دوستان و همراهان بکلینو ، اخیرا چندین بحث انجمن پشتیبانی Google توجه را به یک اشکال احتمالی در الگوریتم Google جلب می کند که باعث می شود دامنه های سطح بالای عمومی (gTLD) به طور کامل از صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) ناپدید شوند. چندین ناشر با همان نوع gTLD دقیقاً همان اشکال رتبهبندی آخر هفته Google را گزارش میکنند.
سوال این است که آیا تمام وب سایت های رسانه، باشگاه، کلینیک و غیره این مشکل را تجربه می کنند؟ یا ممکن است ترکیبی از محلی و tld یا چیز دیگری باشد؟
این مسائل بر نوعی از gTLD ها تأثیر می گذارد که به عنوان دامنه های سطح بالای عمومی دوره ICANN نیز شناخته می شوند. اینها دامنه هایی مانند .academy، .car، .care و غیره هستند. فردی که اخیراً این مشکل را گزارش کرده است نموداری را به اشتراک گذاشته است که نشان می دهد ترافیک سایت تقریباً هر آخر هفته خراب می شود و سپس دوشنبه برمی گردد. آنها گزارش دادند که این الگو از نوامبر شروع شد.
آیا این یک مشکل کیفیت است؟
به نظر من این به یک موضوع کیفی شباهت ندارد. یک مسئله کیفیت در هر روز هفته، در تمام ماه بر رتبه بندی ها تأثیر می گذارد. اشکال رتبه بندی آخر هفته گوگل به انواع خاصی از دامنه ها و فقط در آخر هفته ها محدود می شود.
آیا این یک مسئله چرخه ای است؟
یک فرض معقول این است که شاید ترافیک در آخر هفته کم شود، این کاملا طبیعی است، درست است؟ اما این فقط ترافیک نیست که در آخر هفته ها کاهش می یابد، بلکه رتبه بندی واقعی از جمله نام وب سایت نیز کاهش می یابد. به نظر می رسد هر آخر هفته یک نمایه زدایی کامل است. علاوه بر این، به نظر میرسد این اتفاق برای انواع خاصی از دامنههای سطح بالای عمومی رخ میدهد. بنابراین نه، این یک پدیده عادی ترافیک آخر هفته نیست.
اشکال رتبه بندی آخر هفته گوگل
شخصی که سؤال پشتیبانی را برای Google پست میکند، 14 URL از رشتههای پشتیبانی دیگر مرتبط با gTLD را فهرست کرده است که مشکلات مشابهی را تجربه میکنند، که از این 14، 64 درصد، 9 آدرس مربوط به ژانویه 2024 و اولین نشانیهای فهرست شده مربوط به 2023/11/24 است. . ما نمی توانیم فرض کنیم که این یک لیست کامل از موضوعات پشتیبانی در مورد این موضوع است، اما به نظر خارق العاده به نظر می رسد که تعداد زیادی از امسال وجود دارند که همان الگوی عجیب و غریب از فهرست زدایی آخر هفته را تجربه می کنند و این اتفاق برای این نوع کلمات کلیدی خاص رخ می دهد. gTLD ها
نمونه ای از گزارش های ناهنجاری رتبه بندی
از 1/3/2024، یک ناشر با gTLD .consulting نوشت:
“به نظر می رسد وب سایت شرکت ما هر چند روز یک بار از نتایج موتور جستجوی گوگل ناپدید می شود و در نتیجه ترافیک قابل توجهی از بین می رود. هیچ یک از صفحات وب ما در این دوره ها در گوگل نمایش داده نمی شود و ما در تلاش برای درک علت اصلی این مشکل مکرر هستیم.
از اواخر دسامبر، ناشر دیگری با .club gTLD تصویری از کنسول جستجوی خود به اشتراک گذاشت که چرخه خرابی و رتبه مشابهی را نشان می داد.
تصویری از الگوی نمایهزدایی
“ترافیک هر آخر هفته کاهش می یابد از 2 هفته است که ترافیک ما هر آخر هفته کاهش می یابد. این افت زیاد نیست – ترافیک کمتر در آخر هفته طبیعی است. این زمینه بسیار عجیب است: ما متوجه شدیم که صفحات سایت ما برای کلمات کلیدی که معمولاً برای آنها رتبه بندی خوبی دارند نشان داده نمی شوند. این شامل نام تجاری ما می شود. این سایت در حوالی جمعه از SERP ها ناپدید می شود و یکشنبه/دوشنبه باز می گردد.
