نماد سایت مجله سلامتی ایران

چگونه هارد اکسترنال را ریکاوری کنیم؟

ریکاوری هارد اکسترنال را چگونه انجام دهیم؟

محتوای این مطلب نمایش

ریکاوری هارد اکسترنال wd my passport را چگونه انجام دهیم؟ اگر با این سوال مواجه شده‌اید مطمئنا می‌دانید در اولین گام باید به دنبال دلیل از دست رفتن اطلاعات هارد اکسترنال خود باشید. زیرا این مسئله می‌تواند در ریکاوری هارد اکسترنال تاثیر مستقیم بگذارد. در واقع روش‌های گوناگونی برای ریکاوری هارد اکسترنال وجود دارد که انتخاب روش به نحوه از دست رفتن اطلاعات هارد اکسترنال شما مربوط می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات دقیقی نسبت به مباحثی همچون دلایل از بین رفتن اطلاعات هارد اکسترنال، چند نکته مهم در مورد بالا رفتن شانس ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال، آشنایی با نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال و حتی نحوه ریکاوری فلش و بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال با برندهای معتبر مانند Adata، سیگیت، سیلیکون پاور در اختیار شما قرار دهیم. در نهایت پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات کامل نسبت به موارد ذکر شده تا پایان این مقاله با ما در همراه باشید.

دلیل از بین رفتن اطلاعات هارد اکسترنال چیست؟

اولین مبحثی که قصد داریم به آن بپردازیم دلایل از بین رفتن اطلاعات موجود در هارد اکسترنال است. شایان ذکر است بدانید از دست رفتن اطلاعات موجود در هارد اکسترنال می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. برای مثال امکان دارد شما به صورت اشتباه اطلاعات موجود در هارد اکسترنال را پاک کنید.

برای بازیابی اطلاعات پاک شده روش‌های کاربردی وجود دارد. از سوی دیگر امکان آسیب دیدن هارد اکسترنال به دلیل ضربه و آسیب‌های فیزیکی هم وجود دارد. امکان آسیب دیدگی هارد اکسترنال به دلیل ضربه بسیار زیاد است، زیرا هارد اکسترنال به دلیل قابلیت جابه‌جایی که دارد امکان آسیب دیدگی فیزیکی زیاد می باشد.

روشهای مرسوم برای بازگردانی اطلاعات

در این بخش از مقاله قصد داریم روش‌های مرسوم برای ریکاوری فلش مموری و بازگردانی اطلاعات موجود در هارد اکسترنال را مورد بررسی قرار دهیم. در اولین گام بهتر است به تصاویر و ویدیو اشاره کنیم. اگر تصاویر، ویدیوها و غیره را به صورت اتفاقی حذف کردید اصلا نگران نباشید چون به سادگی می‌توانید با بازیابی Recycle Bin ویندوز اطلاعات برگردانید. البته این کار را می‌توان توسط نرم افزار‌های مخصوص بازیابی هارد اکسترنال هم انجام داد.

مبحث دوم مربوط به پارتیشن‌های موجود در هارد اکسترنال است. اگر پاتیشن‌های هارد اکسترنال را فرمت کرده‌اید. برای بازیابی آن باید از نرم افزارهای حرفه‌ای ریکاوری هارد اکسترنال استفاده کنید. در ادامه بهتر است به وجود ویروس در هارد اشاره کنیم که تا به امروز بسیاری از افراد با چالش مواجه کرده است. وجود ویروس در هارد اکسترنال موجب پاک شدن برخی از فایل‌ها می‌شود در این مورد شما باید به وسیله CMD هارد اکسترنال خود را ریکاوری کنیم.

در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که افراد با خرابی فایل مواجه شده‌اند. برای بازیابی فایل‌های خراب هم می‌توانید از windows file checker استفاده کنید. آخرین گزینه مربوط به قطعی برق است که در اکثر روزهای فصل تابستان شاهد آن هستیم. قطعی برق می توان موجب شود تا داده‌ها در هارد اکسترنال ذخیره نشوند. در این مرحله باید به وسیله بکاپ به ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال بپردازید.

