نماد سایت مجله سلامتی ایران

چگونه طراح گرافیک حرفه ای شویم؟

چرا طراحی گرافیک بیاموزیم؟

فکر می کنم همه شما در این زمینه با من هم نظر باشید که کسی که صرفا می تواند چند عکس را ویرایش کند، گرافیست نیست و برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای باید موارد زیادی را آموزش ببیند. در میان همه منابع آموزشی موجود در این زمینه طرحیسا با داشتن مجموعه های آموزشی آنلاین بسیار کاربردی، حرف اول را در آموزش گرافیک و ابزار و نرم افزار های آن می زند. برای یادگیری اصول طراحی گرافیک و نحوه استفاده از انواع نرم افزارهای گرافیک مثل فتوشاپ، ایلاستریتور، کورل دراو و… می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

طراحی گرافیک یکی از زیر شاخه های رشته  هنرهای تجسمی است. امروزه به دلیل وجود و استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی (که محتوای تصویری جذاب می طلبند)، تعداد علاقمندان به این رشته بیشتر شده است. به علت تغییر مفهوم تبلیغات در دنیای امروز و کاربرد زیاد طراحی گرافیک در تبلیغات، شرکت های بزرگ توجه زیادی به این رشته پیدا کرده اند.  سالیانه فارغ التحصیل های زیادی از این رشته وارد بازار کار می شوند.

اما آیا تمام کسانی که فارغ التحصیل می شوند، می توانند یک گرافیست حرفه ای باشند؟در این مطلب می خواهیم که مراحل تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای را با یکدیگر بررسی کنیم. اگر به حوزه گرافیک و طراحی علاقه مند هستید و می خواهید در این زمینه تحصیل یا فعالیت کنید، پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا انتها دنبال کنید و با کلیت این رشته هنری-تجاری آشنا شوید.  برای بررسی این مراحل در ابتدا باید بدانیم طراحی گرافیک چیست.

طراحی گرافیک چیست؟

به طور کلی طراحی گرافیک به معنای استفاده از نمادها، متن و تصاویر برای ارتباط با مخاطب است. همچنین استفاده از رنگ ها، نمادها، فونت های خاص و تصاویر برای یک هدف منسجم را طراحی گرافیک می گویند. هدف ها معمولا عبارت هایی هستند که با دیدن تصویر به ذهن ما خطور می کنند. یک طراح با استفاده درست از نمادها و تصاویر، آن چیزی که هدف اصلی طراحی بوده است را به ذهن ما منتقل می کند و ما ناخودآگاه به چیزی فکر می کنیم که گرافیست در نظر داشته است. طراحی گرافیک یک رشته هنری و در عین حال یک شغل پردرآمد است که امروزه به آن توجه زیادی شده است.  برای خلق یک اثر هنری پر درآمد شما نیازمند ابزار هایی هستید که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم.

یک طراح گرافیک چه کارهایی انجام می دهد؟

طراحان گرافیک با استفاده از عناصر مختلف طراحی، هنر و فناوری را با یکدیگر ترکیب می کنند تا بین ایده های خود ارتباط برقرار کنند و به جلوه های هنری یا تزئینی دست یابند. آنها طرح کلی و طراحی تولید را برای تبلیغات، بروشورها، مجلات و گزارش های شرکتی توسعه می دهند. این کار معمولاً با تولید تصاویر درهم از ایده های طراحی یا با طراحی دستی و یا با استفاده از یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری شروع می شود.

برای اینکه بفهمیم چگونه طراح گرافیک شویم باید بدانید که هدف نهایی یک طراح گرافیک چیست. هدف گرافیست این است که کسب و کار کارفرمای خود را در نظر مخاطبان خود قابل تشخیص و برجسته کند. گرافیست ها با استفاده از متن، تصاویر و انواع رسانه ها، ایده یا هویت خاصی را برای استفاده در تبلیغات کسب و کار به اشتراک می گذارند. این رسانه ممکن است شامل فونت، اندازه، شکل، رنگ، طراحی چاپ، عکاسی، انیمیشن، لوگو و بیلبورد باشد. طراحان گرافیک در پروژه های خود اغلب با دیگر طراحان گرافیک، متخصصان دیجیتال مارکتینگ، موشن گرافیست ها، برنامه نویسان، مدیران هنری و طراحان وب همکاری می کنند.

