نماد سایت مجله سلامتی ایران

همه چیز درباره دستگاه فشار خون / از نکات ضروری تا نکاتی برای اندازه گیری فشار خون

نیروی فشاری وارد بر دیواره رگ ها (خونی که به دلیل پمپاژ قلب وارد رگ ها می شود) فشار خون نامیده می شود. به عبارت دیگر فشار خون فشاری است که خون با هر انقباض عضله قلب بر دیواره رگ ها وارد می کند. فشار خون دارای یک سطح حداکثر (فشار خون سیستولیک) و یک سطح حداقل (فشار خون دیاستولیک) است. هنگام تعیین و گزارش فشار خون، هر دو مقدار باید ذکر شود. این مقادیر عمدتاً بر حسب میلی متر جیوه بیان می شوند. نسبت فشار خون به صورت یک عدد کسری است که صورت آن فشار خون سیستولیک یا حداکثر و مخرج آن فشار خون دیاستولیک یا حداقل است. مثل 120/ 80 که عدد 120 سیستولیک و عدد 80 دیاستولیک است. اندازه گیری فشار خون در خانه با استفاده از دستگاه فشار خون انجام می گیرد.

اندازه گیری فشار خون برای تشخیص پزشکی، درمان و پیشگیری از بیماری مهم است. نظارت مداوم بر تغییرات فشار خون و سطوح بسیار کم یا زیاد آن در افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با فشار خون ضروری است. برای این منظور می توان از دستگاه فشار خون های مختلف استفاده کرد و این فاکتور مهم سلامت را اندازه گیری کرد.

انواع دستگاه فشار خون

اگرچه اساس کار تمامی مدل های دستگاه فشار خون یکسان است، اما انواع مختلفی از این ابزار کاربردی در بازار وجود دارد که برخی از مدل های آن مدت هاست مورد استفاده بسیاری از خانواده ها قرار گرفته است. در اینجا چند نمونه رایج از دستگاه فشار خون را نام برده ایم. تمامی مدل های دستگاه فشار خون نام برده شده در زیر در عرفان طب موجود می باشد.

دستگاه فشار خون جیوه ای: می توان گفت این مدل دقیق ترین و یکی از اولین دستگاه های اندازه گیری فشار خون است. در این دستگاه ستونی حاوی جیوه وجود دارد که برای اندازه گیری فشار خون فرد تغییر می کند.دستگاه  فشار خون جیوه ای ضریب خطای بسیار پایین و ماندگاری بالایی دارد و به همین دلیل فشار خون جیوه ای در بین پزشکان بسیار محبوب است.

دستگاه فشار خون عقربه ای: این مدل یکی از پرکاربردترین و رایج ترین دستگاه اندازه گیری فشار خون است. دستگاه فشار خون عقربه ای دارای یک کیسته بادی است که توسط یک تلمبه باد می شود تا زمانی که شریان ها را با اعمال فشار بر آنها مسدود کند. در این دستگاه ، فشار هوا باعث می شود که عقربه روی صفحه حرکت کند و میزان فشار خون را نمایش دهد.

دستگاه فشار خون دیجیتال: یکی از جدیدترین انواع دستگاه فشار خون، دستگاه فشار خون دیجیتال است. این دستگاه به دلیل سهولت استفاده نسبت به انواع دیگر با استقبال زیادی از سوی افراد مواجه شده است. دستگاه فشار خون دیجیتال دارای مانیتور و کیسه هوا می باشد و فشار خون را به صورت دیجیتالی در زمان کوتاه و با دقت بالا محاسبه می کند.

نکات مهم در زمان خرید دستگاه فشار خون

 در هنگام خرید دستگاه فشار خون بهتر است به به نکاتی که در ادامه به شما گفته خواهد شد دقت کنید. دقت به این نکات می تواند کمک زیادی به شما در زمان تهیه دستگاه فشار خون کند.

دقت دستگاه فشار خون : مهمترین مشخصه این دستگاه ها «مقدار دقت» آن است. اگر دستگاه شما به هر دلیلی در اندازه گیری دقیق نباشد می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. مطمئن شوید که دستگاه شما به عنوان یک “پزشک خانگی” برای شما عمل می کند.

