تأثیر بک لینک در سئو
به نقل از مشاوران سئو در همدان؛ بک لینکها در نقش هدایت کننده ای کاربران را از سایتی به سایت دیگر می فرستند . در توصیفی بهتر بک لینکها دریچههایی برای حرکت کاربران در فضای نت به شمار می روند . دو حالت را در نظر بگیرید؛ حالتی که ده دریچه به سمت یک سایت باز باشد و حالتی که هزار دریچه به سمت آن باز باشد. در کدام حالت احتمالاً تعداد کاربران بیشتری به سمت آن وب سایت جذب خواهد شد ؟ لذا بک لینکها شانس جذب کاربر را برای یک سایت بیشتر می کنند.
یک وب سایت تا زمانی که بازدید کنندهای ندارد قطعا نمی تواند شانسی برای بهبود رتبه داشته باشد. رتبههایی که گوگل در صفحات جستجو به سایتها می بخشد تا حد بسیار زیادی به رفتار کاربران در سایت بستگی خواهد داشت. با هر یک کاربری که مدت زیادی صفحات یک وب سایت را زیر و رو می کند یا بعد از گذشت مدت زمانی مجدداً به همان وب سایت بر می گردد، رتبه سایت بهبود پیدا می کند .
ولیکن این در واقع یک تأثیر غیرمستقیم بک لینک در سئو به شمار می رود . تأثیر اصلی و مستقیم بک لینک در سئو موضوع جدایی است؛ مسئله اینجاست که یک سایت فقط زمانی می تواند از سایت های دیگر بک لینک بگیرد که محتوای جدید، جالب توجه یا معتبری داشته باشد. در غیر این صورت، هیچ سایتی به یک محتوای بی ارزش یا تکراری لینک نخواهد داد.
معرفی انواع بک لینک
بک لینکها علاوه بر اینکه میتوانند ورودی یا خروجی باشند، یک دستهبندی دیگر هم دارند و آن دو نوع بک لینک فالو (follow) و نوفالو (nofollow) است.
· بک لینک فالو
وقتی گوگل به هر صفحه وب یک رتبه اختصاص داد و در واقع page rank را به همگان معرفی کرد، بک لینکها تحت تأثیر رتبهها قرار گرفتند. با معرفی ، هر بک لینک با توجه به شرایطی که دارد میتواند بخشی از رتبه آن صفحه را به صفحه مقصد انتقال دهد. همه بک لینکها به صورت پیشفرض این انتقال رتبه را انجام میدهند و با این شرایط بک لینک فالو نام میگیرند.
· بک لینک نوفالو
اما برخی از مدیران سایتها با استفاده از یک کد HTML ساده از این انتقال رتبه جلوگیری میکنند. به این ترتیب یک صفحه ممکن است به صفحهای از سایتی دیگر لینک داده باشد، اما رتبه و ارزشی از صفحه مبدأ دریافت نکند. این نوع بک لینک را بک لینک نوفالو مینامند.
گوگل، چطور متوجه می شود که بک لینک های ما غیر طبیعی است؟
همیشه باید به هنگام لینک سازی به الگوریتم پنگوئن هم فکر نمایید، چرا که این الگوریتم با و مخرب مبارزه خواهد کرد. از موارد دیگری که این الگوریتم با آن مقابله می کند، پراکندگی انکرتکست و ارتباط موضوعی سایت ها و … می باشد. در صورت مشکل داشتن، سایت شما پنالتی و جریمه خواهد شد.
بک لینک چگونه باعث بهبود سئو سایت میشود؟
همانطور که می دانید ارزش بکلینک ها در افزایش رتبه صفحه و دامنه بسیار بالا می باشد اما این ارزش دهی به چه صورت انجام می گیرد و منجر به بهبود رتبه سایت می شود ؟ برای مثال فکر کنید یک محتوا درباره نحوه تغییر DNS های دامنه روی سایت خود منتشر کرده اید که بسیار مناسب و جامع بوده است .یک شرکت ارائه خدمات میزبانی محتوایی درباره خرید دامنه و هاست روی سایت خود محتوا را قرار دهد . در داخل محتوا اشارهای دارد به اینکه چه زمانی نیاز به تغییر DNS های سایت خواهیم داشت اما توضیحی درباره نحوه انجام این کار ارائه نمی دهد زیرا از موضوع اصلی محتوای خود دور خواهد شد.
اما در مقابل شروع به لینک دهی مقاله شما به مقاله خود می کند تا چنانچه کاربر به اطلاعات بیشتری نیاز داشت محتوای کامل و جامعی را در اختیار فرد قرار دهد. خب حالا این لینک دهی چه سودی دارد ؟ در این حالت گوگل متوجه مقاله مناسب شما خواهد شد و تشخیص می دهد محتوای مناسبی دارد که یک سایت مرتبط، به آن لینک داده است.