چند نکته برای بالا رفتن شانس ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال

برای اینکه بتوانید شانس خود را در ریکاوری کردن اطلاعات هارد اکسترنال افزایش دهید باید چند نکته را بدانید و به این نکات عمل کنید. در گام اول بهتر است به محض مواجه شدن با از دست رفتن اطلاعات دیگر از هارد استفاده نکنید و آن را از یا تجهیزات دیگر جدا کنید.

مبحث دوم مربوط به فرمت کردن هارد است. بسیاری از افراد بعد از اینکه با از دست رفتن اطلاعات خود مواجه می‌شوند به طور اشتباه هارد را فرمت می‌کند. این مسئله می‌تواند شما را با چالش‌های بزرگی مواجه کند. به این نکته مهم هم توجه کنید، پارامترهایی وجود دارد که حتما باید در هنگام فرمت هارد اکسترنال آن‌ها را رعایت کنید. برای مثال یکی از این پارامترها گزینه Quick Format است. اگر در هنگام فرمت این گزینه را فعال نکنید شانس شما برای ریکاوری اطلاعات موجود در هارد اکسترنال کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه بهتر است به تخصص برای ریکاوری اشاره کنیم. توجه داشته باشید به هیچ وجه نباید خودتان هارد اکسترنال را تعمیر کنید. برای ریکاوری هارد حتما باید به یک متخصص در امر ریکاوری هارد مراجعه کنید چون این کار نیاز به تجربه زیادی دارد.

 در نهایت اگر تخصص و تجربه وجود نداشته باشد امکان آسیب رسیدن به هارد اکسترنال افزایش پیدا می‌کند. در انتها هم بهتر است ذکر کنیم قبل از انجام بازیابی اطلاعات بهتر است بکاپ بگیرید و این بکاپ گیری هم بهتر است در فضای ابری صورت بگیرد. زیرا امنیت اطلاعات ذخیره شده در فضای ابری بسیار بیش‌تر از بکاپ‌های ذخیره شده در دستگاه‌های فیزیکی می‌باشد.

ویژگی data remanence چیست؟

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی که در اکثر سیستم عامل‌ها، مدیریت فایل‌ها و غیره وجود دارد؛ ویژگی data remanence می‌باشد. توجه داشته باشید با وجود ویژگی data remanence نیاز نیست نگران بازیابی اطلاعات خود باشید زیرا زمانی که شما برای حذف کردن فایل‌ها اقدام می‌کنید، فایل‌ها حذف نمی‌شوند.

در واقع به یک فضای جدید برای نگهداری منتقل می‌گردند. توجه داشته باشید این مسئله مانند کلید CTRL+Z می‌باشد. شما می‌توانید با فشردن این کلیدهای میانبر کاری که انجام دادید را به چند مرحله قبل‌تر برگردانید. وجود این ویژگی‌ها هم باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی فایل ذخیره شده را بازگردانی کنید.

نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال

برای ریکاوری هارد اکسترنال نرم افزارهای مختلف وجود دارد که این نرم‌افزارها کارایی بسیار زیادی دارند. توجه داشته باشید با استفاده از نرم‌افزار ریکاوری هارد اکسترنال می‌توان اطلاعات را بازیابی کرد. اما همیشه استفاده از نرم افزارهای ریکاوری نمی‌تواند برای شما مفید باشد.

در نتیجه اگر نمی‌توانید با کامپیوتر کار کنید و با عبارات تخصصی آن هم آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم از نرم افزارهای ریکاوری هارد اکسترنال استفاده نکنید. زیرا می‌تواند شما را با دردسر مواجه کند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر این مسئله را بیان کنیم بهتر است بگوییم که شما به علت نداشتن تخصص در استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای بازیابی، می‌توانید به اطلاعات موجود در هارد اکسترنال آسیب جدی وارد کنید که این اتفاق می‌تواند جبران ناپذیر باشد.

بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال WD

در این قسمت از مقاله ریکاوری هارد اکسترنال را چگونه انجام دهیم؟ قصد داریم اطلاعاتی را نسبت به ریکاوری هارد اکسترنال وسترن دیجیتال در اختیار شما قرار دهیم. لازم به ذکر است بدانید که این هارد دارای یک نرم افزار به نام wd backup می‌باشد. کارایی این نرم افزار گرفتن نسخه پشتیبان از هارد است. در نتیجه در صورت از دست رفتن اطلاعات می‌توان با استفاده از این نرم افزار، اطلاعات را بازیابی کرد.

توجه داشته باشید این نرم افزار حجم بسیار کمی دارد و به صورت رایگان توسط خود شرکت وسترن دیجیتال در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. از سوی دیگر قابلیت نصب بر روی سیستم عامل‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیت را دارد. در انتها بهتر است ذکر کنیم که این نرم‌افزار می‌تواند اطلاعات شما را به فضای ابری منتقل کند که در این صورت امنیت اطلاعات شما حفظ می‌شود.

نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال سیگیت (Seagate)

برند سیگیت یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده هارد در جهان است. توجه داشته باشید که هارد سیگیت مانند هارد وسترن دیجیتال دارای یک نرم‌افزار اختصاصی است. در واقع شما با نصب کردن نرم افزار Seagate dashboard می‌توانید از خدمات و امکانات مختلف این نرم افزار که یکی از آنها بازیابی هارد اکسترنال سیگیت استفاده کنید.

در ادامه بهتر است ذکر کنیم که این نرم افزار برای سیستم عامل‌هایی همچون  مک، لینوکس و ویندوز عرضه شده است. در نتیجه شما در استفاده از این نرم افزار هیچ نوع محدودیتی نخواهید داشت. توجه داشته باشید این نرم افزار ویژگی‌های زیادی دارد برای مثال یکی دیگر از ویژگی‌های آن اشتراک گذاری اطلاعات شخصی ویدیوها و تصاویر از هارد بر روی شبکه‌های اجتماعی است.

ریکاوری هارد اکسترنال سیلیکون پاور (SP)

شرکت سیلیکون پاور همانند دیگر شرکت‌ها یک نرم افزار به نام SP Widget به بازار عرضه کرده است که شما می‌توانید با نصب کردن این نرم‌افزار اطلاعات از دست رفته در هارد اکسترنال سیلیکون پاور را بازیابی کنید. توجه داشته باشید نرم افزار SP Widget دارای ویژگی‌های زیادی است.

برای مثال با استفاده از این نرم افزار می‌تواند بر روی اطلاعات رمز گذاری کنید. از سوی دیگر امکان بارگذاری و آپلود اطلاعات از فضای ابری بر روی هارد وجود دارد. در ثانی این نرم‌افزار با و مرورگر کروم همگام سازی می‌شود. در نهایت هم بهتر است ذکر کنیم که به راحتی می‌توان از طریق این نرم افزار نسخه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات تهیه کرد.

در این مقاله به صورت کامل به سوال ریکاوری هارد اکسترنال را چگونه انجام دهیم؟ پاسخ داده‌ایم. همچنین شما را با نرم‌افزار ریکاوری هاردهای اکسترنال آشنا کردیم و نکاتی که باعث افزایش شانس ریکاوری اطلاعات موجود در هارد اکسترنال می‌شود را هم ذکر کردیم. در انتها روش بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال برندهای معتبر را هم مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت امیدواریم اطلاعات موجود در این مقاله بتواند در هنگام بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال به شما کمک کند.

