواهی پایان کار و عدم وجود تخلفات ساختمانی هستند.
استعلام از جواز ساختمان و پایان کار این مزیت را دارد که فرد می تواند در مورد مساحت ملک، تعداد طبقات مجاز برای ساخت، تاریخ صدور جواز و سایر موارد این چنینی آگاه شود و با بررسی این موارد و به طور کلی جواز ساختمان متوجه معتبر بودن یا نبودن آن خواهد شد.
-شما برای اینکه نسبت به سن ساختمان خود اطلاعات کسب کنید باید جواز ساختمان را بررسی نمایید زیرا سن ساختمان از زمان صدور پروانه ساختمان آغاز می شود. بنابراین دسترسی به اطلاعات جواز ساختمانی خصوصاً تاریخ صدور اهمیت بسیاری دارد.
-در رابطه با افرادی که اقدام به پیش خرید آپارتمان میکنند نیز اطمینان از صحت صدور پروانه و جواز ساختمان و دانستن جزئیات مربوط به ساختمان بسیار حائز اهمیت است.
-برای درخواست وام از بانک ها و موسسات مالی یکی از مدارکی که به آن نیاز پیدا میکنید جواز ساختمان و پایان کار است.
-بعضی از ساختمان ها ی نوساز وجود دارند که مدت زیادی از اتمام عملیات ساختمانی آنها گذشته ولی هنوز موفق به اخذ پایان کار نشده اند و احتمال این وجود دارد که دارای تخلفات ساختمانی باشد و بعد خریداری که از ابتدا به بررسی پایان کار و جواز ساختمان نپرداخته است دچار مشکل خواهد شد.
در حال حاضر امکان استعلام جواز و پروانه ساختمان از طریق سایت شهرداری تهران و انتخاب سامانه استعلام پروانه و گواهی ساختمان امکان پذیر است و شما میتوانید مطالب مندرج در پروانه ساختمان را در این سایت استعلام کنید و با خیال راحت به انعقاد قراردادهای خود در این حوزه بپردازید.
نحوه و مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان
سازنده ساختمان، موظف است پس از پایان کار ساخت و ساز،اقدام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان کند، چرا که در صورت عدم دریافت این گواهی، برای گرفتن و نقل و انتقال ساختمان مورد نظر، دچار مشکل می شود. برای اخذ گواهی پایان کار، سازنده باید مراحل زیر را طی کند:
پس از وارد شدن به صفحه اصلی سامانه، در صورتی که قبلا اقدام به ثبت نام نموده اید، گزینه ورود و در غیر این صورت، گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید.
در این مرحله، با توجه به اینکه شخص حقیقی، حقوقی یا از اتباع خارجی هستید، باید گزینه مربوطه را انتخاب نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، بر روی گزینه دریافت کد تایید کلیک کنید.
در قدم بعدی، کد احراز هویت ارسال شده به شماره تلفن همراه خود را در کادر وارد کرده و وارد سامانه شوید.
مرحله بعدی، پس از ثبت نام در سامانه تهران من، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است. در این مرحله، لازم است به صورت حضوری به ثبت تعهدنامه صیانت از نام کاربری، اقدام نمایید.
پس از تایید شدن تعهدنامه صیانت از نام کاربری، در دفاتر خدمات الکترونیک شهر، متقاضی باید به سامانه زیرساخت ها و توسعه شهری مراجعه کند.
متقاضیان، می توانند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که از سامانه تهران من دریافت کرده اند، با ورود به این سامانه، اقدام به دریافت و چاپ گواهی پایان کار ساختمان نمایند.
پروانه ساختمان، مدرکی است که نشان دهنده تایید و اجازه شهرداری، برای شروع ساخت و ساز ملک است. سازنده باید با ارائه مدارک لازم به شهرداری، که مرجع صالح برای صدور این پروانه می باشد، درخواست صدور پروانه نماید. برای توضیحات بیشتر در خصوص پروانه ساختمانی به مقاله زیر مراجعه نمایید.
مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان
در قسمت قبل، نحوه و مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان را بیان کردیم. یکی از مراحل مهم این پروسه، جمع آوری و ارائه مدارکی است که هنگام درخواست گواهی توسط سازنده، از وی مطالبه می شود. این مدارک، نشان دهنده انجام مراحل لازم، مانند کارشناسی ملک، توسط نماینده شهرداری است و همچنین، اصالت هویت سازنده و مالک، با ارائه مدارک شناسایی معتبر، از این طریق تایید می شود. مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان، عبارتند از:
فرم درخواست پایان کار؛
فرم شروع، پیشرفت و پایان عملیات ساخت و ساز که باید به تایید مهندس ناظر رسیده باشد؛
کپی و اصل سند مالکیت؛
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک، سازنده و یا وکیل وی؛ لازم به ذکر است، همراه داشتن کپی برابر اصل مدارک وکالت، برای وکیل، الزامی می باشد؛
در صورتی که مالک اصلی فوت کرده باشد، وجود اصل و کپی برابر اصل مدارک مربوط به انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه الزامی می باشد؛
ارائه اصل پروانه ساخت ساختمان؛
اصل و کپی فیش و عوارض نوسازی سالیانه؛
گواهی عدم خلافی ساختمان، در صورت وجود خلافی، باید رسید پرداخت جریمه آن ها ارائه داده شود؛
رسید پرداخت حق الزحمه بازدید کارشناس؛
در صورتی که ساختمان، قدیمی بوده و فاقد گواهی پایان کار باشد، ارائه اصل و کپی فیش آب، برق، گاز و تلفن، ضروری می باشد؛
ارائه کارت سازنده، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحلهای؛
در صورت نوساز بودن ساختمان، ارائه تاییدیه استاندارد برای نصب آسانسور؛
نقشه معماری ملک، دارای مهر شهرداری منطقه، به همراه سی دی.
یکی از مراحل ضروری برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان پرداخت عوارض شهرداری می باشد. این عوارض شامل مواردی مانند، انواع عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و تقسیم می شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پرداخت عوارض شهرداری به مقاله زیر مراجعه نمایید.
هزینه اخذ گواهی پایان کار ساختمان
در قسمت های پیش، توضیح دادیم که گواهی پایان کار ساختمان چیست و مدارک لازم برای اخذ این گواهی، چه مدارکی می باشد. اما، علاوه بر مدارک لازم، اخذ گواهی پایان کار ساختمان نیز مانند هر اقدام دیگری که مربوط به گرفتن اسناد و مدارک است، مستلزم پرداخت هزینه هایی می باشد.
هزینه های مربوط به اخذ گواهی پایان کار ساختمان، شامل این موارد می باشد: هزینه دریافت گواهی عدم خلافی و رسید پرداخت جریمه آن ها در صورت وجود جریمه، هزینه پرداخت حق الزحمه به کارشناسی که برای بازدید و تایید موارد لازم به ساختمان مراجعه می کند، هزینه عوارض ساختمان، شامل مواردی مانند نوسازی، در صورتی که سازنده اقدام به نوسازی ساختمان کرده باشد و اگر ساختان قدیمی باشد، هزینه پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و گاز و ارائه فیش پرداختی.
پس از طی مراحل مربوط به اخذ پایان کار ساختان و تهیه و ارائه مدارک لازم به شهرداری و دریافت گواهی پایان کار ساختمان، در صورتی که سازنده قصد فروش ملک را داشته باشد، باید هزینه هایی نیز برای انجام نقل و انتقال ملک پرداخت کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و هزینه های نقل و انتقال ملک به مقاله زیر مراجعه نمایید.
منابع مقاله: