نماد سایت مجله سلامتی ایران

چگونه اقامت کاری ترکیه بگیریم؟

اخذ ویزای کار ترکیه

محتوای این مطلب نمایش

کار در ترکیه

اگر قصد مهاجرت و یا اقامت ترکیه را داشته باشید، قطعا پیدا کردن کار یکی از مهم ترین دغدغه های شما می باشد، همینطور پیدا کردن کار در یک کشور خارجی قطعا سختی های خاص خود را دارد. یکی از راه هایی که در همه جای دنیا برای پیدا کردن کار وجود دارد، سایت های کاریابی معتبر است. این سایت ها مرتبا به روز رسانی می شوند.

شما می توانید شغل مورد نظر خود را در ان ها پیدا کنید و از طریق کارفرما اقدام به اخذ ویزای کار در ترکیه نمایید. سایت های کاریابی معتبر در ترکیه برای دانشجویان و خارجیان نیز مشاغلی را در نظر گرفته اند. همچنین به صورت هفتگی و ماهانه نیز آگهی های استخدام در روزنامه های رسمی ترکیه چاپ می شوند که شما می توانید با شماره های اعلام شده در این آگهی ها تماس گرفته و وقت مصاحبه بگیرید. چند مورد از معتبرترین سایت های کاریابی در ترکیه عبارتند از:

شرایط اخذ ویزای کار در ترکیه

یک قانون کلی را همیشه در خاطر داشته باشید که با ویزای کار در ترکیه می توان اقامت گرفت، اما با اقامت ترکیه نمی توان کار کرد. به این ترتیب، حتی اگر از طریق دیگری اقامت بگیرید، بازهم برای کار کردن نیاز به ویزای کار دارید. اقتصاد ترکیه بیشتر در حوزه تولید، گردشگری و ترکیه رونق دارد. ترکیه در ایجاد اشتغال و کار در این زمینه ها از جمله کشور هایی است که بالاترین امار را دارد.

برای گرفتن ویزای کار در ترکیه باید از طرف یک کارفرمای ترک دعوت به کار شوید. در واقع این کارفرمای ترک است که به دولت ترکیه اعلام می کند که به شما احتیاج دارد. بر همین اساس این کارفرما برای شما تقاضای ویزای کار می کند، در چنین شرایطی کارفرما باید شما را در وزارت کار ترکیه تایید کرده  یا از کنسولگری مستقیما درخواست ویزای کار برای شما بکند .

چند نکته مهم درباره اخذ ویزای کار در ترکیه

  1. بعد از 5 سال کار رسمی در ترکیه (بیمه شدن توسط کارفرما) می توانید جهت اخذ شهروندی این کشور درخواست بدهید و در صورت موافقت مسئولین پاسپورت ترکیه را دریافت نمایید.
  2. با کار در ترکیه، دارای سابقه کار بین المللی خواهید شد و می توانید از آن برای مهاجرت به کشورهای دیگر استفاده کنید.
  3. یکی از مهم ترین الویت ها برای اخذ ویزای کار در ترکیه، تسلط به زبان ترکی می باشد. بیشتر شرکت ها و کارفرمایان ترک از شما می خواهند که به زبان ترکی استانبولی مسلط باشید.
  4. با یادگیری زبان ترکی می توانید کارهایی به مراتب بهتر و با حقوق بیشتر به دست بیاورید، در غیر این صورت ناچارید مدتی به کارهایی به به مراتب سخت تر با دستمزد کم تر بپردازید تا به مرور زبان ترکی را یاد بگیرید.
  5. در ترکیه تقریبا بیشتر از حد نرمال سایر کشورها (45 ساعت در هفته) کار می کنند. ساعت کاری 8:30 تا 17 روزهای دوشنبه تا جمعه می باشد و کارمندان معمولا می توانند سالیانه 14 روز مرخصی با حقوق بگیرند. تعداد این روز ها بسته به ساعت کاری بیشتر نیز می شود.

مراحل اخذ اجازه کار در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت کاری

مدارکی که کارفرما ارسال می کند:

مدارکی که متقاضی کار باید ارسال کند:

تمدید مجوز کار ترکیه

مجوز اولیه کار برای مدت 1 سال صادر می‌ گردد. در صورت تمایل به ادامه کار در ترکیه باید 2 ماه و نیم قبل از تاریخ انقضا جهت تمدید اعتبار مجوز کار اقدام نمایید. زمانیکه بعد از اتمام اعتبار 1ساله ویزای کاری اقدام می‌کنید یک اعتبار 2 ساله به شما تعلق می‌گیرد. اگر بعد از اتمام 2 سال دوم،  مجددا برای تمدید اجازه کار درخواست بدهید، این اجازه کار به مدت 3 سال معتبر خواهد بود.

مشاغل مورد نیاز ترکیه

اقامت و مهاجرت به ترکیه از طریق کار

خلاصه

ساده ترین راه اخذ اقامت ترکیه، اخذ ویزای کاری است. در اینجا شرایط و مدارک لازم برای اخذ مجوز کار و مهاجرت کاری به ترکیه را بیاموزید و به راحتی در ترکیه شاغل شوید.

به مجوزی که دریافت آن برای تمامی افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار و استخدام در کشور ترکیه را دارند، ضروری می باشد، مجوز کار گفته می شود. یکی از شرایط لازم جهت اخذ اقامت کاری ترکیه، دریافت مجوز کار در این کشور می باشد. اما آیا می دانید شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت ترکیه از طریق کار، چه مواردی هستند؟ در ادامه علاوه بر بررسی تمام جوانب مهاجرت کاری به ترکیه، در رابطه با مدارک، مراحل و نحوه گرفتن کارت اقامت با اشتغال را بررسی می کنیم.

مهاجرت کاری به ترکیه، بهترین گزینه چه افرادی است؟

اگر جزء افراد زیر هستید، بهترین راه برای اقامت ترکیه، مهاجرت کاری می باشد:

  1. افرادی که بودجه ی کافی برای خرید ملک جهت اخذ اقامت در ترکیه را ندارند.
  2. افرادی که در صنعت خاصی مهارت های فنی لازم را دارند.
  3. افرادی که بودجه کافی برای راه اندازی یک شرکت را دارند.
  4. نکته مهم مشخص بودن حرفه و تخصص شما، و تصمیم گیری برای اشتغال در ترکیه است.
  5. افرادی نیز تحصیلات کافی و تخصص حرفه ایی در صنعت و شغل خاصی را ندارند. این افراد نیز در صورت تمایل می توانند با راه های مختلفی، از جمله دعوت به همکاری هر یک از کارفرماهای مشاغل مختلف ترکیه، در سطح کارگر ساده مشغول به کار شوند.
  6. پس از گذشت 5 سال از اولین روز دریافت مجوز کار، در صورت پرداخت بیمه و مالیات ترکیه، کارت شهروندی به شما تعلق خواهد گرفت. در این صورت شما می توانید پاسپورت ترکیه ایی خود را دریافت و سفر به بسیاری از کشور های اروپایی و آسیایی را تجربه کنید.

چرا ایرانیان علاقه مند مهاجرت کاری به ترکیه هستند؟

چگونه می توانیم اقامت ترکیه را از طریق گرفتن کار بگیریم

به صورت خلاصه، از مزایای مهاجرت کاری و زندگی در ترکیه می توان موارد زیر را نام برد:

  1. اشتغال بالا و نرخ بیکاری پایین کشور ترکیه
  2. درآمد مناسب مشاغل ترکیه
  3. هزینه های پایین زندگی در ترکیه
  4. سهولت در دریافت اقامت ترکیه
  5. اخذ شهروندی ترکیه بعد از 5 سال کار
  6. ترکیه در حوزه های فنی، صنعتی، شرکتی و بازاری به نیروی کار احتیاج دارد.

شرایط ترکیه برای مهاجرت و کار؟

یکی از نکات لازم به ذکر در رابطه با اقتصاد کشور ترکیه موفقیت این کشور در اخذ رتبه هجدهم در جهان می باشد. این کشور برای بسیاری از سرمایه گذاری ها و کسب و کارها نرخ رشد اقتصادی نسبتا پایداری داشته است و همچنین در بین کشورهای آسیایی و اروپایی به عنوان منبع جذاب برای رشد و سرمایه گذاری شناخته شده است.

از این رو تقاضا برای اخذ اقامت کاری در این کشور به طور روزافزون در حال افزایش می باشد.علاوه بر این موضوع پیدا کردن شغل و کسب درآمد نه تنها برای افرادی که مهاجرت به ترکیه را انتخاب کرده اند، بلکه برای جابجایی در حتی شهر های داخلی اهمیت زیادی دارد.

شاید بتوان گفت مهاجرت به ترکیه با دریافت اقامت کاری، از سایر راه های دریافت اقامت مانند دریافت اقامت تحصیلی در ترکیه یا دریافت اقامت ترکیه از طریق ازدواج، راحت تر و کم هزینه تر است. به دلیل اینکه شما حداقل از منبع درآمد خود اطمینان داشته و نگرانی بابت تامین مخارج زندگی نیستید.

انواع ویزای کار ترکیه

انواع ویزای کسب و کار در ترکیه وجود دارد که با دریافت آن ها می توانید نسبت به اخذ اقامت ترکیه از طریق کار  اقدام نمایید. از مهم ترین ویزای کار می توان موارد زیر را نام برد:

  1. ویزای کار موقت یکساله
  2. ویزای کار موقت ویژه
  3. ویزای کار دائم
  4. ویزای کارت فیروزه ای
  5. ویزای کار مستقل
  6. ویزای کار ویژه

ویزای کار یک ساله موقت

این ویزا مختص افرادی می باشد که برای ورود به بازار کار ترکیه به تازگی اقدام نموده اند. برای اخذ ویزای کاری به دریافت پیشنهاد کاری از سمت یک کارفرما خواهید داشت تا از طریق شغل مورد نظر بتوان مجوز و ویزای کار دریافت کرد.

ویزای کاری دائم

پس از گذشت 8 سال می توان ویزای کار موقت را به ویزای کار دائم و اخذ اقامت کاری ترکیه تبدیل کرد. در این مدت باید حدود 6 سال این کشور را ترک نکرده باشید.

ویزای کار مستقل

پس از کسب 5 سال سابقه کاری و زندگی در کشور ترکیه می توان برای افتتاح بخش جدید همچون مغازه یا کارگاه در زمینه کاری خود در این کشور اقدام کرد و ویزای کار مستقل دریافت نمود.

ویزای کار فیروزه ای

برای دریافت این ویزا جهت اقامت کاری ترکیه به شرایط ویژه نیاز خواهید داشت. افراد با اجازه کار دائم، تحصیلات بالا، کارآفرینی و سابقه کاری درخشان قادر به دریافت این ویزای کاری هستند. ابتدا این ویزا به صورت سه ساله صادر شده و سپس به صورت دائم صادر خواهد شد.

ویزای کار ویژه

کارشناسان خبره و افراد با تحصیلات بالا قادر به دریافت این ویزای کاری ترکیه و در نهایت اقامت ترکیه هستند. افراد دارای اجداد ترک، شهروند اتحادیه اروپا و افراد ازدواج کرده با شهروندان ترک موفق به دریافت این ویزای کاری خواهند شد.

ویزای کار موقت ویژه

هنرمندان و ورزشکاران که به منظور اجرای پروژه به ترکیه بیایند و قصد کار کردن در این کشور را داشته باشند این ویزای کاری را دریافت خواهند کرد.

اقامت کاری ترکیه برای چه افرادی امکان پذیر است؟

به طور کلی کسب اقامت کاری ترکیه برای افراد زیر امکان پذیر می باشد:

    افرادی که از یکی از شرکت های ترکیه ای پیشنهاد همکاری دریافت نمایند.

    اتباع خارجی دارای کارت اقامت معتبر، افرادی که دارای اقامت توریستی ترکیه، ویزای درمان پزشکی یا فعالیت های ورزشی را دارند. در صورتی که هیچ یک از این شرایط را ندارید بهترین روش به منظور اخذ اقامت کاری ترکیه دریافت اقامت توریستی ترکیه و سپس دریافت مجوز کار است.

شرایط لازم برای مهاجرت کاری به ترکیه

از مهم ترین شرایط لازم برای اخذ مجوز کار در ترکیه، شامل موارد زیر می باشد:

  1. داشتن ۱۸ سال سن قانونی
  2. دریافت دعوت به همکاری یا پیشنهاد کار از یک کارفرمای ترکیه ایی
  3. اثبات نیت کار با رفتار عقلایی در ترکیه، در جلسه مصاحبه با اداره مهاجرت
  4. عدم داشتن بیماری های واگیردار
  5. داشتن حداقل توانایی ارتباط با مردم به زبان ترکیه ایی
  6. عدم شناسایی تهدیدی از جانب فرد، برای امنیت ملی ترکیه
  7. عدم انجام معاملات و فعالیت های غیر قانونی (باعث رد مجوز کار می شود)

در رابطه با شرایط کاری ترکیه

جذب نیروی کار در بازار کار ترکیه بسیار بالا بوده و از تمام فرصت های استخدام نیرو در بخش صنعت، کشاورزی و کسب و کار های تهیه غذا و همنین اشتغال در کسب و کار های محلی مانند آرایشگری، استفاده می کند. همانگونه که پیش تر عرض شده، نرخ بیکاری ترکیه کمتر از 13 درصد بوده و درامد متوسط ماهانه 4 تا 5 هزار لیر می باشد که برای شروع کسب و کار در مشاغل ساده و عادی نیز، قابل قبول است. برای مهاجرت کاری به ترکیه دو مورد اصلی که نیاز دارید؛ مجوز کار و ویزا می باشد. می توانید از طریق اخذ اقامت کاری ترکیه، به ترکیه مهاجرت و با چند سال تمدید اقامت؛ شهروندی ترکیه را نیز دریافت نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت کاری و شروع کسب و کار در ترکیه شامل اخذ مجوز کار و ویزای کاری در ترکیه می باشد. اگر کارفرمایی را می شناسید؛ می توانید با تایید شما توسط کارفرما در وزارت کار ترکیه؛ مراحل انجام و کسب ویزا و مجوز کار را کوتاه کنید، در غیر این صورت باید از سفارت ترکیه اقدام به انجام آن کنید. می توانید برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با اقامت کاری، ویزای کاری و کسب مجوز کار در ترکیه از مقاله اخذ اقامت کاری ترکیه استفاده نمایید.

مزایای اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

به طور کلی کارد در ترکیه؛ دارای مزایای اقامتی قابل توجه زیر می باشد:

  1. از طریق دریافت اقامت کاری ترکیه می توان اقامت بلند مدت این کشور را نیز دریافت کرد. در صورتی که از کار و زندگی شما در این کشور بدون وقفه 8 سال بگذرد می توانید اقامت بلندمدت این کشور را دریافت نمایید.
  2. همچنین شما می توانید به منظور اخذ شهروندی این کشور درخواست خود را ارائه دهید و در صورتی که مسئولین با آن موافقت کنند پس از 4 سال کار رسمی در این کشور امکان دریافت پاسپورت ترکیه برای شما وجود دارد.
  3. امکان استفاده از بیمه درمانی ترکیه که تمام هزینه های درمانی را پرداخت کند نیز برای شما وجود خواهد داشت.
  4. با کار در این کشور موفق به کسب سابقه کاری بین المللی خواهید شد و امکان استفاده از آن برای مهاجرت به دیگر کشورها برای شما وجود خواهد داشت.
  5. اشتغال مناسب ترکیه، درآمد های بالاتر از ایران و هزینه های کم، از بهترین مزایای مهاجرت کاری به ترکیه می باشد.

