نماد سایت مجله سلامتی ایران

دروس رشته حسابداری

معرفی رشته حسابداری در دانشگاههای ایران

رشته حسابداری در کشور ما ایران یکی از شغل‌های پرطرفدار و با درآمد نسبتاً خوب محسوب می‌شود و نیاز به این رشته بسیار زیاد است. امور مالی هر مجموعه (فرقی نمی‌کند اداره، شرکت و یا خصوصی و دولتی باشد) قلب تپنده یک مجموعه و به ‌نوعی مهم‌ترین قسمت آن است. شغل حسابدار شغل حساسی است. از آن جایی که حسابداران با پول در مقیاس بزرگ سر و کار دارند، باید حسابی حواس خودشان را جمع کنند. کوچک‌ترین بی دقتی از سمت حسابداران مسئولیت‌های سنگینی را برای آنان در بر دارد.

رشته حسابداری از رشته‌هایی است که قبل از انقلاب در دانشگاه‌های ایران شکل گرفت. ابتدا در آموزشگاه شرکت نفت و پس از آن در یکی از بهترین‌ دانشگاه‌های ایران، دانشگاه تهران آغاز به فعالیت کرد. در این مقاله به معرفی رشته حسابداری پرداخته ایم، اگر می‌خواهید اطلاعات مفیدی درباره‌ی این رشته کسب کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دروس رشته حسابداری شامل چیست؟

دروسی که دانشجویان در رشته حسابداری باید پاس کنند عمدتا شامل موارد مربوط به حسابرسی مالی، تحلیل مالی و مسائل مربوط به بودجه و برنامه ریزی در زمینه مالی است.

این دروس شامل دروس پایه (پیش نیاز) و همچنین دروس تخصصی این رشته هستند. مبانی سازمان و مدیریت، روش‌های تحقیق و ماخذ شناسی، مبانی تولید و عملیات، آمار و کاربرد آن در مدیریت، اصول علم اقتصاد1، اصول علم اقتصاد 2، پژوهش عملیاتی، پول و ارز و بانکداری، مالیه عمومی و خط مشی مالی دولت‌ها، حقوق تجارت، مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت، اصول حسابداری 1، اصول حسابداری 2، اصول حسابداری 3، حسابرسی شرکت‌ها، مدیریت مالی 1، حسابرسی دولتی 1، حسابرسی دولتی 2، حسابرسی پیشرفته 1، حسابرسی پیشرفته 2، زبان انگلیسی تخصصی 1، زبان تخصصی انگلیسی 2، اصول و مبانی تنظیم بودجه دولتی، حسابرسی صنعتی 1، حسابرسی صنعتی 2، حسابرسی صنعتی 3 و … از جمله دروس اصلی رشته حسابداری هستند.

مواردی که در بالا به آن اشاره شد شامل دروس تخصصی دوره حسابداری هستند، در ادامه به دروس عمومی این رشته در دانشگاه‌های دولتی و آزاد و غیر انتفاعی می‌پردازیم. آشنایی با منابع اسلامی، تربیت بدنی 1، تربیت بدنی 2، مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان انگلیسی عمومی، انقلاب اسلامی و تاریخ تمدن از سر فصل‌های عمومی این رشته هستند.

آیا رشته حسابداری شناور است؟

بله. رشته حسابداری یکی از چندین رشته شناور است. شاید برایتان سوال باشد که رشته شناور یعنی چه؟ رشته شناور به رشته‌هایی گفته می‌شود که شما فارغ از اینکه رشته تخصصی خودتان چیست می‌توانید آن‌ها را نیز در دفترچه انتخاب رشته خود انتخاب کنید و در صورت قبولی در آن رشته به ادامه تحصیل بپردازید. البته این انتخاب رشته تنها مختص دانشگاهای دولتی است. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد را دارید، حتی بدون کنکور هم می‌توانید در آن‌ها به ادامه تحصیل بپردازید.

جمع بندی

از شما خوانندگان گرامی بسیار ممنون هستیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید. در این نوشته به بررسی رشته حسابداری و سرفصل دروس تخصصی، پایه و عمومی پرداختیم. امیدواریم که اطلاعات فوق برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که به اطلاعات بیشتری برای  معرفی سایر رشته‌ها از جمله معرفی رشته حقوق و یا نحوه اخذ دیپلم بزرگسالان نیاز دارید، به سایر مقالات ما سر بزنید.

خروج از نسخه موبایل