نماد سایت مجله سلامتی ایران

از کجا بفهمیم بینی استخوانی داریم یا گوشتی

چگونه بفهیمم بینی گوشتی داریم ؟

برای تشخیص بینی  گوشتی می توانید کمی سر بینی را بین دو انگشتان  فشار دهید، سپس  شاهد تراوش مقداری چربی از نوک بینی خواهید بود که در بینی های استخوانی  اغلب چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ این تراوش چربی به این دلیل است که در بینی های گوشتی غدد چربی فعال  وجود دارد .این مقاله از بهترین جراح بینی در تهران برای شما نگارش شده است.

ویژگی بینی استخوانی

بینی های استخوانی اما از نظر mayoclinic ضخامت پوست، پوست نازک ، متوسط و انعطاف پذیری  دارند و به دلیل نازک بودن پوست بینی، جزییات  استخوانی به وضوح  از زیر پوست مشخص است  و اگر بخواهیم  از لحاظ ظاهر بگوییم  بینی های استخوانی دارای قوزی روی پل بینی هستند . بینی های استخوانی از نظر بافت و غضروف های بینی دارای بافت و غضروف های مستحکمی هستند . یکی از تصوراتی که در ذهن افرادی  که می‌خواهند بینی گوشتی خود را عمل کنند وجود دارد این است که عمل بینی گوشتی قابل برگشت است و بعد از عمل جراحی “بینی گوشتی”  تغییر شکل می‌دهد یا اینکه این عمل بسیار سخت است.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

در گذشته شاید به دلیل سنتی بودن این عمل و عدم استفاده از تکنیک های درست، امکان تغییر شکل بینی بعد از عمل وجود داشت  که دلیلش جراحی به روش کاهش بافت بینی گوشتی بود که در این روش برای جراحی این نوع بینی ها از بافت بینی کاسته می شد که پس از عمل شاهد افتادگی نوک بینی ، به دلیل کاهش حجم زیاد غضروف و بافت بینی  و بازگشت پذیری بینی بودیم.

با این روش  در واقع بینی بعد از عمل دچار تغییر شکل می‌شد. اما امروزه با متد های جدیدی که در انجام این عمل پیاده می‌شود پزشکان این اطمینان را به بیماران می‌دهند که بینی پس از عمل جراحی تغییر نخواهد کرد.

در این نوع جراحی هدف کوچک کردن نوک بینی و ظرافت دادن به آن است به طوری که به غضروف های آسیب پذیر آن  صدمه ای وارد نشود.

برای نازک تر کردن و فرم دادن به سر بینی باید چربی  زیر بینی برداشته شود که اگر اینکار با دقت انجام نشود میتواند منجر به بد فرمی در ناحیه سر بینی شود.

در این روش از عمل جراحی بینی گوشتی تا حد امکان مقدار کمتری غضروف از بینی برداشته میشود و تنها در مواردی که غضروف ، فرم و قوس بینی را نا زیبا کرده باشد به تقلیل غضروف دست میزنند. و گاهی امکان دارد جراح برای تقویت غضروف در این عمل از غضروف گوش کمک بگیرد و به بینی پیوند بزند .

جراحی بینی استخوانی

به روش باز و روش بسته انجام میشود که در روش باز جراح ، با برش هایی روی تیغه و پره های بینی  میتواند با دقت روی جزییات بینی کار کند. اما در  روش بسته  تیغه بینی، برشی ندارد و برش ها داخل بینی انجام میشود.

در جراحی بینی استخوانی هر قدر تعداد استخوان ها و غضروف های محکم بینی بیشتر باشد امکان اینکه بیمار به نتیجه دلخواه خود برسد بیشتر است.

*یکی از مواردی که در جراحی بینی استخوانی باعث ایجاد مشکل میشود نازک بودن بیش از حد پوست بینی است که نازک بودن بیش از حد بینی میتواند جراح را با مشکلاتی روبه رو کند.

همچنین  جراحی بینی استخوانی میتواند مشکلاتی مانند : انحراف تیغه بینی ، کجی بینی ، اختلالات  تنفسی ، پولیپ بینی و شکستی بینی و غیره را نیز رفع میکند.