وظایف طراح گرافیک چیست؟

وظایف یک طراح گرافیک شامل موارد زیر است:

طراح گرافیک در کجا کار می کند؟

امروزه مهم ترین استفاده ی طرح های گرافیکی در تبلیغات است. شرکت های مختلف با به کار گیری گرافیست های حرفه ای سعی در تبلیغات و افزایش درآمد خود دارند. گرافیست ها با طراحی (بنر، لوگو، تولید محتوا تصویری در شبکه های اجتماعی و…) به تبلیغات و افزایش فروش شرکت ها کمک می کنند. به همین خاطر طراحی گرافیک یکی از شغل های پر طرفدار و پر درآمد دنیا است. اگر بتوانید با استفاده از آموزش هایی که در این مطلب برای شما ارائه شد تبدیل به یک گرافیست حرفه شوید می توانید به عنوان طراحی در مشاغل زیر فعالیت کنید:

گرافیک چیست؟

گرافیک شاخه‌ای از مجموعه‌ی هنرهای تجسمی می‌باشد. ریشه ی این کلمه گراف (به مجموعه ای از راسها (نودها) و یالها (یک یال خطی است که از اتصال بین دو راس به وجود می‌آید) گراف گفته می‌شود.) است. در حقیقت گرافیک طراحی ایده و ایجاد یک ترکیب‌بندی اصولی می‌باشد. در ادامه خواهیم فهمید که چگونه شویم؟

گاهی یک گرافیست (به فردی که در حوزه‌ی گرافیک مشغول به فعالیت است، گرافیست می‌گویند.) تنها طرح و ایده اولیه را اجرا می‌کند و باقی مراحل را به افراد دیگر می‌سپارد. بنابراین گرافیک با نقاشی فرق می‌کند. گرافیک را می‌توان زبان تصاویر نامید. طراح گرافیک سعی دارد در میان خطوطی که رسم می‌کند علاوه بر زیبایی پیامی را به مخاطبان القا نماید. این هنر در حیطه‌های مختلفی قابل اجرا است.

به عنوان مثال: طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی، طراحی دیوار نقاشی‌های حرفه‌ای، طراحی لوگو و پوستر، صفحه‌آرایی کتاب و جلد و نشریات، طراحی صفحات وب، طراحی کاتالوگ و بروشور و … .

مهارت های گرافیست شامل چه بخش هایی می شود؟

آنچه که باعث شناخته شدن یک فرد به عنوان متخصص در یک حوزه‌ی کاری می‌شود، مهارت‌هایی است که آن شخص در آن حوزه‌ی خاص دارد. اما پیش از آن که بخواهید به ارتقای سطح مهارت‌های خود بپردازید لازم است که به آن حرفه‌ی خاص علاقه‌مند باشید. برای اینکه یک گرافیست خوب باشید علاوه بر علاقه به خلاقیت نیز نیاز دارید. البته نگران نباشید اگر واقعا می‌خواهید یک گرافیست باشید با شروع فعالیت و مطالعه در این زمینه و دیدن آثار افراد مطرح باعث بالا رفتن سطح خلاقیت شما خواهد شد. اما اجازه دهید در ادامه این بخش به مهارت‌های لازم برای یک گرافیست بپردازیم:

تایپوگرافی چیست

تایپوگرافی ، هنر نگاشتن و چیدمان حروف در کنار یکدیگر و آفرینش یک تصویر هنری می‌باشد. مواد تشکیل دهنده‌ی یک اثر تایپوگرافی می‌تواند شامل حروف، خطوط و فاصله‌ی بین حروف و … باشد. گرافیست در مهارت تایپوگرافی در تلاش است که جلوه‌ای هنری و بصری به یک نوشته بدهد، به این جهت باید ظرفیت‌های دیداری آن نوشته را ارتقا دهد. تایپوگرافی به دو صورت مفهوم نگاری و انتزاعی وجود دارد. در نوع اول مخاطب با دیدن اثر هنری، با خواندن نوشتار بار معنایی آن را در می‌یابد.

در حالت انتزاعی اثر به وسیله‌ی ترکیبی از رنگ و فرم ایجاد می‌شود و گاهی برای درک اثر هنری نیاز به تعمق بیشتری می‌باشد. در هر دو حالت آنچه که در تصویر قابل رویت است ترکیب جذاب و هنرمندانه‌ای از خطوط و تصاویر است. معمولا در طراحی لوگو از تایپوگرافی استفاده می‌شود.