آيا بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال فرمت شده امکان پذیر میباشد؟

ریکاوری هارد اکسترنال و اینترنال فرمت شده یکی از خدماتی است که این روزها بیش از هر زمانی مورد نیاز افراد است. شرایطی را تصور کنید که به دنبال یک فایل قدیمی در هارد اکسترنال خود هستید. مثلا اطلاعات مربوط به پایان نامه‌ی خود را جستوجو می‌کنید و هر چه بیشتر می‌گردید، ناامیدتر می‌شوید. ناگهان به خاطر می‌آورید که فلان روز، چند فایل را با این تصور که بی‌استفاده هستند پاک کرده‌اید و پایان نامه‌ی شما در یکی از آن پوشه‌ها بوده. حالا تکلیف چیست؟ از حاصل چند سال فعالیت آکادمیک خود چشم می‌پوشید یا در پی  برمی‌آیید؟

یا حتی ممکن است هاردتان مواجه شود. مشابه این شرایط ممکن است برای هر کدام از ما پیش‌ بیاید و در بعضی موارد، داده‌ ها و اطلاعات از دست رفته حیاتی هستند (خیلی بیشتر از پایان نامه دانشگاهی). به همین خاطر، مقاله‌ی حاضر را به ریکاوری هارد اکسترنال فرمت شده اختصاص داده‌ایم، با ما همراه باشید…

در چه شرایطی امکان بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال و اینترنال فرمت شده وجود دارد؟

تقریبا در اکثر مواقع می‌توان اطلاعات فرمت شده را از دل یک هارد بیرون کشید. حتی زمانی که باشد، باز هم جای امید هست. شاید برای شما سوال شده باشد که اگر هاردی فرمت شده و تمامی اطلاعات آن از بین رفته، پس چگونه می‌توان دوباره آن‌ها را ریکاوری کرد.

قبل از اینکه به این سوال جواب بدهیم باید معنی خاصیت Data remanence هاردها را بدانیم. معنی این عبارت ساده است؛ وقتی داده‌ای را از روی هارد اکسترنال یا اینترنال پاک می‌کنید، آثار آن تا پیش از جایگزین شدن با اطلاعاتی جدید باقی می‌ماند. این ویژگی به ما قابلیت ریکاوری اطلاعات هارد فرمت شده را می‌دهد.

 خب حالا با دانستن این نکته باید به نوع فرمت اعمال شده بر روی هارد توجه کرده باشیم، اگر از گزینه کویک فرمت استفاده کرده باشید قابل بازگشت است اما اگر از اینطور نبوده باشه و شما تیک این گزینه‌ را غیر فعال کرده باشید هاردتان به حالت کارخانه‌ای باز‌می‌گردد و اطلاعات به هیچ عنوان قابل بازیابی نخواهد بود. همچنین اگر اطلاعات اوورایت شود (ساده بگم: اگر بعد از پاک شدن اطلاعات اطلاعات جدیدی بریزید داخل هارد اطلاعات قبلی بازنویسی می‌شوند) قابل ریکاوری نخواهد بود.

در مقاله  به طور کامل در مورد اینکه اطلاعات چطور روی هارد ذخیره می‌شوند و اینکه با چه راهکارهایی می‌توانیم از بازیابی مجدد اطلاعات جلوگیری کنیم توضیح داده‌ایم.

چند سناریو برای فرمت شدن هارد

سناریو ۱: هارد دستور فرمت میده

فرض کنین یکی از درایو‌‌های هارد اطلاعات مهمی داخلشه اما وقتی که سعی می‌کنین درایو رو باز کنین موفق نمیشید. سیستم پیغامی با عنوان “you need to format this disk before you can use it” نمایش می‌ده.

