نماد سایت مجله سلامتی ایران

کشتی خارق العاده بنیان گذار بویینگ / نمادی از لوکس بودن و فناوری ۱۰۰ سال پیش

کشتی خارق‌العاده بنیان‌گذار بویینگ / نمادی از لوکس بودن و فناوری ۱۰۰ سال پیش

تینا مزدکی_ کمپانی بویینگ که هواپیماهای مدرن آن اخیرا به مشکلات زیادی برخورده اند برای بنیان گذار خود یک کشتی تفریحی خاص ساخت. این کشتی ۹۵ ساله است و هنوز در حال حرکت است. از چوب کمیاب سرو برمه ساخته شده این کشتی لوکس به طول ۱۲۷ فوت از امیلیا ارهارت و رابین ویلیامز گرفته تا آل پاچینو میزبان های برجسته ای داشته است.

کشتی خارق‌العاده بنیان‌گذار بویینگ / نمادی از لوکس بودن و فناوری ۱۰۰ سال پیش

در تاریخ دریانوردی کمتر کشتی ای داستانی به جذابیِ تاکونایت دارد یک کشتی لوکس به طول ۱۲۵ فوت که در سال ۱۹۳۰ از کارخانه های کشتی سازی ونکوور به آب انداخته شد. این کشتی که به دستور ویلیام بویینگ پیشگام صنعت هواپیمایی و بنیان گذار بویینگ ساخته شده نشان دهنده شاهکاری از هنر ساخت است.

تاکونایت در دوران رکود بزرگ ساخته شد و ساخت آن کار ساده ای نبود. این کشتی تماماً از چوب سرو برمه ساخته شده بود و در آن زمان قیمت نجومی ۴۲۱,۰۰۰ دلار داشت که معادل تقریبی ۶ میلیون دلار امروز است. شایعاتی وجود داشت که این کشتی بزرگترین کشتی خصوصی در آب های کانادا است نمادی شناور از ثروت صنعتی و برتری فنی. این کشتی پنج کابین لوکس داشت یک سالن غذاخوری رسمی و یک سالن با شومینه چوب سوز که راحتی دریایی را به سطحی می رساند که حتی مالکان کشتی مدرن را به حسادت می انداخت.

ویلیام بویینگ

اهمیت تاریخی یات فراتر از طراحی مجلل آن است. این کشتی اولین وسیله تفریحی در آمریکای شمالی بود که با رادار کشتی سازی کار می کرد و نقش مهمی در توسعه فناوری ارتباطات اولیه بویینگ داشت. ویلیام بویینگ از این کشتی برای آزمایش ارتباطات رادیویی دوطرفه استفاده می کرد که بعدها سرویس پست هوایی او را متحول کرد. تاکونایت تنها یک اسباب بازی برای ثروتمندان نبود؛ بلکه یک آزمایشگاه شناور برای نوآوری بود.

شاید جالب ترین نکته این است که نام کشتی خود داستانی دارد. “تاکونایت” اشاره به سنگ آهن کم درجه ای از معدن مسابی در مینه سوتا دارد جایی که پدر بویینگ در استخراج آن ثروت قابل توجهی به دست آورده بود. این ارتباط نشان می دهد که بذرهای امپراتوری هواپیمایی بویینگ نه در آسمان ها بلکه در مناظر سنگی شمال مینه سوتا کاشته شده اند. این کشتی به نوعی یک یادبود شناور از سفر کارآفرینی خانواده بویینگ بود.

این کشتی در طول عمر خود میزبان مهمانان برجسته ای بوده است. هواپیمای افسانه ای آملیا ارهارت یکبار بر روی عرشه های چوبی آن قدم زده بود و ده ها سال بعد چهره های هالیوودی مانند آل پاچینو و رابین ویلیامز از آن به عنوان هتل شناور در زمان فیلم برداری استفاده کردند. جدیدترین شهرت آن شاید به دلیل مقاومت شگفت انگیزش باشد؛ در حالی که هواپیماهای مدرن بویینگ با چالش های جدی اعتبار مواجه شده اند این کشتی چوبی از ۱۹۳۰ همچنان در حال حرکت است و یک گواهی خاموش از برتری مهندسی به شمار می آید.

آملیا ارهارت در تاکونایت

در یک چرخش شیرین از طنز در حالی که هواپیماهای مدرن بویینگ مانند ۷۳۷ مکس با مشکلات فنی و نگرانی های ایمنی همراه شده اند تاکونایت همچنان نماد مهندسی بی نقص باقی مانده است. می توان گفت این یات چوبی در نهمین دهه عمر خود شهرت بهتری از هواپیماهای تجاری فعلی بویینگ دارد. شرکتی که سفر هوایی را متحول کرد اکنون نظاره گر است که کشتی چوبی ساخته شده توسط بنیان گذار آن همچنان تحسین و احترام را جلب می کند. جالب اینجاست که مشکلات مالی اخیر بویینگ باعث شد تا کشتی دیگری از آنها به نام دایدالوس با طول ۱۵۱ فوت را بفروشند.

سفر تاکونایت بدون درام نبوده است. در سال ۲۰۱۸ این کشتی به خریدار خارجی مرموزی فروخته شد که باعث نگرانی هایی در میان تاریخ نگاران دریانوردی و علاقه مندان به یات ها شد. شایعات حاکی از آن بودند که ممکن است کشتی به باهاما منتقل شود که این احتمال برای مراقبان قبلی آن وحشت آور بود چون می ترسیدند که آب و هوای استوایی ساختار چوبی دقیقاً نگهداری شده آن را تخریب کند.

ویلیام و برتا بویینگ در تاکونایت

جیم والترز مهندس ارشد کشتی که مدت ها با آن کار کرده بود به ویژه در مورد حفظ این گنجینه دریایی صحبت کرد و هشدار داد که گرما و رطوبت می تواند کشتی را در عرض چند سال به قطعات خرد شده تبدیل کند. بر اساس گزارش های Marine Traffic از پایان سال ۲۰۲۳ دستگاه های AIS کشتی دیگر داده های موقعیت خود را ارسال نکرده اند و آخرین اطلاعات مربوط به آن از شهر ساحلی مازاتلان در مکزیک به دست آمده است.

امروزه تاکونایت بیشتر از یک کشتی است؛ این یک موزه شناور است بخشی از تاریخ زنده که ما را به دوران هنر ساخت اکتشاف و جاه طلبی صنعتی بی قید و شرط متصل می کند. در حالی که یات های مدرن ممکن است فناوری های پیشرفته تری داشته باشند تعداد کمی می توانند با روح تاکونایت داستان های آن و سفر شگفت انگیز آن در طول تقریباً یک قرن تاریخ دریانوردی هم تراز شوند.

و درباره بویینگ نمی توان از تصور اینکه یات بنیان گذار آنها هنوز یک قطعه مهندسی قابل اعتماد و محترم تر از برخی از هواپیماهای معاصرشان است لبخند نزد. در نبرد بین چوب و بال ها به نظر می رسد این معجزه چوبی برنده است—یک مایل دریایی در هر زمان.

منبع: luxurylaunches

۵۸۳۲۳

خروج از نسخه موبایل