نماد سایت مجله سلامتی ایران

همه چیز در مورد پله برقی + جامع ترین نکات پله برقی

پله برقی به مجموعه ای از پله ها گفته می شود که توسط نیروی الکترونیکی و مکانیکی به حرکت در می آید و به بالا و پایین منتقل می شود که می تواند افراد زیادی را از سطح ساختمان به طبقات دیگر انتقال دهد.

 از پله برقی در پاساژ ها و فروشگاه های زیادی استفاده می شود، همچنین در ایستگاه های مترو و راه‌آهن کاربرد و استفاده های زیادی دارد، می‌توان گفت که پله برقی همان پله متحرک است که برای حمل و نقل بین طبقات و سطوح در ساختمان ها و سایر نقاط برای سهولت کار استفاده می‌شود و دارای ساختار، کیفیت و انواع مختلفی است.

سال ۱۸۹۱ میلادی شخصی به نام جسی دبلیو از آمریکا یک کمربند شیبدار با زاویه ۲۵ درجه را اختراع کرد که در واقع مسافرها سوار چوب های متصل بودند که این چوب ها به کمربند متصل بود، و این افراد را حمل و نقل می کرد.

می توان گفت که تاریخچه پله برقی به چندین سال پیش برمیگردد و هندریلی که این شخص اختراع کرده بود به صورت ثابت بود که بعدها با پیشرفت قطعات یک هندریل متحرک ساخته شد که به پله برقی مشهور شد.

 پله برقی برای اولین بار در سال ۱۹۰۰ در یک نمایشگاهی در کشور فرانسه به نمایش گذاشته شد که علامت تجاری آن مربوط به شرکت آسانسور اوتیس بود، بعد از آن پله برقی از اموال شخصی و انحصاری به استفاده عموم مردم تبدیل شد و امروزه پله برقی های مدرن را ما شاهد هستیم.

 تمامی پله برقی ها از طریق برق کار میکنند و حدود ۳۰ درجه شیب دارند و می‌توانند تا ۳۶ متر در ساعت نیز حرکت کرده و حدود ۶ هزار مسافر را در ساعت جابجا کنند، که توسط زنجیر و چرخ دنده به حرکت در می آیند و در تمامی پله برقی ها یک سوئیچ ایمنی تعبیه شده که در صورت شکسته شدن یا شل شدن این زنجیرها و چرخ ها می تواند دستگاه را متوقف کند.

دانستنی هایی در مورد پله برقی

 پله برقی دارای اجزای مختلفی است که در این بخش می خواهیم به معرفی آنها بپردازیم.

سکو

 اولین قسمت پله برقی سکو است و در پله برقی به دو صورت بالا و پایین قرار می‌گیرد و از آن برای کارگزاری قسمت های منحنی به همراه موتور،  پله ها، گیربکس استفاده می شود، در سکوی بالا قطعاتی مانند: گیربکس و تجهیزات اصلی و در سکوی پایین تجهیزاتی به منظور برگشت پله به مبدا و همچنین چرخ ها تعبیه می شوند که هر کدام از این قطعات در جای خود در سکوی بالا و پایین قرار میگیرد.

 صفحه شانه‌ای به قسمتی گفته می شود که عموما بین پله ها و سکوهای متحرک قرار دارد و وظیفه آن پر کردن فاصله بین صفحه ثابت و پله ها است، که اجازه ندهد اشیا و وسیله ای بین شکاف ها درگیر شود و گیر کند.

گیربکس

  گیربکس ها معمولاً به سه دسته تقسیم می شوند که شامل: چرخ دنده پیچ حلزون، چرخ دنده ساده و چرخ دنده خورشیدی یا سیاره ای هستند.

چرخ دنده ساده به وسیله محورهای دستگیره زنجیر و پله به حرکت در می آید، چرخ دنده پیچی حلزون از پر مصرف ترین نمونه هاست که در پله برقی استفاده میشود و حرکت دستگاه به محورهای دستگیره و پله را انتقال میدهد. چرخ دنده خورشیدی هم دارای راندمان و کاربرد بسیار زیادی است که در آن انتقال حرکت به محور و شاسی زنجیر و گیره توسط چرخ دنده شکل می‌گیرد.