مدارک مورد نیاز اخذ مجوز کار در ترکیه، جهت مهاجرت کاری

مدارک زیر برای دریافت مجوز کار و اقامت در ترکیه از طریق کار، الزامی می باشد:

  1. در صورتی که تحصیلات عالیه خود را در خارج از کشور ترکیه گذرانده اید، باید معدل آخرین مدرک تحصیلی خود را ارائه دهید.
  2. برای اشتغال در مشاغلی که به مدرک تحصیلی نیاز دارد، باید یک نسخه از مدرک فارغ التحصیلی خود را برای وزارت خانه ترجمه ارسال کنید. سپس صحت مدارک تحصیلی با مدرک فوق التحصیلی، مورد تایید قرار گیرد.
  3. نسخه های قرارداد کاری باید برای شرکت های گردشگری این کشور به زبان های اصلی و ترکی ارسال شوند. همواره باید یک توصیه نامه با زبان ترکی نیز همراه نسخه های قرارداد کاری ارائه شود.
  4. اتباع خارجی که به کار در بخش خدمات آموزشی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش ترکیه علاقه دارند، باید از وزارتخانه مربوطه گواهینامه مهارت دریافت کنند.
  5. ارائه 4 قطعه عکس 3*4 تمام رخ رنگی
  6. اصل و کپی گذرنامه
  7. ارائه کپی از تمامی صفحات گذرنامه
  8. کپی و اصل مجوز کار که توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه صادر شده است را نیز باید ارائه دهند.
  9. کد ملی جمهوری ترکیه پس از صادر شدن از اداره امنیت
  10. برگه درخواست کار و برگه دعوت به همکاری از کارفرما
  11. ارائه برگه درخواست الکترونیکی یا فرم راندو
  12. تاییدیه درخواست کار، توسط وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه
  13. آدرس ایمیل و کد رمز دولتی کارفرما
  14. داشتن حداقل مدرک دیپلم

مدارک تکمیلی برای اخذ ویزای کار در ترکیه

  1. اصل مدارک هویتی و پاسپورت متقاضی کار
  2. نامه قرارداد امضا شده توسط کارفرما
  3. 4 قطعه عکس پرسنلی
  4. مدرک تحصیلی متقاضی در دو مقطع گذشته
  5. ارائه برگه عدم سوء پیشینه
  6. پرینت حساب بانکی در ترکیه
  7. نامه درخواست برای اجازه کار
  8. رزومه تحصیلی و کاری متقاضی
  9. ارائه مدارک ازدواج در صورت متاهل بودن متقاضی
  10. گواهی عدم سوءپیشینه
  11. رزومه شغلی
  12. گواهی سلامت پزشکی
  13. داشتن آدرس ایمیل فعال

تمامی مدارک ذکر شده در این بخش باید توسط متقاضی اسکن شده و در زمان ثبت درخواست به صورت آنلاین ارسال شوند.

مراحل دریافت اقامت ترکیه از طریق کار

  1. درخواست کار باید به صورت آنلاین از سوی کارمند و کارفرما به وزارت کار و امور اجتماعی این کشور ارسال شود و مدارک لازم نیز ارائه شود.
  2. پس از این که از ارسال آنلاین درخواست مدت 6 روز گذشت تمامی مدارک باید به وزارت کار و امور اجتماعی ارائه شود.
  3. مدارک ارائه شده و درخواست اجازه کار ارسال شده مورد بررسی وزارت کار و امنیت اجتماعی قرار خواهد گرفت.
  4. نتیجه درخواست مجوز کاری ممکن است به صورت آنلاین و یا نوشته شده به اطلاع شما رسانده شود.
  5. اتباع خارجی باید حدود 30 روز پس از دریافت مجوز کاری، درخواست خود مبنی بر اجازه اقامت اهداف کاری را ارسال کنند.
  6. مدارکی که کارفرما نسبت به ارسال آن ها به منظور اقامت کاری ترکیه باید اقدام نماید شامل موارد زیر هستند:
  7. اسکن و ارسال فرم درخواست اجازه کار به وزارت کار و امور اجتماعی این کشور در زمان ارائه درخواست
  8. فرم صورت حساب و صورت سود و زیان شرکت مورد نظر در سال گذشته باید به تائید مقامات مالی ترکیه برسد.

مزایای مهاجرت کاری به ترکیه

این که 90 درصد افرادی که می خواند از طریق کار از کشور خارج شوند، ترکیه را هدف اقامت خود قرار می دهند؛ ناشی از چند دلیل منطقی است که در ادامه آن ها را لیست کرده ایم.

  1. همسایکی و موقعیت عالی ترکیه
  2. فرهنگ نزدیک مردم ترکیه با ایران
  3. اقتصاد رو به رشد ترکیه
  4. آب و هوای مساعد ترکیه
  5. نرخ بیکاری پایین و اشتغال مناسب
  6. بالاتر بودن نسبت درآمد به هزینه ها در ترکیه نسبت به ایران
  7. احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا
  8. موقعیت تجاری و پل ارتباطی ترکیه برای آسیا و اروپا

همسایکی و موقعیت عالی ترکیه

از دلایل انتخاب ترکیه جهت مهاجرت کاری همسایگی ترکیه با ایران است. ترکیه نقطه اتصال دو قاره آسیا و اروپا، در نیمکره شمالی است. موقعیت ترکیه نسبت به آسیا در سمت غربی آن و جنوب شرقی اروپا می باشد. ترکیه در شمال غربی ایران قرار داشته و فاصله استانبول تا تهران به صورت مسیر زمینی 2457 کیلومتر و در مدت یک روزو نیم می توانید به آنجا برسید. فاصله هوایی تهران تا استانبول ترکیه، حدود 3 ساعت مسیر می باشد. در نتیجه موقعیت جغرافیایی و فاصله زمانی ایران و ترکیه بسیار مناسب می باشد و می توانید در کمترین زمان بین ایران و ترکیه تردد کنید.