رنگ شناسی

امروزه تاثیر رنگ ها در علم روانشناسی کاملا اثبات شده است. یک گرافیست باید با روانشناسی رنگ‌ها تا حدودی آشنایی داشته باشد. مبحث رنگ‌شناسی بسیار گسترده است. در این بخش می خواهیم تنها اشاره‌ای به سرفصل‌های مبحث رنگ‌شناسی داشته باشیم که شامل: تئوری و تقسیم‌بندی رنگ‌ها، شاخت طرح‌های رنگی، آشنایی با چرخه‌ی رنگ، آشنایی با سیستم‌های مختلف انتخاب رنگ در نرم افزارهای مختلف، پیام رنگ‌ها، شناخت رنگ‌های مکمل، تک رنگ‌ها و … .

یک طراح گرافیک باید بداند که ترکیب کدام رنگ‌ها، چه رنگی را ایجاد می‌کند؟ باید مخاطبان اثر هنری خود را بشناسد و بداند چه رنگی تاثیر بیشتری بر گروه مخاطبان دارد. باید رنگ‌های ترند، رنگ‌های اولیه و ثانویه را بشناسد.

مهارت شناخت و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی

وجود نرم افزارهای گرافیکی مختلف دست یک گرافیست را در انتخاب و کارکردن با یک نرم افزار باز گذاشته است. تنها کافی است با یک جستجوی ساده لیستی از این نرم افزارها را پیدا کنید. در این قسمت نیز ما تعدادی از این نرم افزارها را به شما معرفی می‌کنیم.

نرم افزار فتوشاپ

محال است یک گرافیست سروکارش به فتوشاپ نیفتاده باشد! قطعا یکی از معروف‌ترین نرم افزارهای گرافیکی، برنامه فتوشاپ است. فتوشاپ که محصول شرکت Adobe می‌باشد به دلیل امکانات وسیع و متنوعی که دارد یک ابزار دقیق و مناسب برای افرادی با مهارت‌های هنری متفاوت است. طراحان انیمیشن، عکاس‌ها، طراحان صفحات وب، نقاشان و طراحان گرافیک و … از علاقمندان به این نرم افزار پرکاربرد هستند.

نرم افزار Illustrator

این نرم افزار نیز محصول شرکت Adobe می‌باشد. برای گرافیست‌هایی که با فتوشاپ کار کرده اند، یادگیری و کار کردن با این نرم افزار چندان کار سختی نیست. Illustrator یک نرم افزار برداری است و از آنجایی که قابلیت بهینه سازی تصاویر را دارد، مورد توجه طراحان وب قرار گرفته است.
از نرم افزارهای دیگر در این حوزه می‌توان به ، این دیزاین، ، مایا، افترافکت، لایت روم، گیمپ و اینک اسکیپ اشاره کرد. البته همین طور که گفته شد این تنها بخشی از نرم افزارهای موجود در حوزه‌ی گرافیک است.

تصویرگری و طراحی

فکر می‌کنم کاملا بدیهی است که یک گرافیست باید توانایی تصویرگری و طراحی داشته باشد. این مهارت برای یک گرافیست شاید به منزله‌ی آب برای ماهی می‌ماند.

مهارت های عمومی

اما به جز مهارت‌های تخصصی‌ای که هر شغلی به فراخور نوع خود نیاز دارد، مهارت هایی مثل ارتباط عمومی بالا برای کار با افراد، تفکر خلاق، مطالعه و علم در آن زمینه و … نیز جزو لاینفک هر شغلی می‌باشد. همه‌ی این مهارت‌ها در کنار هم می‌تواند شما را به یک گرافیست معروف و موفق تبدیل کند.

مفهوم هنرهای دیجیتال

لازمه ی هنر دیجیتال مثل هر هنر دیگری خلاقیت، دید هنری و البته شناخت است. هنر دیجیتال یک اصطلاح گسترده است که به تولید و خلق اثر هنری به وسیله‌ی فناوری‌ها و ابزارهای دیجیتالی اطلاق می‌شود.

