نماد سایت مجله سلامتی ایران

کاربرد دستکش ایمنی ضد برش

دستکش ضد برش جزو تجهیزات محافظت شخصی هستند که در طول پروژه های کاری استفاده می شوند و دست ها را از مچ تا انگشتان می پوشانند و محافظت می کنند. دستکش‌های کار برای نجات دست‌ها و انگشتان کاربر از زخم‌های غیرضروری مانند بریدگی، تاول، ترکش، سوراخ‌های پوستی یا سوختگی‌های حرارتی و شیمیایی هستند. نوع دستکش بسته به محیط کار متفاوت است.

دستکش های کار می توانند از پارچه، چرم، پشم، لاتکس، لاستیک، لاستیک نیتریل، وینیل، نئوپرن یا فلز ساخته شوند. دستکش ها باعث راحتی و محافظت از دست ها در برابر قرار گرفتن در معرض دمای شدید و زخم های ناشی از بریدگی، اصطکاک، پارگی، سوراخ شدن، ساییدگی، تماس های مضر بیولوژیکی و شیمیایی یا بیماری های عفونی می شوند.

دستکش کار توسط بسیاری از افراد حرفه ای مانند خدمه هوایی، افرادی که با سیم خاردار در تماس هستند، قصابان، غواصان، هیزم شکن ها، افسران پلیس، پزشکان، آتش نشانان، مهندسین مواد غذایی،افرادی که با مواد شیمیایی در تماس هستند، باغبانان، کشاورزان، اپراتورهای ماشین آلات، پرسنل نظامی، ورزشکاران، جوشکاران و آهنگران استفاده می شود.

دست ها در خط آتش؛ چگونه از آنها محافظت نماییم

دست ها مهم ترین ابزاری است که یک کارگر دارد. دست‌ها دارای فیزیولوژی  شگفت‌انگیز هستند، چیدمانی از استخوان‌های ریز و ماهیچه‌های بسیار قوی که دارای درجه بالایی از انعطاف‌پذیری، هماهنگی و حساسیت هستند. با این حال، آنها به همان اندازه که مفید هستند آسیب پذیر هستند.

دلیلش این است که دست‌ها نه تنها در کارهای مختلف استفاده می‌شوند، بلکه اغلب در جلو و مرکز خطرات قرار می‌گیرند، به اصطلاح در خط آتش. و همین موضوع آنها را در معرض خطر بیشتری از انواع آسیب‌ها، از پارگی و سوختگی شیمیایی گرفته تا خراشیدگی و له شدن قرار می دهد.

آیا می دانید بهترین مواد برای دستکش کار کدام است؟

بهترین مواد دستکش برای شما به نوع کاری که انجام می دهید، شرایطی که در آن قرار دارید و ترجیح شخصی شما بستگی دارد. به طور کلی، بهترین دستکش های کار محافظت کافی از دست و مچ را برای جلوگیری از ناراحتی و آسیب ایجاد می کنند، در حالی که بتوانند مهارت کافی را به شما در انجام کارآمد و مؤثر فعالیتتان در محیط کار بدهند. بنابراین، چه نوع دستکشی برای کاربرد خاص شما مناسب است؟ در اینجا خلاصه ای از انواع مختلف مواد دستکش و زمان انتخاب هر یک آورده شده است.

چرم

چرم یک ماده طبیعی است و با دما و محیط اطراف سازگار است. چرم ها انواع مختلفی دارند و این چرم های مختلف بسته به حیوان و منشاء و شرایط آن فواید متفاوتی دارند.

اگر نیاز به یک دستکش واقعا بادوام وجود دارد، چرم گاو ترجیح داده می شود.

هنگامی که به دستکشی که در عین حال که بادوام باشد اما قابلیت استفاده در محیط های خشک را داشته باشد ، دستکشی با چرم خوک انتخاب خوبی است. چرم خوک دارای سوراخ های کوچکی از موهای خوک است که به هوا اجازه عبور می دهد.

