نماد سایت مجله سلامتی ایران

چگونه می توان موتور برق را بی صدا کرد؟

نکات و راهکارهای موثر برای خرید موتور برق بی‌صدا

موتور برق بی صدا ، دستگاهی است که صدای کم از خود تولید می کند. از آنجاییکه سر و صدای زیاد ناشی از آن می تواند آزاردهنده باشد، به همین دلیل در این دستگاه ها از تکنولوژی عایق و مکانیزم اینورتر استفاده شده که آلودگی صوتی را تا حد زیادی کاهش می دهد. موتور برق های بی صدا در مکان های مختلف از جمله مناطق تفریحی ، منازل و کمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین می توان گفت که توان این دستگاه ها معمولا از 3 کیلو وات بیشتر نمی شود.

بی صدا ترین موتور برق موتور برق بنزینی های موجود در بازار معمولا از فناوری اینورتر استفاده می کنند که مصرف سوخت کمتری را نسبت به  سایر موتور برق ها دارد. به عبارتی دیگر سرعت چرخش موتور توسط این مکانیزم متناسب با بار مصرفی هماهنگ شده و از مصرف بالای سوخت جلوگیری می کند.

علاوه بر نوع موتور برق و اندازه توان ، قسمت عمده ای که سر و صدا از آن می آید اگزوز است. اگزوز به عنوان پروانه ای عمل می کند که حرکت می کند و باعث مقاومت هوا می شود. یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث ایجاد سر و صدا شود ، فن خنک کننده است. صداهای ایجاد شده توسط فن خنک کننده ممکن است بر اساس طراحی تیغه فن و سرعت کار با آن متفاوت باشد. علاوه بر این ، طراحی محفظه یک موتور برق ممکن است فاقد مکانیزم کاهش صدا باشد. از دیگر موارد ایجاد صدای ناهنجار ، می توان به ارتعاشات حاصل از شل بودن پیچ و مهره ها و پایه های ناپایدار نیز اشاره کرد.

بسته به نیاز مصرفی شما ، مواردی که باید در نظر بگیرید شامل مصرف سوخت ، توان و میزان سر و صدا است.

حالت اکو : یکی از ویژگی های خوب موتور برق اینورتر دار این است که نیازی نیست موتور به طور مدام با 3600 دور در دقیقه کار کند. و از جهتی مدل های نوع اینورتردار اغلب دارای کلید حالت Eco هستند. بطوریکه به موتور برق این اجازه را می دهد تا زمانی که فقط مقدار کمی برق را تأمین می کند، مصرف سوخت را به سطح پایین تری برساند و در صورت نیاز به قدرت بیشتر ، با سرعت سریع تر کار کند.

سطح نویز صدا : ناگفته نماند که هرچه موتور برق شما در حالت بی صدا تر کار کند ، آلودگی صوتی کمتر خواهد داشت. اکثر مدل های موتور برق ها در مشخصات خود میزان خروجی نویز صدا که با مقدار دسیبل مشخص می شوند را ذکر می کنند. به طور کلی هر چه میزان دسیبل موتور برق کمتر باشد، سطح صدای آن کمتر خواهد بود و بالعکس.

برای کاهش صدا ناشی از کارکرد دیزل ژنراتور یا موتور برق می توانید چندین راه حل را انجام دهید. هر مرحله تا حدودی منجر به کاهش نویز دستگاه به شیوه ای متفاوت می شود. با این حال ، باید توجه داشته باشید که هیچ یک از مراحل زیر نباید با جریان هوای موتور برق تداخل داشته باشد. در نظر بگیرید که هوای کافی برای ژنراتور وجود داشته باشد تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند و فضای کافی برای خروج هوا از اگزوز ایجاد شود.

فاصله موتور برق تا محل کار

ساده ترین راه برای کاهش صدا موتور برق این است که فاصله آن را تا محل کار خود افزایش دهید. همچنین در فضای باز قرار دادن موتور برق نیز در جهت حل مشکل کاهش صدا موثر می باشد.

موقعیت قرارگیری موتور برق

توصیه می شود موتور برق خود را روی یک سطح صاف و یکنواخت قرار دهید. این باعث می شود که دستگاه شما بیش از حد لازم ارتعاش نویز و صدا نداشته باشد. برای تثبیت جایگاه موتور برق در موقعیت دلخواه می توانید از پایه های هم تراز استفاده کنید. سطحی که ژنراتور خود را روی آن قرار می دهید علاوه بر هم سطح بودن باید بتواند نویز صدا را کاهش دهد.