فرهنگ نزدیک مردم ترکیه با ایران

ترکیه نیز جمعیت قابل ملاحظه ای مسلمان دارد و به لحاظ فرهنگ معاشرت و عادات تغذیه و مشاغل اجتماعی نیز تشابه زیادی با ایران دارد. در نتیجه با این تفاصیر مهاجرت کاری به ترکیه برای ایرانی ها، امری منطقی و عقلایی به نظر می رسد و نسبت به بیشتر کشور های دیگر، کمتر حس غربت و تنهایی هنگام کار و زندگی، به شما دست خواهد داد. البته در ترکیه ایرانی های زیادی مشغول هستند و در آنجا اقامت دارند و قطعا در طول مدت کوتاهی چه در محیط کاری و چه در محیط اجتماعی با هم وطنان خود آشنا خواهید شد.

اقتصاد رو به رشد ترکیه

همانگونه که عرض کردیم؛ ترکیه مرز بین اروپا و آسیا است و همین امر باعث رونق تجاری و اقتصادی ترکیه خواهد شد. از سوی دیگر ترکیه به یکی از قطب های گردشگری ایران نیز تبدیل شده و همچنان در حال رشد می باشد! توریست ها و جهان گردان زیادی برای سپری کردن ایام تعطیلات خود به ترکیه مسافرت می کنند و این نیز بر رونق اقتصادی کشور ترکیه و همچنین بر رونق کسب و کار و مساعد کردن شرایط ترکیه برای مهاجرت کاری، تاثیر فوق العاده ای می گذارد.

آب و هوای مساعد ترکیه

آب و هوای ترکیه شاید به اندازه ی ایران مساعد نباشد، اما فاصله زیادی نیز با شرایط آب و هوایی ایران ندارد. سواحل ترکیه در امتداد دریای اژه و مدیترانه آب و هوای خنک و سرد در زمستان دارند. آب و هوای تابستان های ترکیه تقریبا گرم و خشک است، البته قابل تحمل و به دلیل بافت شهری مناسب و جنگل و فضای سبز های ساخته شده، آب و هوا متعادل تر شده است.

نرخ بیکاری پایین و اشتغال مناسب

نرخ بیکاری ترکیه بر اساس آمار منتشر شده از خبرگزاری دیلی صباح ترکیه، در اکتبر 2021 به 12.7 درصد رسیده است. این نرخ بیکاری، کمترین نرخ بیکاری ثبت شده برای ترکیه می باشد. در حال حاظر 27.447.000 نفر در ترکیه اشتغال داشته و 4.160.000 نفر بیکار هستند. این در حالی است که 21 درصد نرخ بیکاری برای ایران محاسبه شده است.

بالاتر بودن نسبت درآمد به هزینه ها در ترکیه نسبت به ایران

بالا بودن درآمد متوسط کار در مشاغل عادی ترکیه؛ از دیگر مزایای مهاجرت به ترکیه محسوب می شود. نسبت درامد به هزینه ها را اگر برای یک کارگر یا کارمند ساده با حقوق متوسط ماهانه در نظر بگیریم؛ در ترکیه درامد حاصل از کار علاوه بر پوشش هزینه های معقول ماهانه، درصد بیشتر درآمد را می توان پس انداز کرد.

اما متاسفانه در ایران یک کارگر و کارمند معمولی با حقوق متوسط 3 تا چهار ملیون در ماه،در استان های بزرگ مانند تهران، تنها می تواند با ملاحظه، هزینه های لازمه را پوشش دهد. در ترکیه به صورت میانگین از هر 1200 لیر درامد 800 لیر آن هزینه خواهد شد (با احتساب تمام هزینه های از قبیل اجاره منزل، خوراک، پوشاک و بهداشت).

احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ << ترکیه به عنوان کشور آسیایی که تنها بخش کوچکي از آن دراروپا قرار دارد، سالها است که به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است. درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا که بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام یافت، در14 آوریل 1987 ارائه شد و ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در آن شناخته و مذاکرات الحاق نیز از سوم اکتبر سال 2005 آغاز شد. >>

موقعیت تجاری و پل ارتباطی ترکیه برای آسیا و اروپا

تجارت ترکیه به واسطه پل ارتباطی آن بین آسیا و اروپا از طریق تنگه بسفر؛ انقلاب بزرگی در وضعیت تجاری، اقتصادی، فرهنگی و حتی گردشگری ترکیه به وجود آورد. رونق تجاری و اقتصادی ترکیه قطعا وضعیت کسب و کار و اشتغال ترکیه را بهبود و مهاجرت افراد دیگر کشور ها به سمت ترکیه از طریق کار (مهاجرت کاری به ترکیه) را افزایش می دهد، ایران نیز از این فرایند مستثنا نبوده و تعداد بالایی از مهاجران ایرانی، ترکیه را برای کار و زندگی انتخاب می کنند.

چگونه در ترکیه دنبایل کار بگردیم؟

دوستی میگفت از یک‌ مهاجر باید پرسید میخواهی کار کنی یا دنبال کار میگردی؟ واقعا کسی مه میخواهد کار کند ، با کمی فراز و نشیب بالاخره کار خوب خود را پیدا خواهد کرد،البته همه ما می دانیم که بعضی اوقات شرایط خیلی سخت می شود. طبیعی است با توجه به بحران های پی در پی اقتصادیدر سراسر جهان ، روز به روز موضوع کاریابی سخت تر و پیچیده تر شده و خواهد شد و‌پیدا کردن کار برای اتباع خارجی در ترکیه به واقع ساده نیست.