دو موضوع مهم در این باره وجود دارد که اولا هر چه تعداد سایت ها و صفحاتی که به شما بکلینک می دهند افزایش پیدا کند نشان دهنده مفید بودن محتوای شماست. و همچنین در صورتی که سایت یا صفحهای که به شما بک لینک می دهد رتبه بالاتری نسبت به سایت و صفحه شما داشته باشد، بهتر نتیجه می دهد.
روش های ساخت بک لینک برای سئو
برای مشاهد و دسترسی به سایت های معتبر تنها کافیست عبارت List of Guest blog sites را در مرور گر خود جست و جو نمایید . با این روش سایت های معتبری را خواهید دید که ققابلیت درج پست مهمان و گرفتن بک لینک در موضوعات مختلف را به شما می دهد.
در ایران اگر برای واژه لیست سایت های ارائه دهنده پست مهمان جستجو کنید. شاید بتوانید یک یا دو سایت را بیابید که در موضوعات مربوط به طراحی سایت، پست مهمان می پذیرند . مثلا در صورتی که وب سایت شما مربوط به محصولات فروشگاهی می باشد برای بک لینک گرفتن از یک مطلب طراحی سایت یا سئو تاثیری در افزایش مخاطبان شما نخواهد داشت، دلیل آن می تواند به مخاطبان مربوط به آن صفحه باشد .
معمولا بیشتر لینک هایی که در سایت های ایرانی دیده می بینیم ،لینک های تبلیغاتی همراه با بنر تبلیغی می باشند. همین موضوع باعث می شود سایتی برای ایجاد پست مهمان در همه زمینه ها وجود نداشته باشد. هر حفره ای در اقتصاد علتی منطقی دارد. چنانچه که سایتی که پست مهمان در زمنیه های مختلف بپذیرد وجود ندارد ، علت آن این است که که محتواگذارانی که بخواهند درباره موضوعات مختلف مطلب بنویسند بسیار کم و انگشت شمار می باشد یا اصلا وجود ندارند.
گرفتن بک لینک با تولید محتوای مناسب
یکی از ابتدایی ترین و ضروری ترین روش برای دریافت بک لینک از سایت های دیگر، تولید محتوای باکیفیت و کاربردی می باشد. چنانچه که مبتدی می باشید و خود را در دنیای رقابتی و پیچیده سئو تنها حس می کنید، اصلاً نگران نباشید چرا که اگر حتی با فوت و فن این رشته آشنایی کامل نداشته باشید، تولید محتوای غنی از مطالب جدید و کاربردی به تنهایی میتواند بک لینکهای زیادی را به شما ببخشد. سایتهای زیادی در جهت راهنمایی کاربران یا تایید گفتههای خود به سایر وب سایت ها لینک می دهند.
لینک در هدر، فوتر، منو یا ستونهای وبسایت
در اکثر صفحههای هر وب سایت قسمت هایی ثابت وجود دارند. مثلا هدر (بالای صفحه)، فوتر (پایین صفحه) و ستون های کناری بیشتر وبسایت ها از بخش های ثابتی در همه صفحات می باشند. اگر بک لینک در این بخشها ساخته شود به این صورت که به تعداد صفحات دارای این بخش تکراری بکلینک ساخته شود ،مثلا اگر وبسایتی ۵ هزار صفحه داشته باشد و تمام این صفحه ها فوتر یکسانی دارند، ایجاد بک لینک در فوتر همزمان باعث ایجاد ۵ هزار بک لینک خواهد شد. این روش هم رایج بوده اما رعایت نکات مربوط به ارتباط محتوای دو وبسایت و تعداد یا تنوع هدفهای بک لینک می تواند باعث کاهش تاثیر آن گردد.
مهمترین نکاتی که هنگام ساخت بک لینک باید در نظر داشته باشید:
حال که با انواع سایت برای ایجاد بک لینک رایگان آشنا شدید، احتمالاً میخواهید به سرعت مشغول به کار شوید اما بهتر است کمی صبوری کرده و مواردی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم را مطالعه کنید. با رعایت موارد گفته شده، از هزینه مالی و زمانی که برای انجام این کار صرف میکنید، قطعاً نتیجه بهتری خواهید گرفت.
- ارتباط موضوعی: برای افزایش اثربخشی بک لینک، باید لینک سایتتان را در وبسایتهایی که به نوعی با موضوع کسبوکار شما مرتبط هستند، منتشر کنید. به عنوان مثال، لینک یک وب سایت فروش آهن را در سایتهای پزشکی قرار ندهید!