گارانتی  دستگاه فشار خون: در خرید فشار خون به گارانتی آن و داشتن یا نداشتن خدمات پس از فروش توجه کنید.

میزان حافظه دستگاه فشار خون دیجیتال: مقدار حافظه برای ذخیره اطلاعات بسیار مهم است. در بیشتر موارد، بهتر است مانیتور فشار خون شما بتواند حداقل یک ماه از داده های اندازه گیری شده را ذخیره کند. به عنوان مثال دستگاه فشار خون مدیسانا یکی از دستگاه های است که می تواند تا 120 نتیجه را در خود ذخیره کند. این دستگاه در ترب عرضه می شود.

 بازو یا مچ: هر دو محل به طور دقیق فشار خون فعلی را تشخیص می‌دهند، اما مدل‌های بازویی معمولاً نتایج دقیق ‌تری ارائه می‌دهند. در واقع، انجمن قلب آمریکا استفاده از مدل های بازویی را بیشتر توصیه می کند.

سطح باتری دستگاه فشار خون دیجیتال: در دسترس بودن و دوام باتری نیز بسیار مهم است و اینکه آیا باتری های این دستگاه پس از پایان عمر قابل خرید هستند یا خیر.
کاف دستگاه فشار خون: به اندازه کاف دستگاه فشار خون توجه کنید. اندازه نادرست کاف باعث ایجاد فشار نادرست دستگاه می شود. این که فشارسنج روی مچ باشد یا روی بازو در انتخاب سایز کاف تاثیر دارد. برخی از سرآستین ‌های دستگاه فشار خون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با هر اندازه بازو یا مچ مناسب باشند. قبل از خرید سایز بازو یا مچ دست خود را اندازه بگیرید تا بتوانید سایز صحیح را انتخاب کنید.

ضربان قلب و ضربان نامنظم قلب: اکثر دستگاه های فشار خون نیز ضربان قلب شما را کنترل می کنند و در طول آزمایش فشار خون، ضربان قلب نامنظم را تشخیص می دهند. این یک ویژگی بسیار ارزشمند است زیرا به نظارت دقیق بر وضعیت سلامت کلی فرد کمک می کند.

کالیبراسیون: لازم است پس از یک یا دو سال دستگاه خود را کالیبره کنید، هر بار که از آن استفاده می کنید نتایج دقیق تری را نشان می دهد.

توصیه هایی برای اندازه گیری فشار خون

  1. قبل از گرفتن فشار خون حداقل 5 دقیقه استراحت کنید.
  2. حداقل 30 دقیقه قبل از فشار دادن از استعمال دخانیات، چای و قهوه خودداری کنید.
  3. برای به دست آوردن فشار مناسب، دست باید برهنه باشد و روی تکیه گاه مناسب در سطح قلب قرار گیرد.
  4. برای اولین بار باید فشار خون دست راست و چپ گرفته شود و دستی که فشار خون بالاتری دارد اکنون مبنای اندازه گیری فشار خون خواهد بود.
  5. سعی کنید بیش از یک بار در روز خود را مجبور نکنید. چندین بار فشار خون و خرج کردن وسواس گونه باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود.
  6. فشار خود را هر بار با ذکر تاریخ ثبت کنید.
  7. هنگام فشار آوردن صحبت نکنید و پاهای خود را روی هم قرار ندهید.

در این مقاله در مورد انواع دستگاه فشار خون، نکات مهم در زمان خرید دستگاه فشار خون و روش اندازه گیری فشار خون  صحبت کردیم. بیماری فشار خون بالا یکی از عوامل زمینه‌ای مشکلات جدی سلامتی در افراد است. بنابراین لازم است با حفظ سبک زندگی سالم و توصیه های پزشک با توجه به شرایط، فشار خون خود را در شرایط طبیعی حفظ کنید. توصیه می کنیم با انجام آزمایشات منظم از وضعیت خود آگاه باشید.

خروج از نسخه موبایل