عوارض و معایب عمل جراحی بینی گوشتی و  استخوانی

نکات مهم قبل از عمل جراحی بینی

امادگی لازم برای جراحی بینی یکی از نکات ضروری قبل از انجام عمل جراحی بینی است . نکته مهم قبل از عمل بینی مشاوره با دکتر  است و  برای اینکه بعد از عمل از فرم بینی خود احساس رضایت داشته باشید و قبل از اینکه به دکترتان بگویید دوست دارید بینی شما چگونه شود با مشورت با دکتر خود به نتیجه ای واحد برسید .

دو هفته قبل از عمل از مصرف هرگونه قرص و دخانیات و نیکوتین  بپرهیزید . زیرا مصرف نیکوتین باعث کند شدن روند درمان و ترمیم بینی شما میشود .

هزینه عمل جراحی بینی گوشتی و استخوانی

هزینه ی این عمل بسته به نوع بینی گوشتی یا استخوانی و نوع عملی که نیاز دارد و با توجه به مشکلات و ناهنجاری های بینی توسط متخصص برآورد میشود . اما عمل جراحی بینی گوشتی  به دلیل ظرافت هایی که در حین عمل نیاز دارد سخت تر از سایر عمل های جراحی بینی تلقی میشود و هزینه آن به نسبت گوشتی بودن بینی و نوع جراحی  محاسبه میشود.

عمل بینی گوشتی بهتر است یا استخوانی ؟

برای خیلی از افرادی که در فکر عمل بینی خود هستند ، این سوال مطرح است که عمل بینی برای چه نوع بینی ای مناسب تر بوده و نتیجه دلخواه تری را به ارمغان می آورد؟

امروزه فرق چندانی بین این دو نوع عمل وجود ندارد. چراکه روش های جراحی پیشرفته شده و پزشکان به صورت تخصصی تری به انجام عمل جراحی می پردازند.

حتی عمل بینی های غضروفی نیز به راحتی قابل انجام است.

آیا بینی گوشتی بعد از عمل به حالت قبل خود برمی گردد؟

در گذشته شاهد بودیم که برخی از عمل های زیبایی بینی پس از مدتی تغییر حالت می دادند. اما امروزه با تکنیک های پیشرفته ای که برای جراحی بینی در نظر گرفته شده است می توان گفت که هیچ تفاوتی بین عمل بینی گوشتی یا استخوانی وجود ندارد.

در واقع مهمترین موضوع در خصوص جراحی های بینی ضخامت پوست بینی است . هرچه ضخامت پوست بینی شما بیشتر باشد عمل راحتتری خواهید داشت. اگر پوست بینی بیش از حد نازک باشد کار را برای جراحی کمی دشوار می کند.

بینی استخوانی با نوک گوشتی

بسیاری از افراد فکر می کنند که بینی های گوشتی دارای قوز نیستند و اگر بینی کسی قوز داشته باشد حتما استخوانی است. درحالیکه چنین چیزی درست نیست و بسیاری از بینی های گوشتی نیز  قوز دارند. ملاک تشخیص نوع بینی ضخامت پوست بینی است . اگر پوست بینی ضخیم باشد و غضروف کمتری داشته باشد ، بینی از نوع گوشتی است .

تفاوت جراحی بینی گوشتی و بینی استخوانی چیست

از لحاظ پوست

از عواملی که تعیین می کند بینی شما گوشتی یا استخوانی است ضخامت پوست بینی می باشد، بینی های گوشتی دارای پوستی ضخیم و بینی های استخوانی پوستی متوسط و نازک دارد.

از کجا بفهمیم بینی گوشتی داریم ؟

بینی های گوشتی پوستی ضخیم دارند و برای تشخیص بینی گوشتی می توانید کمی سر بینی را بین دو انگشتان خود فشار دهید سپس شاهد تراوش مقداری چربی از نوک بینی خواهید بود اما در بینی های استخوانی چنین اتفاقی نخواهد افتاد چون غدد چربی فعال در بینی های گوشتی وجود دارد.

از لحاظ ظاهر

بینی های استخوانی از لحاظ ظاهر دارای قوزی روی پل بینی هستند اما بینی های گوشتی دارای نوک بینی پهن و افتاده ای در قسمت نوک بینی خود هستند.

از لحاظ بافت و غضروف

بینی های استخوانی دارای بافت و غضروف مستحکمی هستند در حالی که بینی های گوشتی بافت و غضروف ضعیفی دارند.