- تعداد لینکهای خروجی سایت: سایتهای خبرگزاری آتوریتی بالایی داشته و معمولاً اولین انتخاب افراد برای ایجاد بک لینک هستند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد انتشار رپورتاژ در سایتهای خبری و ایجاد بک لینک از این طریق را دارید؛ بهتر است قبل از هر چیز یک رقابت سنجی در سایت مد نظرتان انجام دهید. اگر رقبای شما، قبلاً با انکر تکستهای مد نظر شما در این وب سایت تعداد زیادی بک لینک گرفتهاند، بهتر است یا سایت را عوض کنید یا انکر تکست مد نظرتان را!
- وضعیت ایندکس صفحه: مطمئن شوید که صفحه بک لینک شما ایندکس شده و تگ noindex نداشته باشد. در این صورت بک لینک ساخته شده هیچگاه توسط خزندههای گوگل بررسی نشده و در نتیجه ارزشی برای سایت شما ندارد.
- انکر تکست و لحن محتوا: به طور معمول لینکهایی که داخل یک متن مرتبط با موضوع لینک قرار گرفتند، اثربخشی بیشتری دارند. اگر قصد دارید از طریق فعالیت در فرومها یا کامنت گذاشتن در سایتهای مرتبط، بک لینک بگیرید؛ سعی کنید لینک را داخل یک پاراگراف متن قرار دهید. حتی اگر وب سایت مد نظرتان اجازه گذاشتن لینک نمیداد، نام برندتان را همراه با کلمات کلیدی کسبوکارتان بیاورید. البته تمام این تکنیکها باید طبیعی استفاده شده و جنبه تبلیغاتی نداشته باشند.
چه زمانی باید از لینک Nofollow استفاده کنیم؟
تا همینجا با برخی از کاربردهای نوفالو آشنا شدیم. ولی اجازه دهید نگاه دقیقتری به کاربردهای آن داشته باشیم. قبل از شروع بهتر است بدانیم که در سال 2019، در ادامه کاربرد هرکدام را بررسی میکنیم.
Sponsored (تبلیغاتی)
برای سایتهایی که در زمینه فروش تبلیغات بنری یا انتشار رپورتاژ خبری (مثل سایتهای خبری و مجلههای الکترونیکی) فعالیت میکنند. استفاده از ویژگی Sponsored بهجای Nofollow توصیه میشود. همچنین این ویژگی را میتوان برای سیستمهای همکاری در فروش و یا هر مدل دیگری که به لینکدهی نیاز دارد استفاده نمود.
UGC (تولید شده توسط کاربر)
عبارت UGC مخفف سه کلمه User Generated Content است. برای صفحات یا بخشهایی که محتوای آن توسط کاربران نوشته میشود بهتر است از ویژگی UGC استفاده کنیم. بهعنوان مثال در بخش نظرات، فرومها، سایتهای درج آگهی، ابزارهای وبلاگنویسی و هرجای دیگری که کاربر مستقیما امکان درج محتوا و البته لینک را دارد.
Nofollow (ارتباط معنایی)
هرگاه لینک درج شده مستقیما توسط مدیر سایت و نه با هدف تبلیغات درج شده باشد نیز میتوان از لینک نوفالو استفاده کرد، با اینکار مانع انتقال ارزش و اعتبار به صفحه لینک شده میشویم. برخی تصور میکنند که هرگاه در محتوای خود به سایت دیگری لینک میدهیم حتما باید نوفالو باشد در حالیکه باور درستی نیست. اگر صفحهای که در متن مقاله خود به آن لینک دادهایم از نظر مفهومی و معنایی مرتبط با محتوای ما باشد نیازی به استفاده از نوفالو نیست ولی اگر به هر دلیل به صفحهای لینک دادیم که کاملا به صفحه ما مرتبط نیست بهتر است از نوفالو استفاده کنیم.
تصور کنید مقالهای با موضوع آموزش بوت استرپ نوشتهایم و در این محتوا به سایت اصلی بوت استرپ به عنوان مرجع اصلی و سایت وبسیما به عنوان شرکتی که از این فریمورک استفاده میکند لینک دادهایم. آیا هردو باید نوفالو باشند؟ خیر! سایت بوت استرپ کاملا با موضوع مقاله ما مرتبط است و بررسی آن به رباتهای گوگل کمک میکند تا درک بهتری از محتوای ما داشته باشند، در نتیجه از ویژگی نوفالو استفاده نمیکنیم ولی سایت وبسیما مستقیما به این موضوع مرتبط نیست و بهتر است نوفالو باشد.