طبق متن تصویب شده وزارت امور خارجه و اداره امور اتباع خارجی و مهاجرت ترکیه، برای پیدا کردن کار در این کشور باید به نکات زیر توجه کرد:

1-روش های مختلفی برای جستجوی کار در ترکیه وجود دارد. میتوانید هر کدام از این روش ها را امتحان کنید تا بخت یافتن شغل خود را افزایش دهید.

2-میتوانید به دوستان،همسایگان و اعضای خانواده خود بگویید که به دنبال کار هستید و به شما در این خصوص کمک کنند.

3-میتوانید به صورت آنلاین پست های شغلی را مرور کنید یا در وب سایت های صنایع انسانی شرکت ها یا وب سایت های مهم کاریابی ثبت نام کنید (قبل از آن رزومه حرفه ای و استاندارد تهیه کنید)

4-میتوانیددر شرکت هایی که مشاوره استخدام ارائه می دهند ثبت نام و مراجعه کنید.

5-میتوانید برای مصاحبه داوطلب شوید،از تعداد بالای مصاحبه و رد شدن احتمالی در آنها هراسی نداشته باشید

6-شما میتوانید با ثبت نام در آژانس کاریابی ترکیه işkur که یکی از معتبرترین روش های یافتن کار در ترکیه است،شانس خود را برای یافتن شغل افزایش دهید.

آژانش کاریابی ترکیه işkur

ایشکور آژانس دولتی است که روش های اشتغال و آموزش حرفه ای را برای متقاضیان کار انجام می دهد.

-اتباع خارجی و همچنین شهروندان ترکیه می توانند در işkur ثبت نام کنند.اگر شماره هویت خارجی دارید، میتوانید از خدمات ارائه شده توسط işkur پس از ثبت نام در وب سایت işkur یا از طریق اداره کار و آژانس استخدام استان خود استفاده کنند.

-اگر تحت قانون حمایت موقت در ترکیه اقامت دارید میتوانید پس از اقامت حداقل ۶ ماه در این کشور به برنامه های آموزشی سازمان یافته توسط işkur بپیوندید.

چنین برنامه هایی میتواند به شما کمک کند تا در محلکار خود آموزش های شغلی را تجربه کنید و مدرک معتبر بگیرید.

بازار کار ترکیه و موقعیت های شغلی

مجوز کار در کشور ترکیه از طریق ارائه مدارک فوق به وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه دریافت خواهد شد و برای دریافت اقامت ترکیه پس از آن می توان اقدامات لازم را انجام داد.

کسب و کار ترکیه وضعیت مطلوب و نه عالی دارد، البته دلیل این که اشتغال ترکیه در وضعیت عالی نیست؛ آشفتگی های سیاسی در سال های 1398 و 1399 بوده است. البته هم اکنون نیز ایرانی ها به دلیل موقعیت، فاصله و فرهنگ مشابه با ترکیه،  پیشرفت و رشد اقتصادی مطلوب ترکیه و همچنین کاریابی آسان در ترکیه، می توانند برای کار به ترکیه مهاجرت کنند و یا برای مدتی اقامت ترکیه را اخذ نمایند.

از مزایای کار در ترکیه؛ ارزش مزد به لیر ترکیه است که ارزش آن از ریال بیشتر بوده و همچنین به دلیل تناسب آن با مخارج، می توانید میزان قابل توجهی از آن را پس انداز کنید و اما از مضرات آن؛ محدودیت هایی است که در برخی مشاغل مانند مشاغل حقوقی و درمانی برای خارجیان وجود دارد.

دریافت مجوز و اجازه کار باید توسط کارفرمایی که می خواهد شما را استخدام کند، انجام شود. البته ثبت درخواست و آپلود مدارک مورد نیاز را خود شما نیز می توانید انجام دهید. شما جهت کسب اجازه کار، باید به وبسایت www.turkiye.gov.tr مراجعه کرده و مدارک درخواستی در این سایت را بارگذاری کنید.

 سپس کارفرمای شما باید از طریق پستی یا حضوری درخواست را به وزارکت کار منتقل کرده و پس از مدتی، پاسخ نهایی را برای شخص متقاضی مجوز کار می فرستند. حال اگر از خارج ترکیه درخواست داده اید؛ می توانید از مراکز نمایندگی ترکیه درخواست خود را پیگیری کنید (البته ایران به جز سفارت خانه ها، از دفاتر نمایندگی محروم است). اما در صورتی که 6 ماه اقامت ترکیه داشته باشید، می توانند به صورت مستقیم و بدون دردسربه وزارت کار و امور اجتماعی رفته و درخواست مجوز کار خود را ثبت نمایند.

چه مشاغلی در ترکیه مورد نیازند؟

اگر شما قصد مهاجرت و اخذ اقامت کاری در ترکیه دارید احتمالا در پی مشاغلی هستید که در ترکیه مورد نیاز باشند تا به راحتی و سریع کار پیدا کنید. در ترکیه مشاغلی مانند تور لیدر، معلم زبان انگلیسی، نقاشی، کاشی کاری، حسابدار، آرایشگری، مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و وب، مهمانداری، آشپزی و فروشندگی است. برای کسب بعضی از این مشاغل مانند تور لیدر یا کاشی کاری باید کلاس ها و دوره های آن را بگذرانید اما در مشاغلی مانند پزشکی و حوزه مهندسی  باید با معدلی عالی در یک دانشگاه معتبر در خارج از ترکیه تحصیل کرده باشید.