از 5 ژانویه 2024:
سایت من چندین روز در هفته موقعیت خود را در صفحه نتایج گوگل از دست می دهد! من سئو خارجی را اصولی انجام داده ام . نمیگویم هیچ خرید رپورتاژ آگهی انجام نداده ام اما تعداد آنها کم و با کیفیت بود و این به طور معمول مرسوم است و ترسی از بابت جریمه برای هیچ سایتی تقریبا در این زمینه وجود ندارد پس از 22 نوامبر 2023 این سایت: (برای حفظ حریم خصوصی ویرایش شد) موقعیت خود را در SERP برای چند روز از دست داد و در 22 نوامبر به حالت عادی بازگشت! این اتفاق در 7 دسامبر افتاد و در 11 دسامبر دوباره به حالت عادی بازگشت(!) و تا الان 4 بار دیگر تکرار شد! در طی این، من همه احتمالات را بررسی کردم: هیچ مشکلی در اقدامات دستی و گزارش مسائل امنیتی وجود ندارد. هیچ مشکل مهمی در مورد گزارش GSC وجود ندارد. همچنین در گزارش بازرسی URL (ایندکس گوگل و تست زنده)، (برای حفظ حریم خصوصی ویرایش شده) در گوگل و همچنین در دسترس گوگل است. این سایت حدود 2 سال قبل از این مشکل عملکرد خوبی داشت و در 28 روز به 60 هزار کلیک رسید! توجه داشته باشید که وقتی این مشکل اتفاق افتاد، لیست “خواندن نقشه سایت” خالی می شود، اما مطمئن نیستم که این مشکل باشد یا نه!
از 5 ژانویه 2024، ناشر با .care gTLD که همین مشکل را داشت به یک رشته پشتیبانی درباره این مشکل پاسخ داد:
“100٪ مشکل مشابه – همچنین سایر موارد آلمانی و بین المللی. همانطور که شما گفتید: کارشناسان این واقعیت را نادیده می گیرند که سایت به موقعیت های قبلی خود باز می گردد و سایت هایی با کیفیت بهتر جایگزین سایت هایی می شوند که حذف شده اند.
یکی دیگر از 8 ژانویه 2024 در .life gTLD وجود دارد:
“به طور تصادفی روزانه فهرست / نمایه زدایی سایت ما + تاثیر بر نمایه تجاری سلام، از اواخر نوامبر، ما نتایج عجیبی را در گزارش عملکرد خود تجربه می کنیم، این یک افت فصلی نیست. ما هیچ مشکلی در عملکردهای دستی نداریم و نه در موارد امنیتی، نمایه سازی عادی به نظر می رسد.
آن شخص یک اسکرین شات ارسال کرد:
اسکرین شات از ضررهای رتبه آخر هفته
چرا وب سایت ها در تعطیلات آخر هفته حذف می شوند؟
یک مشکل قدیمی وجود دارد که مربوط به اولین روزهای Google است که در آن یک دامنه در یک حلقه رتبه بندی گیر می کند و به مدت یک ماه از فهرست خارج می شود و سپس برای یک هفته باز می گردد و دوباره ناپدید می شود، حتی برای نام دامنه خود رتبه بندی نمی شود. من برای اولین بار این را در حدود سال 2003 یا 2004 دیدم و دلیل آن این بود که دامنه سابقه اسپم داشت و به دلایلی این وضعیت از بین نمی رفت. گوگل تا بیست سال بعد هرگز این مشکل را تایید نکرد. من آن را جریمه دامنه قدیمی می نامیدم.
یکی از ترسها و نگرانی های کاربران این است که نکند به دلیل لینکسازی غیر اصولی و یا خرید بک لینک دچار پنالتی شده اند، اگر چه موضوع پنالتی گوگل همیشه سر جای خود محفوظ است اما این موضوع هیچ ارتباطی با جریمه گوگل ندارد . بنابراین توضیحات جان مولر را برای شما بازگو میکنیم :
چیز دیگری که من به ندرت دیدهام این است که یک سایت در سیستمهای ما در حالتی عجیب و غریب گیر میکند که… … در برخی موارد الگوریتمهای ما وبسایت را بررسی کردند و دریافتند که کاملاً وحشتناک است و به هر دلیلی آن بخشهای الگوریتمها فقط زمان زیادی طول کشید تا دوباره بهروزرسانی شوند.»
اگرچه شباهتی بین رتبه و الگوی خرابی gTLD مربوط به دوره ICANN و جریمه دامنه قدیمی وجود دارد، من گمان میکنم که آنها احتمالاً همان موضوع نیستند. همه اینها با الگویی از دامنههای مخصوصاً دوره ICANN مطابقت دارند که در آخر هفتهها فهرستزدایی را تجربه میکنند. جریمه دامین قدیمی ( به جز موارد بی رویه فروش بک لینک ) یک حذف فهرست بود که در تمام ماه به جز چند روز یک بار در ماه اتفاق می افتاد. هر چه که باشد، به نظر می رسد که می تواند یک اشکال در سیستم های گوگل به دلیل چیز جدیدی باشد که در الگوریتم های آنها معرفی شده است که اکنون یک اثر ناخواسته دارد.
پس اگر اواخر هفته سایت شما در نتایج گوگل ناپدید شده یا کاهش رتبه میگیرد چندان نگران نباشید . این فقط یک باگ گوگل است . در روزهای آتی با مقالات و آپدیت های دیگری در مورد این خبر شما را مطلع خواهیم کرد