معمولا جراحی بینی های استخوانی به منظور برطرف کردن قوز و حالت برآمده روی بینی انجام می شود.

جراحی بینی گوشتی نیز به منظور فرم دادن و برطرف کردن حالت پهن بینی انجام می شود و معمولا جراحی بینی گوشتی با تقویت غضروف های نوک بینی انجام می شود تا پوست ضخیم فرم بهتر و زیباتری پیدا کند.

برای عمل زیبایی بینی گوشتی باید به بهترین گوشتی مراجعه نمود تا با تقویت بافت و غضروف ضعیف بینی بتواند بهترین نتایج را برای شما حاصل نماید.

ممکن است به بینی گوشتی بدون عمل بینی با لیزر در سایت های پزشکی برخورد کرده باشید و به فکر عمل بینی بدون جراحی افتاده باشید. نکته قابل توجه این است که عمل بینی بدون جراحی و ایجاد برش قابل انجام نیست.

 انواع روش های جراحی زیبایی بینی

به طور کلی عمل جراحی بینی به لحاظ روش و تکنیک به دو دسته عمل بینی باز و عمل بینی بسته تقسیم می شود.

این روش جدیدتر از روش بسته می باشد. در عمل بینی باز بر روی پوستی که مابین حفره های بینی قرار دارد و در علم پزشکی به کلوملا موسوم است برشی ایجاد می گردد تا بتوان پوست بینی را به طور کامل از روی ساختمان بینی به سمت بالا هدایت کرد و به این ترتیب جراحی بینی و اعمال اصلاحات لازم را تحت دید مستقیم انجام داد.

قاعدتا در این روش به دلیل ایجاد برش در بخش کلوملای بینی ، میزان تورم و کبودی پس از عمل در مقایسه با عمل بینی بسته بیشتر خواهد بود.

اما از آنجا که در عمل بینی باز، جراح در حین جراحی بینی اشراف کاملی بر ساختار بینی دارد کسب نتایج رضایت بخش در این روش بیش از روش بسته می باشد.

همچنین امکان ایجاد تغییرات و اصلاحات گسترده نظیر اصلاح غیرقرینگی بینی ، رفع کجی بینی و غیره در این روش به سهولت امکان پذیر می باشد.

به علاوه باید به این نکته مهم اشاره نمود که در عمل بینی باز قراردهی گرافت های استخوانی و غضروفی و ایمپلنت ها بر روی بینی به آسانی امکان پذیر است.

در این روش پس از پایان جراحی ، بر روی کلوملا بخیه زده می شود که نباید نگران به جا ماندن آثار بخیه باشید چرا که به مرور زمان به طور کامل برطرف می شود.

عمل بینی به روش بسته ، اولین تکنیک برای انجام جراحی بینی می باشد.

در عمل بینی بسته ، برشی بر روی پوست کلوملا زده نمی شود و کلیه برش ها در داخل بینی ایجاد می شوند.

عدم وجود برش پوستی بر روی کلوملا از مزایای این روش است ، چرا که به دلیل عدم ایجاد برش بر روی این ناحیه میزان تورم و کبودی پس از عمل بسیار ناچیز خواهد بود.

لازم به ذکر است که در عمل بینی بسته به علت اینکه هیچ برشی بر روی بخش بیرونی بینی ایجاد نمی شود در نتیجه هیچ نوع بخیه ای نیز بر روی بینی ایجاد نخواهد شد که این یکی از مزایای جراحی بینی به روش بسته می باشد.

مدت زمان عمل و دوران نقاهت پس از عمل نیز در این روش کوتاه تر از جراحی بینی به روش باز است.

در جراحی بینی به روش بسته ، دید جراح محدودتر از روش باز است و بنابراین امکان ایجاد تغییرات پیچیده بر روی بینی در این روش به سادگی امکان پذیر نیست.

لذا غالبا اکثریت جراحان بینی ، جراحی بینی به روش باز را در اولویت قرار می دهند.

هزینه جراحی بینی استخوانی و جراحی بینی گوشتی

هزینه عمل بینی گوشتی و بینی استخوانی بر اساس نوع ایراد بینی و ضخامت پوست همچنین تخصص جراح بینی و هزینه های کلینیک و اتاق عمل محاسبه می شود.

خروج از نسخه موبایل