بهترین مشاغل برای آقایان

  1. مهندسی
  2. مشاغل بیمه
  3. نجاری
  4. طراح لباس
  5. کارگر ساده
  6. نقاشی ساختمان
  7. تور لیدر
  8. خیاط
  9. کفاش
  10. مشاغل مرتبط با رستوران
  11. ام دی اف کار و کابینت ساز
  12. فروشنده
  13. پلاستیک سازی
  14. کار در آشپزخانه های بزرگ
  15. بسته بندی پوشاک
  16. چرم دوزی
  17. تعمیرکار ماشین
  18. مدیریت شرکت های بازار یابی با مهارج کافی

بهترین مشاغل برای بانوان

  1. فروشندگی
  2. بازیگری
  3. بازاریابی
  4. تور لیدری
  5. آرایشگری
  6. بسته بندی پوشاک
  7. مهماندار
  8. گارسون رستوران
  9. منشی
  10. خیاطی
  11. مدیریت فروشگاه های فروش لوازم آرایشی

روند شروع کار و اشتغال در ترکیه

شروع کسب و کار، به صورت مستقیم بر آینده و سرنوشت شما تاثیر می گذارد، در نتیجه اهمیت و نقش آن در زندگی را کاملا جدی بگیرید. برخی ایرانیان و دیگر همسایگان ترکیه و حتی کشور های توسعه یافته، برای برپایی کسب و کار خود، ترکیه را هدف سرمایه گزاری قرار می دهند. به دلیل شرایط مساعد اقتصادی و پتانسیل عالی ترکیه در بازدهی سرمایه و حقوق و مزایای عالی مشاغل مختلف، راه اندازی کسب و کار در آنجا درآمد قابل قبولی خواهد داشت.

از جمله کسب و کار های پر درآمد و مناسب در ترکیه؛ راه اندازی شرکت، کار در ادارات دولتی، بیمه ای و بانکی، بنگاه، رستوران، کافه، هتل، خرید و فروش املاک، مغازه داری و … می باشد. فقط قبل از شروع کسب و کار باید بازاریابی مناسبی انجام دهید و میزان سود و زیان هر فعالیت را متناسب با قوانین و مجوز های کاری آن بسنجید تا بتوانید در مسیر درست قرار گرفته و آینده ی شغلی خود را تضمین کنید.

چه محدودیت هایی وجود دارد؟

برخی مشاغل که محدودیت های خاصی بر آنها وضع شده و شروع مسیر شغلی در آنها با پیچیدگی های خاصی مواجه است، شامل؛

مراقبت های پزشکی

دامپزشکی

داروسازی

مدیریت بیمارستان

وکالت

تاسیس دفاتر اسناد رسمی

محافظ امنیتی

ماهیگیری

نماینده گمرک

راهنمای گردشگری

در ترکیه، فعالیتهای زیادی نیز وجود دارد که محدودیت شدیدی بر آنها حاکم نیست، اما نیاز به صلاحیت حرفه ای دارند. مانند بسیاری از فعالیتها از جمله:

مشاور املاک

آرایشگاه

دستیار داروساز

خیاط

سالن زیبای

تمدید مجوز کار در ترکیه

در مرحله نخست مجوز کار کشور ترکیه برای یک سال صادر خواهد شد. سپس در صورت تمایل به ادامه کار در این کشور باید حدود 2 ماه و نیم قبل از تاریخ انقضا مجوز کاری نسبت به تمدید آن اقدام کرد. در صورتی که پس از اتمام اعتبار موقت یکساله مجوز کاری اقدام کنید، اعتبار دوساله برای شما صادر خواهد شد. پس از به پایان رسیدن 2 سال دوم می توان برای تمدید مجوز کار دوباره درخواست داد، این مجوز برای مدت زمان 3 سال اعتبار خواهد داشت.

مدارکی که برای تمدید اقامت کاری مورد نیاز است:

    فرم راندو تکمیل شده در اقامت قبلب

    کپی پاسپورت به همراه اصل آن

    4 قطعه عکس تمام رخ پاسپورتی

    برگه نفوس

    کارت اقامت قبلی

    افرادی که زیر 18 سال هستند، اجازه نامه والدین را داشته باشند

    اطلاعات شناسنامه به ترکی

    بیمه درمانی برای سنین بالای 18 سال

    رسید پرداخت هزینه های اداره مهاجرت

    رسید پرداخت هزینه های اخذ کارت اقامت

    تاییدیه تجدید دوره کاری از سازمان یا اداره مربوطه و امضا شده توسط کارفرما

واقعیت هایی درباره کار در ترکیه

واقعیت این است که نرخ بیکاری در سال 2020 در ترکیه 13.7% بوده و این نرخ در مقایسه با کشورهایی نظیر آلمان، کانادا و اسپانیا نرخ بالایی است. اقامت ترکیه از نظر کار شاید مطمئن ترین راه باشد اما پیدا کردن شغل در این کشور بسیار سخت است.

ممکن است شنیده باشید که به مهاجران غیرقانونی مشاغلی مانند کارگری یا کار در ساختمان زیاد پیشنهاد می شود اما چون این مهاجران غیر قانونی هستند در نتیجه کار آنها نیز مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه نیست. کارفرمایان در بسیاری از موارد حقوق این کارگران را پرداخت نمی کنند و یا از پرداخت بیمه آنها سر باز می زنند. متاسفانه دیده شده که در بسیاری از این موارد، بعد از چندین ماه کار، کارفرما بدون چرداخت حقو و حقوق کارگر او را اخراج می کند.