به این ترتیب می توان برای قرارگیری بهتر موتور برق به جای استفاده از سطوح بتنی یا چوب ، به سراغ خاک ، چمن یا تشک های ضد لرزش مخصوص رفت که از لاستیک یا سایر مواد کاهش دهنده صدا ساخته شده اند استفاده کرد. به طور کلی ، سطوح سخت ایمن تر هستند، در حالی که سطوح نرم تر بی صدا می باشند.

استفاده از صدا خفه کن ها

برای کاهش صدا از منحرف کننده های صدا می توان استفاده کرد. این روش باعث خاموش شدن خود موتور نمی شود و سر و صدا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در واقع ضمن هدایت امواج صوتی به زمین ، فضای کافی برای جریان هوای ژنراتور باقی می گذارد. برای انجام این کار ، شما به چهار ورق تخته سه لایه و یک ورق مواد غیرقابل اشتعال احتیاج دارید. هر ورق باید حدود 1 متر ارتفاع و 1.2 متر عرض داشته باشد. سپس ، ورق های تخته سه لایه را در زوایای خاصی در طرفین موتور برق قرار داده و از یک قطعه که در برابر آتش اگزوز مقاوم است ، استفاده کنید. در نتیجه ، منحرف کننده های صدای شما نباید از گرمای زیاد ناشی از خروجی ژنراتور آتش بگیرند.

ارتقا دادن صدا خفه کن

وظیفه صدا خفه کن موتور برق کاهش صدای ناشی از لوله های خروجی است. افزودن صدا خفه کن می تواند صدای ناشی از موتور برق را تا حدود 10 دسیبل کم کند، بنابراین توصیه می شود آن را به یک صدا خفه کن مجهز کنید. مدل های مختلف صدا خفه کن در بازار موتور برق تهران برای ارائه وجود دارند. همچنین می توانید یک اگزوزاتومبیل یا صدا خفه کن موتورسیکلت بر روی اگزوز موتور نصب کنید که به شما کمک می کند تا صدای تولید کننده را تا حد زیادی کاهش دهید.

قرار دادن لوله اگزوز به صورت عمودی

به طور کلی لوله های خروجی موتور برق ها به صورت افقی قرار دارند و باعث می شوند امواج صوتی در یک جهت حرکت کنند. با این حال اگر حالت صدا خفه کن را طوری تنظیم کنید که به طور عمودی به سمت آسمان باشد ، امواج صوتی را به سمت بالا هدایت می کنید. در نتیجه این امر باعث بهبود کاهش صدا می شود و به عنوان یک روش مانع صدا عمل می کند.

ساختن یک جعبه محفظه ضد صدا

یکی از موثرترین راه های کاهش صدای موتور برق ساخت جعبه عایق است. از آنجا که جعبه نیاز به تهویه دارد ، هرگز کاملا عایق صدا نخواهد بود ، اما یک جعبه خوش ساخت ، صدای ناشی از موتور برق را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. استفاده از یک محفظه عایق صوتی به شما امکان محافظت صوتی در برابر سر و صدا زیاد را می دهد. محفظه های آماده ای در بازار وجود دارند که می توانید آنها را خریداری کنید.

گزینه نهایی

برخی از موتور برق ها نسبت به دیگر مدل ها بی صدا تر هستند. این مدل ها با استفاده از تکنولوژی به روز شده می توانند با حداقل ارتعاش ، پوسته بدنه بهتر و صدا خفه کن خوب ارائه شوند. یکی از این موتور برق ها مدل هوندا EU2200i است. موتور برق کوپ مدل KDF 8500 QQ ، هوندا المکس مدل SHX 1000 و SHX 2000 و هیوندای مدل HG1210-IG و نمونه های دیگری از موتور برق های بی صدا در بازار موتور برق تهران می باشند. همچنین مدل های اینورتر دار معمولا سر و صدای کمتری در مقایسه با موتور برق های ساده تولید می کنند. چکیده مطلب

به طور کلی کار با موتور برق می‌تواند با لرزش، صدا و ارتعاش همراه باشد و نمی‌توان انتظار داشتن که هیچ صدایی از این دستگاه شنیده نشود.