چرم بز نرم و انعطاف پذیر است ، در عین حال کاملاً بادوام است. این یک چرم نازک تر است و بنابراین برای زمانی که به مهارت بالایی از دستکش نیاز است گزینه خوبی است.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی می تواند ظاهری مشابه چرم طبیعی داشته باشد و تا حدودی خواصی مشابه داشته باشد. دو نوع چرم مصنوعی وجود دارد:

پی وی سی

PVC یک پلاستیک است. دستکش های PVC دارای دوام خوب و چسبندگی خوب در محیط های خشک و مرطوب هستند. در برابر چندین ماده شیمیایی محلول در آب به خوبی محافظت می کند اما در برابر حلال های آلی محافظت محدودی دارد.

نیتریل

نیتریل یک پلاستیک مصنوعی است. بسیار بادوام است و در محیط های خشک، مرطوب و روغنی چسبندگی خوبی دارد. وجود سوراخ های کوچکی در پوشش آن موجب عبور آب و بخار می شود  و دستکش را بسیار انعطاف پذیر و راحت می کند. نیتریل در برابر روغن و حلال ها مقاومت می کند.

لاتکس

لاتکس پلاستیک طبیعی است. خاصیت ارتجاعی بسیار بالا، ماندگاری بالا و چسبندگی بسیار خوبی در فضاهای خشک و مرطوب دارد. مقاومت در برابر الکل و مواد شیمیایی محلول در آب بالا است.

نئوپرن / کلروپرن

نئوپرن نام تجاری کلروپرن است. کلروپرن یک ماده لاستیکی مصنوعی با خواص عایق حرارتی خوب است. همچنین محافظت خوبی در برابر روغن، چربی، هیدروکربن های آلی و اسیدها در هنگام حفاظت شیمیایی دارد.

پنبه

یک الیاف نساجی طبیعی با دوام/استحکام خوب و قابلیت جذب بالا است. در هنگام مشتعل شدن ذوب نمی شود و این پنبه را به عنوان ماده پوششی در دستکش های جوشکاری مناسب می کند.

 دستکش ضد برش چیست و چه کاربردی دارد؟

دستکش های ضد برش برای محافظت از بریدگی های دست کاربر هنگام کار با اجسام تیز استفاده می شود. آنها از مواد مقاوم در برابر برش ساخته شده اند. این دستکش ها باید بر اساس پارامترهای مختلفی مانند نیرو، جهت، تیزی تیغه، طول برش و انعطاف پذیری جسم انتخاب شوند. حتی بر روی سطوح لغزنده نیز چسبندگی بهتری دارد. آنها عمدتا در صنایعی مانند تعمیر و نگهداری عمومی، کار انبار، مونتاژ خودرو، فلزکاری، مهر زنی فلز، پرس و نصب کانال کشی استفاده می شوند.

نه تنها پوشیدن دستکش ایمنی ضروری است، بلکه باید نوع مناسب برای کاربرد مورد نیاز را نیز داشته باشید. دستکش‌های مقاوم در برابر برش نوعی تجهیزات محافظ شخصی (PPE) هستند که به طور خاص برای محافظت از دست‌ها در برابر بریدگی یا پارگی ناشی از تماس با ماشین‌های برش، تجهیزات، ابزار، یا اقلام مختلف لبه‌های تیز مانند چاقو، تیغه، فلزات، شیشه، طراحی شده‌اند. دستکش های مقاوم در برابر برش از مواد کامپوزیتی ویژه در ترکیب با مش فولادی ضد زنگ، فایبرگلاس و نخ های مصنوعی با کارایی بالا ساخته می شوند .

مواد مقاوم در برابر برش

دستکش های مقاوم در برابر برش در ضخامت های مختلف هستند و از یک یا چند الیاف و مواد زیر ترکیب شده با لاستیک/پلیمر ساخته می شوند:

کاربرد دستکش ایمنی و دستکش ضد برش در صنعت نفت و گاز

صنعت نفت و گاز یکی از خطرناک ترین صنایع در جهان است . برای مدیریت خطرات آتش‌سوزی و انفجار موجود در محل‌های کار، کنترل‌های شدیدی وجود دارد، اما خطرات کمتر آشکاری نیز وجود دارد، مانند خطراتی که برای دست‌ها و انگشتان وجود دارد.کار در عملیات نفت و گاز به معنای کار با ابزارهای سنگین، مته ها، زنجیر و سایر تجهیزات سنگین در محیطی سریع است.