متوسط حقوق کار در سال 2020، 9082 لیر است که این عدد در مشاغل و شهر های مختلف بسیار متفاوت است. یکی از معایب اخذ اقامت کاری در ترکیه این است که باید حداقل یک سال از اقامت شما در ترکیه بگذرد تا بتوانید درخواست اقامت همسر و خانواده خود را بدهید در حالی که کشورهای دیگری مانند آلمان با اینکه سطح رفاه و کاری بهتر و استانداردتری دارند در زمان کمتری ویزا و اقامت به خانواده متقاضی کار می دهند.

به طور کلی تیم مشاوره ما به شما پیشنهاد می کند راه های دیگری مانند خرید ملک در ترکیه یا تحصیل اقدام به اخذ اقامت کنید و اگر می خواهید از طریق کار اقدام کنید شاید بهتر باشد به کشورهای دیگر فکر کنید. در هر صورت برای اقامت ترکیه بهتر است فرهنگ مردم ترکیه را نیز مطالعه فرمایید.

البته جهت ورود به خاک ترکیه و اقامت به مدت بیشتر از 90 روز مجاز آن، باید هزینه اخذ اقامت ترکیه را نیز که بیشتر هزینه های دفتری و دریافت مجوز اقامتی می باشد، پرداخت کنید.

با حقوق خود در محیط کار ترکیه آشنا شوید.

گروه مشاورین ما هیچ فعالیتی در این حوزه ندارد ولی تلاش میکند در خصوص اطلاع رسانی و روشنگری در حوزه حقوق شهروندی به هموطنان عزیز موثر باشد. وزارت امور خارجه و اداره امور مهاجرت ترکیه در فایل مورد تایید خود و در متن صریح در این حوزه آورده است:

✔️هیچ کارفرمایی حق ندارد به دلیل زبان ، نژاد ، رنگ ، جنسیت ، معلولیت ، دیدگاه های سیاسی ،اعتقادات ، مذهب و غیره علیه شما تبعیض قائل شود.

✔️کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه کارمند مانند سایر کارمندان خود است.

✔️کارفرما موظف است دستمزدی را که در ازای کار کارمند تعیین کرده و در قرارداد ذکر شده با موقع پرداخت کند در صورت عدم پرداخت دستمزد ، شما میتوانید به کارفرما کتبا اطلاع داده و سپس از طرح دعوی در دادگاه به ادعای دستمزد خود استفاده کنید.

✔️کارفرما موظف است حداقل ۲۴ ساعت مرخصی بدون وقفه در هفته به شما اعطا کنند.

✔️کارفرمای شما موظف است اقدامات احتیاطیرا برای اطمینان از سلامتی و ایمنی شغلی شما انجام دهد.

✔️شما کانلا حق دارید عضو سندیکا یا اتحادیه مربوط به شغل خود شوید.

✔️هم کارمند و هم کارفرما حق دارند به قرارداد خود خاتمه داده و طبق قرارداد از ادامه آن صرف نظر کنند.

✔️در صورتی که قرارداد کار توسط کارفرمای شما یا توسط شما به دلیل معتبر فسخ شود، حق دریافت حقوق پرداخت نشده را دارید.(در صورتی که کارفرما به دلایل معتبر قرارداد کار را فسخ کند، ممکن است نتوانید حقوق کامل خود را دریافت کنید.شما با خط تلفن ALO 170 که توسط وزارت خانواده ، کار و خدمات اجتماعی اداره می شود تماس بگیرید، یا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چنین دلایل معتبری به www.ailevecalisma.gov.tr مراجعه کنید)

✔️درترکیه شغل های خاصی وجود دارد که در آن ها اتباع خارجی اجازه استخدام شدن و فعالیت ندارند. اطلاعات بیشتر در مورد چنین مشاغلی به آدرس www.ailevecalisma.gov.tr دردسترس است.

گروه مشاورین املاک ما با بیش از پانزده سال سابقه فعالیت در عرصه ی خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، انجام امور مهاجرت به ترکیه و اخذ شهروندی ترکیه نیز همکاری و مشاوره در زمینه های امور مالی و مالیاتی و همچنین آنالیز بازارهای بین المللی با شرکتهای اروپایی و عربی، آماده ارائه خدمت به هموطنان گرامی است.

سوالت متداول

برای مهاجرت کاری، ترکیه مناسب است؟

بله. بخصوص برای ایرانیان ترکیه از بهترین مکان برای مهاجرت کاری می باشد. موقعیت جغرافیایی مناسب، تشابه فرهنگ ترکیه با ایران، وضعیت اقتصادی ترکیه، نرخ بیکاری پایین و … از دلایل محبوبیت ترکیه برای مهاجرت از طریق کار می باشد.

چه مدارکی برای مهاجرت کاری به ترکیه نیاز است؟

برای کار در ترکیه نیاز به ویزای کاری و مجوز کار است. همچنین می توانید از طریق اخذ اقامت کاری و چند سال تمدید اقامت زندگی در ترکیه را شروع کنید.

بهترین راه های دریافت ویزای کاری کدام اند؟

با داشتن پاسپورت معتبر و تاییدیه کارفرما در وزارت کار و پیشنهاد کارفرما برای انجام کار؛ با زمان کم و به سادگی می توانید ویزای کاری دریافت نمایید. در غیر این صورت نیز می توانید به راحتی از طریق سفارتخانه اقدام نمایید.

خروج از نسخه موبایل