در این لحظه باید یا دکمه “Format disk” یا “Cancel” رو انتخاب کنین. با انتخاب دکمه Format Disk، هارد فرمت شده و کل اطلاعات پاک میشه. اگر با چنین پیغامی روبرو شدین و اگر اطلاعات مهمی داشتین، پیشنهاد میکنیم دستور فرمت رو اجرا نکنین و در قدم اول اقدام به ریکاوری و سپس رفع ایراد نمایید. چون اگه این پیغام در اثر بدسکتوری شدن هارد بوجود اومده باشه با فرمت کردن آن، آسیب بیشتری به هارد وارد می‌شه.

سناریو ۲: فرمت هارد به RAW تبدیل شده

سناریو دیگه اینه که:  تبدیل می‌شه و فایل‌های موجود در هارد شناخته شده نیست. برای حل این مشکل ممکنه هارد رو فرمت کنین.

در این حالت هم اگر اطلاعات مهم دارین توصیه می‌کنیم قبل از فرمت کردن، اقدام به ریکاوری کنین.

سناریو ۳: نصب ویندوز روی درایو اشتباهی

مواردی زیادی به ما مراجعه میکنن که موقعه نصب ویندوز به اشتباه درایو دیگه‌ای رو انتخاب کردن و فرمت و نصب ویندوز روی آن درایو صورت گرفته و متاسفانه اطلاعات مهمشون رو از دست دادن. این اشتباه رو حتی کارشناسان کامپیوتر هم به کرات مرتکب شدن.

برای جلوگیری از این اشتباه، پیشنهاد میکنیم قبل از نصب ویندوز، درایوی که ویندوز روی آن نصب است را نام گذاری کنید. مثلا اسمش رو بزارید OS. در این صورت موقعه نصبه ویندوز، پارتیشن حامل فایل‌های ویندوز کاملا متمایزِ و دچار اشتباه نخواهید شد.

نکات مهم که قبل از ریکاوری هارد باید رعایت کنید!

همه این مواردی که گفتیم ممکنه به صورت ناگهانی و یکباره اتفاق بیوفتد. اگه می‌خواید اطلاعات هارد فرمت شده شما قابل ریکاوری باشه باید به چند نکته زیر توجه داشته باشین:

استفاده از نرم افزار برای ریکاوری هارد فرمت شده

پاک شدن اطلاعاته مهم بعد از فرمت و پارتیشن بندی هارد، یکی از شایع‌ترین دلایل از دست رفتن اطلاعاته. پارتیشن‌بندی کردن هارد، تبدیل فرمت فایل سیستم، انتخاب درایو اشتباه در طول فرآیند نصب ویندوز و… از جمله مشکلاتیه که بسیاری از کاربران ما تجربه اون رو داشتن و در نهایت اطلاعاتشان رو از دست دادن.

وقتی که به بازیابی اطلاعات از هارد فرمت شده یا بقیه دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات می‌پردازین باید نرم‌افزار ریکاوری درستی رو انتخاب کنین. نرم افزار متناسب با همان مورد بوجود آمده.

اینطوری نیست که یک نرم افزار برای هر نوع فرمت شدن و از بین رفتن اطلاعات بکار بیاید. یادتون باشه که انتخاب نرم افزار درست برای ریکاوری هارد فرمت شده یک قدم مهم و سرنوشت ساز برای رسیدن به اطلاعاته. بعضی از  که در دسترس عموم قرار دارن خطراتی رو هم به همراه دارن که اگه اشتباه بکار گرفته شن ممکنه خسارات غیرقابل جبرانی رو همراه داشته باشه.

راهنمایی: اگه هارد یا درایو شما فقط یک فرمت ساده شده و هیچکدوم از مواردی که قبلتر به اونها اشاره کردیم از جمله نداشتن رمز و…. رو شامل نمیشه، با اکثر نرم افزارهای ریکاوری میتونید به اطلاعات از دست رفته خود دست پیدا کنین. یکی از بهترین نرم افزارهایی که میتونید استفاده کنین  بوده.