آلودگی با روغن یا گریس نیز رایج است و نگه‌داشتن آن را دشوارتر می‌کند و خطر ضربه، و بریدگی را افزایش می‌دهد. دستکش ضد برش، دستکش های ایمنی هستند که توانایی تحمل برش طولی را تحت فشار معینی دارند. آنها متفاوت از دستکش های مقاوم در برابر سوراخ هستند، که قادر به مقاومت در برابر فشار سوراخ کردن رو به پایین هستند، اگرچه برخی از دستکش ها هر دوی این ویژگی ها را دارند.

چه عواملی بر مقاومت دستکش ضد برش تأثیر می گذارد؟

در بین همه اینها، نیرو یکی از مهم ترین عوامل است. یک دستکش سطح 1 که تحت نیرویی بالاتر از ظرفیت آزمایش شده خود قرار می گیرد، احتمالاً از کار می افتد.

ویژگی های مختلف دستکش کار ضد برش

ایمن برای استفاده : ترکیب مواد مختلف مانند پلی اتیلن، الیاف شیشه و اسپندکس آن را قوی تر می کند. بنابراین، می تواند حتی قوی ترین تیغه ها را تحمل کند و به جلوگیری از آسیب های جدی کمک کند.

کاربر پسند : این دستکش‌ها راحت‌ترین دستکش‌ها با اتصالات مناسب هستند. همچنین دستکش ها سبک وزن، فوق العاده نازک و از مواد الاستیک ساخته شده اند که آن را کاربر پسند می کند. در صورت انجام کارهای سریع می توان به راحتی دستکش را پوشید.

قابل شستشو در ماشین لباسشویی : دستکش ها قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند و می توان آنها را با مواد شوینده سبک تمیز کرد و خشک کرد. این بر کیفیت دستکش تأثیری نخواهد گذاشت.

استفاده چند منظوره : آنها را می توان برای کاربردهای مختلفی مانند برش، رنده کردن، لایه برداری، کنده کاری روی چوب، نجاری، ماهیگیری و غیره استفاده کرد.

سطوح مختلف ایمنی برای انتخاب دستکش های ضد برش

سطوح مختلفی طبق استانداردهای ایمنی اجباری که در اروپا و آمریکا وضع شده برای دستکش های ضد برش  تعریف شده است. این سطوح به شرح زیر است

بهترین مارک ها برای دستکش های ضد برش موجود به صورت آنلاین:

Mallcom  :  دارای تکنولوژی روز دنیا و محافظت پیشرفته با استانداردهای کیفیت برتر است. معمولاً برای ساخت و ساز، معدن و جابجایی مواد استفاده می شود.

Midas :  سخت و بسیار بادوام است. در برابر مواد تیز و ساینده مقاومت بالایی دارد. با توجه به لایه ای که کاملاً پوشانده شده است، محافظت اضافی را فراهم می کند.

Honeywell  :  حداکثر راحتی و استحکام بیشتر را فراهم می کند. این دارای قابلیت تنفس بالا و مقاومت در برابر سایش عالی است. بیشتر در بخش خودرو، حمل و نقل هوایی، لجستیک و بخش دریایی استفاده می شود.

Marvel Rubberex :  چسبندگی عالی دارد و می تواند حتی سطوح لغزنده را نیز کنترل کند. عمدتاً در انبارداری، ساخت و ساز، حمل و نقل چمدان، نجاری و بخش کشاورزی استفاده می شود

دستکش ضد برش به دلیل طراحی و جنس مورد استفاده با دستکش های معمولی کار متفاوت هستند و انگشتان شما از صدمات ناشی از سایش، پارگی و سوراخ شدن محافظت خواهید کرد. از آنجایی که صدمات دست یک مسئله رایج ایمنی در محل کار است، محافظت از دست بسیار مهم است. بنابراین، همین الان شروع به انتخاب دستکش های مقاوم در برابر برش برای فعالیتهای خود کنید.

خروج از نسخه موبایل