درباره graphic organizer

graphic organizer یک علم است. همانطور که یک آشپز پیش از شروع به پخت یک غذا مواد اولیه را تهیه می کند و دستور پخت را مرحله به مرحله به اجرا در می آورد این مهارت و علم نیز به گرافیست کمک می کند که بداند می خواهد چه کار کند. در حقیقت یک نقشه طرح ریزی می‌کند که نقطه ی شروع، مسیر و نتیجه‌ی نهایی را پیش روی گرافیست قرار می‌دهد.

در مورد رشته گرافیک چه می دانید؟

رشته گرافیک جزو رشته‌های هنرستانی محسوب می‌شوند و دانش آموزانی که دوره‌ی هنرستان را به پایان می‌رسانند، می‌توانند در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کرده و همین رشته را در دانشگاه ادامه دهند. داشتن دید هنری و توانایی طراحی به شکل مبتدی و البته علاقه به این رشته از ویژگی‌های افرادی است که می‌توانند در دانشگاه موفق باشند.

از مهارت‌هایی که هنرجویان در طول تحصیلات دانشگاهی خود فرامی‌گیرند می‌توان به رنگ شناسی و طراحی، صفحه آرایی، طراحی پوستر و بسته‌بندی، طراحی کتاب کودک، خوشنویسی در حد آماتور و … اشاره کرد. ناگفته نماند که شرایط استخدام گرافیست در کشور بسیار مناسب است. هر روزه در آگهی‌های استخدام موارد بسیاری را می‌بینیم که به گرافیست‌های توانمند نیازمند هستند. شما حتی می‌توانید به عنوان یک گرافیست دورکار استخدام شده و کسب درآمد کنید

یک گرافیست حرفه ای دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟ 

کارهایی که یک گرافیست می تواند انجام دهد چیست؟ برای اینکه یک گرافیست تمام عیار شوید باید در ابتدا بدانید طراحان گرافیک چه کارهایی انجام می‌دهند. گرافیست ممکن است کارهای مختلفی از قبیل تبلیغات و یا بسته بندی محصول انجام دهد. به‌عنوان یک گرافیست حرفه ای شما باید در زمینه های زیر فعالیت داشته باشید و نکات زیر را نیز رعایت نمایید:

با مشتری خود صحبت کنید

تعیین هزینه

سبک طراحی و مواد مورد نیاز

گرافیست حرفه ای و اسکیس طراحی

نرم افزار های تخصصی طراحی گرافیک

اجرای طرح نهایی

زمان‌بندی تحویل پروژه

موارد لازم برای یک گرافیست حرفه ای

برای گرافیست شدن، شما باید مهارت‌های طراحی و IT را هم‌زمان با هم داشته باشید. در واقع، باید بتوانید راه حل های عملی برای مشکلاتتان پیدا کنید و به مهارت‌های ارتباطی تسلط کافی داشته باشید.
بیشتر گرافیست ها، حداقل مدرک پایه طراحی گرافیک را دارند و در کنار این مدرک دانش کافی از نرم افزارهای طراحی نیز باید داشته باشند. این نرم افزارهای طراحی شامل فتوشاپ، ایلاستریتور، ایندیزاین و دیگر نرم افزارها است که با گسترش روز افزون تکنولوژی آشنایی با این نرم افزارها امری ضروری است.
اگر به‌عنوان یک طراح به این نرم افزارها تسلط کافی ندارید، پکیج های آموزشی آنلاین زیادی وجود دارد که با خواندن آن‌ها می توانید با کاربردهای این نرم افزارها آشنا شوید و با آن‌ها کار کنید.

برای گرافیست شدن مهارت هایی لازم است که به‌عنوان یک متخصص در حوزه کاری خود باید با آن‌ها آشنا باشید. در ابتدا باید به تصویرگری و طراحی مسلط باشید و شناخت کافی را در مورد قوانین و نکات آن‌ها داشته باشید. برای حرفه ای شدن در حوزه گرافیک باید تنها در یک حوزه متخصص شوید. باید ببینید به کدام بخش از گرافیک علاقه بیشتری دارید، آن را برگزینید و مهارت‌های لازم را برای آن کسب کنید. باید مهارت‌های عمومی گرافیک را بدانید تا به یک گرافیست موفق و معروف تبدیل شوید. این مهارت‌های عمومی شامل؛ تفکر خلاق و علم هنر است.

کلام آخر درباره موضوع چگونه طراح گرافیک شویم؟

با توجه به نکات گفته شده در این مقاله به طور خلاصه:

به نقل از طرحیسا

خروج از نسخه موبایل