چه مشکلاتی باعثه فرمت شدن هارد میشه؟

دلایل زیادی برای از بین رفتن اطلاعات هارد وجود داره که بیشتر به علت مشکلاته فیزیکی بوده، اما گاهی اوقات نیز به علت اشتباه انسانی (مانند فرمت هارد دیسک بدون تهیه بکاپ) می‌تونه باعث از دست رفتنه اطلاعات گران بهایی که در طول چند سال جمع آوری شده، بشه.

با افزایش دیجیتالی شدن اطلاعات، تمام خاطرات، ایمیل‌های مهم و اطلاعات شخصی و… در هاردهای اینترنال و اکسترنال ذخیره ‌می‌شن. اما در بعضی مواقع مجبور به فرمت هارد میشید. گاهی مشکلاتی برای هارد پیش میاید که برای تعمیر آن باید اقدام کرد و ممکنه در حین پروسه تعمیر هارد خودش رو فرمت کنه.

برای همین در چنین مواقعی پیشنهاد میکنیم اگه اطلاعات مهم دارین به یک مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات مراجعه کنین تا قبله هرکاری اون رو ریکاوری کنن و بعد  را شروع کنن تا هم اطلاعات شما حفظ شه هم در صورت امکان تعمیر انجام بگیره.

بازیابی اطلاعات از هارد فرمت شده آری یا خیر؟

مهمترین کاری که میتونین برای افزایش احتمال بهبودی موفق انجام بدید اینه که بلافاصله استفاده از دستگاه رو متوقف کنین. وقتی درایو هارد رو فرمت می‌کنین، سیستم عامل دسترسی منطقی به داده ها رو از بین میبره، اما تا زمانی که با اطلاعات جدید رونویسی نشه، هنوز به صورت هِگز دیتا بر روی دیسک وجود داره و قابل ریکاوری می‌باشد.

اگه استفاده از هارد رو متوقف کنین، داده‌ها رو میشه با استفاده از نرم افزار بازیابی اطلاعات، ریکاوری کرد. استفاده مداوم از درایو، خطر رونویسی اطلاعاتی رو که میخواید بازیابی کنین زیاد میکنه، و به همین دلیل امکان بازیابی مجدد آنها وجود نخواهد داشت.

نرم‌افزارهای ریکاوری چگونه عمل می‌کنند؟

در صورتی که اطلاعات از دست رفته برای شما حکم مرگ و زندگی را ندارد و خیلی روی آن‌ها حساسیت ندارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای ریکاوری استفاده کنید. (توجه داشته باشید آنها لزوما بازیابی اطلاعات را با موفقیت انجام نمیدهند)

تماس با مرکز بازیابی اطلاعات:

به طور کلی وقتی اطلاعاتی از دست می‌رود، بازگرداندن آن کاری است سخت و دشوار. شاید استفاده از یک نرم‌افزار ساده باشد اما خطرات احتمالی زیادی را در پی خواهد داشت. ما در ایران هارد تجربه‌های بسیاری را داشته‌ایم ازجمله ریکاوری هارد فرمت شده با نرم‌افزار که مشتری ندانسته اقدام به بازیابی اطلاعات از طریق نرم‌افزار کرده و قسمت عظیمی از داده‌های مهم خود را از دست داده. یا اطلاعات به صورت خراب ریکاوری شده یا اطلاعات قدیمی جایگزین اطلاعات جدید شده و بسیاری موارد دیگر.

اما باید تاکید کنیم همواره با یک هارد اینترنال یا اکسترنال مواجه نیستیم، سرورها، دیتابیس‌ها و سایر فضاهای ذخیره‌ی اطلاعات در مقابل ما قرار دارند.توصیه ما به شما این است که اگر اطلاعاتی که از دست داده‌اید برای شما اهمیت دارد، قبل از هرگونه اقدامی با متخصصین ایران هارد به صورت کاملا رایگان مشاوره کنید. در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌توانید با ما در تماس باشید.

خروج از نسخه موبایل