شاید این موضوع برایتان آزار دهنده باشد، پس قطعا به دنبال راهکارهایی برای کم کردن صدای موتور برق هستید و یا اگر هنوز موتور برق مورد نظر خود را خریداری نکرده اید، با مطالعه این مطلب می‌توانید راهکارهای موثری را برای تهیه موتور برق بی‌صدا به دست آورید، پس با ما همراه باشید.

راهکارهای کاهش صدای موتور برق

برای اینکه صدای دستگاه خود را کاهش دهید، بهتر است تا نکات زیر را در نظر داشته باشید:

استفاده از کانوپی برای کاهش صدای موتور برق

شما می‌توانید موتور برق را درون محفظه‌ای قرار دهید که عایق صدا باشد و تا حد ممکن بتواند صدایی که از دستگاه به بیرون می رود را کنترل کند. استفاده کردن از این نوع عایق‌ها می‌توانند در نهایت هزینه نهایی دستگاه را افزایش دهند. طراحی آنها به طور معمول به صورت یک محفظه بوده که به آن کانوپی گفته می‌شود.

باید این احتمال را در نظر بگیرید که استفاده از کانوپی می‌تواند روی وزن دستگاه شما نیز اثر داشته و آن را افزایش دهد، اما کنترل صدای خروجی از دستگاه توسط آن، بسیار مطلوب می باشد.

در طراحی این محفظه باید یک نکته بسیار مهم در نظر گرفته شوند. اینکه دود حاصل از فعالیت موتور به هیچ عنوان نباید محبوس شود، پس بدنه دستگاه باید راه خروجی برای این دود داشته باشد. عدم توجه به این نکته باعث می‌شود تا گازهای داغی که ناشی از احتراق درون موتور هستند، تجمع یافته و دمای دستگاه را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. همین موضوع راندمان دستگاه را کاهش داده و به مرور زمان آسیب های جدی‌تری را به قطعات دستگاه وارد می‌کند.

چگونه کابین صداگیر برای موتور برق بسازم؟

ساده ترین راهی که می‌توانید برای این کار انجام دهید، این است که از 4 یا 5 تخته چوب استفاده نمایید. باید تخته چوب‌ها را به طرف موتور برق تکیه داده و یکی هم روی دستگاه بگذارید. بدین ترتیب، بخشی از صدای دستگاه کاهش پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید تخته چوب و عایق صوتی تهیه کرده و با استفاده از آنها یک کابین بسازید. شاید این راهکار زمان بیشتری ببرد و هزینه بالاتری نیز داشته باشد، اما اثر بسزایی در کاهش صدای خروجی از دستگاه خواهد داشت.

آیا به دنبال موتور برق بی صدا هستید؟

در صورتی که هنوز موتور برق مورد نظر خود را تهیه نکرده اید، بهتر است تا به نوع بی صدای آن که به موتور برق اینورتر است، فکر کنید. در ابتدا باید این نکته را بدانید که در موتور برق‌های معمولی، هرچه توان الکتریکی، وزن و ابعاد دستگاه افزایش پیدا می‌کند، به همان میزان نیز صدای خروجی از دستگاه نیز بیشتر می‌گردد. پس توجه داشته باشید که محاسبه درستی در رابطه با میزان برق مصرفی مورد نیاز خود داشته باشید.

با این کار علاوه بر اینکه مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نمی‌شوید، می‌توانید راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب دیدگی‌های دستگاه در آینده نیز داشته باشید.

خرید موتور برق بی صدا، کاوردار و یا بدون کاور؟

به طور معمول انواع موتور برق‌های کاوردار سایز و اندازه کوچکی داشته و به دلیل جمع و جور بودن، وزن پایینی نیز دارند. این دستگاه‌ها توان کمتری داشته و نسبت به مدل‌های مشابه بدون کاور خود نیز قیمت بالاتری دارند. اگر نمی‌خواهید که هزینه بیشتری پرداخت کنید، پس باید موتور برق معمولی خریداری کنید، اما اگر می‌توانید هزینه بیشتری برای دستگاه خود خرج کنید، می‌توانید نوع کاوردار و سبک موتور برق را بخرید.

خروج از نسخه موبایل