ترمز

از قسمت های مهم پله برقی سیستم ترمز است که انواع مختلف و متفاوت دارد و معمولا سازندگان از ترمز های زبانی استفاده می کنند که از بارزترین ترمز هاست. مغناطیس دائم مدار بسته از دیگر نمونه‌های ترمزهاست که متفاوت با نوع و کاربرد پله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پله

 می‌توان گفت اصلی ترین تجهیزات در پله برقی، پله است که معمولاً  عرض ۸۰۰ و ۱۰۰۰ میلی متری دارد و رمپ ها تا ۱۴۰۰ میلیمتر هم ممکن است برسد.

موتور

 قسمت اصلی و چالش‌برانگیز پله برقی، موتور است که مانند موتورهای آسانسور متناوب است و چهار قطب دارد و  تک سرعت بودن آن مهم است.

قطعات دیگر مانند: زنجیر که نوع جدید وارداتی آن از کشور آلمان نیاز به روغن کاری ندارد و قطعات دیگر که همگی در این سازه به کار میروند وظایف مهمی دارند.

انواع پله برقی

امروزه در مراکز و فروشگاه‌های مختلف متناسب با محیط و کاربرد پله برقی  در انواع مختلف ساخته شده و روانه بازار می شود.

 پله برقی های موازی از دست پله‌برقی هایی هستند که در یک سو و جهت قرار میگریند و در مقایسه با پله برقی های دیگر ظاهری زیبا و چشمگیر دارند که از فضای کف بیشترین استفاده را می کنند و از طرف دیگر پله برقی در مقایسه با پله برقی ها دیگر کارآمدتر و مرغوب تر است و کیفیت مطلوب تری دارند، از پله برقی های موازی در ترتیب های مارپیچی و پشته هم استفاده می شود.

پله برقی های مارپیچی نوع دیگری از پله برقی های هستند که در آن از سازه های منحنی استفاده شده است که می‌تواند راست یا چپ نیز حرکت کند و شرکت میتسوبیشی ژاپنی تنها شرکتی است که از سال ۱۹۸۱ به ساخت این نوع پله برقی مشغول است.

های موازی چندگانه نیز به آن دسته از پله برقی ها اطلاق می شود که چندین نوع پله در یک راستا و جهت حرکت می‌کنند و در سوی دیگر چندین نوع پله در جهت مخالف قرار گرفته‌اند.

برقی های صاف به نوعی از پله برقی های اطلاق می شوند که به صورت رمپ و پیاده‌رو الکترونیکی است که افرادی می‌توانند به جای راه رفتن بر روی آن قرار گرفته و طی مسیر کنند که این نوع پله برقی ها بیشتر در فرودگاه ها و همچنین مراکز نمایشگاهی دیده می‌شود که شما حتی می توانید با کالسکه نیز بر روی آن حرکت کنید.

پله برقی های متقاطع از زیباترین نوع پله‌برقی هستند که ساختار و سازه جالب دارند و فقط در یک مسیر رفت یا برگشت تعبیه می شوند که به مدت ۵ الی ۶ دقیقه می تواند بدون هیچ مزاحمتی استفاده شود.

خطرات و نکات ایمنی در مورد پله برقی

پله برقی به دلیل اینکه با برق کار میکند و نیروی مکانیکی و الکتریکی آن را به حرکت در می آورد وسیله است که باید هنگام کار  واستفاده از آن نکات ایمنی را رعایت کنید تا خطرات کمتری متوجه افراد شود.

تمامی این نکات اگر رعایت شوند می تواند از بسیاری از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

در بازار قطعات صنعتی و پله برقی شرکت های مختلفی وجود دارد که در میان این شرکت ها شرکت پله برقی آراد صنعت آناهیتا به منظور بهبود روند و فرآیند خرید شما عزیزان خدمات متنوعی را ارائه می دهد و شما می توانید قطعات مربوطه پله برقی و همچنین تعمیرات آن را از شرکت ما بخواهید.

 شرکت ما با داشتن متخصصین باتجربه و زبده پله برقی های متنوع و کاربردی را تولید و روانه بازار می‌کند و در کنار این تولیدات قطعات آنها و همچنین تعمیرات آنها را به صورت فنی و حرفه ای انجام می دهد که شما عزیزان میتوانید با پشتیبانی تماس گرفته و خدمات مورد نیاز خود را از ما بخواهید و ما سعی می‌کنیم در این مسیر شما را یاری کنیم.

منبع : https://arad-lift.com/pages/2/escalator

 

خروج از نسخه موبایل